REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pożyczka, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Green HRM - “zielone” zarządzanie zasobami ludzkimi. Sposób na zrównoważony rozwój firmy

Green HRM, czyli “zielone” zarządzanie zasobami ludzkimi, to kluczowe narzędzie we wprowadzaniu zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie, które dąży do realizacji celów zielonej gospodarki. Jest to element zarządzania zasobami ludzkimi uwzględniający kontekst ekologiczny jako podstawę decyzji kadrowych. Element ważny, ponieważ na budowę zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa największy wpływ mają ludzie - sukces firmy zależy właśnie od świadomości pracowników, działań, wiedzy oraz ich wykorzystania. Głównym celem GHRM jest kształtowanie wrażliwości ekologicznej zatrudnionych, proekologicznego środowiska pracy i ekologicznie odpowiedzialnych postaw pracowników, które to następnie są przenoszone do życia prywatnego.

Jak koronawirus zmienił rynek pracy?

Koronawirus niewątpliwie zmienił rynek pracy. Czy nadal jest to rynek pracownika? A może teraz prym wiodą pracodawcy? Okazuje się, że nie jest to takie czarno-białe.

Kogo obecnie szukają pracodawcy? Na czele zestawienia widać spore zmiany [BADANIE]

Pandemia mocno zmieniła rynek pracy. Obecnie na znaczeniu zyskują branże umożliwiające skuteczniejsze działania w kwestii narzucanych ograniczeń. W czołówce najbardziej poszukiwanych zawodów znaleźli się przedstawiciele takich profesji jak m.in. specjalista ds. BHP i ekspert ds. e-commerce. Digital manager i business intelligence są również wysoko w zestawieniu.

Czy udzielenie pracownikowi pożyczki przez pracodawcę jest opodatkowane

Chcemy udzielać naszym pracownikom nieoprocentowanych pożyczek ze środków obrotowych (wyodrębnionego na ten cel funduszu zakładowego). W tym zakresie zostanie opracowany stosowny dokument, na podstawie którego o pożyczkę będą mogli starać się wszyscy pracownicy na tych samych zasadach. Pożyczki będą udzielane w Polsce i pieniądze na ten cel również będą przekazywane na rachunki pracowników w Polsce. Jesteśmy podatnikiem podatku VAT i nie prowadzimy działalności w zakresie usługowego udzielania pożyczek. Czy umowa pożyczki będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych? Czy w związku z nieoprocentowaniem pożyczki po stronie pracowników powstanie przychód w postaci hipotetycznych odsetek? - pyta Czytelnik z Gdańska.

REKLAMA

Zakup szczepionek na grypę dla pracowników – co z PIT i ZUS?

Nadchodząca jesień oraz wciąż trwająca pandemia COVID-19 spowodowały, że wielu pracodawców zastanawia się nad zaszczepienie swoich pracowników na grypę. Niektórzy pracodawcy robią to dobrowolnie, niektórzy są do tego zobowiązani przepisami prawa. W związku tym pojawiają się pytania: czy zakup szczepionek na grypę stanowi przychód podatkowy (PIT) tych pracowników i czy należy również ten przychód oskładkować (ZUS)?

Bezzwrotne mikropożyczki dla firm - warunek: utrzymanie działalności przez 3 miesiące

Władze Krakowa zachęcają przedsiębiorców do brania mikropożyczek do 5 tys. zł z tarczy antykryzysowej. Z tej formy pomocy wciąż nie skorzystało 46 tys. małych firm pod Wawelem. Gdyby wnioski zostały złożone, do krakowskiej gospodarki udałoby się wprowadzić kolejnych 230 mln zł – mówił 8 września wiceprezydent Bogusław Kośmider.

Wellbeing: pracodawcy nie zdali jeszcze egzaminu z pandemii

Przedsiębiorcy niedostatecznie odrobili lekcję, jaką była dla rynku pandemia. 3,3 na 5 – to ocena jaką pracownicy wystawili swoim firmom za działania w obszarze zdrowia i samopoczucia. Zmieniły się też oczekiwania zatrudnionych - w nowej rzeczywistości pracujący stawiają przede wszystkim na elastyczne podejście do czasu i miejsca wykonywania pracy oraz usługi medyczne.

Brak pracowników może być zjawiskiem długofalowym

Pracodawcy starają się przechować pracowników, zdając sobie sprawę, że systemowe problemy polskiego rynku pracy nie zniknęły i brak siły roboczej jest i będzie zjawiskiem długookresowym

REKLAMA

Optymalizacja kosztów zatrudnienia – jak przetrwać w kryzysie

Działania skoncentrowane na obniżeniu wydatków związanych z powierzeniem pracy są uznawane za optymalizację kosztów zatrudnienia. Ma to szczególne znaczenie w czasie kryzysu, kiedy podmioty zatrudniające poszukują rozwiązań, które pozwolą im przetrwać w trudniejszej biznesowo rzeczywistości. Towarzyszy temu przede wszystkim wybór najkorzystniejszej formy współpracy lub jej zmiana, ale też możliwość czasowego ograniczenia uprawnień osób już zatrudnionych (m.in. przez zawieszenie przepisów wewnątrzzakładowych) czy korzystania z pracowników obcych (najczęściej w ramach pracy tymczasowej lub outsourcingu).

Rynek pracy w czasie epidemii to rynek pracownika czy pracodawcy?

Jak koronawirus wpłynął na rynek pracy w Polsce? Mamy do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Wydaje się, że obie te skrajności funkcjonują jednocześnie, a wszystko zależy od konkretnej branży.

Oddech na rynku pracy. Firmy szukają pracowników

Jest światełko w tunelu. Poprawia się sytuacja na rynku pracy, niemal co piąta firma planuje zwiększyć zatrudnienie - wynika z najnowszej edycji badania „KoronaBilans MŚP”. W poprzedniej edycji badania takie deklaracje składało 14,8 proc. firm.

COVID-19 wyhamował rynek pracy w II kwartale

Rynek pracy dotkliwie odczuł skutki wprowadzonych obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa, ale pracodawcy stosunkowo szybko przystosowali się do nowych warunków, co powinno skutkować stopniowym odbiciem w kolejnych miesiącach. Czy tak się stanie?

Pożyczki dla firm na wsparcie miejsc pracy

11,2 mld euro może trafić do Polski na wsparcie miejsc pracy. Taki wniosek przedstawiła Komisja Europejska, która podkreśliła, że jej celem jest zrobienie wszystkiego, aby ocalić miejsca pracy i źródła utrzymania,

Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego

Pracodawca może przerwać zatrudnionemu urlop, jeżeli nastąpiły szczególne okoliczności nieprzewidziane wcześniej. W takiej sytuacji pracodawca ma jednak obowiązek zwrócić pracownikowi poniesione koszty. Jeśli ten odmówi powrotu z urlopu, w skrajnych przypadkach może zostać zwolniony dyscyplinarnie.

Nie każdy, kto dużo pracuje - jest idealnym pracownikiem

Jak rozpoznać sytuację, kiedy z pracownika zmieniamy się w pracoholika? Dlaczego to nam nie służy i jak sobie z tym radzić?

Polityka Nowej Szansy - w jakiej formie będzie udzielana pomoc?

Polityka Nowej Szansy, czyli przepisy ratujące przedsiębiorców w kłopotach wchodzą w życie 11 sierpnia 2020 r. Program pomocy zakłada, że z budżetu przez 10 lat będzie wypłacanych 120 mln zł rocznie dla przedsiębiorców w kłopotach. Dzięki nowym przepisom przedsiębiorcy będą mogli również uzyskać ulgę na restrukturyzację niektórych należności publiczno-prawnych o szacunkowej wartości 50 mln zł rocznie.

Czy pracownik musi ujawniać dokąd wybiera się na urlop?

Czy pracodawca może pytać pracownika o kierunek wakacyjnego wyjazdu? W jakich przypadkach pracownik powinien poinformować pracodawcę o tym, gdzie wybiera się na urlop?

Zwolnienie z płacenia składek ZUS także w przypadku istnienia nadpłaty w ZUS

Postulaty Rzecznika MŚP w zakresie korzystnego dla przedsiębiorców zwalniania z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne również w przypadku istnienia tzw. nadpłaty w ZUS zostały uwzględnione w ramach uchwalonej przez Sejm RP w dniu 24 lipca 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw.

Karty kredytowe i kredyty gotówkowe coraz mniej atrakcyjne

Niepewna sytuacja gospodarcza powoduje, że banki podnoszą wymogi związane z udzieleniem kredytu. Wzrasta też zadłużenie Polaków, którzy coraz mniej sięgają po karty kredytowe i pożyczki w gotówce.

Płaca minimalna w 2021 roku

Rząd proponuje, aby minimalne wynagrodzenie za pracę w 2021 r. wyniosło 2800 zł, a stawka godzinowa – 18,30 zł – poinformowało 28 lipca 2020 r. Centrum Informacyjne Rządu.

Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego. Podsumowanie przepisów pomocowych

Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci podatkowi podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.

Obniżenie wymiaru etatu lub wynagrodzenia za pracę oraz inne zmiany w stosunkach pracy w czasie pandemii

Przed wybuchem pandemii COVID-19 zasady rozwiązywania umów o pracę i zmiany ich istotnych elementów takich jak: wymiar czasu pracy czy wysokość wynagrodzenia opierały się na ściśle określonej zasadzie, były zwięzłe i klarowne. Potrzeba minimalizowania negatywnych skutków pandemii wymusiła wprowadzenie kolejnych wersji tak zwanej Tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Tarcza). Przepisy tego aktu zdecydowanie urozmaiciły regulacje pracownicze, zwłaszcza te w zakresie dopuszczalności zmiany warunków zatrudnienia, a także przypomniały o innych rozwiązaniach, już dotychczas dopuszczalnych, ale nie tak popularnych.

Czy środki otrzymane w ramach tarczy antykryzysowej są opodatkowane?

W trosce o przedsiębiorców, którzy otrzymali pomoc finansową, skierowano do Ministra Finansów interpelację o udzielenie informacji czy otrzymane środki będą podlegać opodatkowaniu, czy będą one przychodem, od którego należy odprowadzić podatek.

Kto jest pracodawcą kierowców pojazdów ciężarowych? - wyrok TSUE

TSUE w wyroku z dnia 16 lipca 2020 r. w sprawie C-610/18 orzekł, że pracodawcą kierowców pojazdów ciężarowych zatrudnionych w międzynarodowym transporcie drogowym jest przedsiębiorstwo transportowe, które sprawuje faktyczne kierownictwo nad tymi kierowcami, ponosi koszty ich wynagrodzenia i jest faktycznie uprawnione do zwolnienia tych kierowców. Pracodawcą jest więc ten podmiot, który spełnia 3 wymienione warunki.

Niezawiadomienie o wypadku lub chorobie zawodowej jako przestępstwo

Analizowany przepis zalicza się do katalogu przestępstw przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową. Kiedy mamy do czynienia z niniejszym przestępstwem, kto może być jego sprawcą i jaką karę ustanowił ustawodawca?

Atrakcyjne benefity pozapłacowe - przykłady

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na zadowolenie z pracy jest wysokie wynagrodzenie. Jednak o atrakcyjności oferty pracy świadczą także benefity pozapłacowe. Do przykładów najbardziej pożądanych benefitów należą: prywatna opieka zdrowotna, wczasy pod gruszą, prezenty świąteczne, ubezpieczenie i program oszczędzania na przyszłość.

Pracodawca jako administrator danych zawartych w dokumentacji pracowniczej

Pracodawca jako administrator danych zawartych w dokumentacji pracowniczej nie musi prosić pracownika o zgodę na przetwarzanie jego danych. Jeśli w aktach osobowych znajdują się dane zebrane w sposób niezgodny z prawem, pracodawca musi je usunąć.

Zła kondycja banków w Polsce. Upadek jednego może uruchomić lawinę

Niskie stopy procentowe, odpływ kapitału z rynku bankowego, znaczny wzrost ryzyka kredytowego i upadłości banków, które może wywołać falę domina – to główne zagrożenia, którym sektor będzie musiał stawić czoła w nadchodzących miesiącach.

Pracownicze Plany Kapitałowe – zmiany w czasie epidemii COVID-19

Prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) stanowi, w bieżącej sytuacji wywołanej stanem epidemii, poważne obciążenie oraz wyzwanie dla pracodawców. Jakie rozwiązania w obecnych realiach przewiduje ustawa o PPK? Czy zaproponowane przez ustawodawcę wsparcie dla przedsiębiorców obejmuje swoim zasięgiem także PPK?

Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju – pomoc dla dużych przedsiębiorców

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej dużym przedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. 9 czerwca 2020 roku uruchomiono nabór do programu. Jego celem jest przede wszystkim zapewnienie dużym przedsiębiorcom płynności finansowej, rekompensata poniesionych w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19 szkód, udostępnienie kapitału oraz stabilizacja finansowa przedsiębiorców.

Dodatkowe pół miliarda złotych z UE na pożyczki płynnościowe

Kolejne pół miliarda złotych ze środków unijnych przekazanych przez minister funduszy i polityki regionalnej przeznaczy Bank Gospodarstwa Krajowego na pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój. To już drugie zwiększenie kwoty przeznaczonej na te pożyczki. Instytucje finansujące współpracujące z BGK ruszają z nowymi naborami wniosków pożyczkowych od przedsiębiorców.

Hulajnogą, rowerem czy autobusem? Pomysły pracodawców na bezpieczny powrót do pracy

Pracodawcy – poza standardowymi środkami ochrony osobistej – proponują oryginalne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa pracowników, jak dojazdy do pracy hulajnogami. Czy to się sprawdzi?

Stabilizacja na rynku pracy. Pracodawcy zatrudniają i tworzą nowe miejsca pracy

Tylko w czerwcu pracodawcy zgłosili do urzędów 91 tys. wakatów. To o ponad 20% więcej miejsc pracy niż w maju.

Termin wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe zależy od rodzaju pracy nadliczbowej

Godziny nadliczbowe z przekroczenia normy dobowej rozlicza się na koniec miesiąca, w którym powstały, nawet w przypadku gdy okres rozliczeniowy obejmuje kilka miesięcy. Natomiast godziny nadliczbowe średniotygodniowe pracodawca powinien rozliczyć po zamknięciu okresu rozliczeniowego. Prawne i praktyczne aspekty rozliczania godzin nadliczbowych, a zwłaszcza kwestię terminu wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe – wyjaśnia Katarzyna Adamczyk, ekspert z Impel Business Solutions.

Praca w upale. Jakie obowiązki ma pracodawca?

Wysokie temperatury to konkretne obowiązki po stronie pracodawcy związane z zapewnieniem odpowiednich warunków do pracy.

Umowy o zakazie konkurencji a COVID-19

W gąszczu nowych przepisów projektu tarczy antykryzysowej 4.0, jakie w związku z koronawirusem funduje nam ustawodawca, znalazły się również regulacje dotyczące zakazu konkurencji.

Weksel inwestycyjny - czym jest, jakie niesie ryzyka

Komisja Nadzoru Finansowego udzieliła informacji odnośnie ryzyk związanych z wekslami inwestycyjnymi. Weksel inwestycyjny to konstrukcja prawna będąca swoistym połączeniem weksla i pożyczki. To nowy sposób na pozyskiwanie kapitału od inwestorów bez konieczności ubiegania się o kredyty bankowe czy emitowania obligacji. Weksle inwestycyjne nie są objęte gwarancją Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Spółka wystawiająca weksel inwestycyjny nie podlega nadzorowi KNF.

Tarcza Antykryzysowa - wątpliwości interpretacyjne

Celem wprowadzenia tzw. Tarczy Antykryzysowej oraz Tarczy Finansowej jest m.in. ochrona dotychczasowych miejsc pracy. Po stronie przedsiębiorców pojawiają się jednak wątpliwości co do interpretacji niektórych zapisów.

Odpowiedzi MF na kolejne pytania rachunkowe dotyczące pandemii

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej (www.mf.gov.pl) opublikowało kolejne odpowiedzi na pytania firm dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego w czasie trwania epidemii i ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych, które wynikają ze skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej.

Tarcza Finansowa PFR dla dużych firm - pierwsze pieniądze jeszcze w czerwcu

Pieniądze z Tarczy Finansowej PFR dla dużych firm powinny trafić do przedsiębiorstw jeszcze w czerwcu - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Program wsparcia zakłada trzy rodzaje finansowania: pożyczki płynnościowe, pożyczki preferencyjne i instrumenty kapitałowe. Na składanie wniosków firmy mają czas do końca roku, natomiast udzielanie pomocy będzie możliwe do końca 2021 r.

Tarcza Finansowa PFR dla dużych firm

Rusza Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju oferująca pomoc dla dużych przedsiębiorstw. Jakie wsparcie zakłada?

Normy i wymiar czasu pracy

Określenie maksymalnej liczby godzin, którą może przepracować dany pracownik, zgodnie z obowiązującymi go przepisami, uznawane jest za normę czasu pracy. Nie uwzględnia ona wpływu świąt na czas wolny, dlatego niedziele i święta są dniami wolnymi od pracy.

Mikropożyczka w wysokości 5000 zł - nie trzeba będzie składać wniosków o umorzenie

Mikropożyczka dla przedsiębiorców w wysokości 5000 złotych jest jednym ze sztandarowych elementów ustaw antykryzysowych. Według ostatnich zapowiedzi rządu jej umorzenie będzie możliwe bez składania wniosków.

Tarcza antykryzysowa 4.0: wnioski o umorzenie mikropożyczki niepotrzebne

Zgodnie z uchwaloną 4 czerwca przez Sejm ustawą (tzw. Tarczą antykryzysową 4.0) przedsiębiorcy, którzy otrzymali mikropożyczkę w wysokości 5 tys. zł nie będą musieli składać wniosku o jej umorzenie. O wprowadzenie takiego rozwiązania apelował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Czy pracodawcy mogą mierzyć temperaturę swoim pracownikom zgodnie z prawem?

Czy przepisy określają wprost podstawę prawną dla takich działań jak pomiar temperatury osób wchodzących do określonych budynków lub stosowanie ankiet dotyczących stanu zdrowia? Czy długo oczekiwane stanowisko Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w tym zakresie rozwiewa dotychczasowe wątpliwości administratorów danych?

Jak uzyskać pożyczę płynnościową z Programu Inteligentny Rozwój

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchomił Pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój dla mikro, małych i średnich firm. Jest to pomoc dla firm dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. W procesie ubiegania się o pożyczkę ważne jest uzasadnienie, jak pandemia wpłynęła na funkcjonowanie firmy.

Tarcza Antykryzysowa 3.0: pożyczka 5000 zł dla mikroprzedsiębiorców

Tarcza antykryzysowa 3.0 daje możliwość skorzystania z pożyczki w wysokości 5000 zł dla mikroprzedsiębiorców. Jakie są warunki otrzymania i umorzenia pożyczki? Jak złożyć wniosek o pomoc?

Jakie rozwiązania antylichwiarskie znalazły się w przepisach dotyczących COVID-19

Przy okazji ostatniej nowelizacji ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wprowadzono nowe przepisy mające na celu ograniczenie nadużyć lichwiarskich, czyli tzw. pożyczek „chwilówek”, w wyniku których pokrzywdzeni tracą czasem dorobek całego życia wskutek niespłacenia w terminie pożyczki na stosunkowo niewielką kwotę.

Podstawa opodatkowania VAT w przypadku częściowo odpłatnych benefitów dla pracowników

Podstawę opodatkowania częściowo odpłatnych świadczeń dla pracowników stanowi wartość danego benefitu, wynikająca z faktury nabycia świadczenia przez podatnika od osoby trzeciej - tak wynika z aktualnego podejścia organów podatkowych. Podatnicy powinni zatem zweryfikować stosowany dotychczas sposób rozliczania świadczeń pracowniczych, gdyż może to powodować powstanie zaległości podatkowej w kwocie VAT.

Wideokonferencje w świetle nowych wytycznych UODO

Kwestie dotyczące ochrony danych osobowych w kontekście wideokonferencji nie są wprost regulowane przepisami ogólnego rozporządzenia RODO. Ważne jest zatem przyjęcie pewnych standardów. Wytyczne z zakresu ochrony danych osobowych w kontekście prowadzenia wideokonferencji opublikował Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO). Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

REKLAMA