Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZER MSWiA: 2 warianty emerytury dla policjantów w 2025 r. 40% podstawy wymiaru i 2,6% albo 60% i 3%

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
ZER MSWiA: Dwa warianty emerytury dla policjantów w 2025 r. 40% podstawy wymiaru i 2,6% albo 60% i 3%
ZER MSWiA: Dwa warianty emerytury dla policjantów w 2025 r. 40% podstawy wymiaru i 2,6% albo 60% i 3%
Shutterstock
Policjanci od 1 stycznia 2025 r. mają dwa warianty emerytury do wyboru. W zależności od stażu służby mogą obliczać wysokość emerytury jako 60% albo 40% podstawy. Do tego doliczamy procenty za dodatkowe lata służby. W artykule dwa pliki PDF do ściągnięcia i info o policyjnych emeryturach.

Opisana w artykule możliwość "żonglowania" między dwoma wariantami przejścia na emeryturę dotyczy tych „mundurowych”, którzy rozpoczęli służbę przed 1 stycznia 2013 r. Warianty przejścia na emeryturę są takie:

Wariant 1. 40% podstawy wymiaru za 15 lat służby i 2,6% procent podstawy wymiaru za dalsze lata służby 

Wariant 2. 60 % podstawy wymiaru za 25 lat służby i 3% podstawy wymiaru za dalsze lata służby.

Ważne

Z komunikatu Policji wynika, że: 

Informujemy, że po 1 stycznia 2025 r. dotychczasowe zasady obliczania policyjnych emerytur będą nadal obowiązywać. Funkcjonariusze przyjęci do służby przed 1 stycznia 2013 r. nadal będą mogli uzyskać uprawnienia emerytalne po 15 latach służby. Natomiast, jeżeli po 1 stycznia 2025 r. osiągną 25-letni staż służby (co najmniej), to będą mieli prawo wyboru sposobu przejścia na emeryturę i zasad korzystania z niej. 

Na końcu artykułu zasady emerytury w systemie od 1 stycznia 2013 r. (podstawa 60% wymiaru emerytury).

Komunikat: Dwa warianty emerytury dla policjantów od 1 stycznia 2025 r.

Z komunikatu ZER MSWiA (przypomina go Policja na swojej stronie www) wynika, że w 2025 r. nie zmieniają się dotychczasowe zasady obliczania policyjnych emerytur. Nadal obowiązywać. Trzeba to podkreślić bo wielu policjantów miało wątpliwości, czy zachowują dotychczasowe uprawnienia emerytalne, czy od 1 stycznia 2025 r. przechodzą na „nowe” zasady. Intencją Policji jest przekazanie informacji „Tak, dotychczasowe uprawnienia masz zachowane”, a zmiana polega na przyznaniu prawa wyboru: „nowe” albo „stare” zasady (według Twojej decyzji).

Co się więc zmienia od 1 stycznia 2025 r.? Popatrzmy: 

„Stare” uprawnienia emerytalne od 1 stycznia 2025 r. – wariant 1 przejścia na emeryturę

Reguły wyznacza rozdział 1 tzw. ustawy zaopatrzeniowej i dotyczą te zasady funkcjonariuszy przyjętych do służby przed 1 stycznia 2013 r. Tych funkcjonariuszy obowiązują tzw. „dotychczasowe zasady” (z zastrzeżeniem, że mogą je zmienić).

1) Prawo do emerytury przysługuje po 15 latach służby (art. 12), 

2) Podstawa wymiaru emerytury to ostatni miesiąc służby (art. 5 ust. 1) – wyjątki dla S.C., SCS i SM,

Jak określana jest wysokość emerytury? Obowiązują tu takie zasady ogólne:

  • 40% podstawy wymiaru za 15 lat służby
  • 2,6% procent podstawy wymiaru za dalsze lata służby. 

„Nowe” uprawnienia emerytalne od 1 stycznia 2025 r. – wariant 2 przejścia na emeryturę

Reguły wyznacza rozdział 1a tzw. ustawy zaopatrzeniowej i dotyczą te zasady funkcjonariuszy przyjętych do służby po 31 grudnia 2012 r. Tych funkcjonariuszy obowiązują tzw. „nowe zasady”.

Prawo do emerytury przysługuje w tym systemie po 25 latach służby (art. 18b). Podstawa wymiaru emerytury brana jest z 10 lat służby (wszystkie służby). Wynika to z art. 18f. Ile wynosi emerytura w tym systemie? Według zasad ogólnych emerytura przysługuje w wysokości: 

1) 60% podstawy wymiaru za 25 lat służby,

2) 3% procent podstawy wymiaru za dalsze lata służby.

Te zasady wyznacza artykuł 18e.

Zasada 1. Emeryturę policyjną podwyższa się o 0,5% podstawy wymiaru za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny oraz w strefie działań wojennych.

Zasada 2. Kwota emerytury policyjnej nie może przekroczyć 75% podstawy jej wymiaru. Pozostałe zasady w pliku poniżej.

emerytura

emerytura

 

PROMOCJA: Polecamy prenumeratę startową DGP. Opłata tylko 19,99 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.