REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady przedawniania roszczeń przeciwko konsumentowi

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Nowe zasady przedawniania roszczeń przeciwko konsumentowi./ fot. Fotolia
Nowe zasady przedawniania roszczeń przeciwko konsumentowi./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt ustawy nowelizującej zasady przedawniania roszczeń majątkowych. Obok skrócenia ogólnych terminów przedawnienia z 10 do 6 lat, proponuje wprowadzenie zakazu dochodzenia przedawnionych roszczeń przeciwko konsumentowi.

Nowe zasady przedawnienia roszczeń przysługującym przeciwko konsumentom zostaną wprowadzone dzięki modyfikacji ustawy o prawach konsumenta (dalej: u.o.p.k.). Zmiana ma polegać na zmianie brzmienia art. 3 i art. 4 tej ustawy oraz na wprowadzeniu do tego aktu nowego rozdziału – 5a.

REKLAMA

Zakaz dochodzenia przedawnionych roszczeń

W art. 3 i art. 4 u.o.p.k. znajdziemy wyłączenia określonych umów, do których nie stosuje się przepisów u.o.p.k. Zmienione brzmienie art. 3 i 4, pozwoli na stosowanie nowego rozdziału do wymienionych w tych przepisach umów.

REKLAMA

Główną zmianą proponowaną przez Ministerstwo Sprawiedliwości jest wprowadzenie w nowym art. 43a u.o.p.k. zakazu dochodzenia przedawnionych roszczeń przysługujących przeciwko konsumentowi, chyba że wcześniej konsument zrzekł się możliwości skorzystania z zarzutu przedawnienia. Nowy art. 43a u.o.p.k. otrzyma następujące brzmienie:

Po upływie terminu przedawnienia nie można domagać się zaspokojenia roszczenia przysługującego przeciwko konsumentowi, chyba że zrzeka się on przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, artykuł ten stanowić ma regulację szczególną w stosunku do art. 117 § 2 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że po upływie terminu przedawnienia zobowiązany może uchylić się od zaspokojenia roszczenia, chyba że wcześniej zrzekł się możliwości skorzystania z zarzutu przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym więc polega szczególna relacja i różnica między art. 43a u.o.p.k. a art. 117 § 2 k.c.? Według przepisu k.c., jeżeli zobowiązany chce uchylić się od zaspokojenia roszczenia po upływie terminu przedawnienia, musi podnieść zarzut przedawnienia. Zobowiązany nie może skorzystać z tego zarzutu jeżeli zrzekł się prawa do niego.

Z kolei w nowym przepisie u.o.p.k. wskazano na fakt, że po upływie terminu przedawnienia nie będzie można domagać się zaspokojenia roszczenia od konsumenta. Oznacza to, że po upływie terminu przedawnienia, zarzut przedawnienia będzie brany przez sąd pod uwagę z urzędu.

Pomimo uwzględniania przedawnienia roszczenia z urzędu, konsument nie będzie zwolniony z obowiązku przedstawienia dowodów, które wskażą na fakt przedawnienia.

Sąd w szczególnie uzasadnionych przypadkach będzie mógł nie uwzględnić przedawnienia z urzędu. Powinien przy tym rozważyć w szczególności (a więc nie tylko):

  • długości terminu przedawnienia;
  • długości okresu od upływu terminu przedawnienia do chwili dochodzenia roszczenia;
  • charakter okoliczności, które spowodowały niedochodzenie roszczenia przez uprawnionego w tym wpływ zachowania zobowiązanego na opóźnienie uprawnionego w dochodzeniu roszczenia.

Przepisy przejściowe

Nowe przepisy mają znaleźć zastosowanie do roszczeń, które powstały przed dniem wejścia w życie opisywanej nowelizacji, a które do tego czasu jeszcze się nie przedawnią.

Roszczenia przedawnione przeciwko konsumentom, co do których nie podniesiono zarzutu przedawnienia, podlegać będą przedawnieniu na nowych zasadach, a więc będą uwzględnione z urzędu.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 459)

Ustawa z dnia z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 683)

Projekt z dnia 31 maja 2017 r. ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Reklama

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać, na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

Składka zdrowotna: 777 zł płaci pracownik a 315 zł przedsiębiorca (obaj zarabiają po 10 tys. zł miesięcznie). Czy to sprawiedliwe i zgodne z Konstytucją?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Dla pracującego emeryta zachęty finansowe: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA