REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kanały zgłoszeniowe dla sygnalistów – wymagania wobec aplikacji

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
dr Cezary Kociński
Doktor nauk prawnych. Przez 15 lat adiunkt i wykładowca w szkołach wyższych i doradca w JST. Specjalizuje się w ustroju administracji publicznej, procesach zachodzących w organizacjach sektora publicznego i Compliance
Kanały zgłoszeniowe dla sygnalistów – wymagania wobec aplikacji
Kanały zgłoszeniowe dla sygnalistów – wymagania wobec aplikacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno z doświadczeń rynkowych, jak również z badań wynika, że dedykowane aplikacje webowe są najczęściej wybieranym kanałem zgłoszeniowym przez sygnalistów. Jakie wymagania powinny spełniać takie aplikacje?

Różne kanały zgłoszeniowe dla sygnalistów

Teoretycznie możliwe jest funkcjonowanie kilkunastu różnych kanałów zgłoszeniowych dla sygnalistów. 

REKLAMA

W praktyce jednak w trakcie wdrożeń lub audytów spotyka się najczęściej:

  1. skrzynka fizyczna,
  2. osobiste spotkanie,
  3. dedykowany e-mail,
  4. dedykowany telefon zaufania,
  5. dedykowana aplikację webową.

Aplikacja webowa dla sygnalistów

W niniejszym artykule chcielibyśmy pokrótce omówić kanał zgłoszeniowy jakim jest aplikacja webowa. Zarówno z doświadczeń rynkowych, jak również z badań (np. ACFE) wynika, że to dedykowane aplikacje webowe są najczęściej wybieranym kanałem zgłoszeniowym przez sygnalistów.

Takie aplikacje powinny:

  1. zapewniać zarówno na poziomie funkcjonalnym, jak i technicznym (szyfrowanie danych) odpowiednio wysoki poziom bezpieczeństwa, patrząc zarówno z punktu widzenia sygnalisty, jak i podmiotu używającego jej do przyjmowania, rejestracji i obsługi zgłoszeń,
  2. spełniać wymagania RODO w tym: w zakresie poufności, dostępności i integralności, retencji danych oraz realizacji praw osób, których dane są przetwarzane,
  3. zapewniać sygnaliście bezpieczną komunikację ,
  4. umożliwiać potwierdzenie sygnaliście przyjęcie zgłoszenia,
  5. umożliwiać przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej,
  6. umożliwiać tworzenie i prowadzenie rejestrów zgłoszeń zgodnie z ustawą,
  7. umożliwiać sygnaliście zapoznanie się z klauzulą informacyjna RODO.

Dobrze jakby aplikacja webowa:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. zapewniała dostępność 24/7,
  2. umożliwiała zgłaszanie naruszeń z różnych urządzeń firmowych lub prywatnych (w szczególności) – PC, smartfon itd.
  3. umożliwiała przyjmowanie zgłoszeń anonimowych i umożliwiała anonimową korespondencję z sygnalistą,
  4. umożliwiała sygnaliście przekazywanie dowodów w postaci plików (dokumenty, zdjęcia, filmy itp.),
  5. zapewniała dostęp do historii działań w niej podejmowanych,
  6. zapewniała spełnienie zasad rozliczalności (w tym pełen audyt aktywności użytkowników odpowiedzialnych za przyjmowanie i obsługę zgłoszeń), 
  7. umożliwiała generowanie raportów statystycznych,
  8. była przyjazna w użytkowaniu, zarówno dla sygnalisty, jak i osób przyjmujących zgłoszenia lub osób prowadzących działania następcze, w tym postępowania wyjaśniające,
  9. umożliwiała zgłaszanie również innych naruszeń, jeżeli taką decyzję podejmie podmiot prawny,
  10. wspierała dokumentowanie działań następczych,
  11. umożliwiała udostępniania sygnalistom dokumentów: procedury zgłoszeń itp.

 

Profesjonalna aplikacja webowa jest najwygodniejszym i najefektywniejszym kanałem zgłoszeniowym. Jednocześnie jest narzędziem umożliwiającym podmiotom prawnym efektywną komunikację z sygnalistą i zapewniającym spełnienie szeregu obowiązków prawnych. W naszej ocenie jednak nie powinna być , w większości przypadków, jedynym kanałem przyjmowania zgłoszeń sygnalistów. Zalecamy jednocześnie wdrożenie i zarządzanie co najmniej jeszcze jednym kanałem pisemnym (np. skrzynka fizyczna) oraz wdrożenie przyjmowania zgłoszeń ustnych.

Czym się kierować przy wyborze odpowiedniej aplikacji?

Najlepsza jednak aplikacja nie będzie działać jeżeli nie będzie prowadzona odpowiednia komunikacja, w tym działania edukacyjne i marketingowe wśród pracowników.

W przypadku organów publicznych zwracamy uwagę, że należy używać dwóch osobnych aplikacji lub dwóch odrębnych instalacji danej aplikacji. Jednej do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i drugiej do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych. Funkcjonalności tych dwóch aplikacji będą się trochę różnić.

Ważnymi elementami przy ocenie dostawcy aplikacji są:

  1. jego wiarygodność, w tym dotychczasowe doświadczenie we wdrażaniu i utrzymaniu takich systemów, liczba i wielkość obsługiwanych podmiotów oraz posiadane referencje,
  2. zapewnienie bieżącego wsparcia technicznego (serwis na zasadach SLA określonych w umowie z dostawcą) aplikacji, a także nieodpłatnego dostosowywania jej do zmieniających się wymagań prawnych oraz pojawiających się zagrożeń z zakresu cyberbezpieczeństwa,
  3. gwarancja na system,
  4. posiadane certyfikaty i dokumenty potwierdzające, że aplikacja była testowana pod względem cyberbezpieczeństwa,
Ważne

Przypominamy, że z dostawcą aplikacji należy zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych (art. 28 RODO).

Polecamy: Sygnaliści w firmie. Przewodnik dla pracodawców

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nawet 10 500 zł na zakup laptopa w 2025 r. Takie dofinansowanie można otrzymać z PFRON

W ramach programu „Aktywny samorząd” w roku 2025 r. można uzyskać dofinansowania do 10 500 zł na zakup sprzętu elektronicznego, w tym laptopów i komputerów stacjonarnych. Zarząd PFRON przyjął dokument Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku.

Jaka waloryzacja sumy gwarancyjnej w obowiązkowym ubezpieczeniu OC? Ważna uchwała Sądu Najwyższego

W dniu 15 stycznia 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów podjął ważną uchwałę dotyczącą waloryzacji, na podstawie kodeksu cywilnego, sumy gwarancyjnej określonej w umowie obowiązkowego ubezpieczenia OC. Zdaniem Sądu Najwyższego waloryzacja sumy gwarancyjnej ubezpieczenia OC dokonywana przez sąd nie może być automatyczna. Określona w przepisach aktualna wysokość tej sumy nie może być jedynym kryterium przy waloryzacji sum gwarancyjnych z dawnych umów ubezpieczenia.

Od 3 stycznia 2025 r. nowe zasady składania wniosków o 1500 zł na dziecko żłobkowe. Publikujemy listę błędów, przez które ZUS nie wypłaci Ci świadczenia

3 stycznia 2025 r. zaczęły obowiązywać nowe zasady dotyczące składania wniosków o 1500 zł na dziecko żłobkowe. Publikujemy listę błędów, przez które Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wypłaci świadczenia.

Dentyści za rzadko o tym mówią. Witaminy ważne dla zdrowia zębów i jamy ustnej. Które szczególnie?

Dentyści i stomatolodzy zbyt rzadko o tym mówią. Polacy wciąż nie są zbyt świadomi tego, jak wielu problemów ze zdrowiem jamy ustnej mogliby uniknąć dzięki odpowiednim witaminom. D zapewnia twardość i odporność szkliwa. Chroni zęby przed próchnicą, utratą ich stabilności i paradontozą. A pomaga w ochronie błon śluzowych, zębów i dziąseł przed uszkodzeniami, infekcjami i próchnicą. K uczestniczy w procesach naprawczych dziąseł oraz kości szczęki. C zapewnia zdrowie naczyń krwionośnych w dziąsłach i regenerację tkanek. Do tego witaminy z grupy B redukują stany zapalne. Wpływ tych wszystkich składników na zdrowie uzębienia jest kluczowy, ale w Polsce rzadko publicznie omawiany. Media i kampanie edukacyjne, często sponsorowane przez producentów wyrobów stomatologicznych, przeważnie skupiają się na higienie jamy ustnej. Natomiast o samych witaminach w powyższym kontekście publicznie mówi się sporadycznie. I to trzeba koniecznie zmienić.

REKLAMA

Dowody cyfrowe coraz częstsze w śledztwach. Rośnie rola technologii w ściganiu przestępstw [RAPORT]

Nie tylko media społecznościowe czy aplikacje do przesyłania wiadomości stanowią kluczowe źródła danych dla śledczych. Jak pokazuje raport SIRIUS „EU Electronic Evidence Situation Report 2024” rola dowodów cyfrowych wzrasta. Jest to efektem m.in. rozwoju technologii. Sztuczna inteligencja stawia jednak przed organami ścigania nowe wyzwania.

W rządzie petycja o zdjęcie ochrony z pensji minimalnej 4666 zł

Ochrona polega na tym, że pensja minimalna 4666 zł nie podlega komornikom. Wystarczy podpisać umowę o pracę na 4666 zł brutto a rzeczywiste wynagrodzenie otrzymywać poza umową "pod stołem" i komornik niestraszny. Nie dotyczy to jedynie alimentów, ale te są wyznaczane najczęściej w oparciu o kwotę w umowie, czyli pensję minimalną. W 2025 r. do rządu (MRPiPS) trafił wniosek o zakończenie ochrony pensji minimalnej przed egzekucją komorniczą (plik z petycją w formacie PDF na końcu artykułu).

Uzyskiwanie zaświadczeń z Krajowego Rejestru Karnego będzie łatwiejsze. 30 czerwca zostanie wdrożona eUsługa KRK 2.0

Od 30 czerwca 2025 r. będzie łatwiej uzyskać zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Tego dnia zostanie wdrożona eUsługa KRK 2.0. Logowanie do systemu będzie możliwe przy zastosowaniu np. aplikacji mObywatel.

Lex Kamilek: Będzie zmiana zasad okazywania zaświadczeń o niekaralności przez rodziców

Zuzanna Rudzińska-Bluszcz, wiceminister sprawiedliwości, zapowiedziała zmianę zasad okazywania zaświadczeń o niekaralności przez rodziców opiekujących się dziećmi w szkołach. Zmieni się także katalog przestępstw, za których skazanie powinno wykluczać pracę z dziećmi. Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji tzw. ustawy Kamilka.

REKLAMA

800 plus: Rodzice nie zwlekają. Do ZUS wpłynęło już ponad 1,1 mln wniosków o świadczenie wychowawcze

Świadczenie wychowawcze w wysokości 800 zł przyznawane jest na każde dziecko w wieku do ukończenia 18 lat, bez względu na dochód osiągany przez rodzinę. Od 1 lutego do ZUS wpłynęło ponad 1,1 mln takich wniosków na ponad 1,7 mln dzieci.

Rewolucyjne zmiany w wystawianiu recept: 14 lutego 2025 r. wchodzą nowe przepisy

Już w dniu 14 lutego 2025 r. wchodzą w życie nowe przepisy w zakresie wystawiania recept. Trzeba przyznać, że takich zmian to jeszcze nie było. Czy to będzie podłoże do kolejnych nadużyć (jakie w ostatnim czasie mają miejsce), co do wystawiania recept? Zobaczymy. Póki co przedstawiamy najważniejsze zmiany.

REKLAMA