REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konstytucja, Prawo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Uchwalane przez gminy wadliwe zwolnienia z podatku od nieruchomości

Rady gmin, wykorzystując swe uprawnienie do podejmowania uchwał w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości, często nadużywają tych kompetencji i wprowadzają zwolnienia adresowane do konkretnych podmiotów.

Uchwalane przez gminy wadliwe zwolnienia z podatku od nieruchomości

Rady gmin, wykorzystując swe uprawnienie do podejmowania uchwał w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości, często nadużywają tych kompetencji. W praktyce wprowadzają zwolnienia, które są adresowane do konkretnych podmiotów. Prawo zezwala jednak gminom tylko na zwalnianie z tego podatku określonych typów nieruchomości – niezależnie od tego, kto jest ich właścicielem lub posiadaczem.

Zakup mieszkania: uważaj na prawo dożywocia

Jeśli kupujesz mieszkanie, upewnij się, czy nie jest ono obciążone tzw. prawem dożywocia. Inaczej może się okazać, iż będziesz miał dodatkowego lokatora na utrzymaniu. Czym jest umowa dożywocia; gdzie można sprawdzić czy nieruchomość jest nią obciążona i jak się zabezpieczyć przed kupnem mieszkania z dodatkowym domownikiem? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.

Taryfikator mandatów

Taryfikator mandatów na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych Administracji z dnia 15 września 2022 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego.

REKLAMA

Zamówienia publiczne do 14 000 euro

Odbiurokratyzowanie postępowań przy zamówieniach o wartości poniżej 14 000 euro ma charakter formalny. Dotyczy braku obowiązku spełniania wymogów związanych z prowadzeniem procedur przetargowych i innych trybów (niekonkurencyjnych), powoływania komisji przetargowej, prowadzenia dokumentacji czy też stosowania odpowiednich formularzy.

Jakie są zasady łączenia się spółek?

Łącznie się spółek polega na przeniesieniu całego majątku jednej spółki na rzecz innej w zamian za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom/akcjonariuszom spółki przejmowanej lub w wypadku kiedy minimum 2 spółki zawiązują nową spółkę, na którą przechodzą wszystkie aktywa i pasywa łączących się spółek. Które spółki mogą się łączyć, a których łączenie jest niedopuszczalne? Dowiedz się już dziś.

Co powinno być zawarte w umowie o podwykonawstwo robót budowlanych?

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego w umowie o roboty budowlane zawartej miedzy inwestorem a wykonawcą, strony powinny ustalić zakres robót, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców. Generalny wykonawca powinien także zawrzeć umowę z podwykonawcą. Jaki charakter ma taka umowa?

TK: wypowiedzenie umowy o pracę na czas określony a ochrona związków zawodowych

Trybunał Konstytucyjny (dalej „TK”) w dniu 12 lipca 2010 r. wydał wyrok, w którym orzekł, iż pracownik, którego zwolniono z naruszeniem przepisów o ochronie związków zawodowych, może żądać przywrócenia do pracy niezależnie od tego, czy był zatrudniony na czas określony czy nieokreślony (sygn. P 4/10).

REKLAMA

Najczęstsze błędy samorządów w zamówieniach na usługi bankowe

Samorządy coraz powszechniej udzielają zamówień na różnego rodzaju kredyty. Standardem stały się zamówienia na bankową obsługę budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Niestety, przy prowadzeniu tych postępowań pojawia się wiele wątpliwości, a analiza specyfikacji istotnych warunków zamówienia pokazuje, że o błędy nie jest trudno.

Pozew zbiorowy

Instytucję pozwu grupowego wprowadzono Ustawą z dnia 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym, obowiązującą od 19 lipca bieżącego roku.

Pozew zbiorowy

Instytucję pozwu zbiorowego wprowadzono Ustawą z dnia 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym, obowiązującą od 19 lipca bieżącego roku.

Kiedy adres e-mail może być daną osobową?

Korzystanie z poczty elektronicznej to zjawisko powszechne. Adres e-mail często sami tworzymy lub otrzymujemy np. od pracodawcy. Adres pocztowy może jednak być daną osobową, podobnie jak adres zamieszkania, czy nazwisko. Wiążą się z tym pewne obowiązki administratorów danych osobowych, o których przeczytasz poniżej. Są to podmioty, które dane te od nas zbierają oraz podejmują inne działania związane z ich przetwarzaniem. Czy wiesz jaki wpływ na twoje prawa ma uznanie adresu za daną osobową?

W jakim stopniu można naśladować konkurencyjne produkty

W warunkach gospodarki wolnorynkowej bardzo trudne jest stworzenie produktów całkowicie nowych i innych od konkurencyjnych. W takiej sytuacji nieuniknione jest bazowanie na wcześniejszych ideach. W jakim stopniu takie naśladownictwo jest dopuszczalne?

Jakie obowiązki spoczywają na organizatorze usług turystycznych

Reklamę usług turystycznych należy rozumieć bardzo szeroko – to nie tylko reklama w tradycyjnym rozumieniu, ale także reklamy, broszury i foldery, przedstawiające ofertę. Ponieważ dla większości osób wakacje są jedynym odpoczynkiem roku, ustawodawca zadbał, by klient nie był wprowadzany w błąd.

Reklamy zakazane?

W dzisiejszych czasach reklama jest nieodłącznym elementem życia codziennego – występuje w prasie, radiu, telewizji, na samochodach i budynkach. Nie dziwi zatem, że reklamodawcy chcą jak najbardziej wyróżnić się na tym rynku rozmaitości. Czasami jednak posuwają się za daleko – ta kwestia została już prawnie uregulowana.

Ograniczenia prawne związane ze sponsoringiem

Ze względu na to, że sponsoring szybko zyskał ogromną popularność ustawodawca zdecydował się na regulację pewnych problematycznych kwestii. Głównym celem tych działań było uniknięcie sytuacji, gdy sponsoring byłby alternatywą reklamy dla tych podmiotów, które nie mogą z niej skorzystać.

Czym jest sponsoring

Sponsoring został zapoczątkowany w latach 30. ubiegłego wieku w Ameryce i niemal natychmiast odnotował imponujący i dynamiczny rozwój. Dziś jest to zjawisko znane i bardzo powszechne.

Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym - Centralna Ewidencja Przewoźników, zarządzanie, regulamin przewozu

W kolejnej części cyklu poświęconego rządowemu projektowi ustawy o publicznym transporcie zbiorowym omawiamy instytucję Centralnej Ewidencji Przewoźników, funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzanie nim.

Jak kształtuje się odpowiedzialność karna za czyny nieuczciwej konkurencji

Przepisy karne mają za zadanie dotkliwie ukarać sprawcę oraz pokazać społeczeństwu, że nie opłaca się naruszać prawa. W zakresie działań nieuczciwej konkurencji przedsiębiorcy grozi nawet kara ośmioletniego pozbawienia wolności.

Ochrona prawa do firmy

W warunkach wolnego rynku, mnogości różnorakich firm trudno od podstaw budować sieć klientów. Dlatego część przedsiębiorców decyduje się na wykorzystanie renomy konkurentów i przyjmuje łudząco podobne nazwy, logo itp.

Co grozi za ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa

Każde przedsiębiorstwo ma swojego rodzaju tajemnice, dotyczące metod działania, asortymentu, wielkości produkcji i sprzedaży itp. Pracownicy i osoby bezpośrednio powiązane z przedsiębiorstwem często dysponują taką wiedząca. Nie ulega wątpliwości, że ujawnienie tego typu informacji konkurencji naraziłoby przedsiębiorstwo na poważne straty.

Kształtowanie asortymentu sklepów dyskontowych

Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20 % wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.

Jakie znaczenie ma oznaczenie geograficzne produktów

Mamy wodę „Nałęczowiankę”, serek kanapkowy „Piątnica”, piwo „Żywiec”, a nawet płytki ceramiczne „Opoczno” – wszystko to towary opatrzone nazwą geograficzną, która świadczy o pewnej jakości wybranego przez klienta produktu. Aby zapewnić przejrzystość rynku, zabronione jest używanie fałszywych lub oszukańczych oznaczeń geograficznych.

Kodeksy etyki w reklamie

Prawo reklamy jest bardzo szerokie. Prawidłowe korzystanie z tego typu regulacji utrudnia fakt, że przepisy są rozproszone po wielu ustawach, kodeksach etyki itp. Dużą rolę w kwestii reklamy odgrywają także tzw. kodeksy etyki.

Na czym polega utrudnianie dostępu do rynku

Większe firmy i koncerny chętnie korzystają ze swojej pozycji i starają się nie dopuścić do rozwoju dużej konkurencji. Oczywiście dopóki korzystają z rozwiązań zgodnych z prawem takie działania są dopuszczalne.

Czym jest reklama wprowadzająca w błąd

Reklama wprowadzająca w błąd została uznana za czyn nieuczciwej konkurencji, ponieważ w efekcie kreuje dany produkt na lepszy niż jest w rzeczywistości. Jak odróżnić reklamę wprowadzającą w błąd od powszechnie stosowanych „chwytów” marketingowych?

Jak wygląda bojkot w prawie konkurencji

Niekiedy walka o klienta przybiera naprawdę agresywny charakter. Warto pamiętać, że o ile nakłanianie klientów do zakupu naszych produktów jest jak najbardziej dozwolone, o tyle nakłanianie ich, by nie kupowali u konkurencji – nie do końca.

Dyskryminacja, jako praktyka antykonkurencyjna

Dyskryminacja to ostatnio modne słowo. Na całym świecie popularny jest trend zgodnie z którym wszelka dyskryminacja jest niedozwolona. Dyskryminacja w pracy, zwana także mobbingiem, dyskryminacja ze względy na rasę, poglądy, czy religię została zakazana nawet w Konstytucji. Wreszcie dochodzimy do dyskryminacji w praktykach rynkowych…

Czym jest sprzedaż premiowana

W sklepach promocja goni promocję, a konsumenci są zmuszeni obliczać, czy korzystniejszy będzie zakup trzech wód mineralnych w cenie jednej, czy może dwóch z kompletem szklanek gratis. Walka o klienta bywa naprawdę wyczerpująca i niejednokrotnie poważnie naraża budżet przedsiębiorcy. Czy oscylowanie na granicy opłacalności jest wyłączną sprawą przedsiębiorcy?

Sprzedaż lawinowa i łańcuszki finansowe – zakazane czy dozwolone

Sprzedaż lawinowa to znany sposób sprzedaży bezpośredniej, polegający na oferowaniu korzyści w zamian za znalezienie kolejnych odbiorców. System sprzedaży lawinowej został uznany za sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji, jednak pod pewnymi warunkami jest dozwolony.

Regulacje prawne dotyczące spammingu

Tzw. spamming jest już każdemu znanym typem reklamy. Jednakże jest to reklama nielubiana – zapycha skrzynki elektroniczne, spowalnia pracę Internetu, a jeśli nie dysponujemy stałym łączem, dodatkowo obciąża nas kosztami połączenia. Właśnie dlatego ustawodawca zdecydował się włożyć spam w ramy prawne.

Jaka reklama narusza prywatność

Reklama rządzi się specyficznymi prawami. Nakłanianie konsumenta do zakupu danego produktu może przybierać wiele form i postaci. Niekiedy jednak wkracza ona zbyt mocno w prywatność odbiorcy.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna

Reklama porównawcza ukazuje produkt w taki sposób, że rozpoznanie konkurenta jest możliwe w sposób pośredni lub bezpośredni. Jest ona dopuszczalna tylko pod pewnymi warunkami.

Dlaczego reklama nie może nadmiernie odwoływać się do uczuć odbiorcy

Podstawowym elementem reklamy jest odwołanie się do wyobrażeń konsumenta. Marki tworzą odpowiedni wizerunek, w taki sposób, by ich produkty kojarzone były z luksusem, łatwiejszym sprzątaniem i lepszą jakością życia. W jakich przypadkach tego typu działania posuwają się za daleko?

Kto może zostać wybrany na stanowisko sędziego Trybunału

Zgodnie z postanowieniami ustawy o Trybunale Konstytucyjnym sędzią Trybunału Konstytucyjnego może być osoba, która posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Kiedy Trybunał Konstytucyjny rozstrzyga spory kompetencyjne?

Do zadań Trybunału Konstytucyjnego należy rozstrzyganie sporów kompetencyjnych. Trzeba jednak zaznaczyć, że ta kategoria spraw jest rozstrzygana bardzo rzadko. Wszczęcie postępowania przed Trybunałem powoduje zawieszenie postępowania przed organami, które prowadzą spór kompetencyjny.

Kiedy Trybunał orzeka o zgodności celów partii politycznych?

Na polskiej scenie politycznej mogą działać tylko takie partie polityczne, których statut oraz program są zgodne z postanowieniami ustawy zasadniczej. Jeżeli okaże się, że warunek ten nie został spełniony następuje automatyczne wykreślenie takiej partii z ewidencji partii politycznych.

Czym zajmuje się Trybunał Konstytucyjny?

Trybunał Konstytucyjny jest organem władzy sądowniczej, powołanym do badania zgodności z Konstytucją aktów normatywnych i umów międzynarodowych oraz wykonywania innych zadań określonych w Konstytucji. Funkcje Trybunału Konstytucyjnego pozwalają na eliminowanie aktów prawnych niezgodnych z postanowieniami ustawy zasadniczej.

Na czym polega kontrola norm prawnych?

Kontrola norm to podstawowe zadanie Trybunału Konstytucyjnego. Pozwala ono odróżnić działalność Trybunału od działalności innych organów władzy sądowniczej, gdyż żaden inny organ nie ma uprawnień do rozstrzygania o konstytucyjności ustaw.

Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny wydaje orzeczenie po niejawnej naradzie sędziów składu orzekającego. W sprawie o szczególnej zawiłości albo z innych ważnych powodów Trybunał Konstytucyjny może odroczyć wydanie orzeczenia na okres nie przekraczający 14 dni. Orzeczenia zapadają większością głosów.

Pozycja ustrojowa Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny jest organem władzy sądowniczej, powołanym do badania zgodności z Konstytucją aktów normatywnych i umów międzynarodowych oraz wykonywania innych zadań określonych w Konstytucji.

Jak wygląda postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym?

Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym wzorowane jest na postępowaniu sądowym, dlatego też w sprawach nieuregulowanych, w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego.

Organy Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny jak każda instytucja państwowa posiada uporządkowaną organizację. Zgodnie z postanowieniami ustawy o Trybunale Konstytucyjnym organami Trybunału są: Zgromadzenie Ogólne Sędziów Trybunału oraz prezes Trybunału.

Sędzia Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny składa się z 15 sędziów. W związku z rangą organu, w którym zasiadają muszą oni posiadać odpowiednie kwalifikacje do piastowania tego stanowiska.

Składy orzekające Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny orzeka w pełnym składzie, składzie trzech lub w pięciu sędziów. Skład orzekający uzależniony jest od rodzaju rozpoznawanej sprawy. Sędziów do składu orzekającego Trybunału, w tym przewodniczącego składu i sędziego sprawozdawcę z uwzględnieniem kolejności wpływu spraw, wyznacza prezes Trybunału.

Skład Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny to organ kolegialny sądownictwa konstytucyjnego. W jego skład wchodzą sędziowie, którzy posiadają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska sędziego Sądu Najwyższego lub Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Co powinna zawierać skarga konstytucyjna

Skarga konstytucyjna może być wniesiona po wyczerpaniu toku instancyjnego, w ciągu trzech miesięcy od doręczenia skarżącemu prawomocnego wyroku, ostatecznej decyzji lub innego ostatecznego rozstrzygnięcia.

Co to jest skarga konstytucyjna

Skarga konstytucyjna to środek prawny pozwalający osobie fizycznej bądź prawnej na zweryfikowanie ostatecznych rozstrzygnięć organów publicznych, które naruszają konstytucyjne prawa i wolności osoby występującej ze skargą. Skarga konstytucyjna może być wniesiona tylko w wypadku wyczerpania toku instancyjnego, czyli gdy wykorzystamy już wszystkie środki odwoławcze.

Jakie profesje nie mogą korzystać z reklamy

Dlaczego nie widujemy reklam, promujących usługi kancelarii prawnych, ani gabinetów lekarskich? Dlaczego w polskiej prasie i telewizji brak jest haseł typu „Najlepsze metody walki z łuszczycą” lub „Z nami najkorzystniejsze rozwody”?

Na czym polega merchandising

Merchandising to komercjalizacja popularnych symboli w promocji towarów i usług. Jest to konstrukcja stosunkowo młoda w Polsce, jednak doskonale się przyjęła. Dziś w każdym sklepie bez trudu znajdziemy chusteczki z postacią Disneya i wody mineralne reklamowane przez znane aktorki.

REKLAMA