REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

RODO w lokalu wyborczym

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podczas organizacji i przeprowadzenia wyborów powinniśmy zachować jakieś szczególne warunki ostrożności podczas przetwarzania danych – przykład spis wyborczy - wyborca podchodzi po kartę głosowania jednocześnie odnajdując się w spisie w którym znajdują się dane osobowe innych osób tj. imię nazwisko adres zamieszkania oraz podpis świadczący o obecności w lokalu wyborczym? Czy powinniśmy wyposażyć lokal wyborczy w nakładki uniemożliwiające odczytanie danych osobowych innych osób?

RODO: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy w przypadku Karty Dużej Rodziny, gdzie administratorem jest Burmistrz/Wójt, należy zawrzeć umowę powierzenia danych osobowych z Kierownikiem OPS?

RODO: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy z firmą prowadzącą szkolenia BHP należy zawrzeć umowę powierzenia?

Umowa powierzenia z lekarzem lub ośrodkiem medycyny pracy

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy z lekarzem/ośrodkiem medycyny pracy należy zawrzeć umowę powierzenia?

REKLAMA

Upoważnienia konkretnych osób do przetwarzania danych osobowych

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy po zawarciu umowy, o której mowa w art. 28 RODO, administrator powinien/może nadawać pracownikom podmiotu przetwarzającego lub samemu temu podmiotowi upoważnienia do przetwarzania danych?

Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy jedno z nich: Publikacja imion i nazwisk pracowników urzędu (bez anonimizacji) w protokołach z komisji rady i sesji rady gminy 2019 r.

RODO a przekazywanie spraw zgodnie z właściwością

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: RODO a przekazywanie spraw zgodnie z właściwością – czy spełniać obowiązek informacyjny w rozumieniu RODO skoro powiadamiamy tylko interesanta, zgodnie z Kpa, o przekazaniu jego sprawy (do załatwienia) innemu urzędowi właściwemu w sprawie?

RODO w bibliotece:  Czy czytelnik, który skończył 16 lat może założyć kartę i wypełnić zobowiązanie oraz podpisać klauzulę informacyjną?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy czytelnik, który skończył 16 lat może założyć kartę i wypełnić zobowiązanie (gdzie potwierdza znajomość regulaminu oraz zgodę na przetwarzanie danych osobowych) oraz podpisać klauzulę informacyjną?

REKLAMA

Składanie oświadczeń o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy złożenie oświadczenia RODO o zapoznaniu się z klauzulą informacyjną jest wymagane każdorazowo czy raz złożone wystarczy? Czy na klauzulach informacyjnych powinniśmy pobierać podpisy klientów/interesantów? Czy można na dole wniosku dopisać zdanie „oświadczam, że zapoznałem się z klauzulą informacyjną i znam przysługujące mi prawa” i tam zbierać podpisy (zgodnie z zasadą rozliczalności)?

Fotorelacja z imprezy masowej a RODO

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Umieszczanie np. na stronach internetowych fotorelacji z imprezy kulturalnych i innych wydarzeń, zawierających zdjęcia uczestników, w tym też pojedynczych zdjęć laureatów podczas wręczenia nagród – czy dotychczasowa praktyka i orzecznictwo, wskazujące na to, że publikacja wizerunku nie wymaga zgody osoby, jeżeli wizerunek jest częścią większej całości (np. zdjęcie publiczności na koncercie) powinna zostać zweryfikowana? Czy można publikować zdjęcia z imprez z udziałem mieszkańców gminy i pracowników urzędu na stronach internetowych i w mediach społecznościowych?

RODO: Czy organizując imprezę masową musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy organizując imprezę masową np. na plakacie musi być zawarta informacja, iż uczestnictwo jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wizerunku np. na stronie urzędu (czy to zakres ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych)?

RODO: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez organy administracji publicznej może być zgoda osoby, której dane dotyczą (art. 6 ust. 1 lit. a RODO)? Jakie są podstawowe różnice pomiędzy przetwarzaniem danych osobowych przez organy administracji publicznej na podstawie zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO), a w oparciu o inne podstawy?

RODO: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy ustawowe upoważnienie do kontroli lub audytu uprawnia do przetwarzania danych bez dodatkowego (odrębnego) dokumentu?

RODO: dane osobowe a ustawa o wykonywaniu mandatu posła lub senatora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy Parlamentarzyście można przekazać dane osobowe w przypadku wystąpienia na podstawie ustawy o wykonywaniu mandatu posła lub senatora?

RODO: Przetwarzanie danych obywatela przez Ministerstwa 

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Parlamentarzyści kierują do Ministerstw wystąpienia, które dotyczą indywidualnych spraw obywateli. Wystąpienia takie zawierają dane osobowe tych osób. Jednocześnie nie informują czy ww. osoby wyraziły zgodę na przetwarzanie ich danych. W procesie przygotowania projektu odpowiedzi dla Parlamentarzysty korespondencja musi zostać przesłana dalej np. do wewnętrznych komórek czy też na zewnątrz, tj. np. do poszczególnych służb, w celu uzyskania stanowiska, na podstawie którego zostanie opracowana odpowiedź. Jak należy postępować w opisanym przypadku? Trzeba podkreślić, że Ministerstwo nie posiada możliwości kontaktowania się z osobą, której dotyczy wystąpienie.

RODO: transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy transmitowanie on-line posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa bez anonimizacji imion i nazwisk osób uczestniczących w posiedzeniach (w tym gości) pozostaje w pełnej zgodności z RODO?

Obowiązek informacyjny a osoba wskazana do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie: Czy należy spełniać obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 14 RODO w stosunku do osoby wskazanej do kontaktu w umowie zawieranej przez podmiot publiczny?

Czy organ publiczny podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne?

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 zagadnień. Publikujemy odpowiedź na pytanie:Czy organ publiczny, realizując prawa osoby, której dane dotyczą, o których mowa w art. 16 – 22 RODO, np. podczas rozpatrywania żądania usunięcia danych lub sprzeciwu wobec przetwarzania, powinien prowadzić postępowanie administracyjne zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego i kończyć sprawę decyzją administracyjną, jednocześnie wykonując w trakcie tego postępowania obowiązki określone w KPA (m.in. zawiadamianie strony o przysługujących uprawnieniach, o zebraniu materiału dowodowego, o możliwości zapoznania się z aktami sprawy przed wydaniem decyzji)?

RODO: Akty podstawowe źródłem obowiązku administratora

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy akty podstawowe (rozporządzenia, akty prawa miejscowego) mogą stanowić źródło obowiązku administratora, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. c RODO, a jeśli tak, to w jakich sytuacjach?

Skomplikowane prawo podatkowe - główną barierę w prowadzeniu działalności

Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że skomplikowany charakter przepisów prawa oraz częste jego zmiany mogą w dalszym ciągu stanowić główną barierę w prowadzeniu działalności gospodarczej. NIK wskazała również dużą liczbę błędów popełnianych przez urzędników.

RODO: Ważność upoważnień do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r.

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik: RODO dla administracji zawierający 27 pytań i odpowiedzi. Publikujemy odpowiedź na jedno z nich: Czy upoważnienia do przetwarzania danych osobowych udzielone pracownikom na podstawie ustawy z 1997 r. zachowują ważność?

Projekt ustawy wprowadzającej prostą spółkę akcyjną (PSA)

Projekt noweli Kodeksu spółek handlowych przygotowany przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zakłada wprowadzenie prostej spółki akcyjnej (PSA). Rząd ma się zająć nim podczas najbliższych obrad Rady Ministrów.

Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości 2019

Ustawa o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości powstała w ramach realizacji projektu Polska Platforma Przemysłu 4.0, ujętego w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Wskazuje ona reindustrializację jako jeden z filarów nowego modelu gospodarczego dla Polski.

Biznes bardziej odpowiedzialny - trendy i prognozy na 2019 r.

Wydaje się, że w ostatnim roku więcej niż zwykle uwagi poświęcono problemom społecznym i środowiskowym, co jest wyraźnym sygnałem alarmowym, że sytuacja jest poważna i wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia plastikiem i odpadami czy kryzys wodny to pojęcia, które na stałe weszły do debaty publicznej. Cieszy fakt, że o problemach zaczyna się rozmawiać, ale biorąc pod uwagę ich skalę, dużo istotniejsze jest to, jaka będzie rzeczywista reakcja poszczególnych instytucji, rządów i sektorów, w tym jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych, czyli biznesu - komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Fundacje prywatne w sukcesji biznesu lub dziedziczeniu

Fundacje prywatne to rozwiązanie stosowane na świecie, niedostępne jeszcze w Polsce, które często jest najlepszym spospobem zabezpieczenia interesów rodziny w przypadku sukcesji biznesu lub dziedziczenia. Pozwala uchronić majątek przed rozproszeniem, podziałem między wielu spadkobierców lub jego marnotrawieniem przez następców. To również sposób na zapewnienie ciągłości biznesu i stały rozwój działalności firmy przy zachowaniu jej rodzinnego charakteru.

Czy umowy typu Power Purchase Agreement to alternatywa publicznego wsparcia dla OZE?

W ostatnim czasie na świecie, w tym także w Polsce, wzrosło zainteresowanie korporacyjnymi kontraktami typu PPA w zakresie zakupu energii elektrycznej bezpośrednio od producentów energii ze źródeł odnawialnych (tzw. corporate PPA). Jest wiele powodów, dla których nabywanie energii z OZE w oparciu o PPA cieszy się tak dużą popularnością. Należą do nich m.in. niskie koszty wytwarzania energii z OZE, wzrost kosztów wytwarzania energii w źródłach wysokoemisyjnych, co skutkuje wzrostem cen sprzedaży energii, perspektywa długoterminowych źródeł dostaw energii w atrakcyjnej cenie, czy też wpływ na proekologiczne nastawienie nabywców.

Przekształcenie użytkowania wieczystego przez przedsiębiorcę

W przypadku przedsiębiorców przekształcenie użytkowania wieczystego nieruchomości we własność może przynieść negatywne skutki, z uwagi na występowanie pomocy publicznej. Dlatego przedsiębiorca powinien wiedzieć, czy może być beneficjentem pomocy de minimis, którą to pomoc publiczną ustawodawca przewidział jako możliwość zniwelowania konieczności zapłaty za korzyść, którą przedsiębiorca uzyskuje.

RODO - objaśnienia dla przedsiębiorców

Ministerstwo Cyfryzacji stworzyło objaśnienia prawne dla przedsiębiorców dotyczące RODO. Dotyczą one czasu, przez jaki przedsiębiorcy mogą przechowywać CV po zakończonej rekrutacji.

Faktoring zwiększa przewagę konkurencyjną firm

Firmy bankrutują często nie dlatego, że mają straty, ale z przyczyny utraty płynności finansowej. Z pomocą faktoringu przedsiębiorstwa mogą rozwijać się szybciej i stają się bardziej odporne na czynniki zewnętrzne. Kluczowym dla Przedsiębiorców jest czas, w którym mogą uzyskać gotówkę z finansowanej faktury, dlatego Finces.pl cały proces faktoringu prowadzi online stawiając na minimum formalności i czas procedowania.

Usługi finansowane w erze digital

Klienci oczekują dziś w pełni zdigitalizowanych usług finansowych, zapewniających dostępność i szybkość działania. Tak działającym fintechem jest Finces.pl. zajmujący się on-linowym faktoringiem dla małych firm i mikroprzedsiębiorców.

Wyższe koszty prowadzenia firmy w 2019 r.

W 2019 r. przedsiębiorcy z ponad dwuletnim stażem (opłacający tzw. pełny ZUS) zapłacą co miesiąc 1316,97 zł. Pojedynczy przelew przedsiębiorcy korzystającego z preferencyjnego ZUS wyniesie 555,89 zł. Terminy pierwszych podwyższonych przelewów mijają 11 i 15 lutego, odpowiednio dla prowadzących firmę osób fizycznych opłacających ZUS wyłącznie za siebie i dla opłacających również za innych.

Rozłożenie składek na raty - ZUS żąda bilansu za rok, który jeszcze trwa

Firmy, które ubiegają się o rozłożenie składek na raty, muszą się liczyć z absurdalnymi żądaniami. ZUS żąda bilansu rocznego za okres, który jeszcze nie upłynął.

Polacy zakładają firmy w Wielkiej Brytanii, chcą zdążyć przed Brexitem

W Brytyjskiej Izbie Gmin w dniu 15 stycznia doszło do głosowania nad przyjęciem umowy w sprawie wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Większość posłów zagłosowało przeciw i odrzuciło polityczną deklaracją dotyczącą przyszłych relacji z UE. Ma to duży wpływ na polskich przedsiębiorców, którzy wykazują wzmożone zainteresowanie założeniem firmy w Wielkiej Brytanii, żeby zdążyć jeszcze przed Brexitem.

Kontrola pracownika na zwolnieniu lekarskim - co oznacza pismo z ZUS

"Ustawowy obowiązek kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich jest nałożony także na płatników składek, którzy ustalają prawo do zasiłków i je wypłacają” - taką treść pisma otrzymali przedsiębiorcy, którzy zgłaszają do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 pracowników.

Przedsiębiorcy mają problem z rozliczaniem podatku od nieruchomości

Przedsiębiorcy odprowadzają za niski lub za wysoki podatek od nieruchomości. Okazuje się, że prawie połowa firm ma nadpłaty z tego tytułu. Złożenie korekty pozwala jednak odzyskać nadpłaty z tytułu tego podatku do 5 lat wstecz. Z końcem stycznia upływa termin składania deklaracji o wysokości podatku od nieruchomości, jest to zatem dobry moment, żeby zweryfikować poprawność rozliczeń.

Brexit 2019 - skutki dla polskich przedsiębiorców

Ostateczny kształt Brexitu nadal jest nieznany. Dla polskich firm oznacza to duże zawirowania i niepewność. W przypadku braku porozumienia czyli tzw. twardego Brexitu w szybkim tempie będziemy mieli do czynienia z bardzo dużymi zmianami.

Brexit 2019 a RODO

Decydują się losy Brexitu. Przedstawiamy możliwe scenariusze na jakie muszą przygotować się przedsiębiorcy w kontekście RODO i ochrony danych osobowych.

Zmiana formy opodatkowania firmy w 2019 r.

20 stycznia pełnił dla przedsiębiorców prowadzących firmę graniczną datę, do której można było dokonać zmiany formy opodatkowania firmy na kolejny rok podatkowy. Od początku roku 2019 zmiana formy opodatkowania jest możliwa poprzez zgłoszenie do urzędu skarbowego zmiany do 20 dnia następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca osiągnął pierwszy przychód w nowym roku podatkowym.

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA) od 2020 r.

Ustawa o Prostej Spółce Akcyjnej (PSA), ostatni projekt z Pakietu 100 Zmian dla Firm, zacznie obowiązywać w pierwszym kwartale 2020 r. - poinformowało Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. PSA to m.in. brak barier wejścia (1 zł kapitału na start), szybka rejestracja elektroniczna, duża swoboda i elastyczność w określaniu rodzajów akcji i zasad działania spółki oraz łatwiejsze dysponowanie jej środkami.

Ilu przedsiębiorców zgłosiło się do Małego ZUS w 2019 r.

Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz podała liczbę przedsiębiorców, którzy zgłosili się do Małego ZUS-u. Termin upłynął 8 stycznia 2019 r.

Środki na rachunku VAT wolne od egzekucji

Ustawodawca zastrzegł, że środki zgromadzone na rachunku VAT są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego dotyczącego egzekucji lub zabezpieczenia. Zapis taki wyłącza możliwość przeprowadzenia egzekucji z wierzytelności z rachunku bankowego, właściwie w każdym przypadku.

Najważniejsze zmiany w przepisach dla przedsiębiorców od 2019 r.

Co zmieniło się w przepisach od 1 stycznia 2019 r.? Prezentujemy najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorców zmiany.

Rząd przyjął projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych

Rada Ministrów, na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2019 r., przyjęła projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Projekt zakłada, że do wytoczenia sprawy np. nieuczciwej spółce wystarczy prokuratorskie ustalenie, że doszło w niej do popełnienia przestępstwa. Ponadto, kary pieniężne wynoszące od 30 tys. do 30 mln zł, nie będą już uzależnione od osiągniętego przez firmę przychodu, jednak istnieć będzie możliwość umorzenia postępowania w niektórych sprawach.

Mały ZUS przez 36 miesięcy

Z początkiem roku 2019 wszedł w życie "mały ZUS" dla firm o przychodzie nie przekraczającym 63 tys. Z „małego ZUS” będzie można korzystać przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Warunki do prowadzenia biznesu w 2019 r.

Rok 2018 przyniósł kilka programów rządowych adresowanych do przedsiębiorców, których celem było poprawienie warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Konstytucja Biznesu, ulga na start ZUS czy obniżenie stawki podatku CIT dla małych przedsiębiorców miały odciążyć małe firmy, w rzeczywistości jednak nieliczne ułatwienia zostały zastąpione przez kolejne opresyjne akty prawne i rosnącą biurokrację.

Niższe składki ZUS w 2019 r.

Niższe składki na ubezpieczenia społeczne można opłacać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia działalności gospodarczej (tzw. mały ZUS).

Mały ZUS 2019 - jakie warunki należy spełnić

Jeśli kontynuujesz działalność, którą prowadziłeś w 2018 roku, i chcesz skorzystać z niższych składek na ubezpieczenia społeczne, musisz złożyć w ZUS dokumenty do 8 stycznia 2019 roku - przypomina ZUS. Jakie warunki należy spełnić, by opłacać niższe składki tzw. mały ZUS?

Zarząd sukcesyjny i nie tylko - jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2019 r.?

W 2019 r. na przedsiębiorców czeka wiele korzystnych zmian. Do najważniejszych z nich zaliczyć należy ustawę o zarządzie sukcesyjnym, umożliwiającą powołanie zarządcy sukcesyjnego, który pokieruję firmą aż do momentu załatwienia spraw spadkowych, a także Innovation box - pakiet korzyści podatkowych dla przedsiębiorców, którzy generują dochód poprzez sprzedaż czy wprowadzanie na rynek tzw. kwalifikowanej własności intelektualnej.

Dotacje na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w 2019 r.

Nowy 2019 rok dostarczył przedsiębiorcom szeroki wachlarz propozycji dofinansowania inwestycji. Przedsiębiorcy, którzy planują długookresowe kierunki rozwoju, nastawione na wdrażanie innowacji, wykorzystujących najnowsze rozwiązania i technologie, mają szansę na uzyskanie dofinansowania w ramach Funduszy Europejskich.

Składki ZUS 2019 - działalność gospodarcza

Od 1 stycznia 2019 r. wzrośnie wysokość składek na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców. ZUS podał informację w sprawie najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot na ubezpieczenia społeczne na rok 2019.

REKLAMA