Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. Karta Dużej Rodziny („Karta”) przysługuje członkom rodzin wielodzietnych, czyli takich, w których na utrzymaniu rodzica (rodziców) pozostaje co najmniej troje dzieci (i) do ukończenia 18 roku życia, (ii) do ukończenia 25 roku życia - w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub w szkole wyższej lub (iii) bez ograniczeń czasowych, w przypadku orzeczenia u dziecka niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym albo znacznym. Członkami rodziny wielodzietnej są rodzic (rodzice), małżonek rodzica i dzieci.
W poniedziałek złotówka lekko osłabła względem innych walut. Po godzinie 16 euro kosztowało ponad 4,32 zł, dolar kosztował 3,72 zł, a frank szwajcarski 4,24. Umocnienie się złotówki wobec franka wynikało przede wszystkim z globalnego odreagowania ubiegłotygodniowego wzrostu wartości szwajcarskiej waluty.
Jak zorganizować tanie wakacje w Tajlandii? Tajlandia, jako jeden z popularniejszych tropikalnych kierunków Polaków, charakteryzuje się dużą różnorodnością pogody w zależności od tego kiedy i którą część kraju odwiedzamy. Jeśli zdecydujemy się na wyjazd w odpowiednim czasie, możemy spodziewać się temperatury rzędu 28-30 stopni i względnie suchego klimatu. W porze deszczowej natomiast, do wysokiej temperatury dochodzą często opady deszczu znacznie utrudniające zwiedzanie. Jest to jednak czas, kiedy hotele kuszą przyjezdnych najatrakcyjniejszymi cenami, w których nie raz zawarty jest dostęp do luksusowych basenów, centrów SPA i innych.
Z pewnością każda firma sprzedająca towary, świadcząca usługi i wystawiająca faktury dobrze zna problem nieterminowego ich regulowania. Kilkanaście, a niejednokrotnie nawet kilkadziesiąt dni zwłoki to znaczne obciążenie dla bieżącej działalności firmy, powodujące brak płynności finansowej, a w konsekwencji prowadzące do zatorów płatniczych. Tymczasem na rynku dostępnych jest kilka skutecznych usług, które mogą zapewnić firmie stały dopływ środków finansowych. Przedsiębiorstwa mogą wybierać między metodami takimi jak kredyt czy faktoring lub zdecydować się na usługi firm monitorujących należności.
Jeśli przyjąć, że problemy w firmie to norma, to ich rozwiązywanie powinno być rutyną. Czy zawsze tak jest? Niestety nie. Wyjątkowo często traktujemy problemy jak zdarzenia nadzwyczajne, a stawiając im czoła reagujemy spontanicznie. Takie zachowanie niesie za sobą zagrożenia, że rozwiązywane problemy powrócą. Dlaczego? Bo często, mimo woli, zamiast je rozwiązywać, jedynie je obchodzimy. Dlaczego? Ponieważ działając spontanicznie, bezwiednie, nastawiamy się na usunięcie negatywnych skutków problemu, nie wnikając w jego istotę. Dlaczego? Bo jak zwykle, sprawy pilne mają pierwszeństwo nad sprawami ważnymi i te ostatnie są wypierane z naszej listy spraw do załatwienia. Dlaczego? Ponieważ nie mamy wypracowanego systemu rozwiązywania problemów i właściwej kultury ich rozwiązywania. Dlaczego? …
Po przeczytaniu tego tekstu nie nabędziemy, niestety, umiejętności identyfikowania strumieni wartości w firmie. Zakładam jednak, że może uda mi się zachęcić czytelnika do poznania tej formy analizy działalności przedsiębiorstwa, a przynajmniej zwrócę na nią uwagę. Być może bardziej niż dotychczas dostrzeżemy fakt, że tylko część naszej aktywności gospodarczej ma znaczenie dla klientów i za tę część oni nam płacą , kiedy świadczymy im usługi czy produkujemy dla nich towary. Klienci nie zapłacą nam za organizowane dla naszych pracowników szkolenia. Nie zapłacą też za zebrania i narady, albo słabo zoptymalizowany proces produkcyjny, czy niezbyt potrzebne, nowe, stanowisko pracy dla będącego w potrzebie znajomego czy członka rodziny. Za to zapłaci nasze przedsiębiorstwo, pomniejszając tym samym swoje zyski.