REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawy urzędowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czym charakteryzuje się działalność gospodarcza?

Zgodnie z artykułem drugim ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa,usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż,a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Pojęcie przedsiębiorcy

Zgodnie z artykułem czwartym ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy

Każdy przedsiębiorca może zostać skontrolowany. Kontrolę prowadzą organy administracji publicznej. Co do zasady organy administracji publicznej kontrolują przedsiębiorców na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej natomiast w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy ustaw szczególnych.

Polska Klasyfikacja Działalności

Polska Klasyfikacja Działalności została wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności . Jest to umownie przyjęty, hierarchicznie usystematyzowany podział rodzajów działalności społeczno – gospodarczej. Każdy przedsiębiorca ma nadany kod, który charakteryzuje prowadzoną przez niego działalność.

REKLAMA

Formy prowadzenia działalności gospodarczej

Na gruncie prawa polskiego możemy wyróżnić trzy podstawowe grupy form prowadzenia działalności gospodarczej tzn. osoby fizyczne, osoby cywilne oraz spółki prawa handlowego. Przyszły przedsiębiorca podejmując decyzje o zamiarze prowadzenia jakiejkolwiek działalności musi zdecydować się na formę w jakiej będzie ona prowadzona. Wybór ten jest bardzo ważny, gdyż niesie ze sobą konsekwencje własnościowe, podatkowe, czy związane z odpowiedzialnością za zobowiązania.

Postępowanie przed Wyższym Sądem Dyscyplinarnym

Wyższy Sąd Dyscyplinarny jest drugą instancja odwoławczą od orzeczeń sądów dyscyplinarnych pierwszej instancji działających przy Radach Izb Notarialnych. Sędziami Sądu są notariusze wybierani na trzyletnia kadencję podczas Walnego Zgromadzenia notariuszy Izb Notarialnych.

Jak przebiega rozprawa Sądu Dyscyplinarnego?

Rozprawa Sądu Dyscyplinarnego odbywa się z wyłączeniem jawności z możliwością udziału w niej notariuszy. Rozprawą kieruje Przewodniczący Sądu, który czuwa nad tym by w sprawie wyjaśnione zostały wszystkie istotne okoliczności.

Czym zajmuje się Prezes Sądu Dyscyplinarnego?

Sąd dyscyplinarny orzeka w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych powołane są w pierwszej instancji - sądy dyscyplinarne izb notarialnych, w drugiej instancji - Wyższy Sąd Dyscyplinarny. Członków sądów dyscyplinarnych wybierają na trzyletnią kadencję poszczególne walne zgromadzenia notariuszy izb notarialnych. Przewodniczących sądów dyscyplinarnych i ich zastępców wybierają spośród siebie członkowie tych sądów.

REKLAMA

Orzeczenia Sądu Dyscyplinarnego

Rozstrzygnięcie o winie obwinionego, bądź o jej braku, jak i o ewentualnej karze, może być rozstrzygnięte jedynie w orzeczeniu sądu dyscyplinarnego.

Dokumenty niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego

Jeżeli masz zamiar zawrzeć związek małżeński przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego musisz zgromadzić określone przez ustawodawcę dokumenty.

Co załatwimy w Urzędzie Stanu Cywilnego?

Urząd Stanu Cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy. Działa on na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zajmuje się on przede wszystkim rejestracją stanu cywilnego. Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępcy. Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent).

Samorząd gminny

Zgodnie z treścią Konstytucji gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce.Terytorium naszego kraju jest podzielone na 2479 gmin. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. Gmina posiada osobowość prawną

Zadania samorządu terytorialnego

Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Zgodnie z treścią Konstytucji RP zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne.

Nadzór nad samorządem terytorialnym

Nadzór polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów. Nadzór nad samorządem terytorialnym sprawowany jest przez jednostki zewnętrzne.

Organy wykonawcze gminy

Władzę wykonawczą w gminach wiejskich stanowią wójtowie, burmistrzowie w gminach miejsko - wiejskich i miejskich lub prezydenci w dużych gminach miejskich. Wójtem,burmistrzem, prezydentem miasta nie może być osoba, która nie jest obywatelem polskim.

Dochody Gminy

Zgodnie z treścią Konstytucji, dochody gminy obejmują wszelkie dochody jednostek samorządu terytorialnego z wyjątkiem subwencji ogólnych i dotacji celowych.

Kiedy potrzebne jest zezwolenie na wycięcie drzewa

Jeżeli chcesz wyciąć drzewo rosnące na twojej działce upewnij się, czy nie musisz zdobyć na to zezwolenia oraz uiścić opłaty.

Co to są akta stanu cywilnego?

Akta stanu cywilnego to pojedyncze wpisy w księdze stanu cywilnego. Rejestrują one stan cywilny osoby. Akta stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym.

Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego

Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego to międzyrządową organizacja wspierająca i koordynująca międzynarodową współpracę w dziedzinie stanu cywilnego. Działa na rzecz poprawy tej współpracy oraz ułatwienia wymiany informacji między urzędnikami stanu cywilnego.

Czym zajmuje się rada gminy

Rada gminy jest organem uchwałodawczym w gminie. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy.

Wybory do rady gminy

Wybory do rad gmin są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.

Akt stanu cywilnego na podstawie dokumentu zagranicznego

Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.

Podział administracyjny Polski

Od stycznia 1999 r. obowiązujący wcześniej dwustopniowy podział administracyjny zastąpiono podziałem trójstopniowym. Terytorium RP zostało podzielone na województwa, powiaty oraz gminy.

Budżet gminy

Budżet jest podstawowym instrumentem zarządzania finansami gminy. Pozwala gminie zaplanować jak rozdysponować dostępne środki finansowe. Budżet jako plan finansowy obejmuje dochody, wydatki oraz przychody i rozchody.

Kiedy nie trzeba uzyskać pozwolenia na budowę

Co do zasady powstanie wszystkich budowli musi być poprzedzone uzyskaniem pozwolenia na budowę. Ustawodawca przewidział jednak kilka wyjątków od tej zasady w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Organizacja kancelarii notarialnej

Czynności notarialnych notariusz dokonuje w kancelarii notarialnej. Czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności. Notariusz może prowadzić tylko jedną kancelarię. Kilku notariuszy może prowadzić jedną kancelarię na zasadach spółki cywilnej lub partnerskiej. W takim jednak wypadku każdy z notariuszy dokonuje czynności notarialnych we własnym imieniu i ponosi odpowiedzialność za czynności przez siebie dokonane.

Księga wieczysta

Księga wieczysta to dokument, z którego można uzyskać podstawowe informacje na temat danej nieruchomości. Księgę wieczystą prowadzi się w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości. Księga wieczysta prowadzona jest przez sądy rejonowy właściwy dla lokalizacji nieruchomości. Księgi wieczyste są jawne.

Kim jest referendarz sądowy

Instytucja referendarza sądowego została wprowadzona do sądów powszechnych na podstawie ustawy z dnia 21.08.1997r o zmianie ustaw - Prawo o ustroju sądów powszechnych, Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy o prokuraturze. Referendarz sądowy jest zatrudniony do wykonywania określonych w ustawach czynności. W zakresie powierzonych mu czynności referendarz ma kompetencje sądu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Dla których czynności zastrzeżona jest forma aktu notarialnego

Notariusz sporządza akt notarialny, jeżeli wymaga tego przepis prawa lub taka jest wola stron. Przypadki obowiązkowego sporządzenia czynności w formie aktu notarialnego wymieniają poszczególne ustawy. Niedochowanie formy aktu notarialnego w sytuacji, gdy wymaga tego prawo, powoduje bezskuteczność czynności prawnej i jej nieważność.

Co to jest akt urodzenia?

Narodziny każdego dziecka należy zgłosić w odpowiednim urzędzie stanu cywilnego. Kierownik urzędu stanu cywilnego po dokonaniu zgłoszenia wydaje akt urodzenia dziecka. Dokument ten stanowi potwierdzenie oraz dowód narodzin.

Co powinien zawierać akt notarialny?

Akt notarialny to szczególna forma dokumentu urzędowego, która ma na celu potwierdzić dokonanie czynności prawnej, jeśli wymagają tego przepisy prawa lub taka jest wola stron. Zapewnia pewność i bezpieczeństwo obrotu prawnego. Sporządza go notariusz oraz - pod warunkiem uzyskania od Ministra Sprawiedliwości pisemnego upoważnienia wydanego na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych- polski konsul.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

Regionalna Izba Obrachunkowa

Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej, które prowadzą również działalność informacyjną i szkoleniową w zakresie spraw budżetowych. Od 2000 r. na trenie kraju jest 16 Regionalnych Izb Obrachunkowych.

Co to jest akt małżeństwa?

Akt małżeństwa to jeden z aktów stanu cywilnego, sporządzany przez kierownika stanu cywilnego. Jest częścią księgi stanu cywilnego. Dokument ten stanowi potwierdzenie zawarcia małżeństwa.

Co powinna zawierać decyzja administracyjna

Podstawowym dokumentem, w którym organ administracji publicznej załatwia sprawę, jest wydawana przez niego decyzja, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. Decyzja administracyjna to pismo, które po uprawomocnieniu określa prawa i obowiązki strony postępowania. Podstawowe zasady redagowania pism prawnych w postępowaniu administracyjnym reguluje ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Jak tworzone są nowe gminy

Terytorium Polski podzielone jest na 2479 gmin, z czego 1576 to gminy wiejskie, 597 to gminy wiejsko – miejskie, 306 to gminy miejskie. Wszelkie zmiany dotyczące ilości jednostek samorządu terytorialnego następują z dniem 1 stycznia.

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące

Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem. W tym samym czasie można mieć jedno miejsce zameldowania na pobyt czasowy trwający powyżej 3 miesięcy.

Co to jest poświadczenie dziedziczenia?

Istnieją dwie drogi do stwierdzenia nabycia spadku przez spadkobierców. Orzeczenie sądowe i poświadczenie dziedziczenia przez notariusza są to dwa dokumenty posiadające taką samą doniosłość prawną. U notariusza zapłacimy za poświadczenie więcej niż za stwierdzenie w sądzie, ale dokument otrzymamy od ręki.

Jak będzie wyglądał nowy dowód osobisty

Od 1 stycznia 2011 r. będą wydawane nowe dowody osobiste. Dokument będzie miał postać karty, w której zostanie umieszczony elektroniczny nośnik danych z miejscem na podpis elektroniczny. Dowód będzie umożliwiał wgląd w rejestry publiczne. W pierwszej kolejności otrzymają go osoby, którym wydano dokument tożsamości w 2001 roku.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy

Co do zasady, cudzoziemcy mający zamiar przebywać na terytorium RP są zobowiązani wykonać obowiązek meldunkowy. Zameldowania na pobyt czasowy może być dokonane na czas nie dłuższy niż określony w wizie, umowie o ruchu bezwizowym lub zezwoleniu na zamieszkanie na czas oznaczony.

Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały

Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.

Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Co do zasady organ gminy prowadzący ewidencję ludności jest obowiązany na podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca jej pobytu. W sytuacji, gdy zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania organ rozstrzyga w drodze decyzji.

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały

Cudzoziemiec, który chce przebywać na terenie naszego kraju ma obowiązek zameldować się w gminie właściwej ze względu na jego miejsce zamieszkania.

Jak przebiega wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Jeżeli opuszczasz miejsce pobytu stałego lub czasowego na ponad dwa miesiące, masz obowiązek wymeldować się, a następnie zameldować się w miejscu, do którego sięudajesz.

Kiedy rodzina odpowiada za długi podatnika?

Co do zasady każdy odpowiada za swoje zobowiązania podatkowe osobiście. Odpowiedzialność osób trzecich, małżonka, czy rodziców, wchodzi w grę tylko gdy zaistnieją wyjątkowe okoliczności. Czy na pewno członek rodziny spłaca długi podatnika wyjątkowo?

Samorządy dążą do stworzenia wspólnej reprezentacji

Przedstawiciele samorządów zawodów zaufania publicznego, m.in. adwokatów, lekarzy, architektów, zawarli porozumienie zakładające utworzenie wspólnej reprezentacji. Zapowiedzieli również chęć ubiegania się o członkostwo w Komisji Trójstronnej.

Przywóz broni i amunicji z zagranicy

Przywóz broni i amunicji do Polski może nastąpić wyłącznie na podstawie zaświadczenia wydawanego przez konsula RP. Przepisy te dotyczą zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców. Szczególna regulacja obowiązuje obywateli państw członkowskich posiadających europejską kartę broni palnej, która uprawnia do przywozu broni bez potrzeby ubiegania się o powyższe zaświadczenie.

Interwencja główna

Instytucja interwencji głównej polega na tym, że osoba trzecia, czyli interwenient główny występuje o rzecz lub prawo, o które toczy się już spór pomiędzy innymi osobami. Interwenient może to uczynić aż do zamknięcia rozprawy w pierwszej instancji.

Na czym polega interwencja uboczna

Zasadą postępowania cywilnego jest dwustronność, co skutkuje tym, że w procesie mogą brać udział tylko dwie strony. Ustawodawca nie ograniczył jednak liczby podmiotów mogących brać udział po stronie powodowej lub pozwanej. Dlatego też w procesie możemy mieć do czynienia z instytucją interwencji ubocznej. Polega ona na braniu udziału w toczącym się postępowaniu osoby trzeciej, która przystępuje do jednej lub drugiej strony postępowania.

Kiedy sąd wydaje postanowienia

Sąd wydaje postanowienia, jeżeli Kodeks postępowania cywilnego nie przewiduje wydania wyroku lub nakazu zapłaty. Postanowienia są wydawane w kwestiach proceduralnych. W postępowaniu nieprocesowym wydaje się również w formie postanowień orzeczenia merytoryczne.

REKLAMA