REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak musi przebiegać transakcja, aby móc rozliczyć WNT

Podatnik prowadzących działalność gospodarczą na terenie Unii Europejskiej może podlegać obowiązkowi naliczenia podatku VAT. Ma to miejsce w sytuacji, w której określona czynność spełnia warunki bycia uznaną za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT). Wówczas to na nabywcy spoczywa wykazanie VAT-u należnego. Niemniej kwalifikacja taka w żaden sposób nie wyklucza możliwości odliczenia. Wymaga to jednakże spełnienia określonych ustawowo warunków. Jakie to przesłanki? Jak powinna zostać ukształtowana transakcja, aby móc rozliczyć WNT?

Tarcza antykryzysowa 4.0. uchwalona przez Sejm

Sejm uchwalił 4 czerwca 2020 r. tzw. Tarczę antykryzysową 4.0. Ustawa ta przewiduje liczne zmiany w obowiązujących przepisach m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji z powodu pandemii, możliwość skorzystania z wakacji kredytowych, a także wydłużenie do 28 czerwca br. okresu, w którym przysługuje zasiłek opiekuńczy.

Niższy ZUS dla samozatrudnionych podczas urlopu

W Sejmie pojawił się nowy projekt nowelizacji ustawy Prawo przedsiębiorców. Dotyczy częściowego obniżenia ZUS dla samozatrudnionych podczas urlopu. Zgodnie z zaproponowaną zmianą przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z 50% zniżki na obowiązkowe składki społeczne w wybranym przez siebie miesiącu.

Kto korzysta z prawa do błędu przedsiębiorcy?

Od 1 stycznia 2020 r. przedsiębiorca ma prawo do popełnienia błędu. W przypadku naruszenia przepisów przedsiębiorca nie otrzyma kary, a jedynie pouczenie oraz nakaz usunięcia naruszenia w określonym terminie. Kto korzysta z prawa do błędu?

REKLAMA

Jak stosować regulacje dotyczące dokumentowania WDT

Od początku 2020 r. obowiązują nowe wymogi w zakresie dokumentowana wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Zostały one wprowadzone unijnym rozporządzeniem, co powoduje, jak wyjaśnia ekspert Grant Thornton, że regulacje te wiążą w całości i powinny być bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich bez konieczności implementacji do krajowego porządku prawnego.

Cyberbezpieczeństwo w firmie 2020 - poradnik pod patronatem Ministerstwa Cyfryzacji

Siemens udostępnił nieodpłatnie kompendium wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa w przemyśle. Publikacja obejmuje między innymi opisy zagrożeń od strony IT oraz w obszarze procesów przemysłowych (OT). Dokument zawiera także wskazówki, w jaki sposób chronić przedsiębiorstwo zarówno od strony procedur i spełnienia norm, jak i w aspektach technologicznych – narzędzi i usług. Publikacja ma za zadanie poszerzyć wiedzę inżynierów i managerów na temat cyberbezpieczeństwa i stanowić poradnik o kompleksowym podejściu do ochrony informacji i ciągłości działania obejmującym procesy, ludzi i technologie. Patronat nad projektem objęło Ministerstwo Cyfryzacji.

Jak uzyskać pożyczę płynnościową z Programu Inteligentny Rozwój

Bank Gospodarstwa Krajowego uruchomił Pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój dla mikro, małych i średnich firm. Jest to pomoc dla firm dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. W procesie ubiegania się o pożyczkę ważne jest uzasadnienie, jak pandemia wpłynęła na funkcjonowanie firmy.

Jak ubiegać się o premię technologiczną

Z początkiem czerwca uruchomiony został nabór wniosków o premię technologiczną na korzystniejszych zasadach. Premia technologiczna to dotacja, która spłaca do 70 proc. kredytu technologicznego zaciągniętego przez firmę w banku komercyjnym. Innowacyjni przedsiębiorcy mogą starać się o wsparcie do 30 grudnia 2020 r. Zmiany zapowiadało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. O kredyt na innowacje technologiczne z unijnego Programu Inteligentny Rozwój mogą ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają zdolność kredytową oraz planują wdrożyć w swojej firmie innowacyjny projekt.

REKLAMA

Decyzja o zabezpieczeniu na majątku podatnika musi być uzasadniona

Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych na majątku przedsiębiorcy może znacząco wpłynąć na możliwość regulowania przez niego bieżących zobowiązań wobec swoich pracowników i kontrahentów. Negatywnie wpływa również na sytuację życiową samego podatnika. Dlatego wydane przez organy decyzje o zabezpieczeniu powinny być należycie uzasadnione.

Komisja Europejska zatwierdziła pogram pomocowy dla dużych firm

Komisja Europejska wydała pozytywną decyzję w sprawie programu pomocowego przewidującego udzielanie przedsiębiorcom pomocy publicznej w formie pożyczki preferencyjnej podlegającej umorzeniu (sprawa SA.57054 - Polskie środki antykryzysowe - COVID-19 - tarcza finansowa dla dużych przedsiębiorstw - umorzenie pożyczek).

Zmiana formy prawnej firmy – przekształcenie działalności a przeniesienie własności

W przypadku decyzji o zmianie formy prawnej działalności, przedsiębiorca ma do wyboru kilka możliwych rozwiązań. Niektórzy podatnicy decydują się na jej przekształcenie (restrukturyzację), inni wybierają przeniesienie własności składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do nowo utworzonego podmiotu. Wybór określonego modelu zależy m.in. od skutków podatkowych planowanej operacji, które będą odmienne w zależności od przyjętego scenariusza.

2 mln zł dla firm na zwiększenie poziomu cyfryzacji

Od 4 do 30 czerwca firmy z sektora MŚP będą mogły składać wnioski w konkursie „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”. W ramach projektu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości przewidziała sto nagród finansowych w wysokości 20 tys. zł. Konkurs jest finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Pomoc publiczna na ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców

28 maja 2020 r. Sejm uchwalił ustawę o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców. Według autorów ustawy, pomoc ta ma polegać na zapewnieniu przedsiębiorcy płynności na czas potrzebny do opracowania planu restrukturyzacji lub przeprowadzenia sprawnej likwidacji.

Bon turystyczny dla wszystkich płacących podatki?

Bonem turystycznym powinni zostać objęci wszyscy Polacy płacący podatki, niezależnie od dochodu. Takie rozwiązanie zaproponował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz w piśmie skierowanym do wicepremier Jadwigi Emilewicz.

Tarcza antykryzysowa 4.0 – przegląd najważniejszych zmian

Tarcza antykryzysowa 4.0. to kolejna odsłona zmian w prawie w związku z COVID-19. Przewiduje m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich przedsiębiorstw, wakacje kredytowe, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia dotyczące przetargów, wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19, ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na rzecz m.in. domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.

Rozłożenie zapłaty podatku na raty i odroczenie terminu płatności

Pandemia koronawirusa spowodowała trudności finansowe dla wielu firm. Jednym z dostępnych narzędzi mających na celu poprawę płynności finansowej jest ulga w spłacie zobowiązań podatkowych w postaci odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty. Preferencję tę można zastosować także do terminu zapłaty zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, a także do odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek.

Pożyczki płynnościowe finansowane z Programu Inteligentny Rozwój

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej i Bank Gospodarstwa Krajowego chcą podpisać umowy z nowymi instytucjami finansowymi, żeby usprawnić obsługę nowych wniosków przedsiębiorców zainteresowanych finansowaniem bieżącej działalności na korzystnych warunkach - poinformowało w środę MFiPR. Resort planuje także dalsze zwiększanie budżetu Funduszu Pożyczkowego.

Nowa ulga w CIT - podatnicy mogą zaoszczędzić jeszcze prawie 50 tys. zł

Przedsiębiorstwa, które zatrzymały zysk za 2018 r. lub planują go zatrzymać za 2019 r., mogą skorzystać z dodatkowej ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Od przychodu odliczą hipotetyczne odsetki od kapitału własnego.

Świadczenia postojowe dla przedsiębiorców

W związku z wprowadzeniem rozwiązań antykryzysowych przez polski rząd, uruchomiony został program wypłacania świadczeń postojowych dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Taki rodzaj pomocy mogą otrzymać jednak jedynie podmioty, które są w stanie udokumentować utracone dochody w związku z pandemią koronawirusa. Komu przysługuje wsparcie? Jak je otrzymać i jakie dokumenty wypełnić?

Leasing podczas COVID-19 – jakie możliwości ma przedsiębiorca?

Aktualna sytuacja wywołana pandemią koronawirusa spowodowała, że u wielu przedsiębiorców doszło do zaburzenia płynności finansowej. Przekłada się to między innymi na zwolnienia pracowników, rozwiązywanie umów zlecenie oraz kłopot z terminowym regulowaniem zobowiązań, np. z tytułu umowy leasingu.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - wakacje kredytowe i ochrona przed wrogimi przejęciami

Trzymiesięczne wakacje kredytowe i ochrona polskich spółek przed wrogimi przejęciami – to nowe propozycje do tzw. Tarczy antykryzysowej 4.0, które przyjął rząd, a które powstały przy udziale UOKiK. Osoba, która straciła pracę lub inne główne źródło dochodu, będzie mogła zawiesić spłatę kredytu konsumenckiego i hipotecznego na trzy miesiące bez żadnych opłat w swoim banku.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - instrumenty pomocowe w zakresie podatków i ZUS

W dniu 16 maja opublikowana została ustawa o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 z 14 maja 2020 r., w której znalazły się kolejne instrumenty pomocowe, dotyczące podatków i ZUS. Ustawa jest kontynuacją działań rządu w obszarze realizacji Tarczy Antykryzysowej (tzw. Tarcza antykryzysowa 3.0).

Inne formy zatrudnienia - obopólne korzyści dla pracodawcy i pracownika

Kodeks pracy oprócz standardowych form zatrudnienia, przewiduje również inne formy angażowania pracowników, do których można zaliczyć np. staże, praktyki czy zatrudnianie młodocianych. Charakteryzują się one szeregiem dwustronnych obowiązków, ale niosą również wiele korzyści, zarówno dla zatrudnianego, jak i zatrudniającego.

Tarcza Finansowa - ruszyła procedura odwoławcza

Ruszyła procedura odwoławcza w sprawie Tarczy Finansowej PFR - poinformował Polski Fundusz Rozwoju. Dotyczy to firm, które otrzymały już subwencję, ale w kwocie niższej niż wnioskowana.

Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, aby otrzymać zasiłek dla bezrobotnych?

Nie każdy przedsiębiorca zarejestrowany w urzędzie pracy otrzyma zasiłek dla bezrobotnych. Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać świadczenie?

Fundusze zdobyte dzięki dezinwestycjom poprawią płynność i bilanse firm

Fundusze zdobyte dzięki dezinwestycjom pomogą w utrzymaniu płynności i wzmocnią nadwyrężone pandemią koronawirusa bilanse. Przyspieszą też zmiany technologiczne w firmach, np. automatyzację. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez EY.

Kiedy programista może skorzystać z ulgi podatkowej IP Box

Ministerstwo Finansów wypowiedziało się w kwestii możliwości korzystania z ulgi podatkowej IP Box przez programistów. Resort wskazał, że należności na ubezpieczenia społeczne są kosztami bezpośrednio związanymi z wytworzeniem programu komputerowego, dlatego mogą być uwzględnione przy obliczaniu wskaźnika nexus.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - nieodpłatna pomoc prawna dla samozatrudnionych

Tarcza antykryzysowa 3.0 rozszerza nieodpłatną pomoc prawną na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą; wprowadza również rozwiązania, które ułatwią dostęp do takiego wsparcia w czasie pandemii – podaje Ministerstwo Sprawiedliwości.

Małe i średnie firmy w dobie epidemii COVID-19 - kto zyskał, kto stracił

Linia podziału między przedsiębiorstwami z sektora MŚP, które ucierpiały z powodu koronawirusa, a tymi dla których nie miał on wpływu albo wręcz polepszył ich sytuację ekonomiczną przebiega mniej więcej w połowie. 49% badanych przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm przyznaje, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest zła. Z drugiej strony, prawie ¼ właścicieli firm z sektora MŚP ocenia, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest dobra lub bardzo dobra. Drugie tyle mówi, że ich sytuacja nie jest ani dobra, ani zła. Choć aktualną sytuację najlepiej oceniają przedstawiciele średnich firm, to bardziej optymistycznie w przyszłość patrzą najmniejsi przedsiębiorcy. To wnioski płynące z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”.

Dofinansowanie na zagraniczną ekspansję dla firm ze wschodu Polski

Szansą dla przedsiębiorstw, które ucierpiały przez pandemię koronawirusa, może być zmiana modelu prowadzonej działalności czy ekspansja zagraniczna. Firmy wspiera w tym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Na 800 tys. zł dofinansowania mogą liczyć np. firmy ze wschodu Polski.

Jak przedsiębiorstwa radzą sobie w czasie koronawirusa?

Pandemia spowodowała m.in. konieczność wprowadzenia zmian w zatrudnieniu i wynagradzaniu pracowników. Jak przedsiębiorstwa radzą sobie w czasie kryzysu wywołanego koronawirusem? Prezentujemy podsumowanie wyników badania.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - Sejm za częścią poprawek Senatu

W dniu 14 maja Sejm poparł część poprawek Senatu do nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0. Dotyczyły one m.in. ulgi w składkach na ZUS dla samozatrudnionych. Posłowie nie zgodzili się jednak, by wykreślić z ustawy przepisy dot. prezesa UKE.

Tarcza Finansowa PFR – pomoc dla małych i średnich firm

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej małym i średnim przedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. Program przewiduje przeznaczenie blisko 50 miliardów złotych dla firm, w celu ochrony rynku pracy i zapewnienia firmom płynności finansowej w okresie pandemii i towarzyszącej temu złej sytuacji gospodarczej. Beneficjentami programu są mikroprzedsiębiorcy, małe i średnie oraz duże przedsiębiorstwa. Niniejszy artykuł przedstawia zasady udzielania pomocy finansowej dla małych i średnich przedsiębiorców.

Tarcza Finansowa PFR – na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć mikroprzedsiębiorcy?

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej mikroprzedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. Program przewiduje przeznaczenie blisko 25 miliardów złotych dla mikrofirm, w celu ochrony rynku pracy i zapewnienia firmom płynności finansowej w okresie pandemii i towarzyszącej temu złej sytuacji gospodarczej. Beneficjentami programu są mikroprzedsiębiorcy, a także mali i średni oraz duzi przedsiębiorcy. W tym artykule przedstawione zostały zasady udzielania pomocy finansowej dla mikroprzedsiębiorców.

Nowelizacja Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0

Senat opowiedział się za wykreśleniem z nowelizacji Tarczy antykryzysowej, tzw. Tarczy 3.0, przepisów, które - zdaniem senatorów - nie mają nic wspólnego z pomocą związaną z epidemią koronawirusa, np. regulacji dotyczącej wyboru prezesa UKE.

Wpłaty dokonywane przez zagraniczny zakład polskiego rezydenta a podatek u źródła

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, gdy zagraniczny zakład polskiego rezydenta płaci za nabywaną usługę z własnego majątku oraz wykorzystuje tę usługę w ramach swojej działalności gospodarczej prowadzonej za granicą, polski rezydent ani jego zagraniczny zakład nie mają obowiązku poboru podatku u źródła. Obowiązek na gruncie podatku u źródła powstanie natomiast, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, gdy usługa jest nabywana przez zagraniczny zakład na potrzeby „centrali” (efektywnie wykorzystywana w Polsce).

Dofinansowanie zakupu usług badawczo-rozwojowych - konkurs "Bony na innowacje dla MŚP" 2020

W zaktualizowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej harmonogramie naborów Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, aż w czterech konkursach PARP zwiększono liczbę rund aplikacyjnych. Wnioskodawcy zyskali tym samym więcej czasu na składanie wniosków. Dodatkowo, w związku z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców konkursem ogólnym „Bony na innowacje dla MŚP: etap 1 usługowy”, jego budżet został zwiększony do 130 mln zł.

Dofinansowanie zagranicznej ekspansji polskich firm - Internacjonalizacja MŚP 2020

Do 28 maja 2020 r. mikro-, mali i średni przedsiębiorcy ze wschodnich województw Polski mogą składać wnioski do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie w pierwszej rundzie konkursu „Internacjonalizacja MŚP”. Wnioski w drugiej rundzie będzie można składać od 4 sierpnia do 7 września 2020 r. Pieniądze będą wypłacane na dofinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług. Maksymalna kwota dofinansowania na jedną firmę wynosi 800 tys. zł, a całkowita pula środków - 50 mln zł. Tegoroczną nowością jest zniesieniu limitu na koszty udziału w targach, wystawach i misjach gospodarczych.

Firmy wznawiają działalność gospodarczą

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że wg danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG na 12 maja liczba aktywnych działalności gospodarczych w Polsce wynosi 2,46 mln firm, czyli tyle, ile na początku 2020 roku. Dokładnie od miesiąca, czyli od 12 kwietnia, notowany jest stopniowy wzrost liczby przedsiębiorstw, które wznawiają prowadzenie działalności gospodarczej.

Duże problemy małych firm w czasie epidemii COVID-19

Trwająca epidemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 wpłynęła także w Polsce na niemal każdą dziedzinę gospodarki, rujnując działalność jednych przedsiębiorstw i wzmacniając pozycję innych. Trzy czwarte firm dostrzega negatywne bądź pozytywne skutki pandemii. Z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”, wynika, że połowa (49,3%) przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm ocenia swoją aktualną sytuację ekonomiczną jako złą, zaś jedna czwarta badanych (24,6%) ocenią ją pozytywnie. Im większa firma – tym mniejsze problemy ekonomiczne.

Jakich zmian oczekują firmy?

Z badania Konfederacji Lewiatan wynika, że polskie firmy radzą sobie całkiem dobrze. Podejmują odpowiedzialne działania, chronią zatrudnienie, oszczędzają i korzystają z rozwiązań Tarczy Antykryzysowej. Jakich zmian oczekują?

Zmiany dla przedsiębiorców od 2021 r. Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie estońskiego CIT

Podatek dochodowy od osób prawnych ma zostać w Polsce zrewolucjonizowany, z dużą korzyścią dla przedsiębiorców. Zmiany planowane były już w tym roku, natomiast pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany resortu finansów. Pierwsze projekty ustawy mają pojawić się w Sejmie w III kwartale tego roku, a nowe przepisy obowiązywać od początku 2021 roku.

Dofinansowania dla pracowników z Europejskiego Funduszu Społecznego

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego to dodatkowe, oprócz pieniędzy przewidzianych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, 2,6 miliarda złotych na ochronę miejsc pracy, które przeznaczone są na dofinansowanie pensji i składek pracowników. Z tych środków unijnych mogą skorzystać m.in. mikroprzedsiębiorcy oraz właściciele małych i średnich firm.

Wsparcie dla brytyjskich firm w związku z COVID-19

Każde z państw europejskich stara się ochronić gospodarkę przed negatywnymi skutkami epidemii koronawirusa. Zakres pomocy jest szczególnie imponujący w Wielkiej Brytanii, gdzie uruchomiono kilkanaście programów pomocy, które mają uchronić przedsiębiorców oraz pracowników przed bankructwem. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z punktów, z których skorzystać mogą brytyjscy przedsiębiorcy.

Aktualizacja struktur nowego JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M oraz JPK_V7K)

Ministerstwo Finansów poinformowało o o aktualizacji struktur XML nowego pliku JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M oraz JPK_V7K) na ePUAP.

Ulga w ZUS dla samozatrudnionych o dochodach do 7 tys. zł - nie dla wszystkich

Uchwalone przez Sejm zwolnienie ze składek na ZUS dla samozatrudnionych o dochodach poniżej do 7 tys. zł obejmie tych, którzy takie dochody uzyskali w lutym br. - informują PAP eksperci. Tych, którzy zarobili mniej lub w ogóle, ale w kolejnych miesiącach, ulga już nie obejmie.

Zakłady przemysłowe w czasie epidemii - rekomendacje GIS

Główny Inspektorat Sanitarny wydał rekomendacje, jak w trakcie epidemii COVID-19 powinny funkcjonować zakłady przemysłowe. Rekomendowane przez GIS procedury mają m.in. zapewnić bezpieczeństwo pracownikom oraz kontrahentom, a także utrzymać możliwości funkcjonowania zakładów. GIS wskazał, że w czasie epidemii zalecane jest stosowanie określonych procedur. Są to: procedury zapobiegawcze; procedury ograniczające rozpowszechnienie się wirusa oraz procedury w przypadku zdiagnozowania wirusa u jednego z pracowników. W każdym z powyższych wariantów wskazano procedury obowiązkowe oraz rekomendowane procedury.

Pomiar temperatury pracowników i gości firmy - wyjaśnienia UODO

Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przepisy o ochronie danych osobowych nie sprzeciwiają się przetwarzaniu danych pracowników i gości w zakresie np. mierzenia temperatury czy wdrażania kwestionariusza z objawami chorobowymi. Jednak tego typu działania podejmowane przez przedsiębiorców, pracodawców i inne podmioty będą legalne, jedynie w sytuacji, jeżeli administrator będzie realizował je na podstawie przepisów prawa – zgodnie z zasadą legalności określoną w art. 5 ust. 1 RODO. W przedmiotowej sprawie podstaw prawnych należy niewątpliwie doszukiwać się w rozwiązaniach wyznaczanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego.

Estoński CIT od stycznia 2021 r.

Estoński CIT miał być wprowadzony latem tego roku, ale zostanie wprowadzony od stycznia 2021 r. - poinformował szef MF Tadeusz Kościński. Dodał, że resort pracuje nad wprowadzeniem innego - poza obligacjami oszczędnościowymi - bezpiecznego instrumentu finansowego.

Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w formie elektronicznej

Jednym z pierwszych skutków wystąpienia pandemii SARS-COV-2 widocznych u przedsiębiorców była rezygnacja z tradycyjnej formy pracy – przedstawiciele wielu branży z dnia na dzień opuścili biura i przenieśli się na kanapę w salonie, stawiając czoła wyzwaniom w systemie home office. Praca z domu wymusiła na pracodawcach przyspieszoną cyfryzację i informatyzację biznesu, w tym zastąpienie formy papierowej dokumentów, formą elektroniczną. Jednym z dokumentów, obecnym w życiu każdego przedsiębiorcy, jest faktura.

REKLAMA