Pracodawcy negatywnie odnoszą się do rządowego pomysłu ewentualnego podniesienia składki rentowej. Takie rozwiązanie zaproponował minister Michał Boni w liście otwartym o reformie OFE. Pracodawcy boją się, że wywoła to wzrost bezrobocia i szarej strefy.
Warunkiem podstawowym trafnej decyzji o wyborze kandydata do pracy jest rzetelne oszacowanie jego potencjału. Powstają jednak pytania: czym jest ów potencjał, w czym się przejawia oraz jak można go zmierzyć? Konkretnych odpowiedzi na te pytania udziela psychologia różnic indywidualnych.
Jeśli pracownik ma kłopoty ze zdrowiem wywołane mobbingiem, wówczas może dochodzić od pracodawcy zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. A jeżeli rozwiązał z tego powodu umowę o pracę, przysługuje mu prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie. Będzie jednak musiał udowodnić przed sądem, że faktycznie był stosowany wobec niego mobbing.
Tomasz Z. pracował jako mechanik w warsztacie samochodowym. Jego pracodawca zmarł kilka dni temu i umowa o pracę wygasła z tego powodu. Pracownik postanowił domagać się odszkodowania od rodziny zmarłego. Jednak spadkobiercy jego byłego pracodawcy twierdzą, że nie są do tego zobowiązani, ponieważ zamierzają zlikwidować warsztat i nie będą zatrudniać pracowników. Czy ich postępowanie jest prawidłowe?
W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?
Od początku 2011 roku weszło w życie wiele nowych aktów prawnych. Niektóre z nich mogą mieć duże znaczenie dla osób zajmujących się prawem pracy.
Powodzenie i efektywność organizacji zależą nie tylko od czynników materialnych, technologicznych i finansowych, lecz także od umiejętności i kompetencji pracowników, wyznawanych przez nich wartości, jak również jakości komunikacji interpersonalnej, sposobu organizacji pracy i funkcji pełnionych w zespole. Dlatego coraz większą uwagę zwraca się na sposoby budowania i doskonalenia zespołów pracowniczych. Pomocne w tym mogą być testy psychometryczne.
Od niedawna pracuję w niewielkiej firmie, gdzie prowadzę wszystkie sprawy związane z ubezpieczeniem pracowników (zgłaszanie do ubezpieczeń, rozliczanie składek). Moje pytanie dotyczy druku ZUS RMUA, który zawiera informacje o wysokości płaconych przez pracodawcę składek. Czy pracodawca ma obowiązek doręczać go co miesiąc pracownikowi, czy to pracownik powinien o niego występować? Jak informacja ta ma być przekazana, czy w formie pisemnej, czy może w jakiejś innej formie? Jakie istotne dla pracownika informacje zawiera druk ZUS RMUA? Co w sytuacji, gdy dane na druku nie zgadzają się ze stanem faktycznym?
Otrzymałem ostrzeżenie od pracodawcy, że jeżeli ponownie opuszczę pracę bez usprawiedliwienia, to z wynagrodzenia potrąci mi karę pieniężną. Czy pracodawca może bez mojej zgody to zrobić?
Zmniejszenie od lipca dofinansowania zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu lekkim i umiarkowanym, a zwiększenie - niepełnosprawnych w stopniu znacznym przewiduje nowelizacja ustawy o niepełnosprawnych, która weszła w życie w sobotę, 1 stycznia.
Rekrutacja to nie tylko odpowiadanie na pytania zadawane przez rekrutera. To również zadawanie pytań przez osobę aplikującą. Zadając pytania w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej pokazujesz swoją osobę jako zorientowaną w omawianym zakresie, a przez to kompetentną.
1 stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o niepełnosprawnych. Zmniejsza ona kwoty dofinansowania zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu lekkim i umiarkowanym, zwiększa zaś dofinansowanie do zatrudnienia niepełnosprawnych w stopniu znacznym. Zmiany zaczną obowiązywać od lipca.
Pracownica wraca do pracy po dodatkowym urlopie macierzyńskim. Podczas jego trwania złożyła do pracodawcy wniosek o udzielenie jej dwóch dni urlopu okolicznościowego z powodu urodzenia dziecka. Czy takie żądanie może i powinno być uwzględnione?
Zawarcie długoterminowej umowy o pracę na czas określony z możliwością jej rozwiązania za dwutygodniowym wypowiedzeniem może być kwalifikowane jak obejście przepisów prawa pracy.
Możliwe jest zawarcie umowy przedwstępnej, w której jedna ze stron lub obie strony zobowiążą się do zawarcia umowy o pracę jako umowy przyrzeczonej. Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują umowy przedwstępnej dotyczącej zawarcia w przyszłości umowy o pracę, ale też nie wyłączają dopuszczalności jej zawarcia. Możliwe jest więc odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego, gdyż zawarcie umowy przedwstępnej obejmującej umowę o pracę nie jest sprzeczne z zasadami prawa pracy.
Czy pracownik, który podpisał umowę o podnoszenie kwalifikacji zawodowych, będzie zobowiązany do zwrotu kosztów nauki? Dostaliśmy informację, że pracownik ten nie uczestniczy w zajęciach na studiach, za które płaci nasza firma. Za co pracownik będzie musiał zwrócić pieniądze?
Często stosowanym przez pracodawców bonusem motywującym do pracy są różnego rodzaju nieodpłatne świadczenia na rzecz pracowników. Mimo że skutecznie wpływają na poprawę wizerunku pracodawcy, najczęściej znacznie obciążają budżet pracownika.
Polskie ustawodawstwo w zakresie stosowania dyżurów jest niezgodne z prawem unijnym. Przykładowo planowanie dyżuru zastępuje czas pracy, a tym samym stanowi obejście przepisów prawa.
W praktyce często może dojść do sytuacji, że pracodawca nie przedłuża pisemnie umowy o pracę, która wygasła, a mimo tego zleca wykonanie konkretnej pracy już po upływie okresu zatrudnienia. Warto wiedzieć, że w takich sytuacjach najczęściej dochodzi do tzw. milczącego przedłużenia umowy o pracę, do którego dochodzi poprzez faktyczne, dalsze wykonywanie umowy o pracę, czyli świadczenie pracy.
Zwolniliśmy pracownika w trybie dyscyplinarnym. Ze względu na pośpiech, w piśmie rozwiązującym umowę o pracę nie poinformowaliśmy go o przysługującym mu prawie odwołania do sądu pracy. Czy w tej sytuacji naruszyliśmy przepisy o dyscyplinarnym rozwiązaniu umowy o pracę?
Zaświadczenie ZUS Rp-7 potwierdza osiągnięte przez pracownika zarobki w poszczególnych latach. W razie wszczęcia postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego zaświadczenie to może wystawić likwidator lub syndyk.
1 stycznia 2011 r. zaczną obowiązywać przepisy nowelizujące ustawę o finansach publicznych. Przepisy te będą miały duże znaczenie dla emerytów kontynuujących zatrudnienie. ZUS informuje o tym na swojej stronie internetowej.
Kierownik rejonowej przychodni zdrowia zamierza zorganizować dla swoich pracowników szkolenie okresowe z zakresu bhp. Zaplanował przeprowadzenie szkolenia dla internistów wykonujących pracę w rejonowej przychodni zdrowia w okresie 6 lat od poprzedniego szkolenia. Poprzednie szkolenie odbyło się na bazie programu dla pracowników administracyjno-biurowych. Czy lekarze powinni odbywać szkolenia okresowe raz na 5 czy 6 lat i jaki powinien być program takiego szkolenia?
Zgodnie z art. 220 Kodeksu karnego, kto będąc odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy, nie dopełnia wynikającego stąd obowiązku i przez to naraża pracownika na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Prawo pracy przyznaje prawo do wspólnego działania nie tylko pracownikom zrzeszającym się w związki zawodowe, ale również pracodawcom przez zrzeszanie się w organizacjach pracodawców.
Wprowadziliśmy całkowity zakaz palenia tytoniu na terenie zakładu pracy. Nie mamy również palarni. Jeden z naszych pracowników złamał obowiązujący zakaz. Ponadto palił w miejscu, gdzie jest to szczególnie zabronione. W jaki sposób możemy go ukarać?
Ostatnio mieliśmy kontrolę z Państwowej Inspekcji Pracy i inspektor znalazł błąd w świadectwie pracy jednego z pracowników. Osoba wypisująca świadectwo wpisała błędny okres zatrudnienia. Ten błąd od razu został przez nas skorygowany i wystawiliśmy pracownikowi nowe świadectwo pracy. Czy w takiej sytuacji możemy dostać mandat od inspektora za ten błąd?
Kiedy organizacja związkowa złoży pracodawcy żądania, które powinien on spełnić, to znaczy, że rozpoczyna się spór zbiorowy. Pracodawcę i przedstawicieli pracowników czekają rokowania, mediacja, a w najgorszym razie strajk. O sporze zbiorowym nie ma mowy, gdy żądania nie dotyczą spraw związanych ze stosunkiem pracy.
Przepisy zakładające, że część emerytów będzie musiała wybierać między
pracą a emeryturą, powinien zbadać Trybunał Konstytucyjny (TK). Będziemy się
tego domagać - powiedziała przewodnicząca klubu PJN Joanna
Kluzik-Rostkowska.
Bezrobocie w listopadzie wyniosło 11,7 proc. wobec 11,5 proc. w październiku - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Najwyższe bezrobocie utrzymywało się nadal w województwach: warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim.
Pracownik, który nie zgadza się na wycofanie przez firmę wypowiedzenia zmieniającego, traci prawo do odszkodowania z pakietu socjalnego – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 8 stycznia 2010 r.
Praca nakładcza to praca pośrednia pomiędzy stosunkiem pracy a umową o dzieło. Pracownik wykonujący pracę nakładczą wprawdzie nabywa pewne uprawnienia pracownicze wynikające z przepisów prawa pracy, ale jego wynagrodzenie jest uzależnione od pracy, którą faktycznie wykona.
W 2011 roku Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) planuje przeprowadzenie w całym kraju 88 tysięcy kontroli, z czego 30 proc. ma dotyczyć skarg pracowników na pracodawców. Podobną liczbę kontroli przeprowadzono w tym roku. Szczególną uwagą PIP objęte będą sektory budownictwa oraz pozyskiwania i obróbki drewna.
Jeden z pracowników poinformował nas, że powinniśmy przestać opłacać za niego składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, bo w lutym pracował na zlecenie i osiągnął z tego tytułu dość wysoki przychód. Okazało się, że już w raporcie za październik br. powinniśmy naliczyć te składki od części wynagrodzenia. Czy ZUS zwróci nam te składki? Czy pracownik ma prawo do zwrotu, skoro nie poinformował w odpowiednim czasie o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek?
Rząd przyjął założenia do nowelizacji ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dla pracowników instytucji kultury mają być wprowadzone nowe modele umów o pracę.
Osoby, które po przejściu na emeryturę pozostały na etacie w dotychczasowej firmie, bez rozwiązania umowy, będą musiały teraz wybrać pomiędzy emeryturą a pensją - wynika z podpisanej przez prezydenta nowelizacji ustawy o finansach publicznych.
Pracownik uległ ciężkiemu wypadkowi podczas pracy. Wypadek został uznany za wypadek przy pracy, ale poszkodowany nie zgadza się z ustaleniami zespołu powypadkowego. W jaki sposób pracownik może odwołać się od zapisów zawartych w protokole?
Jestem wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Planuję przejąć całą firmę mojego brata, tzn. cały jej majątek oraz zobowiązania. Moja spółka ma również przejąć pracowników zatrudnionych w firmie brata, w trybie art. 231 kodeksu pracy – bez rozwiązywania i ponownego nawiązania stosunku pracy. Jakie druki powinienem w związku z tym złożyć do ZUS?
Od 1 stycznia 2011 r. zmianie ulegają przepisy dotyczące wysokości zasiłku chorobowego za okres pobytu w szpitalu od 15. do 33. dnia niezdolności do pracy w roku kalendarzowym pracownika, który ukończył 50 lat. Zasiłek chorobowy będzie wówczas wynosił 80 proc. podstawy wymiaru, a nie jak dotychczas 70 proc. podstawy wymiaru.