REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w lekarskiej komisji wojskowej – w składzie znajdzie się psycholog

Dziennikarka medyczno-prawna
Skład lekarskiej komisji wojskowej z psychologiem

REKLAMA

REKLAMA

Skład lekarskiej komisji wojskowej ma zostać rozszerzony m.in. o lekarza internistę i psychologa – przewiduje projekt rozporządzenia Rady Ministrów, który 13 stycznia br. został przekazany do konsultacji publicznych. Na wynagrodzenia psychologów zasiadających w komisji państwo przeznaczy około 6,3 mln zł.
rozwiń >

Skład lekarskiej komisji wojskowej. Rozporządzenie określa między innymi skład i tryb powoływania

W projekcie rozporządzenia RM w sprawie lekarskich komisji wojskowych orzekających o stopniu zdolności do służby osób stawiających się do kwalifikacji wojskowej – określone zostały takie elementy jak: skład, tryb powoływania i postępowania, a także terminy urzędowania powiatowych, jak i wojewódzkich komisji lekarskich. Wskazano ponadto sposób współdziałania komisji z wojewodami i wójtami (burmistrzami, prezydentami miast) w sprawach związanych z przebiegiem kwalifikacji wojskowej. 

REKLAMA

Powiatowa komisja lekarska 

Jak przewiduje projekt, w skład powiatowej komisji lekarskiej wchodzi: 

  • lekarz posiadający prawo wykonywania zawodu lekarza i posiadający, co najmniej I stopień specjalizacji w dziedzinie chirurgii ogólnej lub I stopień specjalizacji w dziedzinie chorób wewnętrznych, będący jednocześnie przewodniczącym tej komisji; 
  • psycholog z jednostki organizacyjnej podległej ministrowi obrony narodowej lub przez niego nadzorowanej; 
  • sekretarz komisji lekarskiej; 
  • pracownik średniego personelu do spraw zdrowia wyznaczony do tej komisji.

REKLAMA

Gdy nie ma możliwości wyznaczenia do składu powiatowej komisji lekarskiej lekarza chirurga bądź internisty, wyznacza się w takim przypadku innego lekarza – w pierwszej kolejności uwzględniając lekarzy, którzy mają specjalizację lub tytuł specjalisty w pokrewnej dziedzinie medycyny.

Możliwe jest wyznaczenie do składu komisji więcej niż jednego psychologa – uwarunkowane jest to od liczby osób stawiających się do kwalifikacji wojskowej. W przypadku niemożności wyznaczenia psychologa z jednostki podległej MON –wyznacza się innego psychologa. 

Wojewódzka komisja lekarska

W skład wojewódzkiej komisji lekarskiej według projektu, wchodzi: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 2 lekarzy posiadających prawo wykonywania zawodu lekarza i tytuł specjalisty w podstawowej dziedzinie medycyny (w tym chorób wewnętrznych bądź też chirurgii ogólnej), spośród których wojewoda ustanawia przewodniczącego tej komisji; 
  • psycholog z jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej; 
  • sekretarz.

Podobnie jak w przypadku powiatowych, także w wojewódzkich komisjach w razie konieczności będzie możliwość wyznaczenia psychologa spoza MON. 

Rozszerzenie składu lekarskiej komisji wojskowej o psychologa

Poszerzenie zakresu badań prowadzonych przez lekarską komisję wojskową o obowiązkowe badania psychologiczne przez przeprowadzenie wywiadu psychologicznego osób stawiających się na kwalifikację wojskową spowodowało, że w komisji zasiadać będzie także, co najmniej jeden psycholog. W uzasadnieniu projektu podano, że będzie to psycholog z jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej bądź przez niego nadzorowanej – psycholog zna specyfikę służby wojskowej i potrafi zwrócić uwagę na szczegóły w zachowaniu badanego ważne dla ewentualnej jego służby wojskowej. Ponadto uległ doprecyzowaniu obszar zadań oraz uprawnień psychologa w czasie pracy komisji lekarskiej.

Państwo na wynagrodzenia psychologów przeznaczy kilka milionów

REKLAMA

MON poinformowało, że na potrzeby oceny wpływu nowej regulacji na budżet resortu założono, że zwiększenie wydatków wynikające z wynagrodzenia psychologów wyniesie około 6,3 mln zł. Jak wylicza resort – średnio każdego roku zostaje powołanych niemal 390 komisji lekarskich, do składu, których należy powołać 350 psychologów, czas pracy (urzędowania) komisji to 40 posiedzeń, szacowana stawka dla psychologa to 450 zł za 1 posiedzenie, co daje (350x40x450) kwotę 6 300 tys. zł (6,3 mln zł) rocznie. 

Pieniądze na ten cel pochodzić będą z budżetu państwa – zostały przesunięte z MON do budżetów wojewodów na etapie planowania budżetu na 2023 rok. W latach kolejnych MON będzie przekazywać pieniądze na etapie planowania na poszczególne lata. 

Jak wskazano w nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z 13 maja 2022 roku w sprawie sposobu ustalania dodatkowego wynagrodzenia osób wchodzących w skład komisji lekarskich orzekających o stopniu zdolności do czynnej służby wojskowej osób stawiających się do kwalifikacji wojskowej oraz pracowników średniego personelu medycznego wyznaczonych do powiatowych komisji lekarskich, zawarte jest określenie wysokości dodatkowego wynagrodzenia dla psychologa – w punkcie 2a dodano, że została ustalona wysokość minimalnej, a także maksymalnej stawki wynagrodzenia dla psychologa, za udział w posiedzeniu komisji lekarskiej (jeden dzień pracy) w wysokości nie mniejszej niż 300 zł i nie większej niż 600 zł. 

Przepisy regulujące obieg informacji dotyczących kwalifikacji wojskowej

W projekcie rozporządzenia zawarte zostały ponadto przepisy odnoszące się do sposobu regulacji obiegu informacji dotyczących kwalifikacji wojskowej. Odnosi się to również do sprawozdania sporządzanego przez przewodniczącego wojewódzkiej komisji lekarskiej z wyników kwalifikacji wojskowej, jako finalnego efektu postępowania powiatowych i wojewódzkich komisji lekarskich.

Rozporządzenie ma zostać przyjęte w pierwszym kwartale 2023 roku.

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA