REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wydatki na odzież z logo firmy w księgach rachunkowych

Spółka dokonała zakupu ubrań służbowych opatrzonych logo firmy, które otrzymali pracownicy spółki mający bezpośredni kontakt z klientami. Czy wydatki na zakup tej odzieży stanowią koszty podatkowe? Jak prawidłowo ująć taki wydatek w księgach rachunkowych? Czy są to koszty reklamy, czy reprezentacji?

100 asystentów podatnika pomoże mikroprzedsiębiorcom

Od początku września br. w ramach programu pilotażowego około 100 asystentów podatnika będzie gotowych pomagać mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Asystenci będą pracować w 50 centrach obsługi podatników w kraju.

Asystent przedsiębiorcy od września - pilotaż

Od września br. rusza pilotażowy program, w ramach którego ok. 100 asystentów podatnika będzie pomagało mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Pilotaż ma trwać do końca roku i po tym czasie asystenci podatnika pojawią się we wszystkich urzędach skarbowych w Polsce.

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

REKLAMA

Wsparcie informacyjne dla MSP

Od wielu lat Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizuje plany i projekty szkoleniowe, badawcze ukierunkowane na rozwój i wzrost konkurencyjności w sektorze MSP, mikro przedsiębiorstw i start up. Od 2005 roku PARP wspiera i rozwija sieć Punktów Konsultacyjnych w całym kraju.

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

Uproszczona ewidencja zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych

Wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych dla małych organizacji pozarządowych (w tym stowarzyszeń) – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, która zacznie obowiązywać od 2016 r.

Asystent podatnika pomoże przedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą

Od stycznia 2016 r. asystent podatnika pomoże przedsiębiorcom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej. Pomoc asystenta ma trwać przez pierwsze 18 miesięcy od rozpoczęcia działalności. Asystent udzieli przedsiębiorcy informacji na temat wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych oraz pomoże w indywidualnych sprawach podatnika.

REKLAMA

178 mln zł na rozwój firm z programu Inteligentny Rozwój

Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o wsparcie finansowe w ramach programu Inteligenty Rozwój na lata 2014-2020. Głównym celem projektu jest dofinansowanie innowacyjnych projektów firm począwszy od pomysłu do wprowadzenia nowych i ulepszonych rozwiązań. Ponadto program ma promować współpracę biznesu i nauki.

Oszustwa księgowe a rachunkowość kreatywna

Mimo, iż rachunkowość kreatywna stanowi postępowanie w granicach prawa to jest ona bardzo często używana w negatywnym znaczeniu. Tymczasem zniekształcenie obrazu sytuacji finansowej przedsiębiorstwa oraz działanie wykraczające poza obowiązujące przepisy stanowią oszustwo księgowe. Celem niniejszego artykułu jest rozróżnienie pojęcia rachunkowości kreatywnej od agresywnej, niezgodnej z istotą rachunkowości. Zjawiska omówione zostaną na przykładzie włoskich przedsiębiorstw. Uwaga skupiona zostanie na globalnej grupie Parmalat - najbardziej spektakularnym przypadku oszustwa księgowego we Włoszech.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Księgowość małych firm będzie uproszczona

Sejm przyjął nowelizację ustawy o rachunkowości, która zakłada, że małe firmy i organizacje pozarządowe o przychodach poniżej 100 tys. złotych rocznie skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości. Zgodnie z nowelizacją małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe. Ponadto ma być zniesiony obowiązek publikacji sprawozdań finansowych przez spółdzielnie w Monitorze Spółdzielczym.

Zmiany w PIT i CIT. Koniec rajów podatkowych

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zmienione przepisy mają zapewnić zgodność prawa krajowego z UE. Oznacza to koniec wyprowadzania zysków firm do rajów podatkowych. Zmiany dotyczą również zmniejszenia obciążeń administracyjnych.

Specjalne kredyty dla firm na innowacje

Mikro, małe i średnie firmy będą mogły starać się o specjalny kredyt na innowacje technologiczne nawet do 6 mln zł. Środki te będą pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego .

Rozliczanie odroczonego podatku dochodowego w leasingu

Firmy tworzą rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego, ponieważ występują rozbieżności między przepisami podatkowymi a ustawą o rachunkowości. Powodują one, że inna jest wartość podatkowa i bilansowa aktywów oraz pasywów. Najczęściej problemy związane z rozliczaniem odroczonego podatku dochodowego powstają w leasingu.

Procesowe zarządzanie księgowością w firmie – jakich narzędzi użyć do optymalizacji?

Pełna kontrola nad dokumentami jest niezbędna aby w pełni wykorzystać potencjał przedsiębiorstwa. Sprawny obieg formalności przyczynia się do poprawy działalności firmy, a tym samym do jej rozwoju. Dobra organizacja księgowości pozwala na prowadzenie fachowej ewidencji gospodarczej i monitorowanie kondycji finansowej.

Ewidencja księgowa sprzedaży nieruchomości zaliczonej do inwestycji

Jak dokonać ewidencji w księgach rachunkowych sprzedaży nieruchomości zaliczonej do inwestycji? Czy przychód ze sprzedaży nieruchomości zalicza się do przychodów finansowych?

Odsetki od kredytu na zakup akcji w księgach rachunkowych

Spółka chce nabyć znaczący pakiet akcji innego podmiotu. W tym celu zaciągnęła kredyt i poniosła koszty odsetek oraz prowizji bankowych. Czy te koszty są elementem ceny nabycia? I czy spółka powinna je rozliczać tak samo jak koszty doradztwa przy zakupie czy prowizji pośredników?

Prostsza rachunkowość dla małych firm

Małe firmy i organizacje pozarządowe o przychodach poniżej 100 tys. złotych rocznie skorzystają z ułatwień w prowadzeniu rachunkowości - przewiduje nowelizacja ustawy o rachunkowości, do której drobne poprawki przyjął w piątek 10 lipca 2015 r. Senat.

IFK poleca: Nowe obowiązki księgowych

Parlament Europejski przyjął czwartą dyrektywę zapobiegającą praniu pieniędzy (AMLD). Przepisy mają na celu zapobieganie praniu pieniędzy, przestępstwom podatkowym oraz finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z przyjętą dyrektywą banki oraz instytucje finansowe, prawnicy, audytorzy, księgowi, doradcy podatkowi czy pośrednicy w handlu nieruchomościami mieliby obowiązek zwracać uwagę na podejrzane transakcje klientów.

Dofinansowanie firm z ZUS-u na poprawę bhp i zdrowia pracowników

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w specjalnym programie dofinansuje przedsiębiorców w działaniach poprawy bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy. Dofinansowanie przyznawane jest na wniosek i ma dotyczyć wszystkich firm, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw.

Samodzielne prowadzenie księgowości: z czym to się wiąże?

Wielu przedsiębiorców zakładających działalność zastanawia się nad kwestiami prowadzenia księgowości. Czy samodzielnie zająć się rozliczeniami? A może zatrudnić dedykowaną księgową? Sprawdź na co zwrócić uwagę decydując się na samodzielną księgowość.

R2księga i R2fk – kompleksowa obsługa księgowa

Dobrze funkcjonujący program księgowy powinien być szczególnie istotny. Ustawodawca dopuszcza zmianę systemu finansowo-księgowego w trakcie roku obrotowego, ale procedura jest obwarowana m.in. koniecznością przetestowania go pod kątem zapewnienia porównywalności danych z nowego systemu FK, z danymi, które pochodzą z dotychczasowego oprogramowania. Warto zatem dobrze przemyśleć wybór, biorąc pod uwagę także czynnik ekonomiczny – koszt zakupu czy wdrożenia nie zawsze będzie bowiem kosztem ostatecznym.

Ewidencja księgowa refundacji otrzymanej z Funduszu Pracy

Firma otrzymała z powiatowego urzędu pracy (Funduszu Pracy) refundację kosztów poniesionych na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego. Zakupiono w związku tym niezbędne środki trwałe i wyposażenie. W jaki sposób należy ująć te operacje w ewidencji księgowej?

Ulga na złe długi w księgach rachunkowych

Już 1 lipca 2015 r. wejdą w życie zmiany w ustawie o VAT, które pozwolą skorzystać z ulgi na złe długi w tym podatku, nawet jeżeli istnieją powiązania między wierzycielem a dłużnikiem, który nie zapłacił w ciągu 150 dni (licząc od terminu płatności z faktury). Jak w księgach rachunkowych ująć korektę VAT w związku z taką możliwością?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

Jak ująć w księgach rachunkowych wczasy pod gruszą

W tym roku po raz pierwszy mieliśmy obowiązek utworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Obecnie pracownicy zaczęli składać wnioski o dofinansowanie wczasów pod gruszą. W czerwcu pracownik otrzymał dofinansowanie do wypoczynku (wczasy pod gruszą) w wysokości 880 zł. Otrzymuje on wynagrodzenie miesięczne w wysokości 2500 zł. Jakie zapisy powinniśmy wprowadzić w księgach rachunkowych?

Nieodliczony VAT od samochodu może być kosztem podatkowym

Firma użytkująca samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego odlicza 50 proc. VAT naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Czy pozostała nieodliczona część podatku VAT może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli samochód jest wykorzystywany również do celów prywatnych?

Elektroniczny obieg dokumentów w obszarach fakturowania i księgowości

Zmiana systemu obiegu dokumentów z papierowego na elektroniczny, w obszarach fakturowania i księgowości, może przynieść konkretne korzyści - i to zarówno z perspektywy właścicieli firm, jak i księgowych.

Księgi prowadzone przez biuro rachunkowe w siedzibie firmy

Biuro rachunkowe rozpoczęło prowadzenie ksiąg rachunkowych dla nowego podmiotu gospodarczego. Umowa zakłada, że księgi rachunkowe będą prowadzone w siedzibie firmy a nie w biurze rachunkowym. Czy w związku z tym firma ma obowiązek zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego?

Jak ująć w księgach rachunkowych VAT od paliwa od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. do wartości księgowej paliwa, kupionego do samochodu użytkowanego do celów mieszanych, trzeba będzie wliczać połowę VAT. Jak prawidłowo zaewidencjonować to w księgach rachunkowych?

Co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy z biurem rachunkowym

Uruchamiam firmę, która będzie zajmowała się handlem. Jestem początkującym przedsiębiorcą i zupełnie nie znam się na prowadzeniu dokumentacji związanej z działalnością gospodarczą. Zamierzam więc prowadzenie rozliczeń podatkowych, sporządzanie deklaracji dla ZUS oraz wypełnianie innych obowiązków powierzyć biuru rachunkowemu. Chciałbym oczywiście, żeby dokumentacją mojej firmy zajmowało się solidne i odpowiedzialne biuro. W jaki sposób mogę się upewnić, że wybrałem rzeczywiście dobre, i jaką powinienem podpisać z nim umowę – pyta pan Bartłomiej.

IFK poleca: Zatwierdzenie sprawozdania do 30 czerwca

30 czerwca 2015 r. mija termin zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok 2014 dla jednostek, których rok obrotowy skończył się 31 grudnia 2014 r.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Import niekompletnej dokumentacji a zachowanie chronologii zdarzeń

Księgując dokumenty w programie finansowo-księgowym możemy wprowadzać je samodzielnie (ręcznie) lub zaadaptować dokumentację stworzoną w zewnętrznym systemie sprzedażowym. Istotnym jest więc, aby program finansowo-księgowy dawał możliwość importu danych, np. z plików wymiany, z wielu programów fakturowych. Co jednak w sytuacji, gdy dokumentacja udostępniona przez fakturzystów jest błędna, niekompletna lub niepoprawnie przygotowana? Warto zadbać wtedy o to, by program, importując dokumenty, radził sobie z błędami tak, aby zachować chronologię, pozwalając jednocześnie księgowym na wyprostowanie błędów lub uzupełnienie brakujących informacji na wstępnie zaksięgowanych dokumentach.

Umorzenie części należności na podstawie ugody sądowej w księgach rachunkowych

Doszło do zawarcia przez spółkę ze swoim dłużnikiem ugody sądowej obejmującej część przysługujących jej należności z tytułu wykonania usługi budowlanej. Jak ująć w księgach rachunkowych umorzenie części należności na podstawie tej ugody?

Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych umowy celofanowe

Spółka dokonała zakupu programu komputerowego do projektowania w wymiarze 3D. Program zakupiony został od jego dystrybutora. Twórcą programu jest firma z USA. Licencja uprawniająca do korzystania z oprogramowania pochodziła od producenta, przybierając postać licencji celofanowej (licencja shrink-wrap) stworzonej specjalnie dla ułatwienia zbytu oraz umocnienia pozycji dużych producentów i dystrybutorów oprogramowania. Jakich operacji należy dokonać w księgach rachunkowych?

Święto księgowych na Stadionie Narodowym

Z okazji Dnia Księgowego, który przypada na 9 czerwca przedstawiciele najważniejszych instytucji związanych z branżą rachunkową, spotkali się w Centrum Konferencyjnym Stadionu Narodowego w Warszawie na konferencji „Rok po deregulacji. Rynek usług księgowych po uwolnieniu zawodu”, i debatowali na temat przyszłości branży. Wisienkę na torcie dodała Maria Ożga, finalistka II edycji programu MasterChef, najbardziej znana „Księgowa w Kuchni”, która specjalnie dla uczestników zaserwowała uroczysty tort.

Konkursy o wartości 670 mln zł dla przedsiębiorców

Ponad 670 mln zł ma wynieść wartość konkursów dla przedsiębiorców w 2015 r. Liczne konkursy, ogłaszane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przewidziano w drugiej połowie roku.

Ile zarabiają księgowi?

Przy okazji Dnia Księgowego, który przypada 9 czerwca, przyjrzyjmy się jakie wynagrodzenia otrzymują księgowi. Z badań wynika, że pensje księgowych wahają się w zależności o tego m.in. w jakim województwie pracują, w jakim mieście oraz w jakiej firmie (dużej czy małej) z kapitałem polskim czy zagranicznym. Średnie miesięczne wynagrodzenie księgowych biorących udział w badaniu wyniosło 3 950 zł brutto.

Dzień Księgowego - podsumowanie ostatniego roku pełnego zmian

W dniu 9 czerwca przypada Dzień Księgowego. Z tej okazji życzymy wszystkim księgowym spełnienia marzeń tych zawodowych, jak i prywatnych! Przy tej okazji przypominamy również główne zmiany prawne, które wpłynęły i dopiero wpłyną na codzienną pracę księgowych – ludzi, bez których żaden biznes nie może się obejść. Co się wydarzyło i co nas czeka w nadchodzącym roku?

Odpowiedzialność etatowego księgowego w spółce z o.o. za prowadzenie ksiąg rachunkowych

Odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz sporządzanie sprawozdania finansowego wielokrotnie była przedmiotem wyroków sądów. W praktyce często budzi bowiem wątpliwości, kto w danym przypadku ponosi odpowiedzialność za wypełnianie lub nieprawidłowe wypełnianie obowiązków w zakresie rachunkowości.

Czy sprzedaż oddziału biura rachunkowego podlega VAT

Osoba fizyczna prowadzi biuro rachunkowe. Posiada kilka oddziałów biura. Jest czynnym podatnikiem VAT. Obecnie chce sprzedać jedno biuro (oddział). W jego skład wchodzi cały majątek ruchomy i nieruchomy znajdujący się w biurze, m.in.: lokal, wszyscy klienci tego oddziału, zespół pracowników, wyposażenie niezbędne do świadczenia usług, prawa do umów związanych z funkcjonowaniem oddziału (umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych). Ta część firmy jest samodzielna pod względem organizacyjnym i finansowym. Czy prawidłowe będzie wyłączenie transakcji zbycia oddziału firmy z opodatkowania VAT?

Czy biuro rachunkowe może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego – zmiana stanowiska MF

Przez kilka ostatnich lat powszechnie przyjmowano, że prowadzenie ksiąg i ewidencji podatkowych oraz sporządzanie deklaracji podatkowych nie wyłącza możliwości korzystania ze zwolnienia od VAT ze względu na wartość sprzedaży, jeżeli czynności te są wykonywane w ramach kompleksowych usług rachunkowo-księgowych. Na początku 2015 r. pojawiły się jednak sygnały, że Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko w tej kwestii. W tej sytuacji należy się spodziewać, że podobnie swoje zdanie w najbliższym czasie zmienią organy podatkowe.

Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF

Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1 i IFT-3 przesyłane w imieniu klientów. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, należy posiadać politykę rachunkowości

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, musimy posiadać zasady (politykę) rachunkowości? Jeśli tak, to kto ma obowiązek taki dokument opracować (my czy biuro rachunkowe)?

Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – zmiana stanowiska MF

9 kwietnia 2015 r. w interpretacji ogólnej MF zmienił stanowisko w sprawie prawa do korzystania przez biura rachunkowe ze zwolnienia podmiotowego z VAT i zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących. W interpretacji MF potwierdził, że biura rachunkowe, które wykonują usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową (w szczególności: prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzanie deklaracji, jak również wypełnianie ww. dokumentów):

E-faktury bardziej popularne w małych firmach

Zaletą e-faktur jest przede wszystkim czas oraz wygoda. Nadal jednak jest ona bardziej popularna w mniejszych firmach.

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Zbycie środka trwałego przez osobę fizyczną w okresie amortyzacji powoduje konieczność uporządkowania ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Jakie skutki wywołuje sprzedaż środka trwałego na gruncie podatku dochodowego, podatku VAT czy ewidencji księgowej?

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

REKLAMA