REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pełnomocnictwo, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dofinansowanie na innowacje w sektorze rolno-spożywczym i leśnym

Firmy planujące prace badawczo-rozwojowe mogą uzyskać dofinansowanie w ramach takich projektów jak Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR) oraz Regionalne Programy Operacyjne poszczególnych województw (RPO). Jednakże od tego roku po raz pierwszy będzie można ubiegać się o dofinansowanie prac badawczych oraz wdrożenie ich wyników również w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW).

Korzyści podatkowe z założenia spółki w Luksemburgu

Księstwo Luksemburg jest jednym z najbardziej liczących się na świecie ośrodków finansowych. Mimo tego, że nie można zaliczyć Luksemburga do typowego raju podatkowego, to z uwagi na przepisy prawne oraz system podatkowy jest to miejsce atrakcyjne dla inwestorów otwierających tam spółki.

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

Przybywa jednoosobowych działalności gospodarczych

Jak wynika z podsumowania rejestru REGON za miesiąc maj tego roku, w stosunku do miesiąca kwietnia zostało zarejestrowanych więcej nowych jednoosobowych działalności gospodarczych, a ich ogólna liczba wzrosła o 7 tys., w rezultacie dając 2,975 mln. Jednocześnie zanotowano rekordowo niską liczbę wyrejestrowań. Są to zatem najlepsze wyniki od czerwca ubiegłego roku.

REKLAMA

Outsourcing - rodzaje, korzyści, wady

Outsourcing, jako nowoczesną metodę zarządzania biznesem, jego rodzaje, wady i zalety przybliża Tomasz Chrabałowski, Accounting Manager w Accace Polska.

Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monako

Księstwo Monako to dobre miejsce dla tych, którzy nie lubią płacić podatków. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie mają bowiem obowiązku odprowadzania podatku dochodowego. Od osób fizycznych nie jest tam pobierany podatek od nieruchomości oraz podatek od zysków kapitałowych. Aby skorzystać z tych preferencji należy uzyskać status rezydenta podatkowego.

Umowa o wolnym handlu UE i Kanady (CETA) - od kiedy będzie stosowana

Ministerstwo Finansów poinformowało 13 czerwca 2017 roku, że w najbliższym czasie można spodziewać się rozpoczęcia prowizorycznego (tymczasowego) stosowania umowy o wolnym handlu zawartej przez Unię Europejską z Kanadą (tzw. umowa CETA – Comprehensive Economic Trade Agreement).

Jak prawidłowo wypełnić raport ZUS RCA

Imienny raport miesięczny ZUS RCA, tzw. składkowy, zawiera dane identyfikacyjne płatnika składek oraz osoby współpracującej z odpowiednim kodem. Jak prawidłowo wypełnić raport ZUS RCA za osobę współpracującą?

REKLAMA

Porządek w dokumentach firmowych - niszczenie, digitalizacja i archiwizacja

Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji w Firmie to obowiązek każdego przedsiębiorcy. W zależności od rodzaju dokumentów, należy je przechowywać od 5 do 50 lat. Łącznie są to setki, tysiące a nawet miliony wrażliwych danych. Jak uporać się z zalegającymi w szafach i na regałach archiwum teczkami, by zaoszczędzić miejsce, czas i pieniądze?

System monitorowania przewozu SENT – nowy obowiązek przedsiębiorców

18 kwietnia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, na mocy których wszystkie firmy trudniące się przewozem towarów wrażliwych – np. paliw silnikowych i pochodnych, olejów smarowych, olejów roślinnych, suszu tytoniowego czy alkoholu całkowicie skażonego – mają obowiązek rejestrowania tych przewozów za pośrednictwem elektronicznego rejestru zgłoszeń SENT. Za niewywiązanie się z nowych obowiązków ustawodawca przewidział poważne kary. Grzywna może sięgać aż 20 tys. złotych.

Jak rozliczyć nieodpłatne otrzymanie środka trwałego

W toku prowadzenia działalności może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorstwo drogą darowizny otrzyma na własność rzecz mogącą stanowić jego środek trwały. W jaki sposób dokonać wówczas jego rozliczenia?

Jak zabezpieczyć interes firmy w sprawach transgranicznych

Współpraca międzynarodowa, oprócz niewątpliwych korzyści, niesie ze sobą również ryzyka. Trzeba być ich świadomym i wiedzieć jak radzić sobie z komplikacjami.

Jak wybrać system ERP?

System ERP to rozwiązanie, które od lat sprawdza się w wielkich korporacjach. O jego zaletach przekonują się powoli także liczne średnie i niektóre małe firmy. Dlaczego software integrujący dane jest tak pożądany?

Czy po likwidacji działalności można opodatkować przychody z najmu ryczałtem ewidencjonowanym?

Przychody uzyskiwane z tytułu najmu kilkunastu lokali użytkowych powinny być zaliczane do źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane w sposób przewidziany dla tego źródła przychodów. Istnienie korzystniejszej formy opodatkowania, uzyskiwanych przychodów z najmu nieruchomości, nie może stanowić samoistnej przesłanki likwidacji działalności gospodarczej. Przychody z najmu tych lokali nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.

Wielka Brytania wciąż przyciąga inwestycje, firmy i Polaków

Wielka Brytania została najatrakcyjniejszym europejskim kierunkiem inwestycyjnym 2016 roku i najpopularniejszym krajem wśród planujących emigrację Polaków. Brexit nie spłoszył także firm działających na Wyspach, a ponad 40 proc. polskich przedsiębiorstw myślących o optymalizacji jest wciąż zainteresowanych uzyskaniem rezydencji podatkowej w Zjednoczonym Królestwie. Padł również rekord liczby wniosków rezydencyjnych złożonych przez Polaków.

Zintegrowany System Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi - jak wybrać dostawcę systemu?

ZSMOPL wkrótce będzie obowiązkowym narzędziem każdego przedsiębiorcy zajmującego się handlem określonymi w ustawie produktami leczniczymi. Warto już teraz zastanowić się nad wyborem odpowiedniego dostawcy systemu oraz przygotować się do jego wdrożenia.

Największe problemy podatkowo-księgowe przedsiębiorców w roku 2017

Problemy z zakresu podatków i księgowości nie pozwalają na spokojny sen wielu przedsiębiorcom. Rozliczenia podatkowe, sprawozdania, limity są odbierane przez nich jako przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej. Skoro jednak nie można ich uniknąć, warto je poznać i zrozumieć. Przedstawiamy pięć największych obecnie wyzwań księgowych, z którymi przedsiębiorcy muszą się mierzyć na co dzień w bieżącym roku.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Lokal mieszkalny używany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegać może wpisowi do ewidencji środków trwałych, a następnie może zostać poddany amortyzacji. W jaki sposób dokonać amortyzacji takiego lokalu mieszkalnego?

Nowe przepisy o ochronie danych osobowych (RODO) - co trzeba wiedzieć, jak się przygotować

RODO – czyli Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych – ma ujednolicić poziom ochrony danych i zapewnić poczucie pewności prawnej w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej. RODO nakłada też nowe obowiązki na przedsiębiorców. Z uwagi na dotkliwe kary administracyjne za nieprzestrzeganie postanowień RODO, warto już teraz przygotować się do nadchodzących regulacji.

Mediator będzie mógł rozstrzygnąć spory przedsiębiorcy z urzędem

1 czerwca 2017 r. wchodzą w życie przepisy istotnie zmieniające zasady prowadzenia postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przedsiębiorców. Będzie można skorzystać np. z mediacji przy rozstrzyganiu sporów pomiędzy przedsiębiorcą a urzędem.

Czym jest chmura hybrydowa? Dlaczego to dobre rozwiązanie dla biznesu?

Chmura szybko staje się narzędziem numer jeden stosowanym do optymalizacji kosztów w centrum danych oraz ułatwiającym szybkie wprowadzanie na rynek nowych usług i produktów, skoro jest stosunkowo łatwa we wdrażaniu i może zapewnić niemal nieograniczony dostęp do pamięci masowych, zasobów sieciowych i mocy obliczeniowych.

Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy już działa

Od dnia 20 maja br. działa tzw. jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy. Nowy przedsiębiorca nie musi już odwiedzać ZUS po zarejestrowaniu firmy, gdyż podczas składania wniosku CEDIG w każdym urzędzie miasta lub gminy zostanie zgłoszony jednocześnie do ubezpieczenia.

Zasiłek dla bezrobotnych dla przedsiębiorcy od 2018 roku

Od 2018 roku przedsiębiorcy płacący mały ZUS będą mieć prawo do zasiłku dla bezrobotnych - wynika z projektu przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju. Nie wszyscy przedsiębiorcy zostaną objęci ochroną przed utratą zatrudnienia.

Pełnomocnictwo do zawarcia umowy o zakazie konkurencji

Prawidłowe pełnomocnictwo do podpisania umowy o zakazie konkurencji w imieniu pracodawcy wpływa na ważność tej umowy, a więc ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy, w przypadku zaś zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy jest także bardzo istotne dla byłego pracownika z uwagi na niebagatelne często kwoty odszkodowania za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej.

Prezydent podpisał ustawę "Apteka dla aptekarza"

Ustawa zwana "apteką dla aptekarza" wejdzie w życie. Podpisał ją Prezydent Andrzej Duda. Przewiduje ona przede wszystkim ograniczenia w otwieraniu nowych aptek.

Jakie sprawy można załatwić przez ePUAP?

Czym jest ePUAP? Co można dzięki niemu załatwić? Jak założyć firmę online? Dzięki ePUAP wiele spraw urzędowych można sobie ułatwić, z drugiej strony jego założenie wymaga kilku działań. Jak to zrobić szybko, wygodnie i co nam to daje? Oraz co na temat ePUAP mówią sami przedsiębiorcy? W poniższym artykule przybliżamy kilka praktycznych wskazówek.

Wycofanie samochodu z działalności gospodarczej a VAT

Samochód został kupiony na fakturę VAT marża, więc nie został naliczony VAT. Pojazd był kilkakrotnie naprawiany i od tych zakupów odliczaliśmy VAT. Z faktur tych wynika, że nabyliśmy usługi naprawy (wartość wymienianych części została wliczona w wartość usługi). Teraz wycofujemy samochód z działalności i przekazujemy go na cele osobiste. Czy to przekazanie podlega VAT? Czy należy opodatkować VAT późniejszą sprzedaż samochodu?

Działalność gospodarcza i praca na umowie zlecenia - składki ZUS

Prowadzenie działalności gospodarczej i jednoczesne wykonywanie umowy zlecenia może być, ale nie musi, traktowane przez ZUS jako odrębny tytuł do ubezpieczeń.

Polska gospodarka rośnie w 2017 r.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, w pierwszym kwartale 2017 r. co piąta polska firma nie miała żadnych problemów z otrzymaniem terminowej zapłaty. Rokuje to wyższy wzrost gospodarczy w kolejnej części roku.

O czym powinien pamiętać pracodawca zatrudniając osobę niepełnosprawną?

Przyjrzyjmy się jak można wspierać niepełnosprawnych pracowników oraz co może zyskać pracodawca zatrudniając osobę niepełnosprawną.

Rząd planuje ograniczenie zagranicznego kapitału w mediach

Rząd przygotowuje ustawę o dekoncentracji mediów wzorowaną na regulacjach obowiązujących w Niemczech i we Francji. Ma być ona gotowa w połowie roku.

Sprzedaż nieruchomości używanej w działalności gospodarczej - zwolnienie z VAT

Czy podatnik będzie miał prawo uznać dzień rozpoczęcia użytkowania lokalu mieszkalnego jako tymczasowego magazynu za dzień pierwszego zasiedlenia, w konsekwencji czego po upływie dwóch lat od momentu rozpoczęcia użytkowania lokalu jako tymczasowego magazynu, będzie miał prawo sprzedać tę nieruchomość stosując zwolnienie od podatku VAT?

Jak chronić majątek firmy przed wierzycielami

Prowadzenie firmy oznacza nieustanną pracę w celu niezagrożonego prosperowania na rynku. Wielokrotnie w celu uniknięcia upadłości, przedsiębiorcy inwestują w swoje firmy dorobek całego życia i często wszystkie swoje oszczędności. Polski system prawny w głównej mierze zakłada jednak pierwszeństwo ochrony samych wierzycieli przed niewypłacalnymi dłużnikami i w tym celu przewiduje wiele możliwości skutecznego zabezpieczenia ich interesów. W jaki sposób przedsiębiorcy mogą zabezpieczyć siebie oraz firmę przed utratą majątku?

Dodatkowe obowiązki związane z przewozem towarów wrażliwych

W dniu 18 kwietnia weszła w życie ustawa z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz.U. z 2017 r., poz. 708), zwana „pakietem przewozowym”. W ocenie twórców ma ona stanowić skuteczny mechanizm przeciwdziała procederowi, jakim jest wyłudzanie przez nieuczciwych podatników podatku VAT i akcyzy w przypadku obrotu tzw. towarami wrażliwymi (m.in. alkohol, paliwa, susz tytoniowy). Realizacja zamierzenia będzie możliwa za sprawą szeregu obowiązków nałożonych na podmioty uczestniczące w przewozie towarów – zarówno jako wysyłający, odbierający, jak również jako przewoźnicy.

Samozatrudnienie – z czym się wiąże?

Samozatrudnie to często sposób na współpracę z jednym lub kilkoma stałymi kontrahentami. Jest to także opcja na rozwijanie swojego pomysłu na biznes. Własna firma wiąże się z konkretnymi przywilejami i obowiązkami. Jakimi? I co na temat samozatrudnienia mają do powiedzenia sami przedsiębiorcy?

Biznesowe partnerstwo wschodnie, czyli inwestycje polsko-ukraińskie - seminarium

17 maja 2017 roku w Warszawie odbędzie się seminarium „Ukraina w procesie przemian. Nowe perspektywy i wyzwania dla zagranicznych inwestorów” organizowane przez Rödl & Partner i Polsko-Ukraińską Izbę Gospodarczą. Patronem medialnym seminarium jest Infor.pl. Organizatorzy czekają na zgłoszenia do 15 maja 2017 roku.

Od 20 maja 2017 r. składając wniosek CEIDG-1 zgłosisz się do ubezpieczeń w ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że począwszy od 20 maja 2017 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z nowego sposobu przekazywania do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych.

Czy motocykl może być jednorazowo amortyzowany?

Motocykle coraz bardziej zyskują na popularności, coraz częściej również przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze wykorzystują te właśnie środki transportu. Sam fakt rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu takiego środka transportu przez przedsiębiorcę nie budzi żadnych wątpliwości, pojawiają się one dopiero wówczas, gdy przedsiębiorca chce dokonać jednorazowej amortyzacji takiego środka transportu.

Porównanie zasad ogólnych i podatku liniowego

Osoby, które rozważają założenie jednoosobowej działalności gospodarczej często zastanawiają się nad tym, która z form opodatkowania będzie dla nich najkorzystniejsza. Najczęściej brane są pod uwagę zasady ogólne i podatek liniowy, zatem przedstawiamy porównanie które powinno pomóc w podjęciu odpowiedniej decyzji.

Amortyzacja mieszkania wykorzystywanego częściowo w działalności gospodarczej

Podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne stosując stawkę amortyzacyjną w wysokości 10% rocznie od wartości początkowej lokalu, w części, w jakiej jest wykorzystywany na cele działalności gospodarczej.

Zmiany dot. korzystania z podpisu elektronicznego

W piątek Sejm przegłosował ustawę, która przewiduje, że przy zawiązywaniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością przez internet, będzie można się posługiwać tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem ePUAP.

Czy korzystanie z tzw. otwartego oprogramowania generuje przychód podatkowy w CIT?

Podatnicy, optymalizując koszty prowadzonej działalności, zamiast korzystać z odpłatnych programów komputerowych, pobierają darmowe otwarte oprogramowanie objęte licencją open source. Powyższe powoduje jednak wątpliwości, czy takie korzystanie z oprogramowania bez wynagrodzenia stanowi nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wymiana oprogramowania w firmie – jak szybko wdrożyć się w nowy system?

Jedną z głównych obaw, która skutecznie wstrzymuje przedsiębiorców przed zmianą oprogramowania jest kwestia związana z obsługą nowego, nieznanego jeszcze systemu. Firmy bardzo często wskazują na fakt, że pomimo iż rozwiązania wdrożone przed laty, obecnie się już nie sprawdzają, inwestycja w nowe jest utrudniona lub nawet niemożliwa, głównie przez wzgląd na inne rozmieszczenie kluczowych funkcji lub nawet zupełnie różny sposób obsługi.

Jak uzyskać dofinansowanie na działalność badawczo-rozwojową?

Uruchomienie czy rozbudowa działu badawczo-rozwojowego w firmie to rodzaje projektów, które mogą liczyć na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 2.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Nabór wniosków w ramach tego programu potrwa od 8 maja do 7 lipca 2017 r. Na dofinansowanie przeznaczono aż 900 milionów złotych.

Kontrola celno-skarbowa - kompetencje

W odniesieniu do przedsiębiorców, którzy mają siedzibę w swoim mieszkaniu, urzędnicy skarbowi podczas kontroli celno-skarbowych zyskali prawo do naruszania prywatności. Zdaniem ekspertów urzędnicy mają prawo wypraszać przedsiębiorców w trakcie prowadzonych czynności z pomieszczeń i sprawdzać wszystkie zakątki mieszkania oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste przedsiębiorcy i jego rodziny.

Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe

Wskazuje się, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Natomiast podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego) kształtuje się na poziomie 10%, z kolei podstawowa stawka podatku VAT wynosi 18%.

Jak amortyzować dotychczasowy środek trwały wykorzystywany w nowej działalności gospodarczej

Prowadzę działalność gospodarczą. W ewidencji środków trwałych mam wpisany lokal użytkowy, którego wartość początkowa wynosi 600 000 zł. Lokal jest amortyzowany metodą liniową z zastosowaniem 2,5% rocznej stawki. W maju 2017 r. zamierzam zlikwidować tę działalność i wycofać lokal z ewidencji środków trwałych. Najprawdopodobniej od września 2017 r. rozpocznę nową działalność w zakresie najmu nieruchomości i chciałbym ponownie wykorzystywać lokal użytkowy. W jakiej wysokości powinienem ustalić jego wartość początkową?

Nowe uprawnienia kontroli celno-skarbowej

Po nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej urzędnicy skarbowi uzyskali według ekspertów bardzo szerokie i naruszające prywatność uprawnienia wobec przedsiębiorców prowadzących swoja działalność w domu. Mogą ich wypraszać w trakcie przeszukania oraz sprawdzać wszystkie pomieszczenia oraz dokumenty, w tym także rzeczy osobiste właściciela firmy i jego rodziny.

Praca podczas urlopu macierzyńskiego a prawo do zasiłku

Podjęcie pracy podczas urlopu macierzyńskiego jest możliwe w formie umowy o pracę, umów cywilnoprawnych (np. umowy zlecenia, umowy o dzieło) lub w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Czy podjęcie pracy w tym czasie pozbawia prawa do zasiłku macierzyńskiego?

Najbliższe kluczowe decyzje dla rynku finansowego w Polsce - dyrektywa MiFID II i zmiany opłat

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego w dwóch komunikatach z końca marca podał, że wraz z implementacją nowej dyrektywny dotyczącej rynku finansowego we wspólnym obszarze europejskim, należy uregulować i ograniczyć wysokość opłat pobieranych przez pośredników oraz Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Sam komunikat niewiele mówi o projektowanych zmianach, sugeruje jednak kierunek, w którym legislacja i nadzór mają podążać. Czy UKNF chce wprowadzić przepisy w swojej konstrukcji jeszcze ostrzejsze niż wymagane przez Parlament Europejski w samej konstrukcji dyrektywny?

REKLAMA