REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Administracja, Pozwolenie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Polska Klasyfikacja Działalności

Polska Klasyfikacja Działalności (PKD, a obecnie PKD 2007) stanowi umownie przyjęty zbiór rodzajów działalności społecznej i gospodarczej realizowanej przez podmioty gospodarcze, ujęty w sposób hierarchiczny oraz odpowiednio usystematyzowany. PKD zostało wprowadzone do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej.

Opłata od posiadania psów

Opłata od posiadania psów to rodzaj opłaty lokalnej. Może zostać wprowadzona przez radę gminy. Opłatę pobiera się od osób fizycznych posiadających psy.

Zamówienia publiczne

Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Konkurs w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych

Konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, w którym przez publiczne ogłoszenie zamawiający przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej przez sąd konkursowy pracy konkursowej, w szczególności z zakresu planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego, architektoniczno-budowlanego oraz przetwarzania danych.

REKLAMA

Komisja Nadzoru Finansowego a Urząd Komisji Nadzoru Finansowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) to organ administracji publicznej właściwy do sprawowania nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce. KNF wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).

Fundusz celowy

Fundusz celowy to fundusz powołany na mocy ustawy, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a koszty są ponoszone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Państwowy fundusz celowy stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej ustawie.

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)

CEIDG prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki.

Absolutorium budżetowe

Mianem absolutorium budżetowego określamy akt wydawany przez organ uchwałodawczy, który ocenia czy działalność finansowa prowadzona przez organ wykonawczy jest zgodna z prawem.

REKLAMA

Czy budowa ogrodzenia wymaga pozwolenia?

Właściciel nieruchomości zainteresowany budową ogrodzenia powinien przed rozpoczęciem prac wziąć pod uwagę wymogi formalno-prawne. Budowa ogrodzenia nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, jednakże w określonych przypadkach zamiar budowy ogrodzenia powinien zostać zgłoszony. Procedura określona przepisami prawa budowlanego nie jest skomplikowana, nie mniej jednak jej niedochowanie może rodzić dla właściciela nieruchomości negatywne konsekwencje.

Znaczenie prezydenta miasta, starosty i wojewody w procesie budowlanym

Zarówno starosta, prezydent miasta jak i wojewoda pełnią zadania z zakresu administracji architektoniczno – budowlanej. Jednakże starosta i prezydent miasta są organami pierwszej instancji w stosunku do większości spraw, natomiast wojewoda jest organem odwoławczym od decyzji starosty i prezydenta miasta oraz organem I instancyjnym w stosunku do enumeratywnie wyliczonych spraw w przepisach prawa budowlanego.

Jak uzyskać pozwolenie na użytkowanie?

Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego nie jest wymagane we wszystkich wypadkach. Do użytkowania obiektów budowlanych, na których wzniesienie wymagane jest pozwolenie na budowę, koniecznym jest dokonanie zawiadomienia o zakończeniu budowy. Prawo budowlane przewiduje trzy przypadki, w których konieczne jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektów budowlanych.

Formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę

Rozpoczęcie i prowadzenie budowy na każdym etapie lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Zasada ta dotyczy zarówno budowy, jak i rozbudowy oraz nadbudowy obiektów budowlanych, a także prac polegających na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Projekt budowlany

Projekt budowlany jest podstawowym dokumentem dołączonym do wniosku o pozwolenie na budowę. Organ nadzoru architektoniczno-budowlanego zatwierdza jego treść w pozwoleniu na budowę i tym samym nadaje mu moc obowiązującą. Z racji swego znaczenia dla całego procesu budowlanego projekt budowlany jest dokumentem bardzo sformalizowanym.

Jak zostać motorniczym?

Aby móc kierować tramwajem musimy uzyskać odpowiednie pozwolenie. Oprócz ukończenia odpowiedniego wieku, należy również ukończyć szkolenie i zdać egzamin państwowy.

Termin rozpoczęcia robót budowlanych

Roboty budowlane można rozpocząć po uzyskaniu ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę z zastrzeżeniem robót wykonywanych na podstawie zgłoszenia lub nie wymagających ani pozwolenia na budowę ani zgłoszenia. Decyzja staje się ostateczna po upływie 14 dni od dnia doręczenia jej stronom postępowania, o ile strony nie wniosą w tym terminie odwołania od decyzji.

Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Dotychczas, aby załatwić określoną sprawę w urzędzie, musieliśmy przedkładać stosy zaświadczeń, wniosków i innych dokumentów. Po zmianach, które mają na celu ograniczenia barier w administracji publicznej, załatwienie sprawy w urzędzie ma być dużo szybsze i tańsze. Dlaczego?

Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?

Rejestracja w ePUAP, czyli Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej jest darmowa i nieskomplikowana. Umożliwia nam załatwienie wielu spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu.

Co to jest ePUAP i jak z niego skorzystać?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to system, który umożliwia załatwienie wielu spraw korzystając z Internetu. Aby móc z niego skorzystać niezbędne założenie konta, które jest darmowe.

Będą zmiany w ustawie o zarządzaniu kryzysowym

Rząd zaakceptował założenia do projektu zmian w ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Regulacje nowelizowanej ustawy mają zapewnić ciągłość odpowiedzialności za ochronę ludzi w każdej sytuacji, a nie jedynie w momencie wystąpienia realnego zagrożenia.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

TK: ustawa o racjonalizacji zatrudnienia nie może wejść w życie

Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustawa nie może wejść w życie. Ustawa zakładała zwolnienie 10 proc. pracowników.

Rządowe założenia do drugiej ustawy deregulacyjnej

Skrócenie okresu przedawnienia składek do ZUS i KRUS, czy możliwość przesyłania niektórych dokumentów drogą elektroniczną. Rada Ministrów przyjęła założenia do drugiej już ustawy deregulacyjnej.

Zaufany profil na ePUAP już działa

Od 9 czerwca 2011 r. możemy korzystać z bezpłatnego podpisu elektronicznego na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania pozwolenia na budowę?


Uzyskanie pozwolenia na budowę jest procesem długotrwałym i wymaga skompletowania szeregu dokumentów jeszcze przed złożeniem wniosku.

Pozwolenie na budowę czy zgłoszenie do Urzędu Gminy?


Podstawowym obowiązkiem w procesie budowlanym jest uzyskanie pozwolenia na budowę. Jest to decyzja administracyjna zezwalająca na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa

Nowe przepisy prawa mają zahamować niekorzystne trendy w działaniu administracji. Od 17 maja 2011 r. urzędnicy odpowiadają materialnie za szkody wyrządzone rażącym naruszeniem prawa.

Czym jest opłata skarbowa?

Jednym z warunków rozpatrzenia przez urząd naszego wniosku jest przedstawienie dowodu uiszczenia opłaty skarbowej. Czym jest i za jakie czynności jest pobierana?

Jak uzyskać licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób?

Aby móc zgodnie z prawem wykonywać działalność gospodarczą polegającą na przewozie osób, trzeba uzyskać licencję. Osoba, która chce wykonywać krajowy transport osób powinna spełniać wymogi dobrej reputacji, złożyć wniosek o wydanie licencji, przedstawić wymagane dokumenty i uiścić opłatę.

Na wycięcie jakich drzew nie jest wymagane pozwolenie?

Choć zasadą jest, że na wycięcie drzewa z terenu nieruchomości nie jest wymagane pozwolenie, ustawa o ochronie przyrody przewiduje kilka wyjątków. Wskazuje ona takie sytuacje, kiedy na usunięcie drzewa nie jest wymagane pozwolenie, a co za tym idzie – nie pobiera się opłat.

Jak uzyskać zezwolenie na wycięcie drzewa?

Jeżeli na naszej nieruchomości znajduje się drzewo, które chcielibyśmy wyciąć, mamy obowiązek otrzymać zezwolenie, które wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Otrzymanie zezwolenia wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty, której wysokość zależy od obwodu drzewa.

Jak legalnie wywieźć zabytek?

Wywiezienie zabytku za granicę wiąże się z uzyskaniem pozwolenia. To, czy dany przedmiot jest zabytkiem i czy do jego wywiezienia niezbędne jest uzyskanie pozwolenia określa ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji


Z dniem 1 lutego 2011 r. miała wejść w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013.

Kiedy organ koncesyjny może odmówić udzielenia koncesji?

Koncesja udzielana jest na wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy. Udziela jej minister właściwy ze względu na przedmiot działalności. W jakiej sytuacji organ koncesyjny może odmówić udzielenia koncesji?

Czy można odwołać się od decyzji odmawiającej wydanie pozwolenia na broń?

O pozwolenie na broń ubiegać się mogą wyłącznie osoby, które spełniając warunki wskazane w ustawie o broni i amunicji. Czy odmowa wydania pozwolenia przez Policję wiąże się z uprawnieniem wnioskodawcy do złożenia odwołania na taką decyzję?

Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania pozwolenia na broń?

O pozwolenie może starać się wyłącznie osoba, która ukończyła 21 lat i przedstawi ważną przyczynę posiadania broni (tj. stałe, realne i ponadprzeciętne zagrożenie życia, zdrowia lub mienia). Jakie dokumenty trzeba złożyć, aby uzyskać pozwolenie na broń?

Kto może ubiegać się o pozwolenie na broń?

Dotychczas przepisy regulujące warunki, jakie należy spełnić, aby móc uzyskać pozwolenie na broń były mało szczegółowe. Wskazywały bowiem tylko tyle, że okoliczności, na które powołuje się obywatel uzasadniały wydanie broni. Jakie zmiany zaszły w tej kwestii?

Jakie obiekty budowlane zwolnione są z pozwolenia na budowę?


Prawo Budowlane w przypadku pewnej, ściśle określonej grupy obiektów, zezwala na ich budowę bez konieczności uzyskania Pozwolenia na Budowę. Większość z nich wymaga jednak formy Zgłoszenia zamiaru budowy.

Jakie prace budowlane wymagają zgłoszenia?

Ustawa prawo budowlane wskazuje roboty budowlane, które nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, a dla ich podjęcia wystarczy zgłoszenie organom administracji architektoniczno-budowlanej. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót. Zgłoszenia należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót.

Beatyfikacja Jana Pawła II: Jakie pozwolenia dla autobusów turystycznych w Rzymie?

W czasie beatyfikacji autobusy wjeżdżające do Rzymu będą musiały posiadać specjalne pozwolenie. Podpowiadamy, gdzie je nabyć oraz w jakich miejscach skorzystać z miejsc parkingowych.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Czy istnieje etyczny samorząd

Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do tematu etyki w administracji.

W maju Trybunał rozstrzygnie o urzędniczej redukcji

Trybunał Konstytucyjny rozstrzygnie, czy pracę w administracji publicznej straci co dziesiąty urzędnik. Sędziowie będą musieli rozstrzygnąć o konstytucyjności ustawy o racjonalizacji zatrudnienia, którą rząd promował, jako sposób na ograniczenie przyrostu zatrudnienia w administracji. TK sprawę ma zbadać 10 maja 2011 r.

Centrum powiadamiania ratunkowego - nowe kompetencje wojewody

Do obowiązków wojewody należy wyznaczanie kierownika centrum powiadamiania ratunkowego i zatwierdzanie programu szkolenia operatorów numerów alarmowych.

Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?

Postępowanie przed sądem administracyjnym ma charakter następczy, co oznacza, że jest ono konsekwencją czynności, które zostały już podjęte w danej sprawie. Co do zasady postępowanie sądowoadministracyjne nie odbędzie się, jeśli dana sprawa nie była jeszcze rozpoznawana przez organ administracji publicznej

Urząd „papierowy” czy „elektroniczny” – nowa instrukcja kancelaryjna

Postępowanie z dokumentacją elektroniczną, wymagania organizacyjne i techniczne systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, uporządkowanie postępowania z dokumentacją papierową, nowy sposób znakowania spraw – to treść nowej instrukcji kancelaryjnej dla dokumentacji powstającej i napływającej do urzędów.

Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny to sąd państwowy, sprawujący kontrolę nad działalnością administracji publicznej. Kontrola ta oznacza m.in. rozpatrywanie skarg na decyzje administracyjne.

REKLAMA