REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracodawca, Odpowiedzialność

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

HR w firmie

Działy HR są szarą eminencją średnich i większych firm, a już szczególnie korporacji. Przynajmniej powinny być. Tak, pora to w końcu przyznać. Dlaczego? Powodów jest kilka. Przede wszystkim to pracownicy tworzą firmę.

Płaca minimalna rośnie w Polsce najszybciej

Płaca minimalna w 2013 r. wzrośnie w Polsce do 1600 zł. W latach 2005 – 2012 płaca minimalna wzrosła w Polsce o 77%.

Jakie błędy popełniamy konstruując kreatywne CV?

Kreatywne CV szturmem podbija rynek pracy – przez co decyduje się na nie coraz większa liczba kandydatów. Jaka jest granica między kreatywnym CV, a CV nie spełniającym swego podstawowego zadania?

Kiedy utrata zaufania do pracownika uzasadnia jego zwolnienie z pracy

Utrata zaufania do pracownika może być przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę. O tym, kiedy w konkretnej sytuacji dochodzi do nadużycia zaufania pracodawcy, decyduje sposób zatrudnienia, rodzaj zajmowanego przez pracownika stanowiska pracy, a także charakter działalności prowadzonej przez pracodawcę.

REKLAMA

Koordynacja grupy pracowników tymczasowych

Potrzeba pozyskiwania dodatkowych grup pracowników to wyzwanie, z którym regularnie mierzą się firmy, których praca odznacza się dużą sezonowością. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw należących do branży logistycznej lub produkcyjnej, gdzie wielokrotnie następują wzrosty i spadki zapotrzebowania na dodatkową kadrę.

Kreatywne CV – czy dla każdego?

Współczesny rynek pracy wymaga od kandydata większego niż kiedykolwiek zaangażowania i pomysłowości w poszukiwaniu pracy. Ostatnio bardzo modne stały się tzw. kreatywne CV. Zastanówmy się jednak nad tym czy każdy może sobie na nie pozwolić.

Święta 2013

Jak wypadają święta (dni wolne od pracy) w 2013 roku. W 2013 r. pracować będziemy łącznie 251 dni, a 114 dni będzie wolnych od pracy (soboty /lub inny dzień tygodnia/, niedziele i święta).

Święta 2012

Jak wypadają święta (dni wolne od pracy) w 2012 roku. W 2012 r. pracować będziemy łącznie 252 dni, a 114 dni będzie wolnych od pracy (soboty /lub inny dzień tygodnia/, niedziele i święta).

REKLAMA

Pomoc w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych pracowników

Pomoc na cele mieszkaniowe uzupełnia finansowanie potrzeb mieszkaniowych pracowników i byłych pracowników – emerytów i rencistów.

Kara za niepłacenie składek ZUS

Niepłacący składek nie mogą być podwójnie karani. Wymierzanie sankcji zarówno przez ZUS, jak i sąd jest niekonstytucyjne.

Potrącenie z wynagrodzenia pracownika

Pracodawca może dokonywać potrąceń z wynagrodzenia pracownika jedynie w sytuacjach określonych przepisami kodeksu pracy. Nieprawidłowe potrącenie z wynagrodzenia może go narazić na roszczenia pracownika.

Wartości wyznawane przez pracowników a motywacja do pracy

Informacje o wartościach wyznawanych przez pracowników mogą pomóc przy organizacji ich pracy i budowaniu systemów motywowania, wynagradzania czy tworzenia ścieżek kariery zawodowej. Z drugiej strony, świadomość wyznawanych wartości może posłużyć też samym do porównania z tym, jakie oczekiwania odnośnie do wartości, szczególnie w pracy, mają pracodawcy.

Jak radzić sobie z niepowodzeniami?

Niepowodzenie w słowniku języka polskiego definiowane jest jako brak powodzenia, porażka. Takie sformułowanie zero–jedynkowe generuje negatywne myśli, wywołuje spadek energii, poczucie smutku. Gdy dodatkowo pojawi się przy tym gniew, styl myślenia ulega wyraźnemu spaczeniu. Z niepowodzeniami można sobie jednak radzić, a dzięki temu zwiększyć orientację na działanie.

Odpowiedzialność pracodawcy za pracownika

W ramach stosunku pracy, łączącego pracodawcę z pracownikiem, ten pierwszy jest odpowiedzialny za szkody powstałe z winy pracownika przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

Kontrakt z Narodowymi Siłami Rezerwowymi - skutki dla pracownika i pracodawcy

Jednym z punktów planu restrukturyzacji i przemian Polskiej Armii było powołanie Narodowych Sił Rezerwowych („NSR”). Siły te tworzą żołnierze rezerwy posiadający przydziały kryzysowe nadane na podstawie dobrowolnie zawartych kontraktów. Kontrakty zawierane są na okres od dwóch do sześciu lat.

Sposoby zachowań w sytuacji korupcyjnej - poradnik

Gdy przedsiębiorca znajdzie się w sytuacji zagrożenia korupcyjnego, konieczna staje się umiejętność połączenia przepisów prawa i wynikających z nich procedur lub algorytmów postępowania. Dlatego też w kolejnej części opracowania przedstawiono propozycje postępowania w takich sytuacjach.

Praca na etat a umowa zlecenia

Czy pracodawca może z własnym pracownikiem podpisać dodatkową umowę zlecenia obok umowy o pracę? Jaki musi być zakres obowiązków pracownika aby mógł otrzymać równocześnie obie umowy?

Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy

Jak długi jest okres wypowiedzenia umowy o pracę? Czy do zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy potrzebna jest zgoda pracownika?

Przerwy w czasie pracy pracownika

Czy pracownik może opuścić miejsce pracy w celu załatwienia swoich prywatnych spraw? Czy musi uzyskać zgodę pracodawcy?

Obowiązki pracodawcy w miejscu pracy

Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Jakie inne obowiązki spoczywają na pracodawcy?

Jak promować wśród swoich pracowników model work-life balance

Praca w korporacji, jaką wykonuję, często nie pozwala mi na załatwienie moich prywatnych spraw – wizyta w urzędzie, zakupy, pralnia itd. Jednocześnie w ramach systemu motywacyjnego oferowanego przez mojego pracodawcę otrzymuję dofinansowanie na kartę uprawniającą do korzystania z obiektów sportowych, z której nie korzystam (choć chciałbym), bo, oprócz podstawowych obowiązków domowych, na ćwiczenia brakuje mi czasu. Pracodawca promuje wśród swoich pracowników model work-life balance, ale niestety daleko do osiągnięcia wymarzonego celu. Co powinien zrobić?

Dokumenty do wypełnienia i przedłożenia pracodawcy w momencie zatrudnienia na umowę o pracę

W momencie zatrudnienia na umowę o pracę pracodawca daje pracownikowi wiele różnych dokumentów do wypełnienia. Niektóre z nich są obligatoryjne, inne fakultatywne, przy czym w przypadku tej drugiej grupy pracownik często nie wie, które z nich warto wypełnić oraz jakie korzyści mogą się z tym wiązać.

Specjaliści ostrzegają przed propozycjami pracy przez internet

Przyjęcie wysłanej e-mailem propozycji pracy może zakończyć się wmanipulowaniem internauty w mechanizm prania brudnych pieniędzy - ostrzegają specjaliści z dziedziny informatyki śledczej, którzy coraz częściej odnotowują podobne próby.

Czy pracodawca odpowiada za mobbing?

Mobbing to zjawisko, polegające na długotrwałym i uporczywym nękaniu pracownika w jakikolwiek sposób. Bez względu na osobę sprawcy, odpowiedzialność za jego wystąpienie zawsze spoczywa na pracodawcy.

Skutki odmowy wykonania przez pracownika polecenia pracodawcy

Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik godzi się na wykonywanie pracy pod kierownictwem pracodawcy i podporządkowanie jego poleceniom. Skutkiem naruszenia tych obowiązków może być zwolnienie dyscyplinarne.

W jaki sposób przekazywać pracownikom informację zwrotną?

Podczas przekazywania informacji zwrotnej zawsze stosuję model kanapki, który polega na tym, że na początku i końcu rozmowy mówię pracownikowi, co robi dobrze, a w środku, co robi źle. Ten model nie sprawdza się, jest nienaturalny, podwładni go nie lubią, ja też uważam, że jest sztuczny. Może robię to nieprawidłowo?

Błąd a odpowiedzialność cywilna adwokata w Niemczech

Podobnie jak w Polsce, każdy adwokat ma obowiązek ubezpieczenia swojej odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania w okresie wykonywania zawodu.

Jak motywować i rozwijać pracowników, by osiągali wyniki w stale zmieniających się warunkach?

W jaki sposób firmy, które funkcjonują w dość niestabilnym otoczeniu rynkowym i dysponują okrojonymi budżetami, mają stworzyć zespół zapewniający stabilną pozycję firmie? Jak zmotywować zawodowców, by pracowali najlepiej, jak potrafią? Nie jest to łatwe zadanie, jeśli uwzględnimy wiele czynników, które raczej zniechęcają ich do pracy, niż do niej motywują: zmieniające się komunikaty co do priorytetów firmy, zmiany personalne na wszystkich poziomach organizacji, restrukturyzacje i niepewność jutra.

W jaki sposób przekazywać zadania podwładnym?

Delegowanie zadań, uprawnień i obowiązków należy do podstawowych czynności w każdej organizacji. Najczęściej delegowanie można określić jako wręczanie władzy innym. To przekazywanie pracownikom wykonania zadania, które leży w zakresie działania przełożonego wraz z uprawnieniami i odpowiedzialnością. Istotne jest, że powinno się ono wiązać z zapewnieniem pracownikom wsparcia, które naprowadzi ich na osiągnięcie wyznaczonego celu.

Praca na etacie i umowie zlecenia - zasady opłacania składek

Ubezpieczenia z tytułu zlecenia są dobrowolne przez cały okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca, wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Nagana dla pracownika z wpisem do akt

Nagana pisemna udzielona pracownikowi przez pracodawcę nie jest częstą formą karania za przewinienia zawodowe. Należy jednak pamiętać, że każdy pracodawca może stosować wobec swoich pracowników kary porządkowe za naruszenie porządku w pracy, których katalog określa art. 108 kodeksu pracy (dalej k.p.).

Kiedy pracodawcy przysługuje zasiłek pogrzebowy?

Zasiłek pogrzebowy jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym przyznawanym na pokrycie kosztów pogrzebu. W określonych sytuacjach zasiłek może przysługiwać pracodawcy. Kiedy jest to możliwe?

Czy inspektor pracy może pouczyć zamiast nakładać mandat

Inspektor pracy może wobec pracodawcy, który dopuścił się wykroczenia przeciwko prawom nałożyć mandat, ale może także poprzestać na pouczeniu pracodawcy.

Rekrutacja on-line coraz bardziej popularna

Współczesny rynek pracy wymaga od nas coraz większego zaangażowania, kreatywności w szukaniu pracy oraz elastyczności w dostosowywaniu się do proponowanych warunków. Coraz częściej decydujemy się na migracje zarobkowe i udział w rekrutacjach w innych regionach kraju. Rekrutacja on-line staje się coraz bardziej popularną metodą doboru personelu.

Testy rekrutacyjne on-line

Stosunkowo nowym zjawiskiem na rynku pracy jest weryfikacja wiedzy i umiejętności kandydatów do pracy za pośrednictwem testów rekrutacyjnych online. Do niedawna rekruterzy jedynie w trakcie indywidualnego wywiadu zawodowego potwierdzali lub obalali deklarowane przez kandydatów umiejętności.

Śmierć pracownika a obowiązki pracodawcy

Śmierć pracownika wywołuje szereg obowiązków po stronie jego pracodawcy. Jakie to obowiązki i w jaki sposób są spełniane?

Dobre i złe nawyki związane z przywiązaniem do pracy

Nadużywanie pojęcia pracoholizmu wprowadza spore zamieszanie. Pracoholizm, który jest zjawiskiem niebezpiecznym, myli się z zaangażowaniem, co powoduje, że trudno jest określić, czy dotyka nas problem pracoholizmu, czy po prostu jesteśmy osobami zapracowanymi.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Outsourcing funkcji personalnych sposobem na kryzys

Wydzielenie funkcji personalnych na zewnątrz może pomóc firmie w redukcji kosztów i przydać się szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego. Nie powinno to być jednak jedynym powodem, dla którego wybierzemy takie rozwiązanie.

Małżeństwo a odpowiedzialność za długi

Powstanie wspólności majątkowej wiąże się z powstaniem odpowiedzialności majątkowej małżonków za długi. Możliwe są jednak sytuacje, w którym mimo istnienia wspólności, za dług będzie odpowiadał jeden z małżonków w granicach swojego majątku osobistego.

Maleją nierówności dochodowe

Nierówności dochodowe w Polsce stopniowo maleją. Obecnie wynoszą 31,1 proc. Eksperci zapowiadają dalsze równanie poziomów wynagrodzeń.

Jak utrzymywać konstruktywne relacje z pracownikami?

W atmosferze niepokoju o przyszłość finansową świata trudno znaleźć firmę, w której nie byłoby presji na wynik, lęku o pozycję rynkową i strachu przed nieoczekiwaną zmianą w gospodarce. Trzeba szukać nowych, niepewnych sposobów przetrwania. Taka atmosfera sprzyja stresującym sytuacjom, wzmaga poczucie zagrożenia i odbija się na relacjach między pracownikami, a przede wszystkim między menedżerami a ich podwładnymi. Wtedy właśnie konieczne są podstawowe zasady przywództwa.

Praca tymczasowa na umowy śmieciowe

40 proc. Polaków uważa, że praca tymczasowa to wygodna forma zatrudnienia. 60 proc. uważa, że tymczasowe zatrudnienie nie wiąże się z gorszym traktowaniem pracowników - wynika z badania Start People.

Kadra zarządzająca zakładem pracy - podział stanowisk

Często powstają wątpliwości, na podstawie których przepisów ustaw czy aktów wewnętrznych należy rozróżniać, kto w spółce kapitałowej pełni funkcję pracownika zarządzającego, a kto kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej.

Kto należy do kadry zarządzającej zakładem pracy

Osobami zarządzającymi w spółkach kapitałowych są co do zasady członkowie zarządu, którzy mogą być równocześnie pracownikami. Z kolei to, kto jest kierownikiem wyodrębnionej komórki organizacyjnej spółki, powinno wynikać ze statutu bądź innego aktu tworzącego daną jednostkę organizacyjną.

Dokumenty składane pracodawcy, które wpływają na wysokość wynagrodzenia netto

Pracownik, który został zatrudniony na podstawie umowy o pracę, w momencie zatrudnienia wypełnia dla pracodawcy szereg dokumentów, które umieszczane są w teczce osobowej pracownika. Część z nich ma wpływ na wysokość wynagrodzenia netto, dlatego warto pamiętać m.in. o pewnych uprawnieniach, z których można skorzystać, aby na konto wpływała wyższa wypłata. Poniżej została przedstawiona lista dokumentów, które wpływają na wynagrodzenie netto.

Otwarcie zawodów

Trwają prace rządu nad otwarciem niektórych zawodów regulowanych. Zmiany mogą przynieść nawet 100 tys. nowych miejsc pracy.

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Najważniejsze zmiany w kodeksie pracy 2012

Przedstawiamy najważniejsze zmiany kodeksu pracy w roku 2012. Sprawdź jakie zmiany czekają pracodawców i pracowników.

Polacy szanują pracodawcę

Ponad 80 proc. Polaków odczuwa szacunek wobec swojego pracodawcy, ponad 70 proc. twierdzi, że prywatne firmy tworzą więcej miejsc pracy niż przedsiębiorstwa państwowe - wynika z badań GfK Polonia.

REKLAMA