Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?
REKLAMA
REKLAMA
Zgłoszenia wewnętrzne i zewnętrzne
W artykule „Sygnalista w samorządzie terytorialnym. Obowiązek wdrożenia systemów zgłoszeń” opisaliśmy pokrótce obowiązki jednostek samorządu terytorialnego na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów.
REKLAMA
W artykule „Sygnalista w urzędzie - role jednostek samorządu terytorialnego w procesach wdrożeniowych” opisaliśmy w jakiej roli może wystąpić urząd i jednostka samorządu terytorialnego przy wdrożeniu i zarządzaniu systemem do przyjmowania zgłoszeń, prowadzenia działań następczych i ochronie sygnalistów.
Dziś chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie: Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?
Większości jednostek samorządu terytorialnego np. w gminach, wójt/burmistrz/Prezydent będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych.
Dwie procedury
Na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów nie ulega wątpliwości, że powinny być w powyższej sytuacji dwie procedury:
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych
- Procedura zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych
Procedura zgłoszeń wewnętrznych wymaga uzgodnień ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami osób świadczących pracę i wchodzi w życie w terminie 7 dni od podania jej do wiadomości osobom świadczącym pracę.
Procedura zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych nie wymaga uzgodnień i może wejść w życie w dniu przyjęcia lub innym terminie określonym przez organ publiczny.
W procedurze zgłoszeń wewnętrznych można dopuścić zgłaszanie naruszeń również innych przepisów, obejmując sygnalistów ochroną w takich przypadkach. Natomiast w procedurze zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych nie można tego zrobić. Nawet jeżeli organ publiczny dopuści zgłaszanie innych naruszeń niż określonych w ustawie, to w takim przypadku zgłaszającemu nie będzie przysługiwał status sygnalisty.
W obydwu procedurach mamy m.in.:
- obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia,
- obowiązek przekazania informacji zwrotnej,
- wstępną weryfikację zgłoszenia,
- fakultatywność zgłoszeń anonimowych
- obowiązek upoważnienia osób przyjmujących zgłoszenia, prowadzących działania następcze i kontaktujących się z sygnalistą
- obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń.
W procedurze zgłoszeń wewnętrznych mamy w odróżnieniu od procedury zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych:
- możliwość upoważnienia podmiotu zewnętrznego do przyjmowania zgłoszeń,
- możliwość wspólnego przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia działań następczych przez parę podmiotów (w określonych warunkach i pod określonymi warunkami),
- obowiązek wyznaczenie jednostki organizacyjnej lub osoby do przyjmowania zgłoszeń.
W procedurze zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych mamy w odróżnieniu od procedury zgłoszeń wewnętrznych:
- zaświadczenie dla sygnalisty o podleganiu ochrony,
- badanie właściwości,
- przekazanie zgłoszenia zgodnie z właściwością lub odstąpienie od przekazania zgłoszenia.
Ponadto w przypadku zgłoszeń zewnętrznych w odróżnieniu od zgłoszeń wewnętrznych mamy m.in.:
- określone wymogi co do osób przyjmujących zgłoszenia i kontaktujących się z sygnalistą,
- obowiązek przeszkolenia osób przyjmujących zgłoszenia i kontaktujących się z sygnalistą,
- określenie wymagań co do kanałów zgłoszeniowych, muszą one być niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności tych organów,
- określenie obowiązków pracownika organu publicznego, który mimo braku upoważnienia przyjął zgłoszenie o naruszeniu,
- możliwość w uzasadnionych przypadkach przekazania postępowania wyjaśniającego jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym lub innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.
- obowiązek corocznych sprawozdań,
- obowiązek umieszczanie obszernych informacji w BIP,
- obowiązkowy przegląd procedur raz na 3 lata,
- pomocnicze stosowanie kodeksu postępowania administracyjnego.
Warto też pamiętać, że systemy zgłoszeń wewnętrznych muszą funkcjonować od dnia 25 września 2024 r. a systemy zgłoszeń zewnętrznych od dnia 25 grudnia 2024 r.
Podsumowanie
Zważywszy na różnice rekomendujemy, żeby obydwa systemy były odrębne i były załatwiane w dwóch odrębnych komórkach organizacyjnych lub co najmniej były obsługiwane przez różne osoby.
Polecamy: Sygnaliści w administracji publicznej. Procedura dla pracodawców
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat