Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów?

Michał Modro
Radca Prawny. wykładowca akademicki Akademii Leona Koźmińskiego i Collegium Humanum. Przedstawiciel pracodawców w Zespole Trójstronnym przy Ministrze Zdrowia. Autor wielu publikacji.
rozwiń więcej
Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów? / shutterstock

Oczywiście wszyscy już wiemy, że decydujący dla przyjęcia obowiązku wdrożenia wewnętrznego systemu zgłoszeń jest magiczna liczba 50 pracowników. Ale co ona w istocie oznacza?

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów przepisy dotyczące wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych stosuje się do podmiotu prawnego, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku „wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób”.

Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów? 

Do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego wlicza się, w przeliczeniu na pełne etaty:

  1. pracowników w ramach umowy o pracę
  2. osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy (umowa zlecenia, o dzieło itp.), 
  3. osoby wykonujące pracę w ramach umowy B2B - jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia (art. 23 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów).

No i tu pojawia się problem. 

Dla przykładu, w firmie pracę zarobkową wykonuje 48 osób, jednak ilość osób w przeliczeniu na etaty wynosi 51. Jak to możliwe?

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 roku o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jednolity Dz.U. 2021, poz. 1133 z późn. zmn. „wykonywanie pracy zarobkowej” w okresie  orzeczonej niezdolności do pracy jest jedną z sytuacji powodujących pozbawienie  ubezpieczonego prawa do zasiłku chorobowego za cały okres tego zwolnienia.

Jak rozumieć „wykonywanie pracy zarobkowej”

Powyższe prowadzi do wniosku, że „wykonywanie pracy zarobkowej”, oznacza faktyczne wykonywanie pracy, czyli wykonywanie pracy zdalnie, lub w miejscu pracy w zakładzie pracy. 

Przepisy prawa nie definiują pojęcia „etat”. 

Zgodnie z Wikipedią praca w maksymalnym wymiarze czasu dopuszczonym prawem pracy i regulaminem instytucji to „pełny etat”. Prawo dopuszcza zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy, czyli na „część etatu”, przy czym ta część, oznaczana zwyczajowo ułamkiem naturalnym, może być dowolnie ustalona w umowie o pracę. Zabronione prawem jest zatrudnienie u jednego pracodawcy na więcej niż cały etat, dopuszczone jest jednak zatrudnienie u kilku pracodawców tak, że suma etatów przekroczy jedność

(https://pl.wikipedia.org/wiki/Etat_(praca) dostęp w dniu 080824)

Zatem przeliczenie w rozumieniu art. 23 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów, będzie obejmowało tzw. „pełne etaty”. W Polsce obowiązuje zasadniczo 40-godzinny tydzień pracy (przeciętnie pięciodniowy). Czas pracy w ciągu jednego dnia wynosi 8 godzin na dobę. 

Zatem w firmie, gdzie „pracę zarobkową” wykonuje 48 osób, ilość osób w przeliczeniu na etaty może wynosić 51, gdyż 3 osoby, które faktycznie nie wykonują pracy mogą być, np. osobami, które pozostają na długotrwałym zwolnieniu. Jednak nadal pozostają etatach w firmie. 

W kontekście powyższego nadal aktualne pozostaje pytanie co jest decydujące dla ustalenia obowiązku wdrożenia procedury wewnętrznej zgłoszeń? Przeliczenie ilości „osób wykonujących prace zarobkową”, czy ilość „etatów”? W szczególności różnicy pomiędzy przeliczeniem ilości „osób wykonujących prace zarobkową”,  a ilością „etatów”?

Problem polega na tym, że przyjęcie rozwiązania przeliczenia 50 osób, z uwzględnieniem „wykonywania pracy zarobkowej”, może prowadzić do obejścia przepisów ustawy o ochronie sygnalistów, np. przez „skierowanie” na zwolnienia lekarskie 2 osób w przypadku firmy posiadającej 51 etatów na dzień 1 lipca lub na dzień 1 stycznia, które to daty są decydujące dla ustalenia obowiązku wdrożenia wewnętrznej procedury zgłoszeń. Z drugiej strony w sytuacji długotrwałych zwolnień podmioty, na rzecz których faktycznie nie „wykonuje pracy zarobkowej” 50 osób, ale maja 50 etatów, mogą zostać zobowiązane do wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych. 

Jak zatem rozstrzygnąć ten dylemat?

Z przepisu  art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów wynika, że wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych obowiązuje podmiot prawny, na rzecz którego według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku „wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób”. Natomiast do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego wlicza się, w przeliczeniu na pełne etaty, określone kategorie osób (art. 23 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów). W tym znaczeniu to przepis art. 23 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów określa zasadę dla ustalenia obowiązku wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, a art. 23 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistówokreśla zasadę przeliczania osób „wykonujących pracę zarobkową” na rzecz podmiotu prawnego. 

Powyższa konstatacja prowadzi do wniosku, że decydujące dla ustalenia  obowiązku wdrożenia procedury zgłoszeń wewnętrznych, będzie przeliczenie osób faktycznie wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego, według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku. 

Choć oczywiście trzeba być tu bardzo ostrożnym, w szczególności w sytuacjach granicznych kiedy jeden pracownik „wykonujący pracę zarobkową” może decydować o obowiązku prawnym przyjęcia procedury zgłoszeń wewnętrznych. 

Należy w tym kontekście pamiętać, że w myśl art. 58 ustawy o ochronie sygnalistów  kto, będąc odpowiedzialnym za ustanowienie procedury zgłoszeń wewnętrznych, wbrew przepisom ustawy procedury tej nie ustanawia lub ustanawia ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów, podlega karze grzywny. Więcej na temat obowiązku wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych.

Prawo
Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów?
12 sie 2024

Oczywiście wszyscy już wiemy, że decydujący dla przyjęcia obowiązku wdrożenia wewnętrznego systemu zgłoszeń jest magiczna liczba 50 pracowników. Ale co ona w istocie oznacza?

Tekstylia jako śmieci. Już od 2025 r. będzie to nowa frakcja odpadów
12 sie 2024

Już od początku 2025 roku będziemy zbierać tekstylia jako odrębnie kolejną frakcję odpadów. Chodzi o zużyte ubrania, buty, koce, pościel, zasłony, kapelusze, obuwie czy dywany. Nie znaczy to jednak, że mieszkańcy dostaną kolejny kolorowy worek lub pojemnik i wystawią go w dniu uzgodnionym z firmą odbierającą śmieci.

Uwarunkowania psychologiczno-organizacyjne wdrażania ustawy o ochronie sygnalistów w JST
12 sie 2024

Jakie są uwarunkowania psychologiczno-organizacyjne wdrażania ustawy o ochronie sygnalistów w JST? Dlaczego działania podejmowane w celu wdrażania nowych obowiązków z ustawy o ochronie sygnalistów są tylko formalne? 

Co ZUS wysyła ubezpieczonym do 13 sierpnia 2024 r.?
12 sie 2024

Co ZUS wysyła ubezpieczonym do dnia 13 sierpnia 2024 roku? Kto otrzyma pismo z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Nowe świadczenia wchodzą w życie z dniem 1 października 2024 roku.

Zasiłek rodzinny 2024 i 2025
12 sie 2024

Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka. Sprawdź, komu przysługuje prawo do zasiłku rodzinnego. Jakie dodatki przysługują do zasiłku rodzinnego? Ile wynosi zasiłek rodzinny i ile wynoszą dodatki do zasiłku rodzinnego?

Świadczenie wspierające 2024 i 2025
12 sie 2024

Od 1 stycznia 2024 r. osoby z niepełnosprawnościami mogą ubiegać się o świadczenie wspierające. Od 2025 r. kolejna grupa osób z niepełnosprawnościami będzie mogła ubiegać się o to świadczenie. Sprawdź szczegóły.

Krwiodawcy na JDG bez prawa do 2 dni wolnych. Problemem jest też odliczenie
12 sie 2024

Obecnie od kilku lat jestem na JDG i nie mam dni wolnych po oddaniu krwi. Prosto ze stacji krwiodawstwa jadę do pracy. Dodatkowo, będąc na podatku liniowym nie mogę także odliczyć oddanej krwi od podatku - tak pisze nasz Czytelnik.

Dyrektora nie można motywować lepiej niż nauczyciela. W 2024 roku organy nadzoru stają po stronie nauczycieli. Trzeba płacić tak samo.
12 sie 2024

Dyrektora nie można motywować lepiej niż nauczyciela. W 2024 roku organy nadzoru stają po stronie nauczycieli. Trzeba płacić tak samo. Dodatek motywacyjny nie jest obligatoryjnym składnikiem wynagrodzenia i ma być związany z jakością pracy, a nie zajmowanym stanowiskiem.

Masz małe dziecko? Dostaniesz na dniach pismo z ZUS-u o nowych świadczeniach dla rodziców. Jakich? Wnioski będzie można składać od października 2024 r.
12 sie 2024

Od 1 października 2024 roku będzie można składać wnioski o nowe świadczenia dla rodziców z programu Aktywny Rodzic. ZUS wysyła już pisma do osób, które już teraz otrzymują świadczenia na dzieci („żłobkowe” lub rodzinny kapitał opiekuńczy) z informacjami o nowych świadczeniach.

Wypłata tzw. czternastek we wrześniu. Część seniorów może liczyć na przelewy jeszcze 30 sierpnia
12 sie 2024

W tym roku tzw. czternastki mają zostać wypłacone we wrześniu. W związku z tym, że 1 września wypada w niedzielę, część seniorów może liczyć na wypłatę świadczenia pieniężnego jeszcze w sierpniu. ZUS planuje pierwszą wypłatę świadczenia 30 sierpnia.

pokaż więcej
Proszę czekać...