REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustanowić separację w administracyjnym postępowaniu kanonicznym?

Mateusz Łątkowski
Adwokat kościelny, Aplikant adwokacki
Postępowanie administracyjne pozwala stronom na orzeczenie separacji bez klasycznego procesu sądowego.
Postępowanie administracyjne pozwala stronom na orzeczenie separacji bez klasycznego procesu sądowego.

REKLAMA

REKLAMA

Postępowanie administracyjne pozwala małżonkowi wnoszącemu o orzeczenie separacji uzyskanie jej bez klasycznego kontradyktoryjnego procesu sądowego, w którym strony musiałyby stanąć przeciwko sobie.

REKLAMA

W uzupełnieniu mego poprzedniego artykułu zatytułowanego „Jak wygląda kanoniczne postępowanie w przedmiocie ustanowienia separacji” poniżej oraz w kolejnych dysertacjach omówię poszczególne możliwości, dzięki którym pomiędzy małżonkami może zostać ustanowiona separacja.

REKLAMA

Przedtem należy poczynić generalną uwagę, iż wspólne życie małżonków jest konsekwencją powstania pomiędzy nimi węzła małżeńskiego. Dlatego też procesu o separację nie można ograniczać jedynie do regulacji dotyczących skutków cywilnych małżeństwa. Tym samym zgodnie z trendami współczesnej kanonistyki nie można spraw w przedmiocie ustanowienia separacji pozostawiać wyłącznie władzom państwowym. Niemniej jednak ustawodawca kościelny w żadnej mierze nie ignoruje orzeczeń sądów świeckich dotyczących stosunków separowanych małżonków oraz stosunków panujących pomiędzy nimi ze względu na dzieci lub majątek. Skutki cywilne separacji wywierają bowiem także pewien wpływ na sytuację tychże małżonków w Kościele. 

Zobacz: Co zawiera wyrok stwierdzający nieważność małżeństwa kościelnego?

Procedura administracyjna

Przewrotnie zacznę jednak od omówienie kanonicznego postępowania administracyjnego w przedmiotowym temacie. W pierwszej kolejności skupiam się na nim, gdyż takie postępowanie jest dla małżonków bardziej odpowiednie aniżeli sądowe. Jest bowiem znacznie prostsze, ale w tym trybie mogą być rozpatrywane sprawy nieskomplikowane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Normy kodeksowe

REKLAMA

Zgodnie z normą kodeksową separacja osobowa małżonków ochrzczonych, jeżeli zgodnie z przypisami prawa nie zarządzono inaczej w odniesieniu do szczególnych miejsc, może być zarządzona dekretem biskupa diecezjalnego, wydanym w drodze postępowania administracyjnego. A zatem uściślając kompetentnym biskupem diecezjalnym w sprawie o ustanowienie separacji w postępowaniu administracyjnym jest ten, który jest ordynariuszem własnym małżonków zgodnie z treścią kan. 107 § 1 Kodeksu postępowania kanonicznego. W przedmiotowych sprawach winien on kierować się normami zawartymi w kan. 48 – 58, gdyż przez dekret zarządzający separację należy rozumieć akt administracyjny podjęty przez kompetentną władzę, na mocy którego, zgodnie z przepisami prawa zostaje podjęta decyzja. Dekret, by był ważny musi mieć także odpowiednią formę. Forma pisemna nie jest konieczna pod sankcją nieważności, lecz jest ona wymagana dla celów dowodowych. Motywacja decyzji natomiast świadczyć może jedynie o racjonalnym działaniu władzy i służyć może dla celów odwoławczych.

Przed podjęciem decyzji kompetentna władza kościelna winna jednak zebrać niezbędne informacje i dowody oraz oczywiście, o ile jest to możliwe wysłuchać tych, których prawa mogą być zagrożone lub naruszone. Biskup diecezjalny przy podejmowaniu decyzji nie powinien opierać się jedynie na przesłuchaniu stron, lecz powinien także odwoływać się do zeznań świadków, a nawet zasięgać opinii biegłych.

Podsumowanie

Postępowanie administracyjne pozwala stronom na orzeczenie separacji bez klasycznego kontradyktoryjnego procesu sądowego, w którym małżonkowie musieliby stanąć przeciwko sobie. Sprawia to, iż takie postępowanie jest dla stron rozwiązaniem bardzo korzystnym, gdyż nie przekłada się ono na powstanie ewentualnych konfliktów czy wzajemnych oskarżeń. Jednocześnie znacznie ułatwia ono także wznowienie życia małżeńskiego. 

Zobacz serwis: Rozwód kościelny

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po zmianach więcej dożywotnich orzeczeń o niepełnosprawności. Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat

Dla osób niepełnosprawnych wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do wydawania stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne wydał Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia, osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

REKLAMA

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

REKLAMA