Notariusze pomysł utworzenie elektronicznej bazy tłumaczą możliwością zaginięcia lub zniszczenia testamentu. Rejestr ma sprawić, iż będą one bezpieczniejsze.
„Obecnie testamenty własnoręczne mogą zaginąć, bywają też niszczone przez niezadowolonych spadkobierców ustawowych. Oryginał testamentu notarialnego co prawda nigdy nie jest niszczony, jednak jego odnalezienie także może przysporzyć kłopotów.” – zapewnia kierownictwo Krajowej Rady Notarialnej.
Co ważne, w rejestrze będzie możliwe sprawdzenie czy spadkodawca pozostawił testament bez ujawniania jego treści.
Jak uzyskać informację z NORT?
Istotnym jest to, iż za życia spadkodawcy nikt nie będzie mógł uzyskać informacji z rejestru o ewentualnym sporządzeniu przez niego testamentu. Będzie to możliwe dopiero po śmierci testatora i po okazaniu aktu zgonu. W celu sprawdzenia czy zmarły pozostawił testament należy udać się do dowolnej kancelarii notarialnej.
Zobacz również serwis: Notariusz
Zarejestrowanie testamentu w nowym rejestrze nie jest obowiązkowe. Od rejestracji nie jest uzależniona ważność sporządzonego testamentu. Zarówno testament zarejestrowany, jak i nie zarejestrowany są tak samo ważne.
Notarialny Rejestr Testamentów (NORT) stanowi potwierdzenie, iż dana osoba sporządziła lub zdeponowała testament w konkretnej kancelarii notarialnej.
Dla kogo rejestr?
Ważne Każdy może zarejestrować sporządzony przez siebie testament bez względu na miejsce zamieszkania czy obywatelstwo. Rejestracji podlegają zarówno testamenty notarialne, jak i własnoręczne. W przypadku tego ostatniego, przed rejestracją należy pozostawić jego oryginał w notarialnym depozycie.
Ile to kosztuje?
Samo zarejestrowanie testamentu jest bezpłatne. Opłaty uiścimy za wyszukanie informacji w rejestrze.
Zobacz również serwis: Testament