REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nieobecność w pracy, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Programy motywacyjne – zmiany w PIT od 2018 roku

Projekt nowelizacji ustawy o PIT, którym obecnie zajmuje się Sejm, zawiera m.in. ważne zmiany odnośnie programów motywacyjnych opartych na akcjach lub pochodnych instrumentach finansowych. Przychody z akcji lub instrumentów pochodnych nabytych jako nieodpłatne świadczenie lub świadczenie w naturze, mają być od 2018 roku zaliczone do tego źródła, do którego zaliczone są przychody z takich nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń w naturze. (czyli np. w przypadku pracowników będzie to stosunek pracy i opodatkowanie wg skali podatkowej). Aktualnie przychody te są opodatkowane 19% stawką PIT jako przychody z kapitałów pieniężnych.

Minimalne wynagrodzenie w 2018 r. – od strony pracownika i pracodawcy

Przepisy prawa pracy gwarantują pracownikom otrzymywanie wynagrodzenia minimalnego. Wysokość takiego wynagrodzenia na każdy kolejny rok ogłaszana jest w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” w terminie do 15 września. Od 1 stycznia 2018 r. wyniesie ono 2100 zł brutto. Jakie skutki pociąga za sobą wzrost minimalnego wynagrodzenia po stronie pracownika, a jakie po stronie pracodawcy?

Minimalne wynagrodzenie w 2018 r. - wpływ na świadczenia pracownicze

W 2018 r. minimalne wynagrodzenie wyniesie 2100 zł brutto. Wzrost płacy minimalnej ma wpływ na inne świadczenia związane ze stosunkiem pracy, np. na dodatek za pracę w porze nocnej, odprawy, odszkodowania. Świadczenia będą należne w wyższej wysokości, pod warunkiem że prawo do nich powstanie w 2018 r.

Koszty podróży pracownika a PIT

Ze zwolnienia od podatku na podstawie ustawy o PIT korzysta wyłącznie wartość tej części otrzymanych przez pracownika świadczeń na pokrycie kosztów wyżywienia w podróży (bez względu na formę tego świadczenia), która nie przekracza wysokości diety z tytułu podróży służbowej.

REKLAMA

Przechowywanie dokumentacji pracowniczej 2018 r.

Dokumentację pracowniczą należy przechowywać 50 lat. Okres ten ma zostać skrócony do 10 lat. Czy nowe zasady zaczną obowiązywać już w 2018 r.?

Nocleg dla oddelegowanego pracownika bez PIT

Fiskusowi nie należy się PIT od noclegów zapewnianych oddelegowanym szeregowym pracownikom budowy. Pracodawca ponosi takie wydatki wyłącznie w swoim interesie, a to wyklucza powstanie przychodu pod stronie pracownika – wynika z wyroku WSA w Warszawie.

Klasyfikacja budżetowa wydatków na zagraniczną podróż służbową

Pracownik naszej jednostki za zgodą kierownika będzie uczestniczył w warsztatach, które odbędą się za granicą w jednym z krajów Unii Europejskiej. Organizator pokrywa koszty podróży, nocleg oraz uczestnictwo w warsztatach. Po stronie naszej jednostki pozostaje rozliczenie delegacji i pokrycie kosztów diety oraz podróży lokalnych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Czy koszty delegacji zagranicznej związanej z uczestnictwem pracownika w warsztatach powinno się ująć w § 442 (podróże służbowe zagraniczne) czy w § 470?

Ocena pracowników - pracownicy samorządowi

Pracownicy samorządowi muszą liczyć się z tym, że poddawani będą tzw. ocenie okresowej. Jednak nie każdy samorządowiec takiej ocenie zostanie poddany. W artykule wskazano, kogo ona dotyczy, omówiono tryb jej przeprowadzania oraz skutki otrzymania przez pracownika dwukrotnej oceny negatywnej.

REKLAMA

Delegowanie pracowników do pracy za granicę – obowiązki płatnika PIT

Prawidłowość postępowania pracodawcy, jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w sytuacji delegowania pracowników do pracy za granicę (w tym wypadku do Niemiec), potwierdzona została w interpretacji podatkowej z 9 października 2017 r. Jeżeli pobyt pracownika w Niemczech przekroczy łącznie 183 dni podczas 12-miesięcznego okresu, pracodawca ma obowiązek obliczania, potrącania i odprowadzania podatku od dochodu pracownika uzyskanego podczas pracy w Niemczech zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.

Kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców od 1 stycznia 2018 r.

Kary dla zatrudniających nielegalnie cudzoziemców od 1 stycznia 2018 r. będą wyższe. Poszerzony zostanie także katalog sytuacji, w których powstaje odpowiedzialność karna.

Papierowe zwolnienia lekarskie tylko do lipca 2018 r. Pracodawcy muszą założyć profil na PUE ZUS

Ręcznie wystawiane druki zwolnień lekarskich znikną całkowicie wraz z początkiem lipca 2018 roku. Nastąpi przejście na zwolnienia wyłącznie elektroniczne (e-ZLA). System elektronicznych zwolnień jest dużym ułatwieniem dla pracodawców. Warunek jest jeden – muszą mieć założony swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Taki profil obowiązkowo muszą mieć pracodawcy – płatnicy, którzy zatrudniają więcej niż 5 osób. Inni mogą to zrobić dobrowolnie.

Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym

Zasady udostępniania stronom akt sprawy w postępowaniu administracyjnym znajdują się w art. 73 i 74 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jakie prawa ma strona postępowania administracyjnego?

W handlu i sektorze usług najbardziej brakuje pracowników

Jak podaje GUS przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw we wrześniu bieżącego roku było wyższe o 4,5% niż w roku ubiegłym. Natomiast miesięczne wynagrodzenie (brutto) było wyższe o 6% rok do roku i wyniosło 4473,06 zł.

Pracownicy chorują - pracodawcy ponoszą koszty

W 2016 roku polscy pracownicy spędzili na zwolnieniu lekarskim łącznie 220 milionów dni. Koszty z tym związane, ponoszone zarówno przez ZUS, jak i samych pracodawców, są liczone w miliardach złotych. Dzięki inwestycji w efektywną opiekę medyczną można je znacznie obniżyć, nawet o 11,8 mld zł – wynika z raportu „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2012–2016” opracowanego przez Medicover Polska.

Rozwiązanie umowy o pracę przez pracownika z winy pracodawcy a odprawa pieniężna

Czy w przypadku uzasadnionego rozwiązania umowy o pracę przez pracownika w trybie art. 55 § 1(1) kodeksu pracy, tj. z powodu ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków wobec pracownika, pracownikowi, poza odszkodowaniem przewidzianym ww. przepisem kodeksu pracy, przysługuje także odprawa pieniężna na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. ustawy o zwolnieniach grupowych)?

Jak rozwiązywać spory zbiorowe w zakładzie pracy?

Rozwiązywanie sporów zbiorowych stanowi wyzwanie dla pracodawców, którzy w sytuacji zaistnienia sporu muszą porozumieć się z pracownikami w celu załagodzenia zaistniałych konfliktów. Spór zbiorowy przebiega w kilku etapach, zaś każdy z etapów charakteryzuje się zupełnie innymi cechami, o których należy pamiętać podejmując się jakichkolwiek działań.

Procedura sporządzania harmonogramu czasu pracy

Harmonogram czasu pracy określa indywidualny rozkład czasu pracy pracownika lub poszczególnych grup pracowników w ustalonym dla nich okresie rozliczeniowym. Tworząc harmonogram pracodawca musi zaplanować pracownikom odpowiedni wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym, zapewnić minimalną liczbę dni wolnych od pracy oraz zachować odpoczynki dobowe i tygodniowe, a także pamiętać o przestrzeganiu doby pracowniczej.

Świadczenia pracownicze do kwoty 2 280 zł bez PIT

Pracodawcy proponują zmiany w ustawie o PIT mające na celu zwiększenie dostępności pozapłacowych świadczeń pracowniczych, które służą poprawie i utrzymaniu dobrego stanu zdrowia pracowników. Projekt przepisów dyskutowany będzie na Zespole Prawa Pracy Rady Dialogu Społecznego. Ich zdaniem wartość świadczeń przekazywanych pracownikom powinna być zwolniona z PIT do kwoty 2 280 zł rocznie.

Ochrona danych osobowych pracowników od 2018 roku

Od maja 2018 roku przepisy dotyczące ochrony danych osobowych zostaną zaostrzone. Pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki związane z ochroną prywatności pracowników i kandydatów do pracy.

Koszty uzyskania przychodu przy dwóch etatach

Wysokość kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy jest ściśle przez ustawodawcę limitowana. Jak rozliczyć koszty uzyskania przychodów z dwóch stosunków pracy?

Płaca zasadnicza gminnego urzędnika idzie w górę

Nawet o 600 zł brutto wzrosną od przyszłego roku stawki minimalnego wynagrodzenia pracowników samorządowych. To pierwsza taka podwyżka od prawie dziewięciu lat. Ustawodawca postanowił jednocześnie zlikwidować dyskryminujący podział stawek minimalnego wynagrodzenia dla pracujących w urzędach i zatrudnionych w pozostałych jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

Informacje o pracowniku samorządowym jako informacja publiczna

We wnioskach o udostępnienie informacji publicznej wnioskodawcy często domagają się wskazania bardzo szczegółowych informacji nie tylko o wynagrodzeniach, lecz także o takich zagadnieniach, jak kariera zawodowa czy stan zdrowia pracownika samorządowego. Trzeba pamiętać, że tylko niektóre z takich danych mogą zostać zakwalifikowane jako informacja publiczna.

Mobilny HR Manager – przydatna usługa dla małych i średnich firm

Duże firmy od dawna wiedzą, jak ważne stało się profesjonalne zarządzanie pracownikami. Ta świadomość powoli przenika również do małych i średnich firm. Dla nich jednak, wewnętrzny dział HR to duże wyzwania. Z pomocą przychodzi usługa Mobilnego HR Managera.

RODO 2018 - co się zmieni w kwestii ochrony danych osobowych pracowników

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać nowe unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Zmiany obejmą także reguły przetwarzania danych osobowych pracowników. Jakie nowe obowiązki czekają pracodawców?

Outsourcing pracowniczy – korzyści i ryzyka

Outsourcing pracowniczy jest narzędziem coraz częściej wykorzystywanym przez pracodawców w celu zmniejszenia liczby etatów w zakładzie pracy lub przesunięcia obowiązków związanych z obsługą kadrowo-płacową pracowników na inny podmiot. Należy jednak pamiętać, że nieprawidłowo przeprowadzony outsourcing może zostać zakwestionowany przez organy nadzoru - najczęściej ZUS lub Państwową Inspekcję Pracy – a w konsekwencji rodzić odpowiedzialność finansową po stronie pracodawcy.

Rodzic osoby niepełnosprawnej telepracownikiem

Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rodzice osób niepełnosprawnych powinni pracować z domu. Jest to kolejne ułatwienie w Programie "Za życiem".

Dodatkowy dzień wolny za święto 11 listopada 2017 r.

Jedynym świętem, które wypada w sobotę w 2017 roku to Święto Niepodległości (11 listopada). Za ten dzień pracodawca ma obowiązek oddać pracownikowi dzień wolny.

Czym się różni podróż służbowa od oddelegowania?

Powszechnie utożsamia się podróż służbową z oddelegowaniem. W rzeczywistości różnica pomiędzy nimi jest znaczna. Ich utożsamianie stanowi zatem poważny błąd, mający doniosłe skutki prawne.

Zakaz handlu w niedzielę już od 1 stycznia 2018 r.

Już od początku 2018 r. ograniczony będzie handel w niedzielę. Co to oznacza dla pracowników i konsumentów?

Ilość dni urlopu wypoczynkowego przysługujących pracownikowi

Pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje urlop wypoczynkowy w zakresie określonym zapisami Kodeksu pracy. Długość urlopu uzależniona jest od okresu zatrudnienia danego pracownika, czyli od jego stażu pracy.

Zwolnienie dyscyplinarne a naruszenie dóbr osobistych pracownika

Czy rozwiązanie umowy o pracę z pracownikiem w trybie art. 52 § 1 pkt 1 kodeksu pracy, które zostało uznane przez sąd pracy za naruszające przepisy o rozwiązywaniu umów o pracę w tym trybie, może naruszać dobra osobiste pracownika?

Wynagrodzenia zasadnicze pracowników medycznych w latach 2018-2021

Do dnia 31 grudnia 2021 r. podmioty lecznicze mają obowiązek podwyższyć wynagrodzenie zasadnicze pracowników wykonujących zawody medyczne. W ustawie z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych określono sposób ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników medycznych.

Finansowanie szkoleń dla pracownika a jego odejście z pracy

Czy pracownik, któremu firma finansuje szkolenie musi przez pewien okres zcasu pozostawać zatrudniony w tym przedsiębiorstwie? Czy w przypadku gdy zostanie zwolniony z pracy musi zawracać pracodawcy koszty szkolenia?

Zmiany w opłacaniu składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od 2017 r.

Od 5 września 2017 r. obowiązują nowe zasady opłacania składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Głównym celem FGŚP jest ochrona roszczeń pracowniczych w przypadku niewypłacalności pracodawcy.

Jak funkcjonują nowe przepisy dot. pracy tymczasowej

Obowiązujące od czerwca 2017 r. nowe regulacje dotyczące tymczasowego zatrudnienia sprawiają problemy dostosowawcze agencjom pracy tymczasowej. Ograniczenie okresu, w jakim dany pracownik tymczasowy może pracować dla jednej firmy, wprowadzenie większej ochrony pracownic w ciąży i zmiany w sposobie wypłacania wynagrodzenia urlopowego mogą sprawić, że część agencji przestanie istnieć. Eksperci zmiany oceniają pozytywnie. Część z nieuczciwych agencji zrezygnuje z tej działalności, a pracownicy tymczasowi zostali objęci większą ochroną – wskazuje dr Magdalena Rycak z Uczelni Łazarskiego.

Dyscyplinowanie pracowników

Kodeks pracy stanowi, że w razie, gdy pracownik nie będzie przestrzegał ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może zastosować wobec pracownika kary porządkowe: upomnienia lub nagany.

Zadaniowy system czasu pracy

Czy można zwolnić pracownika pracującego w zadaniowym systemie czasu pracy, z powodu jego niestawiennictwa w pracy w danym dniu?

Jak organy podatkowe ograniczają optymalizację podatkową z wykorzystaniem programów motywacyjnych dla pracowników

Wdrożenie programu motywacyjnego opartego na instrumentach pochodnych, np. w postaci dodatkowych wypłat za uzyskanie konkretnych wskaźników finansowych pozwala na stosowanie 19% (zamiast 32%) stawki podatku do części wynagrodzenia pracowników wyższego szczebla, otrzymanego w ramach uczestnictwa w takim programie. Po upublicznieniu 1 sierpnia 2017 r. przez Szefa KAS jego stanowiska wobec programów motywacyjnych pracodawcy muszą się liczyć z odmową wydania interpretacji indywidualnych o które często wnioskują a dotyczących takich programów ze względu na unikanie w ten sposób opodatkowania.

Pakiety medyczne dla pracowników - rozliczenie podatkowe, składkowe i ewidencja rachunkowa

Pakiet medyczny obejmuje zazwyczaj prawo do skorzystania z usług dowolnego lekarza, zabiegów i procedur medycznych oraz diagnostyki. Zakres usług „w pakiecie” zależy od rodzaju pakietu oferowanego przez centra usług medycznych i zakupionego przez pracodawcę dla pracowników. Pracodawcy często oferują pakiety pracownikom nieodpłatnie lub odpłatnie. W tym drugim przypadku najczęściej pracownicy ponoszą tylko częściowy koszt przekazywanych pakietów medycznych.

W zreformowanej szkole nie ma kto uczyć

Nauczyciele poszukujący pracy mogą przebierać w ofertach. W Wielkopolsce 107 etatów czeka na nauczycieli. W warszawskich przedszkolach poszukiwanych jest aż 250 nauczycieli.

Zarządzanie małym zespołem to też wyzwanie

Koordynacja pracy kilkuset czy kilkudziesięciu osób to niełatwe zadanie. Co jednak, gdy liczba zaangażowanych w projekt nie jest tak duża – czy automatycznie oznacza to, że obowiązków jest mniej, a podołanie im jest łatwiejsze? A może wręcz przeciwnie – zarządzanie takim kilkuosobowym składem jest dla menedżera jeszcze bardziej wymagające?

Rozwiązanie stosunku pracy z radnym

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego odmowa wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym musi być związana z pełnieniem przez niego mandatu radnego.

Zatrudnianie cudzoziemców - obowiązek podatkowy w PIT

Obecnie zatrudnianie cudzoziemców jest jednym z popularniejszych sposobów pozyskiwania pracowników, szczególnie do prac sezonowych, ale również do realizacji specjalistycznych projektów. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić, aby takie gałęzie gospodarki jak rolnictwo, budownictwo, usługi związane z utrzymaniem czystości, gastronomia, ale także IT mogły prawidłowo funkcjonować, rozwijać się bez pracy cudzoziemców. W kontekście warto mieć na uwadze, że zatrudnianie cudzoziemców ma swoje konsekwencje podatkowe.

Kongres Prawa Pracy 2018

Zapraszamy Państwa na Kongres Prawa Pracy 2018 poświęcony przeglądowi aktualnych regulacji oraz planowanych zmian przepisów z zakresu prawa pracy, który odbędzie się w dniach 19-20 października 2017 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

W jaki sposób można zakwestionować zwolnienie lekarskie pracownika

Pracodawca, który ma podejrzenia, że pracownik nadużywa zwolnienia lekarskiego, może skontrolować pracownika, gdy na 30 listopada poprzedniego roku zgłaszał do ubezpieczenia chorobowego co najmniej 20 osób. Jeśli nie może go skontrolować, to taką kontrolę przeprowadzi ZUS.

Podwyżki dla pracowników 2018

Zdaniem ekonomisty Łukasza Komudy pracownicy mają teraz szanse na podwyżki, ponieważ sprzyja im dobra koniunktura na rynku. Jednak zatrudnieni muszą nauczyć się jak negocjować lepsze warunki pracy.

Obowiązek przechowywania akt pracowniczych przez 10 lat - zmiany

Skrócenie okresu przechowywania przez pracodawców akt pracowniczych do 10 lat - tak wynika z projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Obecnie obowiązek ten obowiązuje przez 50 lat od dnia zakończenia stosunku pracy.

Ustawa o spółdzielniach socjalnych już w 2018 r.

Osoby bezrobotne do 30. roku życia i po ukończeniu 50 roku życia założą działalność gospodarczą za środki z Funduszu Pracy. Działalność gospodarcza ma być zakładana w formie spółdzielni socjalnej. Kiedy przepisy wejdą w życie?

Low performance management minimalizuje ryzyko spadku efektywności pracowników

Menedżerowie często zastanawiają się co robić w sytuacji, gdy skuteczność zespołu już spadła. Czy nie lepiej jednak zapobiegać takim sytuacjom i minimalizować ryzyko obniżenia efektywności pracowników? Właśnie w tym pomaga low performance management. Jak wdrożyć w życie ten sposób zarządzania?

Pracownik nie ma obowiązku posiadania konta w banku

Pracodawca nie ma prawa wymagać od pracownika, aby ten założył konto bankowe dla potrzeb wypłaty wynagrodzenia. Jeżeli pracodawca żąda tego od pracownika, to narusza przepisy prawa pracy. W takiej sytuacji pracownik może zgłosić sprawę Państwowej Inspekcji Pracy i ubiegać się o odszkodowanie. W wyjątkowych sytuacjach za uporczywość grozi szefowi nawet sprawa karna.

REKLAMA