REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gmina, Ewidencja gruntów i budynków

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy na pewno gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT?

Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.

Prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic: wzrost kwoty wolnej może być ogromnym problemem dla samorządów

Wzrost kwoty wolnej od podatku może być ogromnym problemem dla samorządów, gdyż udział w PIT to ich podstawowe źródło dochodów; może się okazać, że zwłaszcza w powiatach i województwach nie będzie pieniędzy nawet na wynagrodzenia pracowników - mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic.

Zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT

Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, w której wskazał, że gminne zakłady budżetowe nie mogą być uznane za odrębnego od gminy podatnika VAT gdyż nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z powyższym, jak poinformowało Ministerstwo Finansów, gminne zakłady budżetowe objęte zostaną planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem" rozliczeń w podatku VAT.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Od 2016 r. gminy w swoich rozliczeniach VAT będą musiały uwzględniać działalność nieobjętą tym podatkiem. W efekcie odzyskają mniej podatku niż obecnie. Część doradców zwraca jednak uwagę, że po wyroku TSUE w sprawie gminy Wrocław obecne regulacje dotyczące prewspółczynnika trzeba zmienić

REKLAMA

Laureaci XIV edycji konkursu „Gmina Fair Play”

Zakończyła się tegoroczna edycja konkursu „Gmina Fair Play” – Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji. Uroczyste wręczenie certyfikatów i nagród odbyło się 23 października br. w Warszawie. Tytuł „Gmina Fair Play” 2015 zdobyło 17 samorządów.

Jednostki pomocnicze gminy

Co do zasady, gmina odpowiada za realizację powierzonych jej zadań. Ustawodawca nie wyklucza jednak, żeby jakaś ich część była realizowana przez specjalnie powołane do tego jednostki pomocnicze.

Duże rodziny nie zapłacą za śmieci

Rada gminy ma możliwość zwolnienia rodzin wielodzietnych (co najmniej z trójką dzieci) z opłat za wywóz smieci. Nie musi jednak czynić tego obligatoryjnie.

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

REKLAMA

Wyrok TSUE z dnia 29 września 2015 jest katastrofą: trzeba będzie zwrócić ponad 30 mld zł

Ostatni wyrok TSUE uznający nie wiadomo dlaczego, że gminne jednostki budżetowe jakoby nie są podatnikami podatku od towarów i usług, jest przysłowiowym gwoździem do trumny tego podatku. Dlaczego? Bo podstawowa teza tego wyroku, że tylko gminy i miasta (osoby prawne) są podatnikami VAT-u, a podległe im jednostki budżetowe już nie, wymyślił zagraniczny biznes doradczy, jakże hołubiony przez władze III RP.

Czy właściciel nieruchomości musi ponosić koszty ustalenia wysokości renty planistycznej?

Uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego istotnie zwiększa szanse gminy na pozyskanie inwestorów. Jest również korzystne dla właścicieli lub nabywców nieruchomości, ponieważ ułatwia planowanie inwestycji i obniża ryzyko powstawania w sąsiedztwie niepożądanych obiektów.

Gminy będą musiały rozliczać VAT swoich jednostek budżetowych

Samorządy czekają duże zmiany. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT. To oznacza, że gminy będą musiały przejąć obowiązek rozliczenia podatkowego swoich zakładów budżetowych, będą mogły też same odliczać podatek. Gminy będą miały też szansę na odzyskanie podatku od prowadzonych inwestycji. Jeśli podejmą takie próby, skutki może odczuć budżet państwa.

Ustawa o samorządzie gminnym - jednolity tekst ustawy

W Dzienniku Ustaw z dnia 1 października 2015 r. pod pozycją 1515 opublikowano Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 września 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Nadzór wojewody nad uchwałami jednostek pomocniczych gminy

Czy wojewoda sprawuje nadzór nad uchwałami jednostek pomocniczych gminy? Zakres takiego nadzoru nie wynika wprost z przepisów prawa.

Poważne konsekwencje wyroku TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozstrzygnął wczoraj ostatecznie spór o status podatkowy jednostek organizacyjnych gminy. Zgodnie z przewidywaniami, TSUE potwierdził stanowisko NSA z uchwały wydanej 24 czerwca 2013 r., zgodnie z którym gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest jednym podatnikiem VAT.

TSUE: gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT - orzekł we wtorek 29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości UE. Zdaniem ekspertów to rewolucyjne orzeczenie - oznacza, że gminy muszą przejąć rozliczenia VAT swoich zakładów budżetowych, ale też same będą mogły odliczać podatek.

Bezpłatny dowóz do szkoły nie tylko obowiązkowo

Gmina może zapewnić bezpłatny transport dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli, gwarantując opiekę w trakcie jego trwania. Nie ma przeszkód, by taki transport został zorganizowany również w innych przypadkach niż wymienione w ustawie o systemie oświaty jako obowiązkowe.

Jak wystawić fakturę za sprzęt przeciwpożarowy finansowany przez gminę

Gmina zapłaciła za sprzęt przeciwpożarowy zakupiony przez naszą jednostkę straży pożarnej. Na fakturze dostawca wpisał jako nabywcę sprzętu naszą jednostkę i dodatkowo wpisał obok dane gminy, oznaczając ją w treści faktury jako płatnika (czyli podmiot, który opłaci należność za tę fakturę). Czy równoczesne zamieszczenie danych gminy i naszej jednostki na fakturze jest dopuszczalne i czy nie spowoduje to ryzyka zakwestionowania poprawności faktury ze względu na potencjalny zarzut niejednoznacznego określenia stron tej transakcji dla celów VAT?

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach zarządzania nieruchomością świadczonych dla gminy

W ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zawartej z gminą wybuduję budynek miesz­kalny, a następnie będę zarządzać tą nieruchomością przez oznaczony czas, za co będę otrzymywać wynagrodzenie płatne co miesiąc, w ustalonym terminie, na podstawie wystawionej faktury. Czy po­winienem rozpoznawać obowiązek podatkowy w VAT jak dla usługi ciągłej, tj. z upływem okresu rozli­czeniowego, ustalonego w umowie?

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia odpłatnych usług ustanowienia służebności gruntowej

Jako miasto jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Jesteśmy właścicielem wielu nieruchomości, w związku z czym otrzymujemy wnioski o ustanowienie służebności gruntowych. Ustanowienie słu­żebności gruntowych odbywa się na podstawie stosownego postanowienia sądu bądź umowy cywil­noprawnej, w których płatność z tego tytułu jest określona jednorazowo bądź periodycznie ze wska­zaniem terminów płatności, albo bez takiego wskazania. Jak powinniśmy prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Czy gmina może korygować faktury wystawione przez urząd gminy

Po zarejestrowaniu naszej gminy jako czynnego podatnika VAT (w miejsce urzędu gminy) nadal zdarza się, że kontrahenci wystawiają nam faktury tylko z danymi urzędu, danymi urzędu i naszym NIP, bądź jego NIP i naszymi danymi. Czy mamy prawo w takim przypadku wystawić fakturę korygującą oraz przyjmować noty korygujące do faktur wystawionych jeszcze przez urząd przed przerejestrowaniem?

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego udostępniania świetlic przez gminę

Jako gmina zrealizowaliśmy inwestycję w postaci budowy świetlicy środowiskowej i przebudowy budynku świetlicy wiejskiej. Od momentu zakończenia inwestycji wynajmujemy odpłatnie całe świetlice bądź ich poszczególne pomieszczenia, rozliczając VAT należny od tych usług. Ponieważ jednak podstawową funkcją świetlic jest zapewnienie społeczności lokalnej zaplecza socjalnego, kulturalnego i oświatowego, udostępniamy je nieodpłatnie dla realizacji tych celów w ramach zadań własnych gminy. W takim przypadku uznajemy to nieodpłatne udostępnienie za czynność niepodlegającą VAT. Czy postępujemy prawidłowo?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży przez gminę nieruchomości gruntowej na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego

Zamierzamy dokonać przeniesienia prawa własności działki na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy taka czynność podlega VAT w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, powodując powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku po stronie gminy?

Gminy pomogą swoim mieszkańcom

Dotychczas gminy mogły przyznawać i finansować z własnych środków własne becikowe lub podwyższać wysokość ustawowych dodatków do zasiłków rodzinnych. Od 5 września 2015 r., dzięki nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, zyskały większą samodzielność.

Karta Dużej Rodziny z ulgą na wywóz śmieci

Projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, którym na najbliższym posiedzeniu ma zająć się Sejm, zakłada możliwość wprowadzania przez gminy zwolnienia w całości lub w części z opłat za wywóz śmieci nie tylko dla osób o niskich dochodach, ale i rodzin wielodzietnych z Kartą Dużej Rodziny.

Czy dział księgowości jednostki samorządowej może kupić słowniki języka polskiego

Gmina często rozstrzyga wątpliwości związane ze swoimi obowiązkami jako płatnik, występując o indywidualne interpretacje. We wnioskach ORD-IN pojawia się niekiedy konieczność odwołania się do słowników języka polskiego. Czy można tą potrzebą uzasadnić zakup słownika języka polskiego przez dział księgowości gminy lub jej jednostki? Czy uzasadniony będzie zakup kilku takich słowników?

Problem nieruchomości objętych dekretem Bieruta

Do Trybunału Konstytucyjnego skierowano ustawę ws. gruntów warszawskich, która miała rozwiązać problem nieruchomości objętych tzw. dekretem Bieruta z 1945 r.

Koszty wychowania przedszkolnego dziecka z innej gminy

Jednostka samorządu terytorialnego może w przepisach wewnętrznych uregulować kwestie związane z rozliczaniem kosztów wychowania przedszkolnego ucznia uczęszczającego do przedszkola w gminie, której nie jest mieszkańcem – przypomina Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu. RIO podkreśla, iż regulacja prawna nie wprowadza obligatoryjnej formy dotyczącej procedury rozliczania przedmiotowych kosztów.

Nowe miasta od 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. w Polsce przybędzie pięć nowych miast i dwie nowe gminy. Status miasta nadano miejscowościom: Lubycza Królewska, Urzędów, Siedliszcze (w woj. lubelskim) oraz Jaraczewo (woj. wielkopolskie) i Pieszyce (woj. dolnośląskie).

Gminne budynki i drogi bez podatku od nieruchomości

Gminy od 2016 roku nie będą same sobie płacić podatku od nieruchomości za budynki będące ich własnością, gdy te nie są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej - przewiduje uchwalona w czwartek 23 lipca 2015 r. nowela ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Przeznaczenie niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków finansowych

Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym? Czy gmina środki będące ogólną nadwyżką może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe)?

Nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym podpisana przez Prezydenta

Według noweli gmina powstała w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin będzie miała wszystkie prawa i obowiązki połączonych gmin, w tym prawa i obowiązki wynikające z zezwoleń, koncesji oraz innych aktów administracyjnych. Organy gminy powstałej w wyniku połączenia dwóch lub więcej gmin staną się organami właściwymi lub stronami wszczętych i niezakończonych postępowań administracyjnych i sądowych.

Odsetki od pożyczek udzielanych z ZFŚS a VAT

Odsetki od udzielonych przez gminę pożyczek z ZFŚS nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu VAT. Podmiot wykonujący czynności związane z udzielaniem swoim pracownikom pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie działa bowiem w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Gminy nie zapłacą sobie podatku od nieruchomości

Projekt nowej ustawy wprowadza zwolnienie przedmiotowe w podatku od nieruchomości dla gruntów i budynków lub ich części, stanowiących własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów. Potrzeba wprowadzenia zwolnienia sprowadza się do wyeliminowania tych przypadków, w których gmina występująca jako podmiot prawa publicznego, pobiera podatek od siebie samej.

Gminy dość dobrze ściągają podatki lokalne

Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działania objętych kontrolą gmin w zakresie prawidłowej i skutecznej realizacji dochodów z podatków lokalnych oraz dochodów z majątku. Niektóre z działań gminy prowadziły w sposób mogący podważać zaufanie obywateli do organów podatkowych. Nieprawidłowości wystąpiły przy wymiarze podatku, egzekwowaniu zaległości, stosowaniu ulg podatkowych oraz przy realizacji dochodów z majątku.

Gmina podatnikiem podatku od nieruchomości

Gmina będąc osobą prawną, może co do zasady być podatnikiem podatku od nieruchomości. Wątpliwości jednak powstają z uwagi na możliwość wystąpienia sytuacji, w której gmina jako osoba prawna będzie właścicielem nieruchomości i jednocześnie organem podatkowym pobierającym podatek.

Samorządy dostaną udział w dochodach z VAT - zmiany w janosikowym

Lepszą dywersyfikację źródeł dochodów gmin, powiatów i województw, w tym przyznanie im udziału w podatku VAT - przewidują przygotowane przez Ministerstwo Finansów założenia projektu noweli ustawy o tzw. janosikowym, które w poniedziałek samorządowcom przedstawił szef resortu Mateusz Szczurek.

Gminy nie będą pobierać podatku od nieruchomości od samych siebie

Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zaakceptowana jednogłośnie przez Senat, zakłada, że gminy nie będą musiały pobierać podatku od nieruchomości od samych siebie.

Gminy nie pobiorą podatku od samych siebie

Senat zaakceptował nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zakłada ona, iż gminy nie będą musiały pobierać podatku od nieruchomości od samych siebie.

Gminny program rewitalizacji

W projektowanej ustawie o rewitalizacji wprowadzony zostanie zamknięty katalog danych osobowych niezbędnych do sporządzenia gminnego planu rewitalizacji. Dane te będą obowiązkowo usuwane już po przygotowaniu analiz.

Wójt nie ma obowiązku uczestniczenia w sesjach rady gminy

Wójt nie ma obowiązku uczestniczenia w sesjach rady gminy. Stanowisko takie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu odpowiadając na skargę Wojewody Dolnośląskiego.

Czy jednostki budżetowe gminy mogą być uznane za podatników VAT

W dniu 5 maja 2015 r. przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu odbyła się rozprawa w sprawie C-276/14. Zdaniem Gminy Wrocław jednostka organizacyjna gminy nie może być uznana za podatnika VAT, jeżeli nie spełnia warunku samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE. Rzecznik generalny zapowiedział wydanie opinii w dniu 30 czerwca 2015 r. Na wyrok trzeba będzie poczekać dłużej - od trzech do ośmiu miesięcy od dnia rozprawy.

Klasyfikacja budżetowa nagrody pieniężnej

Sposób klasyfikacji budżetowej planowanej przez gminę nagrody pieniężnej w związku z prowadzonym postępowaniem wzbudził wątpliwości. We wniosku o udzielenie wyjaśnienia skierowanym do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu zadano także pytanie o podstawę prawną planowanej nagrody.

Klasyfikacja budżetowa wynagrodzenia dla podwykonawców

Kwestia klasyfikacji budżetowej zapłaty wynagrodzenia dla podwykonawców robot budowlanych została poruszona we wniosku o udzielenie wyjaśnienia złożonym przez gminę do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu.

NIK: zły stan komunalnych nieruchomości

W latach 2011-2013 jedynie na terenie dwóch gmin, spośród 21 skontrolowanych podmiotów, zasób mieszkaniowy się zwiększył. Kontrola NIK wykazała, że zarządcy nie podejmowali skutecznych działań dla zahamowania procesu dekapitalizacji najstarszych budynków komunalnych.

Jak wyrobić numer PKK?

W przypadku ubiegania się po raz pierwszy o prawo jazdy, niezbędne jest wyrobienie numeru PKK, tj. Profil Kandydata na Kierowcę. W przypadku złożenia wniosku na dwie kategorie zostaną wygenerowane dwa niezależne numery PKK. Jak wyrobić numer PKK?

Zwrot podatku od nieruchomości od wyrobisk górniczych

Górnicze gminy stanęły przed koniecznością zwrotu naliczonego podatku od nieruchomości spółkom wydobywczym. Jest to efekt problemów związanych z tzw. podatkiem od wyrobisk górniczych; co do którego samorządy domagają się doprecyzowania przepisów.

Czy sekretarz gminy może być członkiem rady nadzorczej

Czy jako sekretarz gminy mogę zasiadać w radach nadzorczych gdzie jednostka samorządu terytorialnego ma więcej niż 50 % udziałów? Zostałem do tej rady delegowany przez np. wójta, burmistrza, starostę.

Opłaty od ogłoszeń i reklam publikowanych w gminnym biuletynie

Czy gmina może pobierać opłaty od ogłoszeń i reklam publikowanych w biuletynie informacyjnym od przedsiębiorców lokalnych działających na terenie gminy?

REKLAMA