Kawalerzyści dostaną w tym roku śmigłowce ze Świdnika
REKLAMA
REKLAMA
AW149, które w tym roku otrzymają kawalerzyści z Tomaszowa to pierwsze spośród 32 śmigłowców, jakie wojsko zamówiło na początku lipca 2022 r. w należącej do włoskiej grupy Leonardo Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A. Wartość zamówienia wynosi ponad 8,2 mld zł. AW149 wraz z pakietem logistycznym mają zostać dostarczone Lotnictwu Wojsk Lądowych w latach 2023-2029 w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP. Docelowo zastąpią maszyny W-3 Sokół, ostatnie śmigłowce tej klasy zaprojektowane i produkowane w Polsce.
REKLAMA
Świdnik montuje dwa pierwsze śmigłowce
Obecnie w Świdniku trwa finalny etap montażu dwóch pierwszych maszyn. „Spodziewany odbiór nastąpi w II połowie br. W przyszłym roku PZL Świdnik dostarczy 6 kolejnych maszyn” – poinformował na Twitterze rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek. „To śmigłowce, które mogą przetransportować drużynę kawalerii powietrznej w wyznaczony rejon działań, a następnie udzielać jej wsparcia ogniowego posiadanym uzbrojeniem” – mówi rzecznik AU.
Trwa finalny etap montażu dwóch pierwszych śmigłowców #AW149 dla 🇵🇱Sił Zbrojnych. Spodziewany odbiór nastąpi w II połowie br. W przyszłym roku @PZLSwidnik dostarczy 6 kolejnych maszyn. Na grafice śmigłowiec z najnowszą wersją pocisków rakietowych AGM-114R2 #Hellfire. pic.twitter.com/RWC1SNIsip
March 23, 2023
W planach Agencji Uzbrojenia jest dążenie do stworzenia jak najbardziej jednolitego łańcucha dostaw w zakresie uzbrojenia do śmigłowców, zarówno AW149, jak i szturmowych AH-64E Apache Guardian, których zakup w Stanach Zjednoczonych planuje MON.
Rakiety czekają na zgodę Kongresu USA
Oba typy śmigłowców w polskiej służbie będą mogły być wyposażone w naprowadzane za pomocą lasera pociski powietrze-ziemia AGM-114 Hellfire – zgodę na zakup 800 takich rakiet przez Polskę wyraził w ubiegłym tygodniu Departament Stanu USA, a obecnie strona polska czeka na notyfikację amerykańskiego Kongresu. Rakiety Hellfire to jeden z podstawowych typów uzbrojenia wykorzystywanych w śmigłowcach Apache; śmigłowce AW149 mają natomiast być dostosowane do ich używania już na etapie produkcji; ma to za zadanie, jak wskazał ppłk Płatek, podniesienie interoperacyjności obu typów uzbrojenia.
Będziemy dążyć do serwisu w offsecie
Odnosząc się do kwestii negocjacji i zamówienia śmigłowców Apache rzecznik AU zapowiedział, że strona polska będzie dążyła do wynegocjowania w ramach procedury offsetowej jak największego zakresu serwisu śmigłowców w Polsce, a w szczególności w zakresie silników do nich.
Co potrafią nowe śmigłowce
REKLAMA
AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów w dzień i w nocy. Pakiet logistyczny przewiduje zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowo-symulatorowy obejmuje kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego .
Maksymalna masa startowa śmigłowca wynosi 8300 kg (możliwe zwiększenie do 8600 kg). Prędkość maksymalna śmigłowca to 313 km/h, przelotowa – 287 km/h. Maksymalny zasięg maszyny wynosi 958 km, a maksymalna długość lotu – 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota – poinformowało MON.
REKLAMA
Natomiast śmigłowce produkcji Boeinga AH-64E Apache to podstawowe śmigłowce szturmowe używane od lat 80. XX w. przez armię amerykańską. Pierwszy egzemplarz powstał w 1983, a od tego czas śmigłowce są nieustannie rozwijane. Wykorzystywane bojowo były m.in. podczas operacji „Just Cause” w Panamie – był to ich chrzest bojowy, a także podczas wojny w Zatoce Perskiej w 1991 r., gdzie zniszczyły dużą część irackich sił pancernych. Poza USA śmigłowce Apache są wykorzystywane m.in. przez Wielką Brytanię, Izrael, Arabię Saudyjską, Koreę Południową, Japonię czy Tajwan.
Wersja AH-64E Guardian do służby weszła w 2011 roku. W porównaniu do starszych modeli ma wzmocnione silniki, jest także wyposażona w system JTIDS zarządzający wymianą informacji na polu walki; ma ulepszone zdolności komunikacyjne – w tym na przykład zdolność do kontrolowania bezzałogowych dronów.(PAP)
autor: Mikołaj Małecki
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat