REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składki do ZUS za 17 lat przepadły. Z 22 lat pracy w emeryturze tylko 5 lat. Emeryci mundurowi niezadowoleni

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Emerytury: Mundurowi tracą 17 lat składkowych. Chcą dwóch rodzajów emerytur
Emerytury: Mundurowi tracą 17 lat składkowych. Chcą dwóch rodzajów emerytur
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W służbach mundurowych jest dualizm emerytalny. Wariant 1) Żołnierz rozpoczął służbę przed 1999 r. Ma prawo dziś do jednej emerytury. Wariant 2) Rozpoczął służbę po 1999 r. Ma prawo do dwóch emerytur (druga z ZUS). Dlaczego tak ważne jest dla obu tych wariantów, aby dodać do mundurowej emerytury składki z ZUS? Bo praktyką była - po 15 latach służby w mundurze - wieloletnia praca w cywilu (po zdjęciu munduru) i odprowadzanie składek "cywilnych" do ZUS. Po spełnieniu wymogów ZUS naturalne jest więc prawo do drugiej emerytury. Ale tylko dla byłych mundurowych, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. (wariant 1).

Co się dzieje ze składkami emerytalnymi odprowadzanymi do ZUS przez mundurowego, który rozpoczął służbę przed 1999 r. a po jej zakończeniu pracował w cywilu? Przepadają? I tak, i nie. Za każdy rok pracy zwiększa się wartość jego emerytury mundurowej, ale tylko do pewnego limitu.

REKLAMA

Zasady są proste:

Zasada 1) Za okres pracy cywilnej składki do ZUS i lata pracy "cywilnej" dolicza się do wysługi emerytalnej mundurowej, ale tylko wtedy, gdy:

1) emerytura mundurowa wynosi mniej niż 75 % podstawy jej wymiaru oraz

2) emeryt ukończył 55 lat życia – mężczyzna i 50 lat życia – kobieta albo stał się inwalidą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada 2) Za każdy rok okresów, o których mowa powyżej (doliczanych do wysługi emerytalnej) zwiększa się o 1,3 % podstawy jej wymiaru.

Przykład

Mundurowy rozpoczął służbę przed 1999 r. Po odejściu ze służby pracował 20 lat w cywilu. Z tego doliczono mu do emerytury mundurowej 5 lat. 15 lat przepadło bo emeryt osiągnął próg 75%. Gdyby jednak mundurowy rozpoczął służbę po 1999 r. to obowiązuje go inne zasady - ma szansę na drugą emeryturę z ZUS opartą o 20 lat pracy w cywilu. Dlatego mundurowi sprzed 1999 r. są generalnie źli na swoją sytuację prawną i emerytalną.

Jak to? Emerytowi potrącają składki emerytalne i rentowe, które w praktyce przepadają?

Przykład

List nr 1

Jestem emerytem mundurowym. Urodziłem się w 1974 roku. Szkołę średnią ukończyłem w czerwcu 1994 r. i w listopadzie tego samego roku zostałem powołany do odbycia zasadniczej służby wojskowej na okres 15 miesięcy. Następnie rozpocząłem służbę w Biurze Ochrony Rządu, a następnie po restrukturyzacji zostałem funkcjonariuszami SOP. W lutym 2022 r. odszedłem ze służby. W kwietniu 2022 r. podjąłem pracę na umowę o pracę. Zaskoczyło mnie, że będąc emerytem zostają z mojego wynagrodzenia potrącane składki emerytalne i rentowe jak również pracodawca odprowadza te składki do ZUS. Mam poczucie pewnej niesprawiedliwości, a nawet okradania przez państwo. Zgodnie z przepisami nigdy z tych pieniędzy nie skorzystam. Jest dla mnie niezrozumiałe dlaczego te składki są pobierane. Liczę że jednak coś się zmieni i na przykład z tych odłożonych pieniędzy w ZUS będą mogły skorzystać moje dzieci.

Emeryt: służba w wojsku, cywil, ponowna służba w wojsku

Przykład

List nr 2

Czytam artykuły o sytuacji związanej z dualizmem wojskowych emerytur. Bardzo dziękuję za podawanie najnowszych związanych z tym informacji bo dotyczą mnie bezpośrednio. W związku z tym mam małą uwagę. Jest spore grono żołnierzy którzy byli w służbie jako Zasadnicza Służba Wojskowa przed 1999 rokiem pracowali w cywilu, by znów po 2010 roku wstąpić do wojska ale już jako Zawodowa Służba Wojskowa.

Z 22 lat pracy emerytowi doliczono do emerytury tylko składki za 5 lat

Przykład

List nr 3

Po zapoznaniu się z Państwa artykułem zastanawiam się jak to możliwe, żeby dzielić kadrę emerytów na tych, którzy mieli możliwość uzyskania pełnej wysługi czyli 75%, i tych co nie mieli takiej możliwości z powodu przymusowej restrukturyzacji (Ustawa z 2001 do 2006).

W moim przypadku do pełnej wysługi zabrakło 2,5 roku. W 2013 roku kiedy osiągnąłem 55 lat wystąpiłem o doliczenie po 1,3% za każdy brakujący rok. Z wypracowanych lat pracy w cywilu zabrano niecałe 5 lat. Nadmieniam, że pracuję nieprzerwanie od 2003 roku. Jak prosto można policzyć to 22 lata. Czyli 22 pomniejszone o 5 lat doliczonych do emerytury. Daje 17 lat nie zaliczanych na moje konto.

Nadmieniam, że po to wprowadzono ustawę restrukturyzacyjną, aby żołnierzom pozostających w służbie dać solidną podwyżkę kosztem żołnierzy zwolnionych, a my otrzymaliśmy emerytury z bardzo marnych wynagrodzeń. W 2003 roku to nie był ten pułap wynagrodzeń, który obecnie obowiązuje. Czy jest to sprawiedliwy układ? Moim zdaniem nie. Proszę zabrać z wypracowanego czasu te 5 lat składek , które doliczono do emerytury wojskowej, a pozostałe 17 lat przeliczyć i wpłacić w drugiej emeryturze. Nadmieniam, że doliczone lata nie poszły razem ze środkami finansowymi. Zwiększyły tylko wysokość do 75%, ale podstawa była brana z początkowego wyliczenia z 2003 roku.

12 lat składek do ZUS przepada. Inaczej jest u górników

Przykład

List nr 4

Służbę podjąłem przed 1999 rokiem. W 2013 r. przeszedłem na emeryturę pełną tj. 75%. wtedy rozpocząłem pracę w cywilu. Pomimo, że pracuję już 12 lat i odprowadzam składki do ZUS to nie ma to żadnego wpływu na wysokość mojej emerytury. Znam byłego górnika, który przeszedł na emeryturę po 25 latach pracy (plus około 3 lata za to, że przebywał na zwolnieniach lekarskich) (a więc pracował mniej niż ja jednak wypracował pełną emeryturę.) I jemu doliczany jest każdy rok pracy obecnie którą wykonuję po przejściu na emeryturę. To jest sytuacja niesprawiedliwa z mojego punktu widzenia i innych ludzi, którzy są w podobnej do mnie sytuacji. Pozdrawiam serdecznie

26 lat I 6 miesięcy pracy rozliczone emerytowi niekorzystnie

Przykład

List nr 5

Nie mogę otrzymywać 2 emerytury ze względu na to, że wstąpiłem do wojska przed 01.01.1999r. bo niby w emeryturze wojskowej mam wliczone okresy zatrudnienia w cywilu przed wojskiem. Może tacy są, ale są i tacy jak ja. W 1968 wstąpiłem do szkoły podoficerskiej po ukończeniu której pełniłem zawodową służbę wojskową do 31.02 1998 roku ,czyli 31 lat 4 miesiące i 3dni.

0d 02.02 1998 r.do 31.07. 2024 roku pracowałem jako pracownik cywilny w Resorcie Obrony Narodowej , czyli 26 lat I 6 miesięcy. RAZEM PRZEPRACOWALEM wojsku 57 lato i 10 miesięcy. Pytam w którym z okresów korzystałem z doliczenia okresów pracy w cywilu do uprawnień emerytury wojskowej. (?)

Emeryt był żołnierzem, potem cywilem i znów żołnierzem

Przykład

List nr 6

Witam już któryś raz z kolei czytam wasze artykuły o sytuacji związanej z dualizmem wojskowych emerytur. Bardzo dziękuję za podawanie najnowszych związanych z tym informacji bo dotyczą mnie bezpośrednio.

W związku z tym mam małą uwagę. Jest spore grono żołnierzy którzy byli w służbie jako Zasadnicza Służba Wojskowa przed 1999 rokiem pracowali w cywilu by znów po 2010 roku wstąpić do wojska ale już jako Zawodowa Służba Wojskowa. Jeśli byli byście w stanie określić prawnie tą sytuację wielu czytelników było by bardzo wdzięcznych. Pozdrawiam.

Jednym ze sposobów rozwiązania problemu był transfer środków z ZUS do MON. Rząd nie zgadza się na to.

Podstawy prawne

Przykład

Art. 15 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin

Jest to 40% podstawy jej wymiaru za 15 lat służby wojskowej i wzrasta (niezależnie od wzrostu z tytułu okresów zawodowej służby) o:

  • 2,6% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów składkowych poprzedzających służbę, nie więcej jednak niż za trzy lata tych okresów,
  • 1,3% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów składkowych ponad ww. trzyletni okres składkowy,
  • 0,7% podstawy wymiaru - za każdy rok okresów nieskładkowych poprzedzających służbę.

Limit dla emerytury określa ten przepis - art. 18 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy (analogicznie art. 18 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych).

Mamy tu maksymalny wymiar emerytury mundurowej określony przez wskaźnik 75%

Ważne

Art. 18 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin

1. Kwota emerytury bez uwzględnienia dodatków, zasiłków i świadczeń pieniężnych, o których mowa w art. 25 dodatek pielęgnacyjny i dodatek dla sierot zupełnych, nie może przekroczyć 75 % podstawy wymiaru emerytury. W przypadku zwiększenia emerytury, o którym mowa w art. 15 emerytura funkcjonariusza pozostającego w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. ust. 4, kwota emerytury nie może przekroczyć 80 % podstawy wymiaru emerytury.

1a. Kwota emerytury bez uwzględnienia dodatków, zasiłków i świadczeń pieniężnych, o których mowa w art. 25 dodatek pielęgnacyjny i dodatek dla sierot zupełnych, obliczona z uwzględnieniem podwyższenia, o którym mowa w art. 15 emerytura funkcjonariusza pozostającego w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. ust. 3b, nie może przekroczyć 76% podstawy wymiaru emerytury. W przypadku zwiększenia emerytury, o którym mowa w art. 15 emerytura funkcjonariusza pozostającego w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. ust. 4, kwota emerytury, obliczona z uwzględnieniem podwyższenia, o którym mowa w art. 15 emerytura funkcjonariusza pozostającego w służbie przed dniem 2 stycznia 1999 r. ust. 3b, nie może przekroczyć 81% podstawy wymiaru emerytury.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby niepełnosprawne na wyborach prezydenckich 2025 [głosowanie, dostosowanie lokali wyborczych, darmowy transport]

Wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania (18.05.2025 r.) ukończą 60 lat mają dodatkowe uprawnienia, które zostały przewidziane w Kodeksie wyborczym. Jakie uprawnienia mają wyborcy niepełnosprawni?

Ofiary niektórych przestępstw mogą dostać kompensatę od państwa nawet do 60 tys. zł. Ale prawie nikt o tym nie wie

Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych czynów zabronionych po 10 latach obowiązywania została istotnie znowelizowana w roku 2015. Maksymalna kwota kompensaty wynosi 25 000 zł, a gdy ofiara poniosła śmierć - 60 000 zł. Nadal jednak mechanizmy w niej ustanowione są mało znane i rzadko stosowane w praktyce. Według danych NIK kompensatę otrzymuje zaledwie około 30 osób rocznie. Brak efektywności tego rozwiązania wzmaga postulaty o potrzebie przeprowadzenia jego gruntownej reformy.

Deweloperzy zawyżają metraż mieszkań. Jak odzyskać nadpłacone pieniądze? Czy do powierzchni użytkowej wlicza się metraż pod ścianami?

Zawyżony metraż mieszkania to problem prawny, z którym coraz częściej spotykają się nabywcy – pisze adwokat Karolina Pilawska. Choć deweloperzy są zobowiązani do precyzyjnego określenia powierzchni lokalu w umowie, wiele firm budowlanych podaje błędne informacje, co prowadzi do wątpliwości i problemów finansowych dla nowych właścicieli nieruchomości. W takiej sytuacji pojawia się pytanie: jak odzyskać nadpłacone środki? Odpowiedzią mogą być procesy sądowe przeciwko deweloperom, które pozwalają dochodzić swoich praw i odzyskać nienależnie zapłaconą kwotę.

Koniec z jawnością ksiąg wieczystych. Czy szykują się wielkie zmiany na rynku nieruchomości?

W ocenie prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosława Wróblewskiego numery ksiąg wieczystych nie powinny trafiać do publicznego obiegu. Prezes UODO Mirosław Wróblewski wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka ws. dostosowania przepisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących do RODO.

REKLAMA

PIT 2025: zwolnienie podatkowe dla osób, którzy osiągnęli wiek emerytalny ale dalej pracują. Nie każdy senior może skorzystać z tej preferencji

Już kolejny sezon w systemie podatkowym obowiązuje zwolnienie przeznaczone dla osób, które pozostają aktywne zawodowo mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Ulga dla pracującego seniora jest preferencją, z której chętnie korzystają podatnicy. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona niejednokrotnie problematyczna i trudna w rozliczeniu. A także, że nie przysługuje każdemu seniorowi.

500 plus dla małżeństw. Jest już projekt nowego świadczenia: kwota podstawowa 5000 zł, dla par obchodzących złote gody

Świadczenie 500 plus dla małżeństw bardzo prawdopodobne! Senacka Komisja Petycji ma już projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, który wprowadza „małżeńskie świadczenie jubileuszowe”. Chodzi o świadczenia dla małżonków posiadających przynajmniej 50-letni i dłuższy staż małżeński.

W Sejmie: Rząd o braku podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego (215,84 zł). I ignoruje waloryzację dodatku pielęgnacyjnego

Rząd brak podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego tłumaczy świadczeniem wspierającym. W pismach rządu kierowanych m.in. do Sejmu jest teza, że owszem nie ma (i nie będzie) podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego, ale beneficjenci zasiłku mogą składać wniosek o świadczenie wspierające. To duże uproszczenie. Wiele osób mająca ten zasiłek nie ma orzeczenia o niepełnosprawności (osoby w wieku 75 mają zasiłek bez tego orzeczenia), a pozostałe często mają umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Taki stopień nie pozwala na przekroczenie progu 78 punktów w teście samodzielności jaki WZON przeprowadzają w procedurze przyznawania świadczenia wspierającego (poziom wsparcia).

Zbliża się termin założenia adresu do e-Doręczeń. Kogo dotyczy ten obowiązek?

Od 1 kwietnia 2025 r. firmy wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS muszą posiadać własny adres do e-Doręczeń. Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać e-Doręczenia do odbierania korespondencji z urzędów oraz składać wnioski i dokumenty do instytucji publicznych. Co ważne, korespondencja urzędowa jest bezpłatna. Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń i aktywować adres?

REKLAMA

Zasada: świadek ustanawia pełnomocnika bez konieczności zgody sądu lub prokuratora - projekt nowelizacji kpk (petycja NRA)

Naczelna Rada Adwokacka proponuje, aby wprowadzić jako zasadę prawo świadków do ustanowienia pełnomocnika, bez wyjątków i konieczności zgody sądu lub prokuratora. Adwokatura skierowała petycje w tej sprawie do prezydenta, rządu i parlamentu, która zawiera projekt nowelizacji kodeksu postępowania karnego.

Komunikat ZUS: Ograniczenia w komunikacji elektronicznej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o ograniczeniach w komunikacji elektronicznej z ZUS.

REKLAMA