REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Roszczenia samorządów wobec Skarbu Państwa o zwrot wydatków na realizację zadań z zakresu administracji rządowej

Przepisy przewidują obowiązek przekazania dotacji celowej samorządom, które realizują zadania z zakresu administracji rządowej. Praktyka pokazuje jednak, że mogą wystąpić trudności w uzyskaniu zwrotu wydatków poniesionych przez samorządy z tego tytułu.

Firma założona w Londynie przez Polaków w konkursie Queen’s Award for Enterprise

Nagrody Queen’s Award for Enterprise to jedne z najbardziej prestiżowych wyróżnień, jakie w Wielkiej Brytanii może otrzymać przedsiębiorca. Wśród tegorocznych kandydatów do trofeum znalazła się brytyjska firma założona w Londynie przez Polaków.

Od 2018 r. dłuższy okres preferencyjnych składek na ubezpieczenie?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej proponuje zmianę ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nowelizacja zakłada wydłużenie o rok okresu preferencyjnego opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców.

Fundusze Europejskie 2014-2020 na współpracę przedsiębiorców i naukowców

Dofinansowanie oparte na funduszach unijnych dotyczyć może również rozwoju działań podejmowanych wspólnie przez podmioty gospodarcze i jednostki naukowe. Takie możliwości zostały przewidziane w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020. Aktualne wymogi formalne oraz kryteria oceny dotyczące wniosków w tym zakresie omawia Mariusz Bujacz, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski - spółka partnerska - Kancelaria Radców Prawnych.

REKLAMA

Pracownicy administracji rządowej bez podwyżek w 2018 r.

Pracownicy administracji rządowej mają szansę na podwyżkę dopiero w 2019 r. Czy specjaliści będą szukać zatrudnienia w sektorze prywatnym lub w samorządach?

Trendy outsourcingu – warto łączyć outsourcowane usługi

Outsourcingu podlega stałej ewolucji. Wyprowadzanie części działalności przedsiębiorstwa na zewnątrz nikogo już nie dziwi, ale na Zachodzie powoli daje zauważyć się nowy trend - łączenie outsourcowanych usług. - Taki zabieg pozwala nie tylko na oszczędności, ale także pozyskanie wartości dodanej. Pierwsi polscy przedsiębiorcy, którzy się na to zdecydują, mają szansę zdystansować konkurencję - zauważa ekspert z firmy dostarczającej usługi dla biznesu.

Konferencja „Wpływ technologii na kondycję przedsiębiorstw - systemy ERP i CRM”

Zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji „Wpływ technologii na kondycję przedsiębiorstw - systemy ERP i CRM”, która odbędzie się 19 września 2017 roku w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Kim jest dyrektor techniczny w organizacji startupowej i jakie ma kompetencje?

Czym zajmuje się dyrektor techniczny w start-upie, z jakimi trudnościami musi się zmierzyć oraz jaką drogę musi pokonać, by efektywnie zarządzać młodym zespołem?

REKLAMA

Opłaty za usunięcie statków i innych obiektów pływających w 2018 r.

Minister Rozwoju i Finansów wydał obwieszczenie, w którym określił maksymalną stawkę opłat za usunięcie i przechowanie statków lub innych obiektów pływających w 2018 r. Stawka, która będzie obowiązywała w 2018 r. nieznacznie wzrosła w stosunku do obowiązującej w 2017 r.

Formy prowadzenia działalności gospodarczej - zakładanie spółki (Część I)

Podejmując decyzję o złożeniu działalności gospodarczej należy w pierwszej kolejności dokonać wyboru właściwej formy organizacyjno-prawnej planowanego przedsięwzięcia. Obowiązujące przepisy dają sporo możliwości w tym zakresie. Zanim jednak przedsiębiorca zdecyduje się na daną formę prowadzenia działalności, powinien zastanowić się nad charakterem, jak i profilem prowadzonego w przyszłości biznesu. Co zatem powinni wiedzieć przedsiębiorcy planujący założenie firmy?

Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie

Regulacje prawne Liechtensteinu dają duże możliwości optymalizacji podatkowej dla przedsiębiorców. Opodatkowanie CIT można obniżyć, wykorzystując różne rodzaje osób prawnych funkcjonujące w ramach prawa tego kraju.

Nakłady na przyłącza do budynków - czy są to środki trwałe?

Podczas budowy nowego budynku konieczne jest poniesienie nakładów na przyłącza (na przykład wodno-kanalizacyjne, energetyczne) do budynku. Niejednokrotnie są one następnie przekazywane miejskim zakładom wodociągów, kanalizacji czy energetyki. Czy takie przyłącza do budynków stanowią środki trwałe?

Stosowanie przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. - wyniki monitoringu opublikowane

Wyniki monitoringu stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. opublikowane na stronie Urzędu Zamówień Publicznych.

Odpowiedzialność za nierzetelne prowadzenie dokumentacji firmy

Nierzetelne prowadzenie dokumentacji działalności gospodarczej może prowadzić do bardzo dotkliwych sankcji, w tym nawet kary pozbawienia wolności. Jakie są znamiona przestępstwa wskazanego w art. 303 Kodeksu karnego dotyczącego tej kwestii?

Co się zmieni w Państwowej Inspekcji Sanitarnej?

Inspektor będzie miał więcej uprawnień podczas prowadzonej kontroli. Co jeszcze zmieni się w funkcjonowaniu Państwowej Inspekcji Sanitarnej?

Jak się bronić przed przedłużaniem kontroli skarbowej?

Kontrole skarbowe są podstawową formą weryfikowania poprawności rozliczeń podatkowych, które mogą być prowadzone wobec każdego podmiotu zobowiązanego do przestrzegania przepisów prawa podatkowego. W marcu tego roku weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która wprowadziła liczne zmiany w zakresie reguł prowadzenia kontroli skarbowej. Jakie obecnie działania może podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?

Jak napisać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego?

Strona kwestionująca wydane w pierwszej instancji decyzje ministrów lub samorządowych kolegiów odwoławczych nie musi składać wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przed ich zaskarżeniem do sądu administracyjnego.

Miejsce powstawania kosztów (MPK) – jak ewidencjonować?

Zarządzanie kosztami w firmie to temat, który od zawsze towarzyszy przedsiębiorstwom. Świadomość tego, jak duże koszty generują poszczególne procesy, przekłada się bowiem na ich optymalizację oraz wynik finansowy firmy. Bardzo ważne jest w tym kontekście odpowiednie ewidencjonowanie miejsca powstawania kosztów.

Czy startupy potrzebują inkubatorów, jak wybrać właściwie?

Startupowcy mogą skorzystać z inkubatorów od początku, niezależnie od funduszy czy stopnia zaawansowania pracy. Inkubatory nie inwestują pieniędzy i nie otrzymują zapłaty za pomoc, za to służą wsparciem mentorów i dają wskazówki biznesowe.

Spółka na Saint Lucia - zwolniona z podatku i sporządzania sprawozdania finansowego

Do założenia spółki na Saint Lucia wymagany jest minimum jeden udziałowiec, którym może być zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna (inna spółka). Spółka w tej jurysdykcji może być całkowicie zwolniona z podatku dochodowego lub zdecydować się na opłacanie podatku dochodowego w wysokości 1% zysków. Nie musi składać również żadnych sprawozdań finansowych i nie podlega też kontroli w postaci audytu podatkowego.

Terminy w Kodeksie postępowania administracyjnego

Doprecyzowanie niektórych przepisów dotyczących terminów to jedna z istotniejszych zmian w najnowszym Kodeksie postępowania administracyjnego. W sposób precyzyjny określono chociażby sposób obliczania terminów liczonych w latach.

Insurtech – innowacyjne start-upy przyszłością sektora ubezpieczeniowego?

Branża finansowa, tak jak większość segmentów rynku, od dekady poddawana jest zmianom związanym z transformacją cyfrową. Ich wynikiem są coraz prężniej działające w segmencie finansowym nowoczesne firmy technologiczne, zwane fintech-ami. Wyróżnikiem ich strategii jest wykorzystywanie nowoczesnych technologii w pełnym zakresie: od tworzenia produktu, poprzez sprzedaż, kontakt z klientem aż po utrzymywanie relacji z konsumentami.

Spółka czy oddział – którą formę działalności wybrać?

Działalność gospodarcza może być prowadzona zarówno w miejscu, w którym przedsiębiorca zorganizował swój główny ośrodek gospodarczy, jak i poza nim, czyli w oddziale firmy lub w formie odrębnej spółki. Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności w naszym kraju najczęściej decydują się na założenie spółki z. o.o. lub oddziału.

Co warto wiedzieć o umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

W przypadku polskich firm, które prowadzą działalność gospodarczą za granicą, to właśnie postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania pozwalają określić właściwe miejsce opodatkowania. W tego rodzaju umowach zawartych między Polską a innymi państwami stosuje się dwie metody uniknięcia płacenia podwójnego podatku - metodę wyłączenia z progresją i odliczenia proporcjonalnego.

Projekt procedury w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych wymaga znaczących poprawek

Jednoinstancyjność postępowania czy pozbawienie stron środków zaskarżenia w przypadku niektórych postanowień to tylko niektóre z uproszczeń, jakie zostały zaproponowane w projekcie procedury w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Ich zasadność, szczególnie tych wspomnianych, może jednak budzić bardzo poważne wątpliwości.

Fiskus pobierze opłatę za skanowanie dokumentów

Opłata za sporządzenie kopii dokumentu papierowego będzie wynosiła 0,40 zł za jedną stronę dokumentu papierowego, który został zeskanowany - takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia przygotowany przez Ministerstwo Finansów.

Przesłanki zwrotu dofinansowania udzielonego z budżetu Unii Europejskiej na gruncie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych cz.I

Jako kraj członkowski Unii Europejskiej, Polska otrzymuje duże środki na rozwój gospodarczy. Udzielane wsparcie finansowe przeznaczane jest m. in. na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki, poprawę zatrudnienia i życia obywateli, rozwój nowych technologii. Wsparcie finansowe udzielane jest za pośrednictwem różnego rodzaju programów i funduszy. Jak pokazują statystyki, polscy przedsiębiorcy chętnie korzystają z tego rodzaju wsparcia finansowego, celem rozwoju swojej firmy i podniesienia jej konkurencyjności. Jednakże środki z funduszy to nie tylko korzyści, ale też pewne zagrożenia.

Automatyzacja i robotyzacja zwiększa konkurencyjność firm

Postęp robotyzacji i automatyzacji procesów będzie jednym z podstawowych elementów decydujących o konkurencyjności firm już w perspektywie kilku najbliższych lat. Konsekwencją wyścigu robotów będą znikające, popularne dziś zawody, ale nadchodząca automatyzacja ma przynieść ogromne oszczędności, zwiększenie wydajności i efektywności firm. W konsekwencji także wzrost globalnej produktywności o nawet 1,4 proc. rocznie.

Firmy międzynarodowe zapłacą podatek w miejscu uzyskiwania dochodu

Ministerstwie Finansów przygotowuje projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT. Głównym celem zmian jest uszczelnienie systemu poboru podatku, tak aby zapewnić powiązanie wysokości podatku płaconego przez międzynarodowe przedsiębiorstwa z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.

Konstytucja Firmy Rodzinnej

Kontynuując cykl artykułów poświęconych najważniejszym mechanizmom Ładu Rodzinnego przyjrzyjmy się jednemu z mnie najbliższych – Konstytucji Firmy Rodzinnej. To jeden z najbardziej kompleksowych dokumentów rodzinnych, który porównać można do przewodnika prowadzenia firmy, napisanego wspólnie przez jej założycieli. Dzięki niemu przyszłe pokolenia mogą poznać cele i sposób zarządzania firmą rodzinną, jakie przyświecały jej założycielom lub cele te modyfikować idąc z duchem czasu.

Zasady ogólne w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r. - nowelizacja Kpa

Jednym z celów nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest nadanie bardziej partnerskiego charakteru relacjom pomiędzy obywatelem a organami władzy publicznej. Ma się to odbyć m.in. poprzez uzupełnienie katalogu gwarancji i uprawnień jakie wynikają z zasad ogólnych postępowania administracyjnego.

Zasada równego traktowania po 1 czerwca 2017 r.

Organy administracji publicznej powinny traktować strony postępowania znajdujące się w takie samej sytuacji w sposób porównywalny. Ten obowiązek został podkreślony w funkcjonującej od 1 czerwca b.r. zasadzie równego traktowania.

Zasada proporcjonalności po 1 czerwca 2017 r.

Dnia 1 czerwca 2017 r. weszła w życie jedna z największych w historii nowelizacji do Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Zmiany objęły także zasady ogólne postępowania przed organami administracji publicznej. Jedną z nowości jest wprowadzenie do k.p.a. zasady proporcjonalności.

Sprawozdanie z działalności według przepisów ustawy o rachunkowości

Od początku ubiegłego roku obowiązują zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadziły obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności również przez spółki jawne i komandytowe, których wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej. Jak rozumieć nowe przepisy wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

O czym powinni wiedzieć przyszli startupowcy?

Jak pokazują statystyki upada 9 na 10 start-upów[1]. Oprócz rozsądku oraz solidnego przygotowania ekonomicznego, do rozpoczęcia działalności biznesowej niezbędna jest znajomość podstaw prawa handlowego, cywilnego, a nawet autorskiego. Mimo iż start-upy są jedynie etapem przejściowym w rozwoju organizacji, w świetle prawa polskiego nie różnią się niczym od innych przedsiębiorstw - tłumaczy dr Mariusz Bidziński, Szkoła Prawa Uniwersytetu SWPS.

Warunki udzielania koncesji na obrót gazem – zabezpieczenie majątkowe

Od marca tego roku obowiązują nowe regulacje w zakresie prawa energetycznego, które nakładają obowiązek złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln złotych, w celu zabezpieczenia mogących powstać należności m.in. z tytułu zobowiązań w zakresie podatku VAT, podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej. Obowiązek ten obejmuje podmioty, które wytwarzają paliwa ciekłe lub sprowadzają je z zagranicy.

Brexit mięknie w oczach, a to cieszy Polaków i ich firmy

Choć Theresa May kosztem miliarda funtów zdołała uformować koalicyjny rząd, to zarówno komentatorzy, jak i opozycja na Wyspach wróżą już kolejne wybory parlamentarne. Efektem ubocznym spektakularnej porażki konserwatystów jest za to zyskująca na popularności koncepcja miękkiego Brexitu. Dlaczego May przegrała wybory, czym miałby być miękki Brexit i co to oznacza dla Polaków i polskich firm a Wyspach?

Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Dane podatkowe największych firm będą upubliczniane od 2018 r.

Do publicznej wiadomości będą podawane dane podatkowe dotyczące 4,5 tys. podmiotów o najwyższych przychodach, a także podatników posiadających status podatkowej grupy kapitałowej – takie rozwiązanie zakłada projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Pracownicze programy emerytalne od 2018 r.

Rewolucja w systemie emerytalnym zbliża się wielkimi krokami. Od 2018 roku firmy będą musiały włączyć się w system emerytalny na nowych zasadach.

Jak rozliczać wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem

Przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują zakupu nieruchomości prywatnie, aby później zmienić jej przeznaczenie i włączyć do majątku firmowego. W takiej sytuacji zazwyczaj muszą zostać poniesione wydatki na przystosowanie budynku. Pojawia się więc pytanie, czy wydatki na przystosowanie budynku pod wynajem można zaliczyć do kosztów podatkowych oraz czy można taki lokal zaliczyć do środków trwałych.

Outsourcing - rodzaje, korzyści, wady

Outsourcing, jako nowoczesną metodę zarządzania biznesem, jego rodzaje, wady i zalety przybliża Tomasz Chrabałowski, Accounting Manager w Accace Polska.

Polecamy książkę „Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie” Beaty Kozyry

Czy to nam się podoba, czy nie, świat idzie do przodu coraz szybciej, a organizacje chcące utrzymać się na rynku powinny za światem nadążać. We wciąż zmieniającym się środowisku bez zdolności adaptacji nie da się przetrwać. Dzięki książce Beaty Kozyry przejście ze stanu obecnego do stanu pożądanego, przestaniecie postrzegać jako zagrożenie – a zaczniecie upatrywać w nim szansy na usprawnienie organizacji! Patronem medialnym książki jest portal Infor.pl.

Najważniejsze mechanizmy Ładu Rodzinnego – Strategia międzypokoleniowa firmy

Firmy rodzinne zakładane na przełomie lat 80/90 stają obecnie przed widmem sporych zmian. Rodzinne biznesy prowadzone przez pierwsze pokolenie, nadal funkcjonują zgodnie z wypracowanymi przez lata schematami i zależnościami. Często takie porządki są czymś naturalnym dla właściciela a tym samym, mocno niesformalizowanym. Jednak wraz z rozwojem firmy i wchodzeniem nowych pokoleń do jej struktur, konieczne staje się sformalizowanie wcześniejszych zasad. Zwłaszcza jeśli właścicielom zależy na sprawnym funkcjonowaniu firmy i zachowaniu jej ciągłości.

Postępowanie z udziałem znacznej liczby osób po 1 czerwca 2017 r.

Celem ostatniej nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) jest sprawienie, że relacje między obywatelem a organem administracji publicznej staną się bardziej partnerskie. Realizacji tego celu ma służyć m.in. uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowaniu administracyjnym ze znaczną liczbą stron.

Postępowanie wyjaśniające w organie odwoławczym po 1 czerwca 2017 r.

Najnowsze zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziły zmiany w postępowaniu wyjaśniającym. Od 1 czerwca 2017 r. stronie przysługuje prawo żądania aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające. Ustawodawca wprowadza też pewne ograniczenia w zakresie wydania decyzji kasatoryjnych, na co mają wpływ wspomniane nowe przepisy o postępowaniu wyjaśniającym.   

Rządowy program pożyczek dla firm

Trwa rządowy program „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie”. Sprawdź, kto może skorzystać z pożyczki.

Kiedy firma powinna zdecydować się na elektroniczny obieg dokumentów?

Pisma, deklaracje, faktury, umowy czy wnioski – to tylko niektóre z dokumentów, z którymi styczność mają pracownicy firm. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że prawidłowe zarządzanie dokumentacją nie tylko pozwala na bardziej efektywną pracę, ale przede wszystkim oszczędza cenny czas. Obecnie coraz więcej firm nie wyobraża sobie funkcjonowania bez elektronicznych systemów zarządzania dokumentami. Dlaczego tak się dzieje i kiedy warto wprowadzić w firmie elektroniczny obieg dokumentów?

Poświadczanie zgodności odpisów dokumentów z oryginałem od 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) przyznała nowe uprawnienie pracownikom organów administracji publicznej prowadzących postępowanie. Pracownik organu, na żądanie strony, może poświadczyć zgodność odpisu dokumentu z oryginałem.

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz. I

W dniu 26 czerwca 2017 r. minął termin na implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (…). Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej jako ustawa o p.p.p.f.t.). Procedowany projekt implementuje do polskiego porządku prawnego szereg nowości, które w istotny sposób zmieniają dotychczasowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

REKLAMA