Nabycie spadku przez najbliższych członków rodziny po 1 stycznia 2007 r.
I. Uwagi ogólne
Od podatku od spadków zwolnione jest nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych (np. mieszkanie, pieniądze, akcje) w drodze dziedziczenia przez najbliższych członków rodziny, czyli:
- małżonka,
- zstępnych (syna, córkę, wnuki),
- wstępnych (ojca, matkę, dziadków),
- pasierba,
- rodzeństwo,
- ojczyma,
- macochę,
jeżeli zgłoszą oni ten fakt właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku
Termin został wydłużony dla spadków (i darowizn) w przypadku, których obowiązek podatkowy powstał po 31 grudnia 2008 r. Oznacza to, że dla spraw spadkowych, w których postanowienie o stwierdzeniu nabyciu spadku zapadło przed tą datą termin wynosił 1 miesiąc i już upłynął.
Uwaga!
Jeżeli nie złożysz zgłoszenia w ciągu miesiąca od dnia uprawomocnienia się stwierdzenia nabycia spadku - nabyte przez Ciebie rzeczy i prawa majątkowe zostaną opodatkowane na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Powyższy termin nie podlega przywróceniu.
Powyższe zwolnienie dotyczy spadków nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. (decydujące znaczenie ma data śmierci spadkodawcy, a nie wydania postanowienia przez sąd).
II. Pobierz aktualny formularz
Druk zgłoszenia SD-Z2 dostępny jest na stronach internetowych(link prowadzi do wersji interaktywnej) oraz w siedzibie każdego urzędu skarbowego.
Druk SD-Z1 stracił ważność po 31.12.2009r.
III. Wypełnij formularz – to łatwiejsze niż Ci się wydaje
Zapoznaj się dokładnie z formularzem i postaraj się go czytelnie wypełnić stosując się do przestawionego wzoru.
Wzór wypełnionego zgłoszenia SD-Z1 - Druk nieaktualny - większość założeń jednak się nie zmieniła.
Ustawodawca nie przewidział załączników do zgłoszenia SD-Z1 dla pozostałych spadkobierców, dlatego każdy z nich jest obowiązany do złożenia oddzielnego zgłoszenia.
Zobacz: Który urząd skarbowy jest właściwy dla deklaracji SD-Z2
IV. Sprawdź, czy nie popełniłeś błędów
Najczęściej popełniane błędy podczas wypełniania formularza to:
- wpisanie w pozycji nr 1 NIP-u zmarłego, zamiast spadkobiercy,
- wpisanie w pozycji nr 4 wpisana daty wypełnienia zgłoszenia, a nie daty uprawomocnienia się postanowienia stwierdzającego nabycie spadku,
- brak wypełnienia wszystkich pól w części B (Twoich danych) i w części C (danych osoby zmarłej),
- podanie w części F wielkości rzeczy i praw majątkowych, które przysługiwały zmarłemu, a nie nabytych przez Ciebie (np. po śmieci ojca w skład spadku wszedł udział ½ części w lokalu mieszkalnym, który dziedziczysz Ty oraz Twoja mama po ½ części. Wobec powyższego, Twój udział w nabytej nieruchomości wynosi ¼ części (½ z ½) i taką też wartość wpisujesz w polu nr 48 zgłoszenia),
- niewpisanie w części F miejsca położenia nabytych rzeczy i ich wartości – którą Ty otrzymałeś,
- brak zaznaczenia w części G, kim jesteś w stosunku do zmarłego (np. jeżeli jesteś córką zaznaczasz – zstępny, jeżeli matką zaznaczasz – wstępny),
- brak podpisu w pozycji nr 89.
V. Nie dołączaj do zgłoszenia żadnych dokumentów
W przypadku nabycia spadku do zgłoszenia SD-Z2 nie dołączasz żadnych dokumentów.
Artykuł 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że podatnicy muszą dostarczyć dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania, ale wyłącznie w przypadku składania w urzędzie skarbowym zeznania podatkowego o nabyciu praw lub rzeczy majątkowych (SD-3)
Ustawodawca wprowadzając dwa różne formularze do ustawy:
1) zgłoszenie podatkowe SD-Z2,
2) zeznanie podatkowe SD-3,
zawęził obowiązek przedstawiania w urzędzie skarbowym dowodów mających wpływ na podstawę opodatkowania do osób, które składają zeznanie.
Spadkobiercy, którzy zgłaszają jedynie fakt nabycia spadku na SD-Z2 nie muszą wraz z nim składać w urzędzie żadnych dokumentów.
Artykuł 84 Ordynacji podatkowej stanowi, że sądy są obowiązane sporządzać i przekazywać właściwym organom podatkowym informacje wynikające ze zdarzeń prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązania podatkowego.
Sądy przekazują organowi podatkowemu w terminie do dnia 15 każdego miesiąca odpisy postanowień o stwierdzeniu nabycia spadku.
VI. Złóż wypełniony formularz w urzędzie skarbowym
Samo wypełnienie formularza nie wystarcza, musisz je złożyć w urzędzie.
Pamiętaj, weź potwierdzenie złożenia zgłoszenia, na wypadek ewentualnych sporów.
Organ podatkowy właściwy do złożenia zgłoszenia uzależniony jest od składników spadku. I tak jeżeli:
- przedmiotem spadku są nieruchomości położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości
- przedmiotem nabycia są nieruchomości lub prawa majątkowe i jednocześnie inne prawa majątkowe lub rzeczy ruchome, a nieruchomości są położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości
W pozostałych przypadkach zeznanie składamy według ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.
Przykłady – miejsce złożenia zeznania
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie. Przykład 2 Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu. Przykład 3 Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i samochód, który aktualnie znajduje się w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu. Przykład 4 Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie |
Uwaga!
Zgłoszenie możesz wysłać pocztą (wówczas o dotrzymaniu miesięcznego terminu decydować będzie data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym).
Jeżeli złożysz zgłoszenie (lub je prześlesz) do niewłaściwego urzędu skarbowego, organ podatkowy niezwłocznie przekaże go organowi właściwemu, zawiadamiając Cię o tym.
VII. Kiedy nie musisz wypełniać i składać zgłoszenia
Zsumuj wartość spadku z rzeczami oraz prawami majątkowymi nabytymi wcześniej od spadkodawcy w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku. Jeżeli nie przekracza ona 9637 zł nie musisz zgłaszać tego nabycia w urzędzie skarbowym.
Zobacz serwis: Podatek od spadku
Leszek Syguła
ekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu