Ministerstwo Finansów zapowiada, że po 20 czerwca będzie w stanie udostępnić nową usługę elektroniczną, tj. możliwość weryfikacji kontrahenta zarejestrowanego w zakresie podatku VAT. Zdaniem MF zapewni to bezpieczeństwo transakcji, bo podatnik będzie wiedział, że ma do czynienia z zarejestrowanym kontrahentem, zwiększy też pewność płacenia podatków.
Osoba fizyczna prowadzi biuro rachunkowe. Posiada kilka oddziałów biura. Jest czynnym podatnikiem VAT. Obecnie chce sprzedać jedno biuro (oddział). W jego skład wchodzi cały majątek ruchomy i nieruchomy znajdujący się w biurze, m.in.: lokal, wszyscy klienci tego oddziału, zespół pracowników, wyposażenie niezbędne do świadczenia usług, prawa do umów związanych z funkcjonowaniem oddziału (umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych). Ta część firmy jest samodzielna pod względem organizacyjnym i finansowym. Czy prawidłowe będzie wyłączenie transakcji zbycia oddziału firmy z opodatkowania VAT?
Firma dokonująca zakupu samochodu, który będzie wykorzystywany wyłącznie w celach gospodarczych musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, ustalić regulamin wewnętrzny zakazujący korzystania z pojazdu w celach prywatnych oraz złożyć w terminie VAT-26. Dopiero po dokonaniu tych czynności może odliczyć 100% VAT. W przypadku natomiast, gdy nie dotrzyma terminu złożenia informacji VAT-26, poda informacje niezgodne ze stanem rzeczywistym lub dokona odliczenia niezgodnego z przepisami, podlega stosownej karze na gruncie Kodeksu karnego skarbowego.
Fakturą elektroniczna została w ustawie o podatku od towarów i usług zdefiniowana jako faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. W dobie dzisiejszej dbałości o środowisko, a także techniki, coraz więcej firm decyduje się na wystawianie faktur elektronicznych – ponieważ jest to wygodne, czasooszczędne i szybkie. Czy wystawiając fakturę w formie elektronicznej, konieczne jest ich przesłanie w określonym formacie (np. PDF), czy wymagane jest dosłanie oryginału papierowego? Jakim warunkom powinna odpowiadać faktura, aby była ona uznana za dowód podatkowy?
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę rozszerzającą tzw. mechanizm odwróconego VAT na kolejne towary, m.in. na telefony komórkowe, tablety, notebooki, konsole do gier, a także nieobrobione półprodukty z aluminium, ołowiu i cynku. Przepisy w tym zakresie wejdą w życie od 1 lipca 2015 r.
Jeżeli spółka użytkuje samochody, od których przysługiwało pełne prawo do odliczeń podatku od rat leasingowych, wynikających z zawartej umowy, to fakt wprowadzenia w tej umowie zmian, w formie aneksu wydłużającego czas trwania umowy, a tym samym obniżający miesięczną ratę leasingową nie ma wpływu na realizację przysługującego jej prawa do odliczania podatku naliczonego. Tym samym podatnik jest uprawniony do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących rat leasingowych w wydłużonym aneksem okresie.
Obecnie problematyczne jest ustalenie, czy możemy mówić o prywatnym wykorzystaniu, gdy pracownik służbowym samochodem dojeżdża do domu. Zdaniem organów podatkowych – tak, gdyż w takim przypadku nie można wykluczyć jego prywatnego wykorzystania. Dla organów podatkowych nie ma znaczenia argument, że specyfika wykonywanej działalności powoduje, że pracownik musi szybko dojechać w wyznaczone miejsce. Czy parkowanie samochodu poza siedzibą firmy pozbawia prawa do odliczenia 100% VAT?
Nowelizacji ustawy o VAT, przyjęta przez Sejm, przewiduje m.in. wprowadzenie odwróconego VAT na kolejne towary (m.in. telefony komórkowe, laptopy, tablety i konsole do gier). Mechanizm ten obejmie także nieobrobione plastycznie półprodukty z aluminium, ołowiu i cynku. Zmiany mają w większości wejść w życie 1 lipca 2015 r.