Sygnalista a RODO. Nowe przepisy i obowiązki

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
rozwiń więcej
Sygnalista a RODO / Sygnalista a RODO / ShutterStock

Podmiot przetwarzający powinien z najwyższą starannością chronić dane osobowe osób, których dane przetwarza w systemie zgłaszania naruszeń, a w szczególności dane osobowe sygnalisty.

Sygnalisci a przepisy ochronie danych osobowych

Jak pisałem 3 lata temu w artykule „System dla sygnalistów a RODO”, projektując, wdrażając czy zarządzając systemem przyjmowania zgłoszeń, prowadzenia działań następczych i ochrony sygnalistów należy przestrzegać jednocześnie przepisów o  ochronie danych osobowych. 

Przypomnę tylko, że w artykule 17 Dyrektywy o sygnalistach mamy zapisane, że: przetwarzanie danych osobowych w związku z realizacją dyrektywy o sygnalistach, w tym wymiany lub przekazywania danych osobowych przez właściwe organy, dokonuje się zgodnie z RODO.

Ponadto w motywie 83 podkreślono, że szczególną uwagę należy zwrócić na zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych określone w art. 5 RODO oraz zasady uwzględniania ochrony danych już w fazie projektowania i domyślnej ochrony danych.

Oznacza to, Inspektorzy Ochrony Danych powinni być od początku (od etapu projektowania) włączeni we wdrożenie systemów dla sygnalistów i należy realizować zasadę privacy by design (zwanej zasadą prywatności w fazie projektowania) oznacza, że projektując już system dla sygnalistów musimy zaprojektować w nim ochronę danych osobowych oraz odpowiednie zmiany w systemie ochrony danych osobowych. Trzeba pamiętać m.in., że przeprowadzając analizę ryzyk, należy w niej uwzględnić, że:

  1. sygnaliści mogą być ofiarami działań odwetowych,
  2. osoby, których dotyczy zgłoszenie mogę być niewinne.

Należy również przestrzegać innych zasad określonych w art. 5 RODO (tj. legalności, rzetelności, przejrzystości, celowości, proporcjonalności i minimalizacji danych, ograniczenia czasowego, integralności, Privacy by default i rozliczalności).

Przetwarzanie danych osobowych

W systemie zgłaszania naruszeń mogą być przetwarzane:

  1. dane osobowe sygnalistów lub osób pomagających w zgłoszeniu lub osób powiązanych z sygnalistą,
  2. dane osobowe osób, których dotyczy zgłoszenie,
  3. dane osobowe osób trzecich np. świadków.

W każdej indywidualnej sprawie należy sprawdzić podstawy prawne przetwarzania danych. W związku z przyjęciem zgłoszenia i prowadzenia działań następczych możemy przetwarzać:

1. tzw. dane zwykłe, np.: imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres email, nr telefonu itp., na podstawie m.in.:

  1. art. 6 ust  1 lit c) RODO w związku z art. 8 ust 4 ustawy o ochronie sygnalistów (co do danych osoby, której dotyczy zgłoszenie i sygnalisty), 
  2. art. 6 ust 1 lit a) RODO w zakresie ujawnienia tożsamości Sygnalisty,
  3. art. 6 ust 1 lit f) RODO,

2. szczególnej kategorii dane osobowe (dawniej dane wrażliwe) np. dotyczące stanu zdrowia, przekonań politycznych, religijnych lub światopoglądowych, orientacji seksualnej,  przynależności do związków zawodowych itp.,na podstawie m.in.:

  1. art. 9 ust 2 lit. g RODO w związku z art. 8 ust 4 ustawy o ochronie sygnalistów,

3. dane dotyczące skazań. Przyznam się szczerze, że ustawie o ochronie sygnalistów obecnie brak jest podstawy prawnej do przetwarzania danych dotyczących skazania.

Warto zauważyć, że:

  1. w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych powinny być tylko dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji tych osób oraz adres do kontaktu z sygnalistą,
  2. po otrzymaniu zgłoszenia należy przetwarzać dane osobowe tylko w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Nie należy zbierać danych osobowych, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, a w razie ich przypadkowego zebrania należy je niezwłocznie usunąć, w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

Zwracam uwagę, że mamy dwa różne okresy retencji danych w związku z przyjmowaniem zgłoszeń o naruszeniach:

  1. dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
  2. dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez podmiot prawny przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

Jakie obowiązki?

Przypominam, że podmiot przetwarzający dane osobowe w systemie zgłaszania naruszeń jest zobowiązany m.in.:

  1. wdrożyć adekwatny i skuteczny system ochrony danych osobowych,
  2. przestrzegać zasad przetwarzania danych osobowych,
  3. wykonywać swoje obowiązki z zakresu ochrony danych osobowych tj.:

    a) obowiązki z art. 13 – 21 RODO, przy czym:

    1. 1) osobom, których dotyczy zgłoszenie nie przysługuje prawo do sprzeciwu, prawo do przenoszenia danych i prawo do bycia zapomnianym oraz ograniczone jest prawo do informacji z art. 14 RODO i art. 15 RODO ponieważ nie przysługuje im prawo do informacji o źródle pochodzenia ich danych osobowych- czyli kim jest sygnalista.

    b) zawarcie stosownych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych lub współadministrowania,

    c) udzielenie stosownych upoważnień,

    d) inne.

Warto podkreślić, że podmiot przetwarzający powinien z najwyższą starannością chronić dane osobowe osób, których dane przetwarza w systemie zgłaszania naruszeń, a w szczególności dane osobowe sygnalisty.

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
rozwiń więcej
Prawo
Czy w czasie zwolnienia można wyjechać na urlop? Co wolno na L4, w czasie którego można chodzić? Czy znasz swoje prawa?
30 cze 2024

Czy na zwolnieniu można wyjechać na urlop? Co wolno na L4, w czasie którego wolno chodzić? Rozpoczął się sezon urlopowy, a ZUS zgodnie z zapowiedziami intensyfikuje prowadzone kontrole. Co powinien więc zrobić pracownik, któremu w czasie zaplanowanego urlopu przydarzy się choroba?

W 2025 r. podwyżka o 9,05% świadczenia pielęgnacyjnego. 0% dla zasiłku pielęgnacyjnego 251,84 zł
30 cze 2024

Dobra wiadomość dla opiekunów osób niepełnosprawnych (w znaczeniu lepsza niż wiadomości dla budżetówki o 4,1% podwyżki). Świadczenie pielęgnacyjne wzrośnie w 2025 r. nie o 7,6%, a przeszło 9%. W artykule przyjmujemy do obliczeń korzystniejszą wykładnię przepisów, że podwyżkę świadczenia pielęgnacyjnego na 2025 r. obliczamy na podstawie minimalnego wynagrodzenia 4242 zł brutto (na 1 stycznia 2024 r.), a nie 4300 zł brutto (na 1 lipca 2024 r.). 

Socjolog: dla autysty pobyt w DPS-ie, jak dla osoby na wózku dom ze schodami bez windy. Nowe przepisy o mieszkalnictwie wspomaganym dla niepełnosprawnych
29 cze 2024

Powstaje obywatelski projekt ustawy dotyczący mieszkalnictwa wspomaganego z rozwiązaniami adekwatnymi dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dr hab. Agnieszka Dudzińska, socjolog z UW, powiedziała PAP, że dla autysty pobyt w DPS-ie jest tym samym, czym dla osób na wózkach dom ze schodami bez windy.

Podwyżka do 3259 zł: Świadczenie pielęgnacyjne w 2025 r. Śmierć. Dzieci. Świadczenie wspierające
30 cze 2024

Ile wynosi świadczenie pielęgnacyjne w 2024 r.? Komu przysługuje po zmianach? Co z waloryzacją w 2025 r.? Podwyżka do 3259 zł. Śmierć. Dzieci. Świadczenie wspierające 

Od 1 lipca 2024 r. tego nie zabierze komornik. Zmieniają się kwoty wolne od potrąceń. Co z alimentami?
30 cze 2024

Tego komornik nie zabierze dłużnikowi. Od lipca zmieniają się kwoty wolne od potrąceń, których wysokość jest uzależniona od wysokości minimalnego wynagrodzenia. A co z alimentami? Sprawdź, kto ma powody do obaw.

Wzrost kryterium dochodowego od 1 stycznia 2025 roku [pomoc społeczna]. 1010 zł dla osoby samotnej i 823 zł na osobę w rodzinie. Co to oznacza dla cudzoziemców?
28 cze 2024

Od początku 2025 roku planowany jest wzrost kryterium dochodowego (dla potrzeb pomocy społecznej):
- dla osoby samotnie gospodarującej będzie wynosić 1010 zł, a 
- dla osoby w rodzinie – 823 zł. 
Możliwe jest też wzrost kryterium dla osoby samotnie gospodarującej do 1040 zł, a dla osoby w rodzinie – 935 zł. Obecnie trwają dyskusje na ten temat.

W 2024 r. 3 nowe świadczenia dla niektórych rodziców. Czy już można składać wnioski?
28 cze 2024

Chociaż ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dzieci – „Aktywny rodzic” została już opublikowana w Dzienniku Ustaw, to jeszcze nie weszła w życie. Nowy programu wystartuje dopiero 1 października 2024 r. i właśnie od tego momentu rodzice najmłodszych dzieci będą mogli składać wnioski.

Taryfa za gaz zatwierdzona. Od 1 lipca 2024 r. zapłacimy o ok. 20 proc. więcej, mimo że ceny spadają. Jak to możliwe?
28 cze 2024

Od 1 lipca 2024 r. zapłacimy o ok. 20 proc. więcej za gaz, mimo że ceny spadają. Taryfa na sprzedaż gazu dla gospodarstw domowych i innych odbiorców uprawnionych została zatwierdzona.

 

Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych uchwalona z poprawkami przez Sejm
28 cze 2024

Wyczekiwana i szeroko komentowana w środowisku artystycznym nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych została uchwalona z poprawkami przez Sejm. Nowelizacja wdraża do polskiego porządku prawnego dwie dyrektywy PE. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Nowa definicja zgwałcenia. Nowelizacja Kodeksu karnego
28 cze 2024

Nowelizacja Kodeksu karnego została w piątek uchwalona przez Sejm. Jaka jest nowa definicja zgwałcenia? Ile będzie wynosić kara? 

pokaż więcej
Proszę czekać...