REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo spadkowe w USA

  • Artykuł sponsorowany
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie spadkowe z pewnością nie należy do łatwych czy też przyjemnych. Nie tylko ze względu na stratę oraz żałobę po bliskiej osobie, ale również z powodu skomplikowania procedury i trudu, jakiego musimy w nią włożyć, by prawidłowo uporządkować wszelkie sprawy związane ze spadkiem.

Jeżeli okaże się, że spadek pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, z pewnością najważniejszym krokiem jest zwrócenie się do kancelarii prawnej, profesjonalnie zajmującej się prowadzeniem tego typu spraw. Jest jednak parę rzeczy, które warto wiedzieć, gdyż pomogą nam zrozumieć całokształt sytuacji związanej z otrzymanym spadkiem.

REKLAMA

Po pierwsze, należy pamiętać, że prawo spadkowe w USA nie jest prawem jednolitym, charakterystycznym dla europejskich porządków prawnych – jak na przykład polskiego. Każdy stan, a jest ich pięćdziesiąt, posiada własne zasady dziedziczenia, choć jego ogólne zasady są do siebie zbliżone, wynikające z tradycji prawa anglosaskiego.

Można jednak wyróżnić cztery główne sposoby dziedziczenia spadku w Stanach Zjednoczonych, a są nimi:

  • dziedziczenie poprzez testament - “Last Will”,
  • w sytuacjach niepozostawienia przez spadkodawcę testamentu – dziedziczenie “ustawowe”,
  • dziedziczenie na podstawie “living trustu” - typowej dla prawa anglosaskiego instytucji,
  • dziedziczenie poprzez plany emerytalne, polisy na życie - będąc beneficjentem wskazanym na wypadek śmierci posiadacza takiego plany czy też polisy,

Dziedziczenie na mocy testamentu

REKLAMA

Dziedziczenie na mocy testamentu jest najpopularniejszym w USA sposobem dziedziczenia. Podobnie jak w polskim porządku prawnym, wymaga najpierw dokładnego jego zbadania. Jest to bardzo ważne, gdyż bezspornie autentyczny testament pozwoli na znaczne uproszczenie całego postępowania.

Testamenty w Stanach Zjednoczonych, co jest ogólną regułą, nie mogą być sporządzone odręcznie, muszą być podpisane przez osobę składającą to oświadczenie woli oraz muszą być podpisane przez dwóch świadków, którzy byli obecni zarówno przy jego sporządzaniu, jak i podpisaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autentyczność testamentu może być potwierdzona poprzez złożone przez świadków oświadczenia, które muszą być znotaryzowane i dołączone do ostatniej woli.  Sąd automatycznie zaakceptuje taki testament, umożliwiając otwarcie testamentu w drodze uproszczonego postępowania przedsądowego. 

Stanowy sąd spadku, czyli tzw. “Surrogate Court” nie stwierdza prawa do spadku, ale stwierdza istnienie uprawnienia do rozporządzenia masą spadkową przez wykonawcę testamentu zwanego „executor”, który zazwyczaj jest ustanowiony w testamencie przez spadkodawcę. Jego zadaniem jest zebranie całości masy spadkowej, spłacenie ewentualnych długów, opłacenie kosztów oraz rozdysponowanie spadku zgodnie z wolą wyrażoną w testamencie. Kolejnym etapem działań wykonawcy spadku jest obowiązek rozliczenia się przed sądem ze spełnienia swoich obowiązków.

Dziedziczenie ustawowe

REKLAMA

Dziedzicznie “ustawowe”, zwane też “administration proceedings” ma miejsce w sytuacji niepozostawienia przez spadkodawcę testamentu. Istotną rolę będzie odgrywała kolejność dziedziczenia, zachowująca porządek - małżonek i dzieci, w przypadku ich braku – rodzice i rodzeństwo, a następnie dalsza rodzina. W wypadku śmierci jednego z rodzeństwa dziedziczą jego dzieci. 

Jeżeli dojdzie do postępowania spadkowego, toczącego się przed sądem spadku, zwanym “Surrogate Court”, wystawi on na wniosek uprawnionego spadkobiercy „letters of administration” - uprawnienie do rozporządzenia masą spadkową przez administratora spadku.

Funkcja administratora spadku jest analogiczna do zadania wykonawcy spadku występującego w postępowaniu “ustawowym”, z podstawową różnicą wyrażającą się w tym, że rozporządza on spadkiem zgodnie z prawem dziedziczenia ustawowego.

Również administrator spadku rozliczenia się przed sądem ze spełnienia swoich obowiązków. Po opłaceniu przez administratora wszystkich rachunków i podatków, składa on do sądu petycję, w której wnioskuje o zamknięcie postępowania.

Po uzyskaniu decyzji sądu zatwierdzającej zamknięcie postępowania, równocześnie z wypłatą środków, a dokładniej z momentem rozdysponowania spadku pomiędzy spadkobierców oraz złożeniem rozliczenia zarządu majątkiem spadkowym, następuje koniec postępowania spadkowego.

Dziedziczenie na podstawie “living trustu”

Dziedziczenie z wykorzystaniem “living trustu” jest procedurą całkowicie obcą kontynentalnemu porządkowi prawnemu. Upraszczając, można przedstawić instrument “living trustu” jako narzędzia prawa prywatnego, polegającego na przeniesieniu własności określonego majątku pod zarząd powiernika. Dokładne wskazania dotyczące podziału majątku po śmierci założyciela “living trustu” zawarte są w dokumencie “living trustu”, wraz z uregulowaniem kwestii wskazania osoby dziedziczącej, wskazania zarządcy “living trustu” oraz jego obowiązków. Dziedziczenie spadku za pomocą tego instrumentu wyklucza nadzór sądowy nad postępowaniem. Rola zarządcy “living trustu” jest analogiczna do administratora spadku w dziedziczeniu “ustawowym”.

Dziedziczenie poprzez plany emerytalne

Dziedziczenie poprzez plany emerytalne lub też polisy na życie stanowi ostatnią z najpopularniejszych form dziedziczenia w Stanach Zjednoczonych. Ten sposób polega na wskazaniu beneficjenta, czyli osoby uprawnionej do otrzymania całości świadczenia należnego oszczędzającemu środki na emeryturę, czy też posiadaczowi polisy, w razie jego śmierci.

Przenosząc przykład na nasze, polskie podwórko, można to porównać do sytuacji, w której posiadacz ubezpieczenia na życie wskazuje określoną osobę, jako uprawnioną do otrzymania całości świadczenia wypłacanego w razie śmierci ubezpieczonego. Aby uzyskać wypłatę środków, przysługujących beneficjentowi takiego instrumentu, należy skontaktować się z ubezpieczycielem lub zarządcą planu celem przedstawienia odpowiedniej dokumentacji.

Warto wyróżnić również tak zwane “małe postępowanie spadkowe”, to jest dotyczące ustawowo małych spadków, których suma wartości wszystkich składników majątkowych nie przekracza kwoty 150.000,00 dolarów. Można w takim przypadku skorzystać ze zgłoszenia roszczenia do majątku za pomocą prostego oświadczenia złożonego pod przysięgą lub przejścia przez usprawniony proces postępowania spadkowego, co pozwala istotnie przyspieszyć procedury.

Na co więc uważać planując postępowanie spadkowe w Stanach Zjednoczonych. Szczególną ostrożność należy poświęcić osobie “realizującej” spadek. W postępowaniu testamentowym będzie to “executor”, w przypadku dziedziczenia “ustawowego” - administrator. Również w postępowaniu z “trustu” główną rolę gra spec4jalny zarządca.  Pamiętać należy, że do piastowania takiej funkcji nie są wymagane specjalne kwalifikacje. Jeżeli będzie to osoba godna zaufania, niezrównanie ułatwi to przeprowadzenie postępowania spadkowego, uważać natomiast należy na wszelkiego rodzaju próby oszustwa, wyłudzenia czy nawet niezamierzoną nieudolność takiej osoby.

Pamiętać również trzeba, że nabycie spadku “zza granicy” podlega opodatkowaniu, jeżeli w chwili otwarcia spadku spadkobierca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tej sytuacji nabywany przez nas spadek będzie podlegał “podwójnemu opodatkowaniu”. Ze względu na wyjątkową dynamikę zmian regulacji podatkowych oraz skomplikowany ich charakter, ponownie, najlepszą radą w tej materii jest zasięgnięcie pomocy u wyspecjalizowanej kancelarii czy też doradcy podatkowego. Działając zbyt pochopnie, można doprowadzić do sytuacji, w której spadek zostanie podwójnie opodatkowany, tracąc nawet ponad 50% swojej nominalnej wartości.

Artykuł powstał we współpracy ze stroną Spadek z USA - Kancelaria Baran & Pluta. Kancelaria specjalizuje się w amerykańskim prawie spadkowym i z powodzeniem przeprowadziła ponad 200 postępowań spadkowych z USA na rzecz obywateli polskich. Jeżeli poszukują Państwo pomocy prawnej w opisanym zakresie zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z kancelarią.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek 215,84 zł z MOPS lub dodatek 330,07 zł z ZUS. Są podobieństwa, ale i różnice

Zasiłek pielęgnacyjny i dodatek pielęgnacyjny to dwa różne świadczenia, chociaż ich funkcja jest podobna. Czym się różnią? Ile aktualnie wynoszą? Co z waloryzacją i możliwością łączenia?

Czy każdy senior po 70-ce wjedzie bezkarnie swoim autem do Strefy Czystego Transportu w Warszawie? RPO ma wątpliwości

Zakaz wjazdu do strefy czystego transportu nie obejmuje samochodu będącego najpóźniej od 31 grudnia 2023 r. własnością lub współwłasnością osoby fizycznej, która w 2023 r. ukończyła 70. rok życia. Tak wynika z uchwały Rady m. st. Warszawy z 7 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia na terenie miasta stołecznego Warszawy Strefy Czystego Transportu. Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości odnośnie tego przepisu. Pyta, czy taka regulacja pozwala na wjazd do strefy czystego transportu samochodom wszystkich seniorów, którzy mają skończone 70 lat.

Będzie zmiana przepisów. Obowiązkowe strefy czystego transportu w większych miastach

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do ustanawiania stref czystego transportu. Ponadto zostanie wprowadzony obowiązek nabywania przez gminy o liczbie mieszkańców wyższej niż 100 tys. wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania zadań związanych z komunikacją miejską. Takie zmiany ma wprowadzić nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Sygnaliści w biurze rachunkowym. Jakie obowiązki i procedury?

Każde biuro rachunkowe powinno zweryfikować swoje procedury i zasady zgłaszania naruszeń, które zostały ustalone na potrzeby wdrożenia przepisów ustawy AML/CFT w świetle wymagań ustawy o ochronie sygnalistów.

REKLAMA

Alkohol i papierosy będą droższe. Wzrośnie akcyza. Papierosy i alkohol w Polsce już nie będą najtańsze w całej Europie.

Alkohol i papierosy będą droższe, bo wzrośnie akcyza. To element walki m.in. z nadużywaniem alkoholu. Kończą się też prace nad projektem, który ograniczy sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych w godzinach nocnych.

Ważny zasiłek z podwyżką od 2025 r. Kto może go otrzymać?

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów. Ma to bezpośredni wpływ na podwyżkę maksymalnej kwoty zasiłku stałego. To ważna zmiana dla osób pobierających świadczenia. Co oznacza w praktyce?

Kolejny cios dla działkowców ROD. Od 1 lipca 2024 r. koniec z zamrożonymi cenami. Muszą być gotowi na podwyżki. Kto konkretnie?

Kolejny cios dla działkowców ROD. Od 1 lipca 2024 r. czekają ich podwyżki. Kto zapłaci więcej i o ile? Czy popularność działek będzie dalej spadała? Wzrost cen energii dotyka wszystkich. Nie oszczędzi też działkowców, którzy dotychczas korzystali z preferencyjnych stawek.

Dopłaty do zakupu mieszkania: od 78 023,00 zł w woj. łódzkim do 146 423,00 zł w Olsztynie. Wnioski można składać do końca 2024 r.

Możliwe jest uzyskanie dofinansowania zakupu mieszkania w ramach Programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Dostępne mieszkanie. W trzecim kwartale 2024 r. wysokość dofinansowania może wynieść nawet 146423,00 zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 31 grudnia 2024 r.

REKLAMA

Do 9000 zł od państwa na zakup roweru elektrycznego lub wózka rowerowego. Już od 2025 roku. NFOŚiGW konsultuje projekt programu „Mój rower elektryczny”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce przeznaczyć od 2025 roku 300 mln zł ze środków pochodzących z Funduszu Modernizacyjnego na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów (w tym rowerów cargo) i wózków rowerowych. Taką dopłatę może dostać zarówno zwykły Kowalski (osoby fizyczne) ale także niektórzy przedsiębiorcy oraz samorządy. Dofinansowaniem ma być objętych przynajmniej 46 667 sztuk takich rowerów. Obecnie trwają (od 4 do 18 lipca 2024 r.) konsultacje projektu programu priorytetowego „Mój rower elektryczny”.

Nawet 1200,00 zł na rodzinę. Pobierz wniosek o bon energetyczny i złóż go 1 sierpnia 2024 r.

Bon energetyczny jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym. Jest to forma pomocy przysługująca beneficjentom, którzy z różnych przyczyn mają trudności w pokrywaniu rachunków za energię. Bon energetyczny przysługuje za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.

REKLAMA