REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć konto na wypadek śmierci?

Aleksandra Pajewska
Jak zabezpieczyć konto na wypadek śmierci?/ Fot. Fotolia
Jak zabezpieczyć konto na wypadek śmierci?/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiednie zabezpieczenie konta a tym samym oszczędności na nim zgromadzonych, na wypadek śmierci najbliższych stanowi problem o coraz większym znaczeniu praktycznym. Prawo bankowe przewiduje dwie skuteczne możliwości zabezpieczenia konta na wypadek śmierci, tj. dyspozycję wkładem na wypadek śmierci oraz zwrot kosztów pogrzebu.

Oszczędności, czyli środki finansowe, w obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej, gromadzone są na różnego rodzaju rachunkach bankowych (rozliczeniowych, oszczędnościowych, lokatach terminowych). Jest to bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie. Jednak w przypadku śmierci posiadacza rachunku może osobom najbliższym nastręczać pewnych trudności.

REKLAMA

Testament ustny – zmiany w prawie spadkowym

Oszczędności na koncie po śmierci właściciela

REKLAMA

Co do zasady środki zgromadzone na rachunku bankowym, po śmierci jego posiadacza, wchodzą w skład masy majątkowej. Stają się zatem przedmiotem postępowania spadkowego, które może ciągnąć się nawet latami. W trakcie postępowania spadkowego osoby najbliższe zmarłemu, które często pozostawały na jego utrzymaniu bądź korzystały z jego wsparcia finansowego (np. małżonek, dzieci, rodzeństwo) pozostają bez dostępu do środków pieniężnych.

W celu uniknięcia długich i żmudnych postępowań ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. 1997 nr 140 poz. 939 ze zm.) przewiduje odrębne możliwości zabezpieczenia oszczędności, a tym samym sytuacji finansowej najbliższej rodziny posiadacza rachunku bankowego, na wypadek jego śmierci.

Dyspozycja wkładem na wypadek śmierci

Przykładem takiego zabezpieczenia jest instytucja prawa bankowego, jaką jest dyspozycja wkładem na wypadek śmierci (art. 56). Obejmuje ona zarówno rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe, jak i lokaty i rachunki oszczędnościowe. Jej istotą jest możliwość wskazania przez posiadacza rachunku osób, które po jego śmierci otrzymają pewna kwotę. Dyspozycja podlega modyfikacjom, w każdym czasie można ją zmienić a nawet odwołać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszczędności na wypadek śmierci – dla kogo?

REKLAMA

Katalog osób potencjalnie uprawnionych został wskazany przez ustawodawcę i obejmuje: małżonka, rodzeństwo, wstępnych (rodziców, dziadków) lub zstępnych (dzieci, wnuki). Jednak ich liczba nie jest ustawowo ograniczona. Jedynym warunkiem po stronie uprawnionego jest pozostawanie przy życiu w chwili śmierci posiadacza. Na mocy jednostronnego oświadczenia woli są oni uprawnieni do uzyskania środków finansowych, które nie wejdą w skład masy spadkowej.

Wypłata oszczędności może nastąpić do rąk spadkobiercy jedynie na podstawie wiarygodnych dokumentów, tj. aktu poświadczenia dziedziczenia lub sądowego postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku. Są to jedyne dokumenty, które mają moc potwierdzenia faktu dziedziczenia, a tym samym uprawnienia do wypłaty środków z konta bankowego. Środki są wypłacane w takiej wysokości, w jakiej nabyli spadek.

Zastrzeżenie karty płatniczej

Osoba wskazana w dyspozycji posiadacza rachunku bankowego żyła w chwili jego śmierci ale zmarła ale przed wypłaceniem środków z banku zmarła. W takiej sytuacji wierzytelność z tytułu dyspozycji na wypadek śmierci posiadacza rachunku bankowego przechodzi na jej spadkobierców (zgodnie z zasadami ogólnymi dziedziczenia ustawowego określonymi w kc).

Dla podjęcia pieniędzy z rachunku zmarłego niezbędne jest wylegitymowanie się jego aktem zgonu.

Zadaj pytanie na Forum

Limit zapisu oszczędności na wypadek śmierci

Warto pamiętać, że wysokość zapisanych środków może wynosić maksymalnie dwudziestokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw za miesiąc poprzedzający miesiąc zgonu właściciela rachunku. W pierwszym kwartale 2014 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosiło, zgodnie z oficjalnymi danymi podanymi przez GUS, 3 895,31 zł. Oznacza to, że maksymalna możliwa wysokość dyspozycji wkładem na wypadek śmierci wynosi 77 906, 2 zł. Jest to ogólna wysokość dyspozycji, która dotyczy wszystkich osób uprawnionych. W sytuacji, gdy suma dyspozycji przekracza wskazany wyżej limit, w pierwszej kolejności środki otrzymają osoby, które wskazaliśmy później. W treści dyspozycji posiadacz ma możliwość samodzielnego wskazania kwoty, do jakiej uprawnia osobę wskazaną. Nie musi to następować zgodnie z zasadą „każdemu po równo”.

Limit środków, jakie mogą otrzymać osoby uprawnione stanowi wysokość oszczędności zgromadzonych na rachunku w chwili realizacji dyspozycji.

Oszczędności na wypadek śmierci a rachunek wspólny

Konstrukcja dyspozycji na wypadek śmierci nie dotyczy rachunków wspólnych, czyli prowadzonych łącznie, dla kilku osób, np. dla małżonków.

Umowa wspólnego rachunku bankowego może zawierać zastrzeżenie o rozwiązaniach na wypadek śmierci jednego ze współposiadaczy, najczęściej małżonków. Do takich rozwiązań należy postanowienie o zamknięciu rachunku wspólnego i przekazaniu środków drugiemu współposiadaczowi, albo o przekształceniu rachunku w rachunek indywidualny. W obu przypadkach środki finansowe pozostaną do dyspozycji żyjącego posiadacza. W braku takich postanowień bank podzieli zgromadzony kapitał na dwa. Pierwsza część pozostawi żyjącej osobie, druga zaliczy w poczet majątku wchodzącego w skład spadku.

Zobacz również: Zapis bankowy

Zwrot kosztów pogrzebu

Możliwe jest również uzyskanie, z oszczędności zgromadzonych na rachunku, wypłaty środków odpowiadających wysokości kosztów pogrzebu. Bank nie może odmówić wypłaty takich środków osobie, która udokumentuje wysokość faktycznie poniesionych kosztów (przedstawi odpowiednie rachunki i faktury). Ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzenie sztywnego limitu, posłużył się jedynie zwrotem niedookreślonym i wskazuje, że refundacja nie powinna przekraczać kosztów organizacji pogrzebu „zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku”. Zwrot kosztów nie może przekraczać kwoty środków zgromadzonych na rachunku.

Zobacz również: Kto ma interes w stwierdzeniu nabycia spadku?

Faktyczny koszt pogrzebu

W kwestii wysokości kosztów związanych z organizacją pogrzebu niejednokrotnie wypowiadały się sądy, także Sąd Najwyższy. Zgodnie z wytycznymi SN obowiązek zwrotu kosztów pogrzebu obejmuje zwrot kosztów bezpośrednio związanych z pogrzebem (jak przewóz zwłok, nabycie trumny, zakup miejsca na cmentarzu i in.), jak również zwrot wydatków, odpowiadających zwyczajom danego środowiska. Do tych wydatków zalicza się koszt postawienia nagrobka (w granicach kosztów przeciętnych, jeżeli nawet koszty rzeczywiste były znaczne, np. z uwagi na materiał lub wystrój nagrobka), wydatki na wieńce i kwiaty, koszty zakupu odzieży żałobnej i in. Ponadto do tych wydatków należy zaliczyć także wydatki na poczęstunek biorących udział w pogrzebie osób, przy uwzględnieniu okoliczności konkretnego przypadku, skoro jest to zwyczaj w zasadzie powszechnie przyjęty, a zwłaszcza jeżeli jest w danym środowisku stosowany, i dotyczy przede wszystkim krewnych zmarłego (bliższych i dalszych członków rodziny), jak również innych osób bliżej związanych ze zmarłym związanych, np. najbliższych współpracowników. Koszt takiego poczęstunku, utrzymany w rozsądnych, stosownie do okoliczności, granicach, podlega zwrotowi. Wskazówki powyższe wynikają z wyroku Sądu Najwyższego z dnia 6 stycznia 1982 r., sygn. akt II CR 556/81. Aktualność powyższego potwierdzają nowsze orzeczenia – wyrok SA w Łodzi z dnia 29 sierpnia 1995 r., sygn. akt I ACr 440/95 - zwrotu kosztów nagrobka może domagać się osoba, która koszty te faktycznie poniosła.

Polecamy serwis: Sprawy rodzinne

Pełnomocnictwo bankowe

Każdy posiadacz rachunku bankowego może udzielić innym osobom pełnomocnictwa w jednej z dwóch postaci: pełnomocnictwa rodzajowego do rachunku lub szczególnego. Pierwsze z nich oznacza możliwość dysponowania środkami na takich samych zasadach jak posiadacz rachunku, jednak bez możliwości ustanawiana dalszych pełnomocnictw. Pełnomocnictwo szczególne natomiast ogranicza się jedynie do wykonania konkretnej czynności.

Zarówno pełnomocnictwo rodzajowe jak i szczególne wygasają z chwilą otrzymania przez bank informacji o śmierci posiadacza rachunku.

Ustanowienie pełnomocnictwa, niezależnie od jego zakresu, nie stanowi żadnego zabezpieczenia zgromadzonych oszczędności. Wszelkie upoważnienia są bowiem ważne jedynie za życia posiadacza rachunku, wygasają z chwilą uzyskania informacji o śmierci posiadacza rachunku. 

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. 1997 nr 140 poz. 939 ze zm.).

Wyrok SA w Łodzi z dnia 29 sierpnia 1995 r., sygn. akt I ACr 440/95.

Wyroku SN z dnia 6 stycznia 1982 r., sygn. akt II CR 556/81.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister edukacji: To już pewne – nowy przedmiot w szkołach jeszcze w 2025 r. O edukacji seksualnej będą uczyli m.in. katecheci, a rodzice będą musieli zdecydować

Zapadła decyzja i edukacja zdrowotna ma stać się nowym przedmiotem w szkołach jeszcze w 2025 r., bo począwszy od roku szkolnego 2025/2026. Będą mogli jej nauczać również katecheci i etycy – potwierdziła w rozmowie z RMF FM, minister Barbara Nowacka. Początkowo, nowy przedmiot zostanie wprowadzony do podstawy programowej jako nieobowiązkowy, a w kolejnym roku szkolnym – o zdanie na jego temat (co będzie miało wpływ na jego dalsze „losy”) – zostaną zapytani m.in. rodzice i uczniowie.

Rząd o świadczeniu pielęgnacyjnym. Niepełnosprawność przed 18 rokiem życia, czy także później [MOPS]

Decydował będzie Minister Finansów rozstrzygając spór o zasady wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego. Sopot przyznawał świadczenie pielęgnacyjne osobom niepełnosprawnym kierując się wskazówkami Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Wojewoda pomorski w 2018 r. uznał, że tak nie można i nakazał miastu zwrot prawie 2,5 mln zł (zwrot dotacji na świadczenie pielęgnacyjnie zdaniem wojewody wypłacone niesłusznie osobom niepełnosprawnym).

800 plus dla Ukraińców. Ale pod tym jednym warunkiem

800 plus dla Ukraińców powinno należeć wtedy, jeżeli Ukraińcy będą mieszkać w Polsce i płacić w Polsce podatki. Tak powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który spotkał się z mieszkańcami Puńska w województwie podlaskim.

Dziecko wyjeżdża na ferie zimowe tylko z jednym z rodziców, dziadkami czy ciocią? Nie zapomnij o tym dokumencie, którego brak może przysporzyć sporych problemów

W przypadku wyjazdu dziecka na ferie zimowe tylko z jednym z rodziców lub bez nich – np. z dziadkami, ciocią, wujkiem lub choćby przyjaciółmi rodziców, który będzie wiązał się z przekroczeniem granicy Polski – nie wystarczy tylko „wyposażenie” dziecka w dowód osobisty lub paszport (i ewentualnie – wizę). Jest jeszcze jeden istotny dokument, o którym należy pamiętać i bez którego – wyjazd może nawet nie dojść do skutku, ponieważ dziecko może nie zostać przepuszczone przez granicę lub wpuszczone na pokład samolotu.

REKLAMA

Stanecki: maksymalne temperatury w pracy. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki o maksymalnych temperaturach pracy: „Te rozwiązania (…) mogą i powinny być wykorzystywane, w miarę możliwości, aby łagodzić skutki zmian klimatycznych”. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Waloryzacja 2025 r. Wyższe emerytury jeszcze w lutym dla emerytów i rencistów. Znamy terminy wszystkich wypłat, przekazów pocztowych i bankowych [TABELA]

Waloryzacja 2025 r. Wyższe emerytury jeszcze w lutym dla emerytów i rencistów. Znamy terminy wszystkich wypłat, przekazów pocztowych i bankowych. Emeryci i renciści nie muszą składać wniosku, by uzyskać zwaloryzowane świadczenia.

Dzieci powinny uczyć się edukacji zdrowotnej w szkole, czy w domu? Kotowska: To nie jest kwestia zwykłego przedmiotu, to kwestia bezpieczeństwa, zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci.

W czwartek, 16 stycznia 2025 r. ministra edukacji Barbara Nowacka poinformowała, że w 2025 r. edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Zapytaliśmy wiceprzewodniczącą Państwowej Komisji ds. pedofilii Justynę Kotowską o komentarz w tej sprawie

Wybory prezydenckie 2025. Ważne terminy dla osób niepełnosprawnych i starszych

Wybory prezydenckie odbędą się 18 maja 2025 r. Wyborcy niepełnosprawni oraz seniorzy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat powinni pamiętać o ważnych terminach, związanych z ich uprawnieniami.

REKLAMA

Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych – co powinna zawierać?

Umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych kojarzą nam się głównie z branżą kreatywną, na przykład z domami produkcyjnymi, studiami graficznymi czy też filmowymi. Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorcy zajmujący się np. handlem czy produkcją nigdy z takich umów nie skorzystają. Wręcz przeciwnie – planując rozwój swojej działalności, prędzej czy później staną oni przed koniecznością wdrożenia odpowiednich systemów informatycznych, zaprojektowania swojej marki czy stworzenia logo. We wszystkich tych sytuacjach może pojawić się właśnie umowa zawierająca elementy odnoszące się do przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów. Dlatego też w poniższym artykule przedstawione zostaną najważniejsze, z punktu widzenia nabywcy, elementy takiej umowy. Ich uwzględnienie pozwoli na możliwie jak najszersze korzystanie z zakupionych utworów, jednocześnie niwelując ryzyko wystąpienia roszczeń o naruszenie praw.

e-Doręczenia: Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna

Od 1 stycznia 2025 r. działają już e-Doręczenia. Osoby prywatne, które nie założyły skrzynki do e-Doręczeń, będą otrzymywać listy polecone z urzędu w formie papierowej. Dla obywateli usługa jest dobrowolna i bezpłatna.

REKLAMA