REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie administracyjne, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Organy wyższego stopnia i organy naczelne

Przez organy administracji publicznej rozumie się ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego.

Zbliża się termin przedłożenia projektów budżetów

Projekt uchwały budżetowej na 2011 rok po raz pierwszy należy przygotować według zasad przewidzianych w ustawie z 27 sierpnia z 2009 r. o finansach publicznych. Dotyczy to nie tylko trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i trybu uchwalania budżetu, lecz przede wszystkim opracowania wieloletniej prognozy finansowej i jej wpływu na podstawowe wielkości budżetu.

Zasady etyki radnego

Celem wyliczenia zasad etyki radnego jest przede wszystkim sprecyzowanie standardów zachowania przedstawicieli władzy lokalnej wybieranych w wyborach samorządowych.

Czym charakteryzuje się skarga na przewlekłość postępowania

Skarga na przewlekłość w postępowaniu sądowo – administracyjnym została uregulowana w ustawie o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki z dnia 17 czerwca 2004 r.

REKLAMA

Rodzaje właściwości organu administracji publicznej

Właściwość organu administracji publicznej to zdolność prawna organu administracji do rozpoznawania i rozstrzygania określonego rodzaju spraw w postępowaniu administracyjnym.

Postępowanie skargowe

Skarga to środek kontroli organów administracji publicznej. Skargę piszemy, jeżeli chcemy interweniować w konkretnej sprawie.

Jak przebiega procedura wydawania zaświadczeń

Zaświadczenie to dokument potwierdzający określony fakt lub stan prawny. Zaświadczenie nie jest aktem administracyjnym, stanowi samoistną formę załatwienia sprawy poprzez podjęcie czynności faktycznych.

Kiedy pracownik podlega wyłączeniu

Celem instytucji wyłączenia pracownika jest zapewnienie maksymalnej bezstronności pracowników organów administracji publicznej. Wyłączony pracownik powinien podejmować tylko czynności nie cierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny lub ważny interes stron.

REKLAMA

Ogólne zasady postępowania administracyjnego

Ogólne zasady postępowania administracyjnego to wytyczne dla działania organów administracji publicznej. Niezastosowanie bądź nieprawidłowe zastosowanie się do zasad przez organ stanowi rażące naruszenie przepisów postępowania administracyjnego.

Który organ rozstrzyga spór o właściwość?

Spór o właściwość to spór między organami administracji publicznej o to, który organ jest właściwy do rozstrzygnięcia danej sprawy.

Kto może być stroną w postępowaniu administracyjnym

Stroną w postępowaniu administracyjnym jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej.

Kiedy możemy złożyć wniosek

Prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zagwarantowane jest każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak ustala się wyniki głosowania w obwodach

Obwód wyborczy to jednostka administracyjna wyodrębniona w celu sprawnego przeprowadzenia wyborów samorządowych.

Ustalanie wyników wyborów na wójta

Wójt wybierany jest w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, w głosowaniu tajnym. Wybory wójtów zarządza Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, łącznie z wyborami do rad gmin.

Czy cudzoziemiec może głosować w wyborach samorządowych?

Wybory samorządowe odbędą się 16 listopada 2014 roku. Kto i na jakich zasadach może wziąć w nich udział? Czy możliwe jest głosowanie cudzoziemców? Czy cudzoziemcy mogą głosować w wyborach samorządowych?

Czy kandydat na wójta musi mieszkać w gminie, w której kandyduje?

Wyborca nie zagłosuje w wyborach samorządowych jeżeli nie jest zameldowany w danej gminie lub wpisany do rejestru stałych wyborców. Zgodnie z ustawą z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112) nie ma obowiązku, by kandydat na wójta mieszkał w gminie, w której kandyduje.

Jak przebiega głosowanie

Obywatele wyłaniają przedstawicieli władz lokalnych poprzez tajne głosowanie. Prawo do głosowania ma obywatel polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat oraz obywatel UE, który na stałe mieszka w Polsce.

Czym zajmują się obwodowe komisje wyborcze

Zasadniczą kompetencją obwodowej komisji wyborczej jest przeprowadzenie wyborów zgodnie z obowiązującym prawem.

Czym zajmują się terytorialne komisje wyborcze

Terytorialne komisje wyborcze przeprowadzają wybory samorządowe. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw wyróżnia trzy rodzaje terytorialnych komisji wyborczych: wojewódzkie, powiatowe oraz gminne.

Kiedy odbędą się wybory samorządowe?

Zgodnie z harmonogramem wyborczym pierwsza tura wyborów samorządowych odbędzie 21 listopada. Przy wyborach na wójta, burmistrza i prezydenta miasta jest także możliwa druga tura.

Do 27 października można zgłaszać kandydatów na wójta

Najpóźniej do 27 października do godz. 24.00 można zgłaszać kandydatów na wójta. Pierwsza tura wyborów samorządowych odbędzie się 21 listopada.

Czy można głosować w wyborach samorządowych poza miejscem zameldowania?

W odróżnieniu od wyborów prezydenckich i parlamentarnych w wyborach samorządowych nie można głosować poza miejscem zameldowania. Są jednak pewne wyjątki. Jakie?

Projekt ustawy repatriacyjnej

Osoba, która pragnie być repatriantem w rozumieniu projektowanej ustawy powinna spełnić kilka warunków. Po pierwsze musi wykazać swoje polskie pochodzenie, po drugie zadeklarować zamiar osiedlenia się na terytorium RP, po trzecie być ofiarą zesłania lub deportacji dokonanej przez władze ZSRR w ramach stalinowskich represji albo potomkiem takiej osoby.

Becikowe bez względu na dochody

Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnych kryteriów dochodowych związanych z otrzymaniem becikowego. Oznacza to, że może je otrzymać każda rodzina, bez względu na uzyskiwane dochody. Choć wiele osób podnosi, że świadczenie to nie jest konieczne i wcale nie zachęca do posiadania większej liczby dzieci, resort pracy nie planuje wprowadzać zmian w przyznawaniu becikowego.

Zwolnienie z podatku od nieruchomości przez gminę

Rada gminy może wprowadzać na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zwolnienia z podatku od nieruchomości, pod warunkiem jednak, że mają charakter przedmiotowy. Muszą zatem dotyczyć konkretnej grupy nieruchomości, a nie indywidualnie wskazanych podmiotów.

Przy rekrutacji do przedszkoli gminy łamią prawo

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przestrzega gminy przed zbieraniem danych osobowych dzieci i ich rodziców w procesie rekrutacji do przedszkoli. Takie postępowanie może narazić samorządy na konsekwencje prawne.

Różnice skutków prawnych doręczenia i ogłoszenia decyzji

Zniszczenie przez kogokolwiek, nie wyłączając urzędnika, decyzji niedoręczonej (nieogłoszonej) może być potraktowane jako czyn zagrożony karą zgodnie z art. 276 Kodeksu karnego.

Przy rekrutacji do przedszkoli gminy łamią prawo

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przestrzega gminy przed zbieraniem danych osobowych dzieci i ich rodziców w procesie rekrutacji do przedszkoli. Takie postępowanie może narazić samorządy na konsekwencje prawne.

Zgłaszanie kandydatów na radnych

Kandydatów na radnych mogą zgłaszać wyłącznie komitety wyborcze. Listy kandydatów zgłasza się najpóźniej w 30 dniu przed wyborami do godziny 24.

Ogólne zasady prowadzenia kampanii wyborczej

Kampania wyborcza rozpoczyna się z dniem ogłoszenia rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów o zarządzeniu wyborów i ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem wyborów.

Bierne prawo wyborcze

Bierne prawo wyborcze to prawo do kandydowania w wyborach samorządowych.

Pracownik socjalny nie zawsze pomoże krzywdzonemu dziecku

Pracownik socjalny nie odbierze dziecka krzywdzącym go rodzicom, jeżeli do interwencji dojdzie poza godzinami jego pracy.

Co to jest PESEL

Rejestr PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności prowadzony jest od 1979 roku i zawiera dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące a także osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego lub paszportu, a także osób, dla których odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL.

Elektroniczne dowody osobiste

Projekt ustawy o dowodach osobistych zakłada wprowadzenie elektronicznych dowodów osobistych, które mają zapewnić bezpieczniejszą identyfikację osób i transakcji zawieranych drogą elektroniczną. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2011 r. Na dokumencie nie będzie informacji o grupie krwi właściciela, jak to wcześniej zakładano. Dowód elektroniczny będzie miał taki sam status prawny jak tradycyjny dowód osobisty.

Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego

W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy.

Gmina nie może zmuszać do korzystania z usług samorządowych spółek

Konsumenci na rynku usług komunalnych również podlegają ochronie. Tak stwierdził UOKiK, który ukarał dwie gminy za nadużywanie swojej pozycji.

Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu

Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:

Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu

Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:

Formy prowadzenia działalności gospodarczej

Na gruncie prawa polskiego możemy wyróżnić trzy podstawowe grupy form prowadzenia działalności gospodarczej tzn. osoby fizyczne, osoby cywilne oraz spółki prawa handlowego. Przyszły przedsiębiorca podejmując decyzje o zamiarze prowadzenia jakiejkolwiek działalności musi zdecydować się na formę w jakiej będzie ona prowadzona. Wybór ten jest bardzo ważny, gdyż niesie ze sobą konsekwencje własnościowe, podatkowe, czy związane z odpowiedzialnością za zobowiązania.

Dokumenty niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego

Jeżeli masz zamiar zawrzeć związek małżeński przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego musisz zgromadzić określone przez ustawodawcę dokumenty.

Co załatwimy w Urzędzie Stanu Cywilnego?

Urząd Stanu Cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy. Działa on na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zajmuje się on przede wszystkim rejestracją stanu cywilnego. Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępcy. Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent).

Samorząd gminny

Zgodnie z treścią Konstytucji gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce.Terytorium naszego kraju jest podzielone na 2479 gmin. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. Gmina posiada osobowość prawną

Nadzór nad samorządem terytorialnym

Nadzór polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów. Nadzór nad samorządem terytorialnym sprawowany jest przez jednostki zewnętrzne.

Nowy przykład wygaśnięcia mandatu radnego

W czerwcu br. zapadł kolejny wyrok dotyczący łączenia stanowisk przez radnego. I tym razem okazało się, że nie należy łączyć sprawowania funkcji radnego z pracą zawodową z wykorzystaniem mienia gminy.

Organy wykonawcze gminy

Władzę wykonawczą w gminach wiejskich stanowią wójtowie, burmistrzowie w gminach miejsko - wiejskich i miejskich lub prezydenci w dużych gminach miejskich. Wójtem,burmistrzem, prezydentem miasta nie może być osoba, która nie jest obywatelem polskim.

Dochody Gminy

Zgodnie z treścią Konstytucji, dochody gminy obejmują wszelkie dochody jednostek samorządu terytorialnego z wyjątkiem subwencji ogólnych i dotacji celowych.

Kiedy potrzebne jest zezwolenie na wycięcie drzewa

Jeżeli chcesz wyciąć drzewo rosnące na twojej działce upewnij się, czy nie musisz zdobyć na to zezwolenia oraz uiścić opłaty.

Czym zajmuje się rada gminy

Rada gminy jest organem uchwałodawczym w gminie. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy.

Wybory do rady gminy

Wybory do rad gmin są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.

Podział administracyjny Polski

Od stycznia 1999 r. obowiązujący wcześniej dwustopniowy podział administracyjny zastąpiono podziałem trójstopniowym. Terytorium RP zostało podzielone na województwa, powiaty oraz gminy.

REKLAMA