REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji
Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

Szanowny Panie Premierze,

REKLAMA

w imieniu emerytów wojskowych, a de facto, także pośrednio, w imieniu emerytów mundurowych (gdyż nas wszystkich dotyczy podniesiony przez nas problem), zwracamy się do Pana Premiera z prośbą o spowodowanie przyspieszenia prac nad zmianą ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z FUS w zakresie umożliwienia jednoczesnego pobierania emerytury z systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, jak i z powszechnego systemu emerytalnego. Złożona w tej sprawie do Pana Premiera petycja (sygn. BKS-144-IX-775/23) przez Pana Stanisława Szostakiewicza została rozpatrzona na Posiedzeniu Sejmowej Komisji ds. Petycji w dniu 25 kwietnia 2024 roku i w formie Dezyderatu nr 28 z dnia 23 lipca 2024 roku, ustosunkowała się pozytywnie do nurtującej wszystkich emerytów mundurowych kwestii zbiegu prawa do dwóch świadczeń emerytalnych. Ponadto obecni na posiedzeniu wspomnianej Komisji w dniu 25 kwietnia 2024 roku, przedstawiciele MON, MSWiA oraz MRPiPS w randze Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu zgodnie przyznali, że „wymienione resorty dostrzegają problem opisany w petycji” oraz – jak czytamy w wspomnianym Dezyderacie 28 – „wyrazili gotowość do podjęcia działań zmierzających do jego rozwiązania”. Należy dodać, że Podsekretarz Stanu w MON, Stanisława Wziątek stwierdził, cyt.: „Najistotniejszym w tym względzie jest fakt, że to oczekiwanie wyrażane było od wielu lat i niestety nie zostało uwzględnione, a mówi ono przede wszystkim o tym, że jedna grupa byłych żołnierzy i funkcjonariuszy może otrzymywać emeryturę zarówno wypracowaną w ramach służby, jak i emeryturę, którą sobie wypracowali na cywilnym rynku pracy. Druga grupa może otrzymywać tylko i wyłącznie jedną emeryturę, mundurową albo tę, którą sami wybiorą (…). Istotą rzeczy jest to, co powiedzieliśmy i co podnosi środowisko żołnierzy i funkcjonariuszy, że jest to nierówne traktowanie podmiotów, nierówne traktowanie osób”.

REKLAMA

Dotychczasowe regulacje prawne dotyczące tego zagadnienia zawarte w ustawach: O emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 17 grudnia 1998 roku; O zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i i rodzin z 10 grudnia 1993 roku oraz o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji… z 18 lutego 1994 roku wprowadziły podział wśród żołnierzy i funkcjonariuszy na tych, którzy rozpoczęli służbę przed 1 stycznie 1999 roku i na tych, którzy tę służbę rozpoczęli po tym terminie (także po 2003 i 2012 roku). Ci ostatni nabyli prawo do łączenia świadczeń z obu systemów emerytalnych. Pomijając przesłanki, które legły u podstaw tego niesłusznego i konfliktogennego podziału, wypada podkreślić, że ów podział narusza art. 2 Konstytucji RP, stanowiący, że Polska jest „państwem prawnym, urzeczywistniającym sprawiedliwość społeczną” oraz art. 32, który zapewnia obywatelom, że są „wobec prawa równi”, i że nikt nie może być dyskryminowany „z jakichkolwiek przyczyn”.

Problem zbiegu praw do dwóch emerytur nabytych za sprawą służby w formacjach mundurowych i następnie, po uzyskaniu emerytury mundurowej, dalszej pracy i odprowadzania składek do FUS, jest Panu Premierowi dobrze znany, zarówno z czasu spotkań przedwyborczych (Siedlce 24 styczeń 2023 r.: Bytom 17 marca 2023 r.), jaki z racji złożonych projektów poselskich, Lewicy (30 III 2023 r,) i projektu Koalicji Obywatelskiej (14 kwietnia 2023 r.), w których podjęto próbę rozwiązania tej sprawy. Wiąże się ona bowiem także z trzecim i czwartym priorytetem „Koalicji 15 Października”, deklarującym, że: „naprawimy szkody” i „pojednamy naród”. Jako przedstawiciele emerytów służb mundurowych życzliwie wspieramy te deklaracje oraz podejmowane wysiłki w celu ich urzeczywistnienia.

Jednakże wyraźne spowolnienie prac w Komisji ds. Petycji ze strony niektórych resortów, budzi nasze obawy, co do szybkiej i satysfakcjonującej nasze środowisko finalizacji poruszonego problemu i jego skutecznego rozwiązania ustawowego. O rozmaitych wariantach prawnych, które mogłyby tu być zastosowane wspominaliśmy wielokrotnie w korespondencji kierowanej do właściwych resortów (poprzez KPRM), jak i posłów obecnej koalicji sprawującej władzę. Pozostawmy to zatem legislatorom, ufając, że zaproponują optymalne rozwiązanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepokoi nas fakt, że pomimo deklarowanej chęci rozwiązania tego problemu, jak i przygotowanego przez Komisję Dezyderatu nr 28 do Pana Premiera, dotychczas resorty nie są wstanie podać liczby emerytów, którzy nabyli prawo do świadczeń emerytalnych z FUS i określić skutków finansowych takiej decyzji. Przedstawione przez wiceministra MSWiA Wiesława Szczepańskiego w dn. 7 listopada 2024 roku, w czasie obrad Komisji ds. Petycji, tylko orientacyjne dane liczbowe, dotyczą grupy około 200 tys. emerytów mundurowych (ok. 70 tys. – MSWiA; ok. 112 tys. – MON; pozostali to SW plus sądownictwo). Oczekiwania członków Komisji ds. Petycji na propozycje rządu w sprawie rozwiązania przedstawionego tu problemu, nie rokują na rychłe podjęcie konkretnych decyzji. Warto zatem zasygnalizować ważny – naszym zdaniem – aspekt finansowy, który być może rzutuje na tempo prac. Otóż konsekwencje finansowe dla budżetu państwa są w tym przypadku niezbyt groźne, gdyż emerytury z FUS są wypłacane z środków zgromadzonych przez każdego z nas na koncie w FUS, gdzie zewidencjonowana jest suma naszch składek, powiększana corocznie o wskaźnik waloryzacji. Łączna kwota zgromadzonych tam środków finansowych przez około 200 tys. emerytów mundurowych jest przypuszczalnie znaczna.

Szanowny Panie Premierze.

REKLAMA

Pragniemy podkreślić, że szybkie rozstrzygnięcie tej sprawy ma dla nas i naszych rodzin, ogromne znaczenie z uwagi na nasz wiek, który oscyluje między 75-tym a 85-tym rokiem życia. Najprawdopodobniej nigdy nie skonsumujemy ani my, ani nasi najbliżsi, wszystkich środków zgromadzonych na naszych kontach w FUS. Wraz z rodzinami liczymy zatem na to, że Pan Premier zechce przyspieszyć prace legislacyjne związane z poruszoną przez nas sprawą i tym samym przyczynić się do zlikwidowania ewidentnego, a nade wszystko, niesprawiedliwego podziału wśród emerytów służb mundurowych zafundowanego nam wbrew naszym oczekiwaniom.

Społeczną wagę poruszonego problemu potwierdzają przedstawiciele naszego środowiska, którzy popierając treść tego listu i jego zasadniczy postulat dotyczący prawa także do emerytury z FUS, wyrazili dlań pełną aprobatę oraz zgodę na dołączenie do listu swoich nazwisk wraz ze stopniami wojskowymi, tytułami i stopniami naukowymi.

Z wyrazami należnego szacunku

Płk w st. spocz. prof. dr hab. inż. Andrzej Barczak

Płk dypl. w st. spocz. inż. Jerzy Cichosz

Płk w st. spocz. dr hab. Zbigniew Stachowski

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

REKLAMA

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany? 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

REKLAMA

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA