Uwarunkowania psychologiczno-organizacyjne wdrażania ustawy o ochronie sygnalistów w JST

dr Cezary Kociński
Doktor nauk prawnych. Przez 15 lat adiunkt i wykładowca w szkołach wyższych i doradca w JST. Specjalizuje się w ustroju administracji publicznej, procesach zachodzących w organizacjach sektora publicznego i Compliance
rozwiń więcej
sygnalista / Sygnalista i działania formalne - potrzeba kampanii społecznej / Shutterstock

Jakie są uwarunkowania psychologiczno-organizacyjne wdrażania ustawy o ochronie sygnalistów w JST? Dlaczego działania podejmowane w celu wdrażania nowych obowiązków z ustawy o ochronie sygnalistów są tylko formalne? 

Sygnalista w JST - działania formalne

Z moich obserwacji wynika, iż jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli podjęły jakieś działania, to raczej czysto formalne, w celu wdrożenia obowiązków prawnych określonych w ustawie z 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów. Pojawiające się w przestrzeni medialno-publicznej informacje o zmiennych terminach wdrażania tej ustawy, tylko komplikują cały proces i zwiększają chaos informacyjny związany z sygnalistami i celami wprowadzanych zmian.

Ochrona sygnalisty a wertykalne stosowanie prawa unijnego

Należy po raz kolejny wskazać, iż dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17 oraz, Dz. Urz. UE L 347 z 20.10.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 265 z 12.10.2022, str. 1) Polska powinna była wprowadzić do 17 grudnia 2021 r. Oznacza to, że w tej dacie winny obowiązywać wszelkie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania systemu zarządzania zgłaszaniem nieprawidłowości. Braku wdrożenia tej Dyrektywy wywołuje skutki w relacji między obywatelem UE, a państwem. Co za tym idzie od grudnia 2021 r. podmioty publiczne zostały zobowiązane do bezpośredniego stosowania Dyrektywy. Zachodzi tutaj bowiem przesłanka tzw. wertykalnego stosowania prawa unijnego czyli możliwości powołania się przez jednostkę bezpośrednio na normy prawa unijnego w sporze z państwem. Kierując się orzecznictwem TSUE by do tego doszło, muszą być spełnione następujące przesłanki: 

  1. upływ terminu na transpozycję dyrektywy do krajowego porządku prawnego; 
  2. przepis dyrektywy, który jednostka chce zastosować bezpośrednio jest sformułowany jasno, precyzyjnie i bezwarunkowo; 
  3. przyznanie jednostce przez daną regulację uprawnień, których zakres jest możliwy do ustalenia na podstawie norm tej dyrektywy. 

Ten bezpośredni skutek odnosiłby się do sygnalistów, w stosunku do których zostały zastosowane działania odwetowe. W przypadku, gdy osoba poniesie szkodę i będzie umiała wykazać jej przyczynowo-skutkowe powiązanie z naruszeniem przez państwo członkowskie obowiązku wdrożenia dyrektywy, będzie mogła dochodzić odszkodowania.

Celem podstawowym wprowadzanych zmian nie było jednak implementowanie przepisów prawnych, a utworzenie całego systemu umożliwiającego czy zachęcającego do mówienia o naruszeniach czy niezgodnościach. Oczywiście rola prawa w budowaniu świadomości społecznej jest istotna i nie do przecenienia. Jednak pozostawienie nawet najlepszej normy prawnej, bez wsparcia działaniami edukacyjnymi i informacyjnymi, spowoduje minimalizację jej oddziaływania. Instytucja skargi czy wniosku jest tego najlepszym przykładem, mimo iż tu powodów ich marginalizacji jest dużo więcej.

Sygnalista w Polsce - potrzeba kampanii

W Polsce, aby nie popełnić błędów np. Portugalii, potrzebna jest powszechna i długoterminowa kampania społeczna związana ze zgłaszaniem naruszeń czy nieprawidłowości. U podstaw takiej kampanii winny pojawić się prawidłowo zdiagnozowane uwarunkowania dotyczące wdrażania obowiązków prawnych dotyczących ochrony sygnalistów. Ja zaliczam do tych uwarunkowań:

  1. zwolnienie się z odpowiedzialności za zaniechania – piastujący funkcje organów publicznych jak i kierujący podmiotami prawnymi, w zdecydowanym zakresie implementują Dyrektywę, a w konsekwencji wdrażają ustawę, w minimalnym zakresie, pozwalającym na zwolnienie się z odpowiedzialności za zaniechania;
  2. mnogość trybów zgłoszeniowych dotychczas istniejących i ich minimalna praktyczna skuteczność w zasadzie będzie prowadziła do marginalnego wykorzystywania proponowanych mechanizmów przez potencjalnych sygnalistów;
  3. brak kultury zgłoszeniowej rozumianej jako działanie oczekiwane w zakresie dobra wspólnego;
  4. traktowanie sygnalisty jako donosiciela, a nie bohatera;
  5. obawa włodarzy samorządowych przed rozwijaniem powszechnych i sprawnych systemów zgłoszeniowych, które mogą ujawnić rzeczy dla nich niewygodne;
  6. kultura strachu – ludzie wolą nic nie wiedzieć. W razie ujawnienia prawdy prawo ich nie ochroni i zostaną z problemem sami. To brak zaufania potencjalnego sygnalisty do systemu i gwarancji ochrony jego praw;
  7. słabość kadr podmiotów prawnych i organów publicznych w zakresie compliance, automatyzm działania, a w dominującym zakresie podporządkowanie kierownictwu podmiotu czy organu;
  8. obawy sygnalisty przed działaniami odwetowymi w miejscu pracy;
  9. brak odpowiedzi lub otrzymanie niesatysfakcjonującej odpowiedzi zwrotnej;
  10. poszukiwanie rozwiązań najtańszych w zakresie wdrożenia ustawy w jednostkach samorządu terytorialnego i ich jednostkach organizacyjnych w postaci wspólnych rozwiązań.

Bez wielopłaszczyznowej polityki informacyjnej i edukacyjnej dotyczącej celów zgłoszeń naruszeń i realnej ochrony sygnalistów wszystkie podjęte działania będą jedynie formalne.

oprac. Emilia Panufnik
rozwiń więcej
Prawo
Ustawa o ochronie sygnalistów - ilość wykonujących pracę, czy ilość etatów?
12 sie 2024

Oczywiście wszyscy już wiemy, że decydujący dla przyjęcia obowiązku wdrożenia wewnętrznego systemu zgłoszeń jest magiczna liczba 50 pracowników. Ale co ona w istocie oznacza?

Tekstylia jako śmieci. Już od 2025 r. będzie to nowa frakcja odpadów
12 sie 2024

Już od początku 2025 roku będziemy zbierać tekstylia jako odrębnie kolejną frakcję odpadów. Chodzi o zużyte ubrania, buty, koce, pościel, zasłony, kapelusze, obuwie czy dywany. Nie znaczy to jednak, że mieszkańcy dostaną kolejny kolorowy worek lub pojemnik i wystawią go w dniu uzgodnionym z firmą odbierającą śmieci.

Uwarunkowania psychologiczno-organizacyjne wdrażania ustawy o ochronie sygnalistów w JST
12 sie 2024

Jakie są uwarunkowania psychologiczno-organizacyjne wdrażania ustawy o ochronie sygnalistów w JST? Dlaczego działania podejmowane w celu wdrażania nowych obowiązków z ustawy o ochronie sygnalistów są tylko formalne? 

Co ZUS wysyła ubezpieczonym do 13 sierpnia 2024 r.?
12 sie 2024

Co ZUS wysyła ubezpieczonym do dnia 13 sierpnia 2024 roku? Kto otrzyma pismo z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Nowe świadczenia wchodzą w życie z dniem 1 października 2024 roku.

Zasiłek rodzinny 2024 i 2025
12 sie 2024

Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na utrzymanie dziecka. Sprawdź, komu przysługuje prawo do zasiłku rodzinnego. Jakie dodatki przysługują do zasiłku rodzinnego? Ile wynosi zasiłek rodzinny i ile wynoszą dodatki do zasiłku rodzinnego?

Świadczenie wspierające 2024 i 2025
12 sie 2024

Od 1 stycznia 2024 r. osoby z niepełnosprawnościami mogą ubiegać się o świadczenie wspierające. Od 2025 r. kolejna grupa osób z niepełnosprawnościami będzie mogła ubiegać się o to świadczenie. Sprawdź szczegóły.

Krwiodawcy na JDG bez prawa do 2 dni wolnych. Problemem jest też odliczenie
12 sie 2024

Obecnie od kilku lat jestem na JDG i nie mam dni wolnych po oddaniu krwi. Prosto ze stacji krwiodawstwa jadę do pracy. Dodatkowo, będąc na podatku liniowym nie mogę także odliczyć oddanej krwi od podatku - tak pisze nasz Czytelnik.

Dyrektora nie można motywować lepiej niż nauczyciela. W 2024 roku organy nadzoru stają po stronie nauczycieli. Trzeba płacić tak samo.
12 sie 2024

Dyrektora nie można motywować lepiej niż nauczyciela. W 2024 roku organy nadzoru stają po stronie nauczycieli. Trzeba płacić tak samo. Dodatek motywacyjny nie jest obligatoryjnym składnikiem wynagrodzenia i ma być związany z jakością pracy, a nie zajmowanym stanowiskiem.

Masz małe dziecko? Dostaniesz na dniach pismo z ZUS-u o nowych świadczeniach dla rodziców. Jakich? Wnioski będzie można składać od października 2024 r.
12 sie 2024

Od 1 października 2024 roku będzie można składać wnioski o nowe świadczenia dla rodziców z programu Aktywny Rodzic. ZUS wysyła już pisma do osób, które już teraz otrzymują świadczenia na dzieci („żłobkowe” lub rodzinny kapitał opiekuńczy) z informacjami o nowych świadczeniach.

Wypłata tzw. czternastek we wrześniu. Część seniorów może liczyć na przelewy jeszcze 30 sierpnia
12 sie 2024

W tym roku tzw. czternastki mają zostać wypłacone we wrześniu. W związku z tym, że 1 września wypada w niedzielę, część seniorów może liczyć na wypłatę świadczenia pieniężnego jeszcze w sierpniu. ZUS planuje pierwszą wypłatę świadczenia 30 sierpnia.

pokaż więcej
Proszę czekać...