REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawy urzędowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak głosować w wyborach samorządowych

Głosowanie to metoda podejmowania decyzji polegająca na tym, że każdy z uczestników oddaje swój głos według własnych przekonań. Informacja o tym, jak oddać ważny głos jest umieszczona przede wszystkim na każdej karcie do głosowania.

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców jest systemem informatycznym obejmującym centralną bazę danych gromadzącą dane i informacje o pojazdach, ich właścicielach i posiadaczach. Celem budowy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców była ochrona interesów Państwa i obywateli w zakresie bezpieczeństwa pojazdów i ich właścicieli oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego działa od 1 stycznia 2002 r. na mocy ustawy prawo o ruchu drogowym. Jest to międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zgłaszanie kandydatów na radnych

Kandydatów na radnych mogą zgłaszać wyłącznie komitety wyborcze. Listy kandydatów zgłasza się najpóźniej w 30 dniu przed wyborami do godziny 24.

REKLAMA

Jak zgłosić kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta

Kandydatów na wójta zgłasza się do gminnej komisji wyborczej najpóźniej w 25 dniu przed dniem wyborów do godziny 24. Szczegółowe informacje dotyczące zgłaszania kandydatów na wójta, burmistrza i prezydenta miasta zawiera ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

Głosowanie przez pełnomocnika

Głosowanie przez pełnomocnika to możliwość przewidziana w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy. Głosować przez pełnomocnika może ten wyborca, który nie ma możliwości dotarcia do lokalu wyborczego bądź ukończył 75 rok życia. Jak udzielić pełnomocnictwa? Kto może głosować przez pełnomocnika? Kto może wziąć udział w wyborach jako pełnomocnik?

Ogólne zasady prowadzenia kampanii wyborczej

Kampania wyborcza rozpoczyna się z dniem ogłoszenia rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów o zarządzeniu wyborów i ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem wyborów.

Bierne prawo wyborcze

Bierne prawo wyborcze to prawo do kandydowania w wyborach samorządowych.

REKLAMA

Czynne prawo wyborcze

Czynne prawo wyborcze to prawo, które zapewnia możliwość udziału w głosowaniu i oddania głosu na swojego kandydata do organów samorządu terytorialnego. Czynne prawo wyborcze to tak zwane prawo wybierania.

Kalendarium wyborcze

Premier Donald Tusk ogłosił termin wyborów, które odbędą się 21 listopada 2010. Oficjalna wersja kalendarza związanego z wyborami samorządowymi będzie opublikowana w Dzienniku Ustaw.

Udostępnianie informacji z zasobów Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji udostępnia informacje z zasobów ewidencji dwóm rodzajom instytucji: podmiotom niekomercyjnym oraz podmiotom komercyjnym - głównie instytucjom o charakterze badawczym i statystycznym. Proces udostępniania informacji na zasadach komercyjnych i niekomercyjnych przebiega w odmienny sposób.

Czy wymianę dachu należy zgłosić do starostwa

Decydując się na remont domu bez zgody starostwa, narażamy się na ryzyko wstrzymania prac budowlanych. Wymiana dachu wymaga legalizacji. W tym celu należy przedłożyć wymagane dokumenty.

Kiedy można zmienić nazwisko?

W pewnych przypadkach ustawodawca przewiduje możliwość zmiany imienia lub nazwiska. Można to uczynić tylko w przypadku wykazania ważnych względów. Trzeba jednak pamiętać, że co do zasady nazwisko może składać się najwyżej z dwóch członów.

Co to jest PESEL

Rejestr PESEL, czyli Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności prowadzony jest od 1979 roku i zawiera dane osób przebywających stale na terytorium RP, zameldowanych na pobyt stały lub czasowy trwający ponad 3 miesiące a także osób ubiegających się o wydanie dowodu osobistego lub paszportu, a także osób, dla których odrębne przepisy przewidują potrzebę posiadania numeru PESEL.

W jaki sposób powiat prowadzi gospodarkę finansową

Powiat prowadzi gospodarkę finansową samodzielnie na podstawie budżetu powiatu. Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Kontrolę gospodarki finansowej powiatu sprawuje regionalna izba obrachunkowa. Za prawidłowe wykonanie budżetu powiatu odpowiada zarząd powiatu.

Elektroniczne dowody osobiste

Projekt ustawy o dowodach osobistych zakłada wprowadzenie elektronicznych dowodów osobistych, które mają zapewnić bezpieczniejszą identyfikację osób i transakcji zawieranych drogą elektroniczną. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2011 r. Na dokumencie nie będzie informacji o grupie krwi właściciela, jak to wcześniej zakładano. Dowód elektroniczny będzie miał taki sam status prawny jak tradycyjny dowód osobisty.

Czym jest umowa poręczenia?

Poręczenie kojarzy się najczęściej z formą zabezpieczenia kredytu bankowego – bowiem jest to jedna z najczęstszych form występowania tej umowy w obrocie prawnym. Umowa poręczenia ma jednak znacznie szersze ramy i wcale nie musi być stosowana tylko do kredytów czy pożyczek.

Powódź 2010 - formy pomocy finansowej dla osób poszkodowanych w jej wyniku

Powódź, która w maju i czerwcu 2010 roku zatopiła dziesiątki tysięcy gospodarstw rolnych, domów i osiedli z pewnością długo nie pozwoli o sobie zapomnieć ludziom, którzy doświadczyli jej skutków. Pomimo katastrofalnych szkód, które wyrządziła przelewająca się przez wały woda i osuwająca się ziemia, jak też doznanego szoku związanego z utratą poczucia bezpieczeństwa, warto przypomnieć na jaką pomoc finansową od państwa oraz od ubezpieczycieli mogą liczyć powodzianie na podstawie aktualnych uregulowań prawnych.

Zasady sporządzania aktów stanu cywilnego

Akty stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych; ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym. Zasady sporządzania aktów stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg stanu cywilnego zawiera ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.

Co to jest akt zgonu?

Akt zgonu jest częścią księgi stanu cywilnego. Rejestruje on śmierć osoby. Jakie dane znajdują się w akcie zgonu?

Czym charakteryzuje się działalność gospodarcza?

Zgodnie z artykułem drugim ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa,usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż,a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Pojęcie przedsiębiorcy

Zgodnie z artykułem czwartym ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy

Każdy przedsiębiorca może zostać skontrolowany. Kontrolę prowadzą organy administracji publicznej. Co do zasady organy administracji publicznej kontrolują przedsiębiorców na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej natomiast w zakresie nieuregulowanym w ustawie stosuje się przepisy ustaw szczególnych.

Polska Klasyfikacja Działalności

Polska Klasyfikacja Działalności została wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności . Jest to umownie przyjęty, hierarchicznie usystematyzowany podział rodzajów działalności społeczno – gospodarczej. Każdy przedsiębiorca ma nadany kod, który charakteryzuje prowadzoną przez niego działalność.

Formy prowadzenia działalności gospodarczej

Na gruncie prawa polskiego możemy wyróżnić trzy podstawowe grupy form prowadzenia działalności gospodarczej tzn. osoby fizyczne, osoby cywilne oraz spółki prawa handlowego. Przyszły przedsiębiorca podejmując decyzje o zamiarze prowadzenia jakiejkolwiek działalności musi zdecydować się na formę w jakiej będzie ona prowadzona. Wybór ten jest bardzo ważny, gdyż niesie ze sobą konsekwencje własnościowe, podatkowe, czy związane z odpowiedzialnością za zobowiązania.

Postępowanie przed Wyższym Sądem Dyscyplinarnym

Wyższy Sąd Dyscyplinarny jest drugą instancja odwoławczą od orzeczeń sądów dyscyplinarnych pierwszej instancji działających przy Radach Izb Notarialnych. Sędziami Sądu są notariusze wybierani na trzyletnia kadencję podczas Walnego Zgromadzenia notariuszy Izb Notarialnych.

Jak przebiega rozprawa Sądu Dyscyplinarnego?

Rozprawa Sądu Dyscyplinarnego odbywa się z wyłączeniem jawności z możliwością udziału w niej notariuszy. Rozprawą kieruje Przewodniczący Sądu, który czuwa nad tym by w sprawie wyjaśnione zostały wszystkie istotne okoliczności.

Czym zajmuje się Prezes Sądu Dyscyplinarnego?

Sąd dyscyplinarny orzeka w sprawach odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy. Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych powołane są w pierwszej instancji - sądy dyscyplinarne izb notarialnych, w drugiej instancji - Wyższy Sąd Dyscyplinarny. Członków sądów dyscyplinarnych wybierają na trzyletnią kadencję poszczególne walne zgromadzenia notariuszy izb notarialnych. Przewodniczących sądów dyscyplinarnych i ich zastępców wybierają spośród siebie członkowie tych sądów.

Orzeczenia Sądu Dyscyplinarnego

Rozstrzygnięcie o winie obwinionego, bądź o jej braku, jak i o ewentualnej karze, może być rozstrzygnięte jedynie w orzeczeniu sądu dyscyplinarnego.

Dokumenty niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego

Jeżeli masz zamiar zawrzeć związek małżeński przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego musisz zgromadzić określone przez ustawodawcę dokumenty.

Co załatwimy w Urzędzie Stanu Cywilnego?

Urząd Stanu Cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy. Działa on na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Zajmuje się on przede wszystkim rejestracją stanu cywilnego. Rejestracji stanu cywilnego osób dokonuje się w księgach stanu cywilnego w formie aktów urodzenia, małżeństwa oraz zgonu. Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego lub jego zastępcy. Kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt lub burmistrz (prezydent).

Samorząd gminny

Zgodnie z treścią Konstytucji gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego w Polsce.Terytorium naszego kraju jest podzielone na 2479 gmin. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. Gmina posiada osobowość prawną

Zadania samorządu terytorialnego

Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Zgodnie z treścią Konstytucji RP zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne.

Nadzór nad samorządem terytorialnym

Nadzór polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów. Nadzór nad samorządem terytorialnym sprawowany jest przez jednostki zewnętrzne.

Organy wykonawcze gminy

Władzę wykonawczą w gminach wiejskich stanowią wójtowie, burmistrzowie w gminach miejsko - wiejskich i miejskich lub prezydenci w dużych gminach miejskich. Wójtem,burmistrzem, prezydentem miasta nie może być osoba, która nie jest obywatelem polskim.

Dochody Gminy

Zgodnie z treścią Konstytucji, dochody gminy obejmują wszelkie dochody jednostek samorządu terytorialnego z wyjątkiem subwencji ogólnych i dotacji celowych.

Kiedy potrzebne jest zezwolenie na wycięcie drzewa

Jeżeli chcesz wyciąć drzewo rosnące na twojej działce upewnij się, czy nie musisz zdobyć na to zezwolenia oraz uiścić opłaty.

Co to są akta stanu cywilnego?

Akta stanu cywilnego to pojedyncze wpisy w księdze stanu cywilnego. Rejestrują one stan cywilny osoby. Akta stanu cywilnego stanowią wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym.

Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego

Międzynarodowa Komisja Stanu Cywilnego to międzyrządową organizacja wspierająca i koordynująca międzynarodową współpracę w dziedzinie stanu cywilnego. Działa na rzecz poprawy tej współpracy oraz ułatwienia wymiany informacji między urzędnikami stanu cywilnego.

Czym zajmuje się rada gminy

Rada gminy jest organem uchwałodawczym w gminie. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy.

Wybory do rady gminy

Wybory do rad gmin są powszechne, równe, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.

Akt stanu cywilnego na podstawie dokumentu zagranicznego

Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.

Podział administracyjny Polski

Od stycznia 1999 r. obowiązujący wcześniej dwustopniowy podział administracyjny zastąpiono podziałem trójstopniowym. Terytorium RP zostało podzielone na województwa, powiaty oraz gminy.

Budżet gminy

Budżet jest podstawowym instrumentem zarządzania finansami gminy. Pozwala gminie zaplanować jak rozdysponować dostępne środki finansowe. Budżet jako plan finansowy obejmuje dochody, wydatki oraz przychody i rozchody.

Kiedy nie trzeba uzyskać pozwolenia na budowę

Co do zasady powstanie wszystkich budowli musi być poprzedzone uzyskaniem pozwolenia na budowę. Ustawodawca przewidział jednak kilka wyjątków od tej zasady w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Organizacja kancelarii notarialnej

Czynności notarialnych notariusz dokonuje w kancelarii notarialnej. Czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności. Notariusz może prowadzić tylko jedną kancelarię. Kilku notariuszy może prowadzić jedną kancelarię na zasadach spółki cywilnej lub partnerskiej. W takim jednak wypadku każdy z notariuszy dokonuje czynności notarialnych we własnym imieniu i ponosi odpowiedzialność za czynności przez siebie dokonane.

Księga wieczysta

Księga wieczysta to dokument, z którego można uzyskać podstawowe informacje na temat danej nieruchomości. Księgę wieczystą prowadzi się w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości. Księga wieczysta prowadzona jest przez sądy rejonowy właściwy dla lokalizacji nieruchomości. Księgi wieczyste są jawne.

Kim jest referendarz sądowy

Instytucja referendarza sądowego została wprowadzona do sądów powszechnych na podstawie ustawy z dnia 21.08.1997r o zmianie ustaw - Prawo o ustroju sądów powszechnych, Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o księgach wieczystych i hipotece oraz ustawy o prokuraturze. Referendarz sądowy jest zatrudniony do wykonywania określonych w ustawach czynności. W zakresie powierzonych mu czynności referendarz ma kompetencje sądu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Dla których czynności zastrzeżona jest forma aktu notarialnego

Notariusz sporządza akt notarialny, jeżeli wymaga tego przepis prawa lub taka jest wola stron. Przypadki obowiązkowego sporządzenia czynności w formie aktu notarialnego wymieniają poszczególne ustawy. Niedochowanie formy aktu notarialnego w sytuacji, gdy wymaga tego prawo, powoduje bezskuteczność czynności prawnej i jej nieważność.

Co to jest akt urodzenia?

Narodziny każdego dziecka należy zgłosić w odpowiednim urzędzie stanu cywilnego. Kierownik urzędu stanu cywilnego po dokonaniu zgłoszenia wydaje akt urodzenia dziecka. Dokument ten stanowi potwierdzenie oraz dowód narodzin.

REKLAMA