Sąd Najwyższy wypowie się w sprawie koni wożących turystów do Morskiego Oka

Konie w drodze nad Morskie Oko / Shutterstock

Sąd Najwyższy zdecyduje, który sąd ma rozpatrywać subsydiarny akt oskarżenia w sprawie znęcania się nad końmi wożącymi turystów do Morskiego Oka. W środę Sąd Rejonowy w Zakopanem skierował tą kwestię do rozstrzygnięcia przez Sąd Najwyższy. Zarzuty są stawiane m.in. dyrektorowi TPN i b. staroście tatrzańskiemu.

Aktywiści mówią, że konie są przeciążone, TPN się nie zgadza

Subsydiarny akt oskarżenia sporządzony przez fundację Viva! został skierowany przeciwko pięciu oskarżonym odpowiedzialnym za transport konny do Morskiego Oka. Jak przekazała PAP mec. Małgorzata Mazerant reprezentująca fundację, w treści aktu postawiono zrzuty m.in. "niedopełnienia obowiązków służbowych poprzez dopuszczenie do wykonywania pracy koni w warunkach stanowiących zagrożenie dla ich życia i zdrowia".

Zdaniem aktywistów, regulamin, według którego kursują konne wozy do Morskiego Oka, został źle sporządzony przez Tatrzański Park Narodowy (TPN), a konie na trasie są przeciążane. Zdaniem władz TPN te oskarżenia są zupełnie bezzasadne.

Nie było podstaw do postawienia zarzutów

"Postępowanie przygotowawcze w tej sprawie toczyło się wiele lat. Został zgromadzony obszerny materiał dowodowy, który jednak nie dał podstaw do postawienia nikomu zarzutów, w szczególności dyrektorowi TPN. Również subsydiarny akt oskarżenia wniesiony przez przedstawicielkę Vivy jest w pełni bezzasadny, do czego Dyrektor TPN szczegółowo odniósł się w odpowiedzi na ten akt" – przekazała Paulina Kołodziejska z TPN.

Mec. Mazerant wyjaśniła PAP, że Sąd Najwyższy będzie musiał rozważyć przekazanie tej sprawy innemu sądowi, ponieważ zdaniem autorów subsydiarnego aktu oskarżenia Sąd Rejonowy w Zakopanem może być nieobiektywny w tej sprawie. Jak informuje mec. Mazerant, z orzekania w tej sprawie wyłączyli się wszyscy sędziowie wydziału karnego Sądu Rejonowego w Zakopanem. Wskazywali oni na znajomość z osobami, którym stawiane są zarzuty.

Sprawa była już wcześniej kilkakrotnie umarzana. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa znęcania się nad końmi z Morskiego Oka fundacja Viva! złożyła już w grudniu 2014 r. Sprawa została umorzona przez prokuraturę, ale fundacja Viva złożyła zażalenie. Sprawa ponownie trafiła do Prokuratury Okręgowej w Kielcach i tam została ponownie umorzona.

Weterynarze i hipolodzy nie zgadzają się z aktywistami

Fundacja Viva! ostatecznie zmierza do likwidacji transportu konnego do Morskiego Oka i - jak twierdzi - ma już systemowe rozwiązania, co zrobić z ponad 300 końmi tam pracującymi.

"Nie wchodzi w grę oddanie ich do rzeźni. Fundacja chciałaby wykupić wszystkie zwierzęta i umieścić je w placówkach, które zajmują się opieką nad końmi. Fundacja chciałaby, żeby konie w tych placówkach dożyły swoich dni" – przekazała PAP mec. Mazerant.

Obrońcy praw zwierząt, opierając się na wykonanej przez siebie ekspertyzie, twierdzą, że wozy wypełnione turystami są przeciążone. Z tezami aktywistów nie zgadzają się jednak specjaliści, w tym lekarze weterynarii, hipolodzy czy Związek Hodowców Koni. Przeczą też im badania weterynaryjne koni wykonywane przed każdym letnim sezonem turystycznym.(PAP)

 

 

Autor: Szymon Bafia

szb/ mir/

Prawo
Zasiłek 215,84 zł z MOPS lub dodatek 330,07 zł z ZUS. Są podobieństwa, ale i różnice
05 lip 2024

Zasiłek pielęgnacyjny i dodatek pielęgnacyjny to dwa różne świadczenia, chociaż ich funkcja jest podobna. Czym się różnią? Ile aktualnie wynoszą? Co z waloryzacją i możliwością łączenia?

Czy każdy senior po 70-ce wjedzie bezkarnie swoim autem do Strefy Czystego Transportu w Warszawie? RPO ma wątpliwości
05 lip 2024

Zakaz wjazdu do strefy czystego transportu nie obejmuje samochodu będącego najpóźniej od 31 grudnia 2023 r. własnością lub współwłasnością osoby fizycznej, która w 2023 r. ukończyła 70. rok życia. Tak wynika z uchwały Rady m. st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy Strefy Czystego Transportu. Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości odnośnie tego przepisu. Pyta, czy taka regulacja pozwala na wjazd do strefy czystego transportu samochodom wszystkich seniorów, którzy mają skończone 70 lat.

Będzie zmiana przepisów. Obowiązkowe strefy czystego transportu w większych miastach
05 lip 2024

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do ustanawiania stref czystego transportu. Ponadto zostanie wprowadzony obowiązek nabywania przez gminy o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 tys. wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania zadań związanych z komunikacją miejską. Takie zmiany ma wprowadzić nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Sygnaliści w biurze rachunkowym. Jakie obowiązki i procedury?
05 lip 2024

Każde biuro rachunkowe powinno zweryfikować swoje procedury i zasady zgłaszania naruszeń, które zostały ustalone na potrzeby wdrożenia przepisów ustawy AML/CFT w świetle wymagań ustawy o ochronie sygnalistów.

Alkohol i papierosy będą droższe. Wzrośnie akcyza. Papierosy i alkohol w Polsce już nie będą najtańsze w całej Europie.
05 lip 2024

Alkohol i papierosy będą droższe, bo wzrośnie akcyza. To element walki m.in. z nadużywaniem alkoholu. Kończą się też prace nad projektem, który ograniczy sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach nocnych.

Ważny zasiłek z podwyżką od 2025 r. Kto może go otrzymać?
05 lip 2024

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów. Ma to bezpośredni wpływ na podwyżkę maksymalnej kwoty zasiłku stałego. To ważna zmiana dla osób pobierających świadczenia. Co oznacza w praktyce?

Kolejny cios dla działkowców ROD. Od 1 lipca 2024 r. koniec z zamrożonymi cenami. Muszą być gotowi na podwyżki. Kto konkretnie?
05 lip 2024

Kolejny cios dla działkowców ROD. Od 1 lipca 2024 r. czekają ich podwyżki. Kto zapłaci więcej i o ile? Czy popularność działek będzie dalej spadała? Wzrost cen energii dotyka wszystkich. Nie oszczędzi też działkowców, którzy dotychczas korzystali z preferencyjnych stawek.

Dopłaty do zakupu mieszkania: od 78 023,00 zł w woj. łódzkim do 146 423,00 zł w Olsztynie. Wnioski można składać do końca 2024 r.
05 lip 2024

Możliwe jest uzyskanie dofinansowania zakupu mieszkania w ramach Programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Dostępne mieszkanie. W trzecim kwartale 2024 r. wysokość dofinansowania może wynieść nawet 146423,00 zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 31 grudnia 2024 r.

Do 9000 zł od państwa na zakup roweru elektrycznego lub wózka rowerowego. Już od 2025 roku. NFOŚiGW konsultuje projekt programu „Mój rower elektryczny”
05 lip 2024

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce przeznaczyć od 2025 roku 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów (w tym rowerów cargo) i wózków rowerowych. Taką dopłatę może dostać zarówno zwykły Kowalski (osoby fizyczne) ale także niektórzy przedsiębiorcy oraz samorządy. Dofinansowaniem ma być objętych przynajmniej 46 667 sztuk takich rowerów. Obecnie trwają (od 4 do 18 lipca 2024 r.) konsultacje projektu programu priorytetowego „Mój rower elektryczny”.

Nawet 1200,00 zł na rodzinę. Pobierz wniosek o bon energetyczny i złóż go 1 sierpnia 2024 r.
04 lip 2024

Bon energetyczny jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym. Jest to forma pomocy przysługująca beneficjentom, którzy z różnych przyczyn mają trudności w pokrywaniu rachunków za energię. Bon energetyczny przysługuje za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...