Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach

  • Artykuł sponsorowany
sygnaliści, przedsiębiorstwa, biznes
Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach
fot. materiały prasowe
Firmy, które nie wprowadziły systemu do zgłaszania nieprawidłowości lub będą próbowały wyciągać konsekwencje wobec sygnalistów mogą spodziewać się kar. Kim są sygnaliści, dlaczego są ważni dla firm, i jak wdrożyć odpowiednie systemy? Na te pytania odpowiedział Alan Arent z fińskiej grupy Juuriharja, która jest autorem systemu First Whistle.

Ustawa o ochronie sygnalistów

W ostatnich miesiącach wiele mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która weszła w życie w kwietniu 2024. Według niej od września ubiegłego roku przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników muszą posiadać wewnętrzny kanał do zgłaszania nieprawidłowości. Nowa ustawa chroni także osoby zgłaszające nieprawidłowości.

Kim są sygnaliści i dlaczego ich rola jest teraz tak szeroko omawiana?

Alan Arent: Sygnaliści to osoby, które zgłaszają nieprawidłowości, jakie zauważyły w miejscu pracy. Mogą to być działania niezgodne z prawem, nadużycia finansowe, mobbing, czy inne sytuacje godzące w interesy zarówno firmy, jak i pracowników. Wprowadzenie ustawy o ochronie sygnalistów ma na celu stworzenie bezpiecznego środowiska dla takich zgłoszeń i ochronę osób, które decydują się mówić o problemach.

Sygnaliści to osoby, które zgłaszają nieprawidłowości, jakie zauważyły w miejscu pracy - sytuacje godzące w interesy zarówno firmy, jak i pracowników.

Czy można porównać zgłoszenia sygnalistów do systemu feedbackowego stosowanego w wielu korporacjach?

Alan Arent: Zdecydowanie tak. W dużych korporacjach systemy feedbackowe służą zbieraniu często anonimowych opinii pracowników na temat działania firmy, procesów, różnych pomysłów, czy atmosfery w miejscu pracy. System dla sygnalistów działa podobnie, ale jego głównym celem jest umożliwienie zgłaszania spraw o większym ciężarze gatunkowym - takich, które wymagają reakcji ze strony zarządu lub specjalnych jednostek w firmie. Ponadto, system First Whistle pozwala nie tylko zbierać informacje, ale także odpowiedzieć na zgłoszenie anonimowo, dopytać o szczegóły sprawy. Za to oba systemy mają jedną ważną cechę wspólną: tworzą kanały komunikacji, które pozwalają firmie na bieżąco poprawiać swoje funkcjonowanie.

sygnaliści, przedsiębiorstwa, biznes

sygnaliści, przedsiębiorstwa, biznes

Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach

fot. materiały prasowe

Dlaczego sygnaliści są korzyścią dla firm?

Alan Arent: Przede wszystkim sygnaliści mogą pomóc w szybkim wykrywaniu i rozwiązywaniu problemów, zanim te przekształcą się w kryzysy. Firmy, które zapewniają pracownikom bezpieczne możliwości zgłaszania nieprawidłowości, pokazują, że zależy im na utrzymaniu zdrowego środowiska pracy. To buduje zaufanie zarówno wśród pracowników, jak i klientów. Co więcej, wcześniejsze wykrycie problemów może uchronić przedsiębiorstwo przed poważnymi stratami finansowymi lub wizerunkowymi.

Systemy zgłoszeń dla sygnalistów

Jak działają systemy zgłoszeń dla sygnalistów, takie jak First Whistle?

Alan Arent: Systemy takie jak First Whistle to narzędzia, które umożliwiają pracownikom zgłaszanie problemów w sposób poufny i bezpieczny. Przykładowo, First Whistle pozwala na wysłanie zgłoszenia anonimowo lub imiennie, w zależności od preferencji zgłaszającego. Wszystkie dane są szyfrowane, a dostęp do zgłoszeń mają jedynie wyznaczone osoby w firmie. Dzięki temu proces jest przejrzysty, ale jednocześnie chroni sygnalistów przed potencjalnymi represjami.

Jakie są kluczowe założenia ustawy o ochronie sygnalistów, które powinien znać każdy przedsiębiorca?

Alan Arent: Najważniejsze jest to, że przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 50 pracowników są zobowiązani do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych. Muszą również zapewnić ochronę sygnalistom przed ewentualnymi represjami, takimi jak zwolnienia, degradacje czy inne formy odwetu. Ważne jest, aby przedsiębiorcy odpowiednio przeszkolili swoje zespoły w zakresie obsługi takich zgłoszeń i stworzyli kulturę, w której pracownicy czują się bezpiecznie, mówiąc o problemach. Najlepiej zaczynać budować ją od samego początku, czyli od rekrutacji - udostępnienie potencjalnym pracownikom takiego narzędzia pozwoli im zgłosić nieprawidłowości w procesie rekrutracyjnym i pomaga tworzyć dobry wizerunek firmy.

Jakie mogą być realne konsekwencje nieposiadania systemu do zgłaszania nieprawidłowości?

Alan Arent: Jeśli pracodawca nie dostosuje się do wymogów nowej ustawy, może ponieść konsekwencje prawne. Przy braku wdrożonych procedur zgłaszania nieprawidłowości lub wdrożenie procedur, które nie są zgodne z przepisami - grozi kara grzywny.

Dodatkowo, osoba, która utrudnia lub uniemożliwia zgłoszenie nieprawidłowości, może otrzymać karę pozbawienia wolności, nawet w wymiarze do jednego roku.

Jakie rady ma Pan dla przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają wdrażanie systemu dla sygnalistów?

Alan Arent: Po pierwsze, warto zacząć od zrozumienia, że taki system to nie tylko obowiązek prawny, ale także inwestycja w rozwój firmy. Kluczowe jest, aby komunikować pracownikom, dlaczego ten system powstaje, i zapewnić ich o pełnym wsparciu w razie zgłoszenia problemów. Warto również wybrać narzędzie, które jest intuicyjne w obsłudze i spełnia wszystkie wymogi prawne. First Whistle jest właśnie takim rozwiązaniem - prostym, niedrogim, ale skutecznym. A przede wszystkim zgodnym z dyrektywą UE, rodzimą ustawą i RODO.

Ustawa o ochronie sygnalistów może budzić obawy, ale dobrze wdrożony system zgłoszeń jest korzystny zarówno dla pracowników, jak i dla przedsiębiorstw. Wdrożenie systemu takiego jak First Whistle pomaga nie tylko uniknąć kary, ale także rozwijać firmę.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd dopuścił się licznych błędów i nadinterpretacji – polemika z wyrokiem SO w Suwałkach kwestionującym wskaźnik WIBOR

W opublikowanym 4 marca br. na portalu Infor.pl artykule pt.: „Sąd: Umowa kredytu z WIBOR-em jest nieważna - pierwszy taki wyrok w Polsce. Argumenty Sądu i komentarz radcy prawnego” pani mecenas Beata Strzyżowska – pełnomocnik kredytobiorców w tej sprawie – szeroko omawia tezy zawarte w uzasadnieniu nieprawomocnego wyroku Sądu Okręgowego w Suwałkach o sygnaturze I C 332/24. Jako pełnomocnik banku w tej sprawie, wnoszący apelację od przywołanego wyroku, chciałbym polemicznie odnieść się do pewnych tez Sądu i Pani Mecenas, aby czytelnicy mieli zapewniony szerszy, a nie jednostronny obraz sprawy.

Rząd o mundurowych: Nie będzie transferu środków z ZUS. Jedna emerytura albo dwie emerytury (data graniczna 1 stycznia 1999 r.)

Podwójna emerytura a przeniesienie składek z ZUS do MON. Rząd nie zgadza się na takie rozwiązanie. Jest to jeden z pomysłów, aby rozwiązać problem żołnierzy, którzy po odejściu ze służby pracowali w cywilu i odprowadzali składki do ZUS. Mają więc zgromadzone składki emerytalne „żołnierskie” i „cywilne”. Inne reguły dotyczą osób służących przed 1999 r., inne dla rozpoczynających służbę po tej dacie granicznej. Problemy z tym podziałem mogłoby uratować ten pomysł: "Przenieśmy składki „zusowskie” do MON. I dokonajmy korzystnych przeliczeń emerytalnych."

Masz dużo niepotrzebnych rzeczy? Oddaj do paczkomatu InPost. Ekozwroty są za darmo. Co można oddać?

Paczkomaty InPost uruchomiły nową usługę - ekozwroty. Nie każdy jednak o niej wie. Można przesyłać bez żadnych opłat niepotrzebne rzeczy do wybranych fundacji. Co można oddać w paczkomacie?

Nie ma jeszcze wyroku TSUE w sprawie WIBOR! [Polemika]

Niniejszy artykuł jest polemiką Marcina Bartczak, partnera kancelarii ITMA z fragmentem artykułu opublikowanego na naszym portalu pt. „Umowy z WIBOR-em coraz częściej podważane przez sądy. Kredyt w złotych bez odsetek i prowizji jak dla frankowiczów?” Śródtytuły i wyróżnienia tekstu pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Paczkomaty InPost w 20 szpitalach w Polsce. Do końca 2025 r. będą w 50 placówkach

Nowość: paczkomatu InPost instalowane są w polskich szpitalach. Już 20 szpitali posiada takie miejsca. Do końca 2025 roku pacjenci będą mogli odbierać przesyłki w paczkomatach 50 szpitali i uzdrowisk. Usługa zostanie rozszerzona na sanatoria.

Pożyczka edukacyjna w wysokości do 400 proc. przeciętnego wynagrodzenia

Pożyczka edukacyjna w wysokości do 400 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Dla kogo pożyczka edukacyjna? Na jakich zasadach będzie przyznawana? Gdzie złożyć wniosek o pożyczkę edukacyjną?

Dłuższy termin na złożenie wniosku o świadczenie interwencyjne, zmiana zasad udzielania pożyczek. Będzie nowelizacja ustawy powodziowej

Będzie nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Poszkodowani zeszłoroczną powodzią mogą spodziewać się ułatwień w uzyskaniu świadczenia interwencyjnego, zmiany zasad udzielania i rozliczania pożyczek oraz możliwości uzyskania środków na naprawy w lokalach użytkowych.

14 dni wolnych od pracy w 2025 roku – sprawdź, kiedy możesz odpocząć!

Pracownicy w 2025 roku mają aż 14 dni ustawowo wolnych od pracy. Opublikowany jednolity tekst ustawy o dniach wolnych uwzględnia zmiany, w tym ustanowienie Wigilii Bożego Narodzenia jako dnia wolnego. Poniżej przedstawiamy pełną listę dni wolnych w 2025 roku oraz szczegóły dotyczące zmian.

Bon na zasiedlenie na nowych zasadach jeszcze w 2025 r.? Nie tylko dla osób poniżej 30 roku życia

Bon na zasiedlenie na nowych zasadach. Kto może wystąpić o bon na zasiedlenie? Jakie warunki należy spełniać? Jakie są obowiązki bezrobotnego, który otrzymał bon na zasiedlenie? Ile wynosi bon na zasiedlenie?

NDA, czyli umowa o zachowaniu poufności. Uwagi ogólne

Informacja to jeden z najdroższych towarów na świecie (Paulo Coelho, Zahir). Tajemnica przedsiębiorstwa to m.in. wypracowane przez lata doświadczenia, indywidualne i nowatorskie rozwiązania, kontakty, pamięć instytucjonalna. Wartość poufnych informacji przedsiębiorstwa nie daje się wycenić i potrzebuje szczególnej ochrony.