REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawy urzędowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy premier może rozwiązać radę powiatu?

Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad samorządem powiatowym. Jednym z uprawnień premiera w tym zakresie jest możliwość wnioskowania o zawieszanie organów samorządu powiatowego. Regulacje w tym zakresie zawiera art. 83 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Kiedy można wprowadzić w powiecie komisarza?

Nadzór nad samorządem powiatowym wykonuje Prezes Rady Ministrów, wojewoda i w ograniczonym zakresie regionalna izba obrachunkowa. Jednym natomiast ze sposobów na unikniecie łamania prawa przez władze powiatu jest wprowadzenie zarządu komisarycznego.

Kto prowadzi nadzór nad powiatem?

W Polskim systemie prawa przewidziana jest kontrola administracji rządowej nad administracja samorządową. Nadzór i kontrola odbywa się na różnych poziomach. Jednak organami sprawującymi nadzór jest Prezes Rady Ministrów, właściwy wojewoda oraz regionalna izba obrachunkowa.

Jak są tworzone nowe powiaty

Polska ma obecnie trójstopniowy podział administracyjny. Oznacza to, że w Polsce mamy trzy różnego rodzaju jednostki samorządu terytorialnego. Są to: gmina, powiat i województwo. Rząd w drodze rozporządzenia może tworzyć nowe powiaty.

REKLAMA

Kiedy premier może rozwiązać radę powiatu

Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad samorządem powiatowym. Jednym z uprawnień premiera w tym zakresie jest możliwość wnioskowania o zawieszanie organów samorządu powiatowego. Regulacje w tym zakresie zawiera art. 83 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Co to jest miasto na prawach powiatu

W Polce występują dwa „rodzaje” powiatów. Są bowiem powiaty ziemskie oraz miasta na prawach powiatu. Warto o tym pamiętać załatwiając sprawy urzędowe.

Czym jest samorząd powiatowy

Od 1 stycznia 1999 r. Polska jest podzielona na gminy, powiaty i województwa.  Wtedy bowiem w życie weszła reforma administracyjna rządu Jerzego Buzka.

Co to jest pozwolenie na budowę

Każdy to chce wybudować dom musi uzyskać pozwolenie na budowę. Pozwolenie na budowę to decyzja administracyjna zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.

REKLAMA

Akty prawa miejscowego stanowione przez powiat

Samorząd powiatowy posiada kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się przede wszystkim do tworzenia aktów prawa miejscowego. Podstawowe regulacje dotyczące stanowienia przez organy powiatu prawa miejscowego zawiera ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998.

Co to jest zarząd powiatu

Zarząd powiatu to jeden z organów powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

Co wchodzi w skład mienia powiatu

Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych. Zarząd i ochrona mienia powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.

Czym charakteryzuje się związek powiatów

Związek powiatów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek ma osobowość prawną. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Czym jest związek powiatów

Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym powiaty mogą tworzyć związki z innymi powiatami, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

Co załatwimy w starostwie

Samorząd powiatowy wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Za realizację zadań samorządu powiatowego odpowiedzialni są zarząd oraz starosta.

Czym zajmuje się starosta?

Starosta wchodzi w skład zarządu powiatu. Starosta kieruje powiatem oraz reprezentuje go na zewnątrz. W przypadku miasta na prawach powiatu funkcję starosty sprawuje burmistrz lub prezydent miasta.

Nadzór nad działalnością powiatu

Istota nadzoru polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów.

Co to jest rada powiatu

Rada powiatu oraz zarząd to organy powiatu. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Wybory do rad powiatów

Rada powiatu jest jednym z organów powiatu. Rada powiatu jest co do zasady organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Jak zorganizować zbiórkę publiczną

Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga pozwolenia właściwego terenowo organu władzy. Zbiórka publiczna prowadzona bez odpowiedniego zezwolenia jest wykroczeniem.

Jakie są przeszkody do udzielenia prawa ochronnego dla znaku towarowego?

Praw ochronnych nie uzyskają oznaczenia, które nie mogą być znakiem towarowym lub nie mają dostatecznych znamion odróżniających.

Jak założyć spółkę z o.o.?

Pierwszym krokiem mającym na celu założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest podpisanie umowy w formie aktu notarialnego. Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna zawierać firmę (nazwę) i siedzibą spółki, przedmiot działalności spółki (zgodnie z numeracją PKD), wysokość kapitału zakładowego (minimum 5.000 zł), informację czy wspólnik może mieć więcej niż jeden udział, liczbę i wartość nominalną udziałów objętych przez poszczególnych wspólników, czas trwania spółki jeżeli jest oznaczony.

Ewidencja gruntów i budynków

Ewidencja gruntów i budynków jest prowadzonym w skali całego kraju zbiorem informacji dotyczących gruntów, budynków oraz ich właścicieli. Ewidencja spełnia przede wszystkim funkcje informacyjne.

Wyrejestrowanie pojazdu

W przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu należy złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. W terminie do 30 dni starosta wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.

Wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej

Przez wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej rozumie się rozpoczęcie innego niż rolnicze lub leśne użytkowanie gruntów. Nie mówimy o wyłączeniu z produkcji gruntów, jeżeli przerwa w rolniczym użytkowaniu tych gruntów jest spowodowana zmianą kierunków produkcji rolniczej i trwa nie dłużej niż 5 lat.

Zniesienie współwłasności gospodarstwa rolnego

Własność gospodarstwa rolnego może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom. Każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności w drodze umowy bądź orzeczenia sądowego.

Samochód zarejestrujesz przez internet

Wraz z nowym rokiem nadejdą zmiany w kwestii rejestracji pojazdów. Od 1 stycznia będzie można zarejestrować samochód, czy motocykl za pośrednictwem internetu.

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części może nastąpić po uprzednim dokonaniu zgłoszenia. Organem właściwym w tej sprawie jest starosta.

Scalanie gruntów

Celem scalenia gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu.

Opłata eksploatacyjna

Obowiązek uiszczenia opłaty eksploatacyjnej spoczywa na podmiocie wydobywającym kopalinę lub prowadzącym inną działalność regulowaną ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. Prawo geologiczne i górnicze. Opłata eksploatacyjna stanowi dochód własny gminy na terenie, której prowadzona jest działalność objęta koncesjonowaniem.

Opłata adiacencka

Opłata adiacencka to opłata ustalona w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym budową urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego albo scaleniem i podziałem nieruchomości, a także podziałem nieruchomości.

Jak głosować za granicą?

W związku ze zbliżającymi się wyborami prezydenckimi, przedstawiamy drugą część informatora o procedurze głosowania. Tym razem prezentujemy zasady głosowania zagranicą oraz na statkach morskich.

Jak udzielać kredytów kupieckich w obrocie gospodarczym?

Kredyt kupiecki nie powinien być traktowany jako zasada, ale raczej jako gratyfikacja dla stałych i sprawdzonych kontrahentów. W wielu firmach kredyty takie udzielane są dopiero po kilku, a nawet kilkunastu miesiącach współpracy. Dzięki takiemu rozwiązaniu zniechęca się do zakupów firmy źle prosperujące czy też wręcz nieuczciwe.

Jak długo aktualny jest odpis z KRS?

W obrocie gospodarczym zwyczajowo honoruje się odpisy do miesiąca, góra do trzech miesięcy. Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by przy naprawdę dużych umowach podnieść jeszcze wyżej poprzeczkę i zażądać od swojego kontrahenta odpisu z KRS nawet sprzed tygodnia.

Czym jest deklaracja wekslowa?

Deklaracja wekslowa jest to dokument, który opisuje stosunek prawny, będący podstawą wystawienia weksla (np. wskazuje na fakt zaciągnięcia pożyczki). Gdyby bowiem okazało się, że wierzyciel wypełni nieuczciwie weksel in blanco na kwotę przewyższającą sumę pożyczki, w takim przypadku dłużnik posiadający deklarację wekslową, będzie mógł bardzo łatwo udowodnić przed sądem, jaka była jej rzeczywista wielkość. Tak więc deklaracja wekslowa jest to dokument chroniący przede wszystkim dłużnika przed nieuczciwością wierzyciela.

Czy warto zabezpieczać zobowiązania wekslem?

Weksel własny jest papierem wartościowym, w którym dłużnik zobowiązuje się do zapłaty określonej sumy pieniędzy. Jest więc dokumentem potwierdzającym istnienie zobowiązania. Weksle zwykło się traktować jako formę zabezpieczania zobowiązań, co nie jest do końca prawdą.

Pozwolenie na wykonanie robót budowlanych

Pozwolenie na budowę wydaje starosta na wniosek inwestora. Pozwolenie na budowę jest ważne przez 2 lata od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.

Jak uzyskać pozwolenie na rozbiórkę

Roboty rozbiórkowe można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Pozwolenie na rozbiórkę wydaje starosta.

Co to jest prokura?

Prokura jest pełnomocnictwem. Jest ona najszerszym ze wszystkich możliwych pełnomocnictw, zaś jej cechą charakterystyczną jest to, że podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (zwanego dalej KRS). Tym samym udzielać mogą jej wyłącznie ci przedsiębiorcy, którzy są wpisywani do tego rejestru. Tak więc prokury nie będzie mogła udzielić osoba fizyczna, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, jako że jest ona wpisywana do innego rejestru, to jest do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Czasowa rejestracja pojazdu

Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania. Sprawy związane z czasową rejestracją załatwia się w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (w mieście na prawach powiatu).

Zadania Zarządu Powiatu

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa statut powiatu.

Licencja na wykonanie transportu drogowego

Licencja na wykonywanie krajowy transport drogowy rzeczy lub osób wydawana jest na czas określony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, uwzględniając wniosek przedsiębiorcy. W krajowym transporcie drogowym licencji udziela starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy.

Przeniesienie decyzji pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby

Organ, który wydał decyzję pozwolenia na budowę, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Wymiana prawa jazdy z powodu kradzieży

Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić starostę o utracie prawa jazdy. 

Wymiana i unieważnienie dowodów osobistych

Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw od dnia 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady dotyczące wymiany oraz unieważnienia dowodów osobistych.

Wydanie karty wędkarskiej

Kartę wędkarską lub kartę łowiectwa podwodnego wydaje starosta, po złożeniu przez osobę zainteresowaną egzaminu ze znajomości ochrony i połowu ryb przed komisją powołaną przez społeczną organizację amatorskiego połowu ryb; z obowiązku składania egzaminu są zwolnione osoby posiadające średnie lub wyższe wykształcenie rybackie.

Rejestracja pojazdu zabytkowego

Rejestracja pojazdu zabytkowego następuje w drodze decyzji administracyjnej. Wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego należy złożyć w Wydziale Komunikacji we właściwym miejscowo Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta.

Wydanie prawa jazdy

Prawo jazdy może uzyskać osoba, która ma wymaganą sprawność fizyczną i psychiczną, odbyła wymagane przeszkolenie i wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami oraz osiągnęła wymagany dla danej kategorii wiek. Prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej.

Wydanie Międzynarodowego Prawa Jazdy

Międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane za opłatą przez każdego starostę. Międzynarodowe prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej, w terminie do 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Rejestry prowadzone przez powiat

Wszystkie powiaty prowadzą różnego rodzaju rejestry. Rejestry są zbiorami informacji o osobach, rzeczach lub prawach.

Jak zarejestrować dziennik budowy

Zarejestrowanie dziennika budowy dokonywane jest na podstawie wniosku inwestora lub pełnomocnika, w terminie 3 dni od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna.

REKLAMA