REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Oszustwo, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowa metoda wyłudzania pieniędzy. Przestępcy szukają chętnych na "klejnoty flipowe"

Na rynku pojawiła się nowa metoda „inwestycyjna”. Oszuści poprzez spółki zawierają umowy sprzedaży tzw. biżuterii flippowej z pewnym zyskiem. W rzeczywistości wartość przedmiotu z reguły jest kilkukrotnie zawyżona. Sprzedawcy często proponują zawarcie umowy komisu, na mocy której mają dokonać dalszej sprzedaży klejnotu, co jednak nie następuje. Następnie klientom proponuje się zawarcie kolejnych umów z innymi podmiotami, np. umowy pożyczki i kolejnej umowy komisu z inną spółką. Dzięki temu moment rozliczenia jest odsunięty w czasie, a podmiot wyłudza w ten sposób dodatkowe pieniądze. Z reguły na zabezpieczenie roszczeń zawierana jest też umowa zastawu na udziałach innej spółki. Warto też dodać, że większość pokrzywdzonych prawdopodobnie jeszcze nie wie lub nie ma pewności, że doszło do oszustwa.

Seniorka straciła 50 tys. zł, oszukana metodą na "prokuratora". Wcześniej słyszała o podobnych zdarzeniach, ale sama dała się nabrać

Wszystkie oszczędności i pieniądze pożyczone od znajomych przekazała rzekomemu prokuratorowi 72-letnia mieszkanka woj. świętokrzyskiego. Chociaż słyszała wcześniej o podobnych przypadkach, nie domyśliła się, że to może być oszustwo. 

Czy teraz za pomyłkę na kasie automatycznej w sklepie można mieć sprawę karną

Kradzieże w sklepach są codziennością od kiedy tylko one istnieją a tryb samoobsługowy tylko ułatwił życie złodziejom. Teraz jednak mamy nowe technologie i coraz częściej zdarza się, że zwykła pomyłka uczciwego klienta kosztuje go sprawę w sądzie, z nierzadko niezasłużoną karą. Wszystko to w związku z korzystaniem z automatycznej kasy.

Bezpłatny okres próbny pułapką dla firm. Zamiast 14 dni konsument będzie miał aż 12 miesięcy na odstąpienie od umowy

Jeśli przedsiębiorca oferuje bezpłatny okres próbny, który po zakończeniu automatycznie przekształca się w abonament płatny, musi poinformować klienta o jego prawie do odstąpienia od umowy w sposób jasny, zrozumiały i dokładny. W przeciwnym razie zamiast 14 dni konsument będzie miał aż 12 miesięcy na odstąpienie od umowy.

REKLAMA

PE poparł nowe przepisy, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów

Parlament Europejski przyjął stanowisko negocjacyjne w sprawie nowych przepisów, które mają zapewnić konsumentom prawo do naprawy produktów i ograniczyć wpływ masowej konsumpcji na środowisko.

Etykiety wina z nowymi wymaganiami. Jakie szczegóły poznają konsumenci?

Od 8 grudnia 2023 r. zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy dotyczące etykietowania wina w zakresie wykazu składników i informacji o wartości odżywczej. Obowiązek podawania tych danych szczegółowych będzie dotyczył wszystkich win i aromatyzowanych produktów sektora wina wprowadzanych do obrotu w Unii Europejskiej.

Oszustwo "na wypadek drogowy". Jak nie stracić oszczędności życia?

Oszustwo "na wypadek drogowy" bezpośrednio nie dotyczy kierowców. To jednak groźny casus, o którym warto głośno mówić w każdym typie mediów. Tym bardziej że mechanizm jest jeden. Bazuje na niewiedzy i naiwności. A skutkiem zawsze jest utrata oszczędności.

7 najważniejszych porad ekspertów ECK na Black Friday!

Jak nie wpaść w zakupowe pułapki podczas Black Friday, Black Week, Cyber Monday? Przede wszystkim warto dać sobie czas do namysłu i pamiętać o swoich prawach.

REKLAMA

Czy sklep internetowy musi posiadać swój numer telefonu?

Z pozoru oczywiste zagadnienie związane z posiadaniem numeru telefonu przez sklep internetowy zostało swojego czasu przełamane przez opinię Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 lutego 2019 r. sygn. akt: C-649/17. W pierwszej kolejności należy wskazać, że kwestia obowiązku posiadania numeru telefonu przez sklep internetowy jest oczywista, warto jednak zwrócić uwagę na powyższe stanowisko i zestawić je z aktualnie obowiązującymi przepisami w naszym kraju.

Nowe zagrożenie w sieci – oszustwa „na rekrutera”. Eksperci radzą, na co uważać

Nawet tysiąc osób w Wielkiej Brytanii każdego dnia otrzymuje SMS-y od oszustów podszywających się pod rekruterów – takie dane podał Ofcom, państwowy organ nadzorujący rynek mediów i internetu. Fala tego typu wyłudzeń finansowych połączonych z kradzieżą danych, wzrosła tam o alarmujące 300% w ciągu ostatnich dwóch lat, a proceder zyskał już własną nazwę: oszustwa „na rekrutera”. To zjawisko nasila się także w Polsce. Tylko w grudniu 2022 r. wg danych NASK, odnotowano 68 917 zgłoszeń dotyczących SMS-ów phishingowych, wśród których były także próby podszywania się pod rekruterów. 

Wyłudzenie danych osobowych "na rekrutera" - na czym polega? Jak rozpoznać fałszywą ofertę pracy? O jakie dane ma prawo pytać pracodawca?

Oszuści podszywają się pod rekruterów oferujących bardzo dogodne warunki pracy, próbując wyłudzić dane zainteresowanych ogłoszeniem - ostrzegają eksperci Randstad. Jak podkreślono, najlepszą metodą obrony jest zachowanie ostrożności przy podawaniu swoich danych w sieci.

Skąd pochodzi miód? Na etykietach będzie więcej informacji dla konsumentów

Konsumenci mają być lepiej informowani o pochodzeniu miodu. Jakie informacje pojawią się na etykietach i od kiedy?

Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej?

Sąd ogłasza upadłość konsumencką na wniosek. Przeważnie składa go sam dłużnik, jednak przepisy Prawa upadłościowego dają taką możliwość również jego wierzycielowi. W każdym razie podstawowym celem wniosku o ogłoszenie upadłości jest wykazanie, że w realiach konkretnej sprawy można ogłosić upadłość konsumencką, a więc m.in., że konsument popadł w stan niewypłacalności. Założenie to przekłada się na samą treść wniosku oraz dołączanych do niego dokumentów. Jak przygotować się do upadłości konsumenckiej? Jakie dokumenty trzeba zgromadzić?

Jak rozpoznać próbę oszustwa z wykorzystaniem kodów QR? [PRZYKŁADY]

Quishing, czyli oszustwo z wykorzystaniem kodów QR staje się coraz bardziej powszechne. Ostatnio przyjęło formę mandatów zostawianych kierowcom za wycieraczką. Ale ataków takich jest więcej, można je znaleźć np. w skrzynkach e-mail. Jak rozpoznać atak hakerski? Jak zadbać o bezpieczeństwo? 

Już 42 proc. Polaków powyżej 40 roku życia spotkało się z próbą oszustwa finansowego. Jakie metody są najpopularniejsze?

Badanie "Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta" nie dało optymistycznych wyników. Już 42 proc. respondentów spotkało się z próbą oszustwa finansowego. Jakie metody są najpopularniejsze wśród oszustów?  

Fałszywa pomoc techniczna

Fałszywa pomoc techniczna to rodzaj oszustwa internetowego, w którym oszuści udają przedstawicieli pomocy technicznej znanego dostawcy oprogramowania lub usług czy dostawcy oprogramowania antywirusowego. Celem tych oszustów jest wyłudzenie pieniędzy od ofiar i/lub uzyskanie dostępu do ich komputerów w celu kradzieży danych.

Spoofing

Spoofing (ang. spoof – naciąganie, szachrajstwo) to technika używana w sieci, polegająca na udawaniu czegoś innego, w celu zdobycia zaufania, omijania zabezpieczeń lub dostępu do systemu. Oszust "maskuje" się jako ktoś zaufany. 

Oszustwo nigeryjskie

Oszustwo nigeryjskie (znane również jako "nigeryjski przekręt" lub "list nigeryjski") to rodzaj oszustwa, które polega na wykorzystywaniu wiadomości e-mail (lub innych środków komunikacji) w celu przekonania ofiary do przekazania pieniędzy oszustom.

Podczas transakcji w internecie zeskanował kod QR i stracił 7600 zł. Na co uważać kupując i sprzedając on line

Na jednej z platform internetowych 29-letni mieszkaniec powiatu płońskiego wystawił na sprzedaż komputerową kartę graficzną, następnie zeskanował kod QR, który wysłała mu kobieta, rzekomo zainteresowana kupnem. Mężczyzna stracił 7600 zł. Policja ostrzega przed tego typu oszustwami.

Produkty sezonowe nakręcają handel. Kupujemy to, co popularne w sieci

Kupujemy coraz więcej sezonowego asortymentu. Chociaż Halloween nie jest w Polsce bardzo popularne, to i tak napędza koniunkturę. Produkty dostępne są na wyciągniecie ręki czy kliknięcie myszą. Dużą rolę w sprzedaży odgrywają media społecznościowe. 

Polscy e-konsumenci wobec płatności online. Co pokazują badania?

W dobie cyfryzacji i rosnącej popularności zakupów online, metody płatności stają się kluczowym elementem decyzyjnym dla wielu konsumentów. Najnowszy raport Tpay pt. „Jak Polacy kupują online 2023. Rozważny konsument w niepewnych czasach” rzuca światło na aktualne preferencje płatnicze Polaków w świecie e-commerce. Zaskakujące wyniki badania ukazują, jak dynamicznie zmieniają się nawyki zakupowe w kraju, pod wpływem różnych czynników, takich jak sytuacja geopolityczna czy ekonomiczna. Przyjrzymy się kluczowym wnioskom z raportu, które mogą mieć znaczący wpływ na strategie sprzedażowe sklepów internetowych w najbliższej przyszłości.

Konsument może tylko raz odstąpić od abonamentu zamówionego przez internet (początkowo bezpłatnego a potem automatycznie przedłużanego). Ta zasada ma wyjątek

Wykonanie przysługującego konsumentowi prawa do odstąpienia od abonamentu zamówionego na odległość, początkowo bezpłatnego i podlegającego automatycznemu przedłużeniu, jest gwarantowane tylko jeden raz. Odmiennie rzecz się ma, jeżeli konsument nie został dostatecznie poinformowany o łącznym koszcie abonamentu. 

Chcesz sprzedawać przez internet? Musisz być na bieżąco trendami, bo sklep to za mało

Handel internetowy kwitnie, ale sytuacja gospodarcza skłania konsumentów do szukania oszczędności. Samo posiadanie sklepu internetowego to już dziś za mało. Jak firmy mogą powalczyć o klientów?

Raport: "Greedflation" odstrasza 71% konsumentów

Badanie przeprowadzone przez Intrum wśród 20 000 konsumentów w 20 europejskich krajach pokazuje, że wysoki poziom inflacji oraz stopy procentowe są wyzwaniem dla terminowego wywiązywania się z zobowiązań finansowych. Wraz z rosnącą inflacją i malejącą siłą nabywczą, konsumenci zwracają się ku firmom, które rozumieją ich trudną sytuację. 

Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

"Następca tronu Dubaju" oszukał seniora na ponad 70 tys. zł

Kolejna ofiara oszustwa "na legendę". 76-letni mieszkaniec Krakowa stracił ponad 70 tys. zł. Policja apeluje o rozsądek i zachowanie czujności.

TSUE: Bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informacje, które pokażą rzeczywiste ryzyko kredytu

Kolejny wyrok Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie kredytów frankowych. W wyroku z 21 września 2023 r. TSUE podkreślił, że bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informacje, które pozwolą zrozumieć rzeczywiste ryzyka, na które jest narażony w trakcie całego okresu obowiązywania umowy kredytu denominowanego w walucie obcej.

Upadłość konsumencka - kiedy warto skorzystać, a kiedy jest jedynym ratunkiem?

Upadłość konsumencka. Kiedy warto się na nią zdecydować, a kiedy jest jedynym ratunkiem dłużnika?

75 latek stracił: 50 000 zł, 70 000 zł, "podatek", mieszkanie, samochód

Mieszkający w okolicach Siemiatycz 75-latek zainteresował się w marcu stroną internetową, która miała umożliwić mu inwestowanie na giełdzie. Zadzwonił pod podany na niej numer. Przedstawiający się jako analityk giełdowy mężczyzna, mówiący ze wschodnim akcentem wyjaśniał 75-latkowi, na czym będzie polegało inwestowanie. Rzekomy analityk polecił mu też zainstalowanie w komputerze oprogramowania do zdalnej obsługi urządzenia. Senior zgodził się, by wszystkie operacje były w ten sposób przeprowadzane.

Do czego inflacja zmusiła polskich konsumentów?

Inflacja zmieniła zachowania zakupowe konsumentów. Na co teraz zwracają uwagę podczas podejmowania decyzji konsumenckich? Co kupują, a z czego rezygnują? 

Ile kosztowały codzienne zakupy w pierwszym półroczu 2023 r.?

Ile kosztowały zakupy w pierwszym półroczu 2023 r.? Codzienne zakupy rdr. podrożały średnio o ponad 20%, a same art. spożywcze i napoje – o równe 20%. Tak wynika z analizy przeszło 460 tys. cen sklepowych. Na 17 kategorii zanotowano aż 16 dwucyfrowych wzrostów.
Co najbardziej drenowało portfele Polaków? 

Smerfowe, włoskie, rzemieślnicze i nie tylko. Jak świadomie wybierać lody?

Czym kierować się przy wyborze lodów? Jak nie dać się nabrać na marketingowe sztuczki? Oto garść przydatnych porad dla konsumentów!

Kebab pod lupą inspekcji. Co wykazały kontrole?

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przeprowadziła pierwszą kontrolę w zakresie jakości handlowej dań oferowanych w formie kebabu w obiektach gastronomicznych.

Wakacyjne problemy. Jakie mamy prawa?

Utrata bagażu, odwołanie wycieczki, problemy z zakwaterowaniem to tylko niektóre problemy, jakie mogą nam się przytrafić w czasie wakacji. Warto zatem znać prawa konsumenta i wiedzieć gdzie szukać pomocy.

Oszustwo na... zniżkę na paliwo. Nowa metoda elektronicznej kradzieży w Polsce

Oszustwo na zniżkę na paliwo lub rabatową kartę paliwową. Uważajcie na nie! W przeciwnym razie nie tylko nie zatankujecie o 50 proc. tańszej benzyny, ale nie zatankujecie jej wcale. Z waszego konta w banku znikną bowiem wszystkie pieniądze.

Ustawa o konsumenckiej pożyczce lombardowej podpisana

Prezydent podpisał ustawę o konsumenckiej pożyczce lombardowej. Nowe przepisy określają m.in. na czym polega działalność lombardowa, a maksymalna wysokość odsetek została określona na 45 procent.

Masz maila z żądaniem okupu? Uważaj!

Masz w skrzynce maila z żądaniem okupu? Nie daj się nabrać! NASK ostrzega przed oszustami, którzy znów próbują wymusić pieniądze poprzez szantaż, wysyłając do odbiorców wiadomości z informacją, że nadawca zainstalował na ich komputerze szkodliwe oprogramowanie.

Oszuści podszywają się pod ZUS. Na co uważać?

ZUS ostrzega przed fałszywymi wiadomościami rozsyłanymi przez oszustów w celu wyłudzenia danych. Nie należy klikać w podejrzane linki zarówno mailowe, jak i w wiadomościach SMS ani pobierać załączników niewiadomego pochodzenia.

System kaucyjny od 2025 r. Jakie opakowania obejmie?

Rząd przyjął nowe przepisy, które wprowadzą system kaucyjny od 1 stycznia 2025 r. Nowe rozwiązania mają zwiększyć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych.

Ponad 400 pokrzywdzonych przez rzeszowską piramidą finansową. Będą pierwsze wyroki?

Piramida finansowa. Jeszcze w tym miesiącu Sąd Okręgowy w Rzeszowie ma zająć się sprawą piramidy finansowej spółek z grupy Madmag. Według prawników, to właściwy moment na podjęcie czynności przez osoby pokrzywdzone, których jest ponad 400. Wartość szkody opiewa na kwotę przeszło 20 mln zł. 

Oszustwo na "zdalny pulpit" (aplikacja AnyDesk). Na czym polega? Jak uniknąć wyłudzenia danych i pieniędzy?

Co to jest oszustwo na "zdalny pulpit"? Dlaczego oprogramowanie AnyDesk jest groźne? uniknąć wyłudzenia danych i straty pieniędzy?

Europejski Dzień Sąsiada. Polscy przedsiębiorcy wyciągają rękę na zgodę

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK przedstawia krótkie podsumowanie w zakresie rozwiązywania transgranicznych skarg, tym razem z perspektywy polskiego przedsiębiorcy. 

Czy konsument będzie przymusowo korzystał z rachunku bankowego w 2024 r.?

Uchylenie przepisów obniżających limit płatności gotówkowych z 15 do 8 tys. zł, a także wprowadzających obowiązek płatności za pośrednictwem rachunku bankowego przez konsumenta, kiedy wartość transakcji z przedsiębiorcą przekracza 20 tys. zł od 2024 r. - przewiduje projekt, nad którym pracować będzie dalej Sejm.

Oszuści podszywają się pod ZUS

Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami rozsyłanymi przez oszustów w celu wyłudzenia danych. Nie należy klikać w podejrzane linki zarówno mailowe, jak i w wiadomościach SMS ani pobierać załączników niewiadomego pochodzenia.

ZUS ostrzega: Oszuści wysyłają SMS-y

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi SMS-ami rozsyłanymi przez oszustów. ZUS zaleca zachowanie szczególnej ostrożności w przypadku otrzymania wiadomości o podejrzanej treści. Nie należy klikać w linki, ani pobierać załączników nieznanego pochodzenia. ZUS nie wysyła wiadomości o konieczności odebrania świadczenia.

Sposób na oszczędności: czym jest smart shopping

Polacy coraz chętniej korzystają z narzędzi, które pomagają dokonywać zakupów w bardziej świadomy i oszczędny sposób. Nasze zakupy w sieci coraz mocniej wpisują się w trend smart shoppingu. Czym on jest i co warto o nim wiedzieć?

Deflacja - co to jest i jakie są jej skutki dla gospodarki?

Deflacja jest sytuacją, w której poziom ogólnego poziomu cen w gospodarce spada. Oznacza to, że towary i usługi stają się tańsze w porównaniu z poprzednim okresem, a siła nabywcza pieniądza wzrasta. Deflacja jest często przeciwieństwem inflacji, czyli sytuacji, w której poziom ogólnego poziomu cen rośnie. Jednakże, deflacja może mieć negatywne skutki dla gospodarki, w tym spadek cen towarów i usług, wzrost realnych stóp procentowych, spadek produkcji i wzrost bezrobocia, spadek wartości aktywów oraz trudności dla polityki monetarnej. W tym artykule omówimy, czym jest deflacja i jakie są jej skutki dla różnych grup społecznych i gospodarczych.

Dzień Europy. Jak działa ECC-Net?

Z okazji Dnia Europy przypadającego 9 maja, Eurpejskie Centrum Konsumenckie Polska informuje o działalności sieci i podsumowuje miniony rok. 

Oszuści mają nowe sposoby na wyłudzanie pieniędzy!

Cyberprzestępcy starają się być na czasie i wymyślają coraz to nowsze sposoby, by wyłudzić nasze dane. W 2022 roku zarejestrowano 322 tys. zgłoszeń naruszeń bezpieczeństwa w polskiej sieci. Rok wcześniej było ich 116 tys. Jak walczyć z cyberprzestępcami i na czym polegają ich „najnowsze” metody działania”?

Jak sprzedawca powinien informować o obniżce ceny? Prezes UOKiK wydał wyjaśnienia

Prezes Urzędu Ochrony i Konsumentów wyjaśnił jak obliczać i prezentować obniżki cen. Z kontroli przeprowadzonych przez urząd wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek.

REKLAMA