Czy jest w RP taki zawód, stanowisko lub funkcja, z których odejście automatycznie skutkuje utratą nabytych tam doświadczeń, stażu? Ba, nawet udokumentowanych osiągnięć związanych ściśle z pełnioną tam funkcją w konkretnym miejscu i czasie? Lekarz, kierowca, pielęgniarka, pracownik naukowy? Otóż nie. Takim ewenementem okazuje się być pracownik administracji rządowej. Zwany precyzyjnie i naukowo członkiem korpusu służby cywilnej.
Wymagania kwalifikacyjne, jakim musi sprostać przyszły pracownik samorządowy, zależą w dużej mierze od tego, na jakim stanowisku ma zostać zatrudniony. Wyższe wymagania dotyczą stanowisk kierowniczych, a niższe pracowników niższego szczebla. Wynika to z zakresu powierzonego przyszłemu pracownikowi obowiązków i zadań oraz odpowiedzialności. Jest jednak kilka warunków, które bezwzględnie musi spełniać każdy pracownik samorządowy niezależnie od tego, jakie stanowisko piastuje.