REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pieniądze, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Promesa koncesji

Przedsiębiorca, który zamierza podjąć działalność gospodarczą wymagającą uzyskania koncesji, może ubiegać się o przyrzeczenie wydania koncesji. W promesie uzależnia się udzielenie koncesji od spełnienia warunków wykonywania działalności gospodarczej wymagającej uzyskania koncesji.

Pranie pieniędzy

Pod pojęciem prania pieniędzy rozumie się kilka rodzai zamierzonego postępowanie.

Pieniądz elektroniczny

Przez pieniądz elektroniczny należy rozumieć wartość pieniężną stanowiącą elektroniczny odpowiednik znaków pieniężnych, która spełnia łącznie pewne warunki.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Zakład jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną. Siedzibą Zakładu jest miasto stołeczne Warszawa. Nadzór nad zgodnością działań Zakładu z obowiązującymi przepisami sprawuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Nadzór ten nie może dotyczyć spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnej.

REKLAMA

Partnerstwo publiczno-prywatne

Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.

Informacja publiczna

Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w Ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Generalny Inspektor Informacji Finansowej

Generalny Inspektor Informacji Finansowej to jeden z organów (obok ministra właściwego do spraw instytucji finansowych) administracji rządowej właściwy w sprawach przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Generalny Inspektor jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów.

Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki [URE]

Urząd Regulacji Energetyki wydaje Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki. URE ogłasza w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdanie ze swojej działalności, w tym ocenę bezpieczeństwa dostarczania paliw gazowych i energii elektrycznej.

REKLAMA

Żandarmeria wojskowa

Żandarmeria Wojskowa to wyodrębniona i wyspecjalizowana służba wchodząca w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Biuletyn Urzędu Komunikacji Elektronicznej [UKE]

Prezes UKE wydaje Biuletyn UKE. W Biuletynie UKE zamieszcza wymagane ustawą informacje i rozstrzygnięcia

Biuletyn Informacji Publicznej [BIP]

Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny, utworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci teleinformatycznej.

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest właściwa w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego. Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest centralnym organem administracji rządowej, działającymi przy pomocy ABW, będącego urzędem administracji rządowej.

Jak podnosić czynsz w wynajmowanym mieszkaniu?

Jeżeli wynajmujemy mieszkanie (mieszkania), w sposób który nie można nazwać najmem okazjonalnym wysokość i częstotliwość podwyżek czynszu podlega regulacjom prawnym chroniącym lokatora. Teoretycznie wysokość czynszu nie jest już odgórnie ustalana, jednakże nie zawsze jest dowolna- w niektórych przypadkach podlega też kontroli Sądu.

Czym jest partycypacja w kosztach budowy lokalu?

Partycypacja jest rodzajem uczestnictwa danej osoby w kosztach budowy lokalu mieszkalnego. Towarzystwo Budownictwa Społecznego zawiera z taką osobą umowę, na mocy które otrzymuje ona prawo wskazania osoby, która zostanie najemcą lokalu.

Na czym polega partycypacja w TBS?

Partycypacja to finansowy wkład w budowę mieszkania, który daje prawo wynajęcia lokalu z zasobów TBS, lub do wskazania innego najemcy. Aby uzyskać takie prawa, partycypant musi zawrzeć z TBS przed rozpoczęciem inwestycji umowę o partycypację.

Jaki podatek od zamiany mieszkań?

Zamiana mieszkań (i innych nieruchomości) podobnie jak ich sprzedaż podlega opodatkowaniu… i to na tych samych zasadach co sprzedaż. Jedyną różnicą jest to, że podatek dochodowy płacą obie strony umowy.

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Kto odpowiada za zaległy czynsz?

Wynajmujący nie musi dochodzić zapłaty czynszu wyłącznie od osoby, z którą spisał umowę. Współodpowiedzialne są również osoby dorosłe, które z nim zamieszkują.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

Jak ustala się wysokość minimalnego wynagrodzenia?

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, jest corocznie przedmiotem negocjacji w ramach Trójstronnej Komisji.

Co należy wiedzieć o zasiłku dla bezrobotnego?

Zasiłek dla bezrobotnego, pozwala mu na przetrwanie okresu pomiędzy zwolnieniem, a znalezieniem nowej pracy. Wysokość zasiłku zależy od stażu pracy. A utracić go może bezrobotny, który zarobi, choćby 10 złotych w czasie pobierania zasiłku.

Podatek od hipoteki

Osoba ustanawiająca hipotekę powinna uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych. Nie jest na szczęście wysoki.

Jak złożyć wniosek o zasiłek chorobowy

Jak otrzymać zasiłek chorobowy. Gdzie i komu złożyć zaświadczenie lekarskie. Czy oprócz zaświadczenia ZUS wymaga jeszcze innych dodatkowych dokumentów.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Kto może być pracownikiem służby cywilnej

Przepisy Ustawy o służbie cywilnej określają wymagania jakie należy spełnić aby zostać pracownikiem służby cywilnej. Należy do nich między innymi: polskie obywatelstwo oraz odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

Na jaki okres czasu zatrudniana jest osoba podejmującej po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej ?

Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony. Umowa o pracę na czas nieokreślony może być zawarta z osobą, która otrzymała pozytywną ocenę, albo była zatrudniona w służbie cywilnej na podstawie umowy na czas nieokreślony lub na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, a także osobą zatrudnianą w służbie cywilnej na podstawie art. 34 ust. 1.Ustawy o służbie cywilnej

Kto może być urzędnikiem sądowym?

Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 września 2003 r. w sprawie stanowisk i wymaganych kwalifikacji urzędników i innych pracowników sądowych oraz szczegółowych zasad wynagradzania referendarzy sądowych, innych urzędników i pracowników sądowych wojewódzkich sądów administracyjnych określa jakie kwalifikacje należy posiadać, aby pracować na stanowisku urzędnika sądowego.

Jak ubiegać się o pracę w korpusie służby cywilnej

Dyrektor generalny urzędu ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Należy przy tym zaznaczyć, że Prezes Rady Ministrów, zgodnie z odrębnymi przepisami, wskazuje absolwentom kolejnych roczników Krajowej Szkoły Administracji Publicznej pierwsze stanowiska pracy przedstawione przez Szefa Służby Cywilnej.

Kto może ubiegać się o uzyskanie mianowania w służbie cywilnej

O uzyskanie mianowania w służbie cywilnej może ubiegać się osoba, która jest pracownikiem służby cywilnej oraz posiada co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej.

Kto może zajmować wyższe stanowiska w służbie cywilnej ?

Informację o naborze na wyższe stanowisko w służbie cywilnej ogłasza się przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie urzędu oraz w Biuletynie Kancelarii.

Co to jest podatek Belki?

Podatek Belki (prawnie nazywany podatkiem od dochodów kapitałowych) - to rodzaj płaconego wg stałej stawki niezależnie od wielkości przychodu podatku dochodowego od osób fizycznych, który regulują art. 30a i 30b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jakie są rodzaje lokat bankowych?

Lokata bankowa to najpopularniejszy sposób oszczędzania w Polsce. Zyski są mniejsze niż przy inwestowaniu w fundusze inwestycyjne lub w akcje na giełdzie, ale również ryzyko straty jest znacząco niższe.

Czy należy inwestować w fundusze inwestycyjne? - poradnik

Podstawowym zadaniem funduszy jest takie lokowanie powierzonych im środków, aby przynosiły one jak najwyższy zysk przy założonym poziomie ryzyka i profilu inwestycyjnym funduszu. Dzięki umiejętnościom zarządzających, ich znajomości rynku finansowego, fundusze mogą stać się źródłem zysków.

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Czy powiat może mieć swój majątek?

Zgodnie z przepisami prawa powiat ma osobowość prawną. Wszystkie zadania nałożone na niego przez ustawy na własny rachunek i odpowiedzialność. Abby wykonywać swoją działalność powiat musi mieć także swój majątek.

Jak wygląda wykonanie budżetu przez powiat?

Gospodarka finansowa powiatu opiera się na uchwale budżetowej. Uchwałę taką każdego roku uchwala rada powiatu. Jednak jej wykonanie spoczywa w rękach organu wykonawczego, a więc zarządu.

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Kompleksowa kontrola finansowa w kadrach

Zadania realizowane w komórkach zajmujących się zarządzaniem ludźmi na ogół podporządkowane są naczelnemu kierownictwu organizacji. Zarówno w przedsiębiorstwach, jak i w administracji samorządowej odgrywają identyczną rolę. Dotyczą zarządzania najważniejszym zasobem, czyli potencjałem społecznym.

Warto dobrze przygotować się do pracy urzędnika

Służba przygotowawcza jest integralnym elementem kultury organizacyjnej i systemu rozwoju zawodowego pracowników administracji publicznej. Doświadczenia z funkcjonowania tej zasady doskonale sprawdzają się w administracji samorządowej.

Kto ponosi odpowiedzialność za nieodśnieżony chodnik?

Złamałeś nogę na nieodśnieżonym chodniku, spadł Ci na głowę sopel, a w wyniku wypadku uległa zniszczeniu wartościowa rzecz? Możesz się domagać odszkodowania od odpowiedzialnego za utrzymanie chodnika zarządcy.

Jak starać się o dopłatę na remont kamienicy?

Nowelizacja ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów zniosła bariery, które do tej pory uniemożliwiały właścicielom kamienic korzystanie z pomocy państwa w zakresie pozyskiwania premii kompensacyjnych.

Obniżenie wynagrodzenia pracownikowi mianowanemu

Mianowanie jest szczególną formą nawiązania stosunku pracy, toteż nie wszystkie regulacje zawarte w powszechnie obowiązującym prawie pracy będą miały zastosowanie do umów o pracę zawartych w drodze mianowania.

Związki i porozumienia międzygminne - korzyści ze współpracy

Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów, szybsze i sprawniejsze wykonywanie zadań publicznych oraz wspólne rozwiązywanie problemów. Tak najogólniej można opisać zalety współpracy międzygminnej.

Minimalne wynagrodzenie w 2011 r.

Ile wynosić będzie wynagrodzenie minimalne w roku 2011? Kto i do kiedy ustala wysokość tego wynagrodzenia?

Minimalne wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy

Jeżeli pracownik jest zatrudniony w niepełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy, wysokość minimalnego wynagrodzenia ustala się w kwocie proporcjonalnej do liczby godzin pracy przypadającej do przepracowania przez pracownika w danym miesiącu, biorąc za podstawę wysokość minimalnego wynagrodzenia.

Minimalne wynagrodzenie za pracę – wysokość, termin, sposób ustalania

W 2011 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosić będzie 1386 zł. W porównaniu z rokiem 2010 wysokość minimalnego wynagrodzenia wzrosła o 69 zł. Wysokość minimalnego wynagrodzenia jest ustalana w taki sposób, aby przeciętna wysokość minimalnego wynagrodzenia w danym roku wzrastała w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wskaźnik cen.

W jakiej wysokości należy się odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość?

Zgodnie z art. 21 ust. 2 Konstytucji wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie dla realizacji celów publicznych i za słusznym odszkodowaniem. Polskie prawo przewiduje kilka przypadków, w których właściciel nieruchomości może zostać pozbawiony prawa własności, a szczegółowe regulacje w tym zakresie są zawarte m.in. w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, ustawie z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym, czy ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 roku o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. Choć każda z powyższych regulacji w pewien sposób różni się w zakresie procedury wywłaszczania nieruchomości, możliwe jest jednakże przedstawienie ogólnych założeń dotyczących zasad wypłacania odszkodowania z tytułu wywłaszczenia w polskim prawie.

Jak sprawdzić, czy masz poprawny PESEL?

PESEL to system przeznaczony do ewidencji ludności. Każdy obywatel otrzymuje taki numer. Nie są to jednak przypadkowe liczby. Sprawdź jak obliczyć, czy masz poprawny numer PESEL.

Co można wyczytać z numeru PESEL?

PESEL to system przeznaczony do ewidencji ludności. Każdy obywatel otrzymuje taki numer. Nie są to jednak przypadkowe liczby. Można z nich wyczytać określone informacje. Jakie?

Czy podatek od nieruchomości można płacić w ratach?

Podatek od nieruchomości osoby fizyczne mogą zapłacić w 4 ratach – do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Jakie są warunki ponoszenia tej opłaty?

REKLAMA