Nasza fundacja prowadzi działalność gospodarczą, poprzez wyodrębnione zakłady. Zakłady nie sporządzają odrębnego bilansu. Chcielibyśmy sprzedać jeden z zakładów. W ramach sprzedaży zostanie przeniesione na nabywcę ogół praw i obowiązków związanych z prowadzeniem zakładu, w tym: wyposażenie, środki trwałe, umowy zawarte w związku z prowadzeniem działalności, jak również pracownicy. Czy ta sprzedaż podlegać będzie podatkowi od czynności cywilnoprawnych?
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupiłam meble biurowe do lokalu wynajmowanego na działalność. Na fakturze jest napisane: meble biurowe - komplet-zestaw mebli biurowych. Cena 6355 zł + VAT. Na fakturze nie wyszczególniono, co wchodzi w skład zestawu, ale w praktyce jest to: biurko z szafką zintegrowaną, szafka z szufladami i zestaw szafek kuchennych. Jak powinnam rozliczyć ten zakup w kosztach? Czy powinnam amortyzować cały komplet przez 5 lat? A może, mimo że nie ma wyszczególnienia poszczególnych elementów zestawu na fakturze, to najpierw powinnam podzielić go na 3 części i ustalić wartość początkową każdej z nich, a dopiero potem amortyzować osobno każdą z tych części?
Zawarliśmy z naszym pracownikiem dodatkową umowę zlecenia na przygotowanie wysyłki gadżetów promocyjnych dla naszych kontrahentów. Pracownik po kilku dniach poprosił o skorzystanie z paragrafu umowy zlecenia umożliwiającego mu wskazanie innej osoby, która wykona zlecenie, jeśli zleceniodawca wyrazi na to zgodę. Nasz szef wyraził zgodę i zlecenie wykonuje obecnie znajomy pracownika. Zastanawiamy się, jak w tej sytuacji prawidłowo rozliczyć przychód tej osoby. Czy skoro umowa jest zawarta na pracownika, to od wykonywanego przez jego znajomego zlecenia należy potrącić składki (ma on je opłacane z tytułu zatrudnienia na 1/2 etatu w innej firmie)? Komu wypłacić wynagrodzenie z tytułu wykonywania tej umowy? Czy przychód z tytułu tej umowy doliczyć do PIT-11 pracownika, skoro wynagrodzenie nie jest dla niego przeznaczone?