Pracownicy jednostki, zgodnie z zapisem w umowie o pracę, mogą mieć wypłacane premie uznaniowe (oprócz wynagrodzenia zasadniczego i tzw. trzynastek). Premie te są wypłacane według uznania pracodawcy. W liście płac są wyszczególnione wszystkie premie, każda lista jest potwierdzana podpisem osoby sporządzającej listę płac, głównego księgowego i kierownika zakładu. Czy mimo to trzeba sporządzić dodatkowy dokument o wysokości tej premii, wyjaśniający, z jakiego powodu została przyznana? Czy taką premię dolicza się do innych dochodów pracownika ze stosunku pracy i czy należy ją oskładkować?
Prawo do zasiłku chorobowego mają nie tylko osoby, które ubezpieczeniu chorobowemu podlegają obowiązkowo. Niektóre osoby mogą przystąpić do ubezpieczenia dobrowolnie. Ubezpieczenie na wypadek choroby jest dla nich zabezpieczeniem w sytuacji, gdy przejściowo utracą możliwość wykonywania swojej pracy. Zasady, na jakich uwzględnia się przychód osiągany przez te osoby, ustalając podstawę wymiaru należnego im świadczenia, różnią się od zasad ustalania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego pracowników.