REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renta rodzinna dla wdowy

 Kancelaria Radców Prawnych Zdanowicz i Wspólnicy Sp.K.
Profesjonalista w zakresie szeroko rozumianego prawa gospodarczego i cywilnego
Renta rodzinna po zmarłym, byłym mężu/ Fot. Fotolia
Renta rodzinna po zmarłym, byłym mężu/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z uregulowaniami ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych także rozwiedzionej małżonce lub wdowie przysługuje prawo do renty rodzinnej po zmarłym mężu. Jakie warunki należy spełnić, by uzyskać świadczenie z FUS, tj. rentę rodzinną?

Renta rodzina jest świadczeniem, które zasadniczo ma na celu zabezpieczenie sytuacji majątkowej osób bliskich na wypadek śmierci ubezpieczonego, który miał obowiązek alimentacyjny wobec swojej rodziny. Zasady udzielania renty rodzinnej oraz krąg osób uprawnionych do renty rodzinnej określają przepisy ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U 2013 poz. 1440 z zm.), zwanej dalej „Ustawą”.

REKLAMA

Zobacz również: Kalkulator emerytalny

Renta rodzinna rozwiedzionej małżonki/ wdowy

Zgodnie z art. 70 ust. 3 Ustawy prawo do renty rodzinnej przysługuje również rozwiedzionej małżonce lub wdowie. Przepis jednak wskazuje, iż rozwiedziona małżonka ma prawo do renty rodzinnej tylko wówczas, o ile spełnia kumulatywnie poniższe warunki z punktu 1 albo 2 oraz 3:

  1. w chwili śmierci męża osiągnęła wiek 50 lat lub była niezdolna do pracy lub wychowuje co najmniej jedno z dzieci, wnuków lub rodzeństwa uprawnione do renty rodzinnej po zmarłym mężu, które nie osiągnęło 16 lat, a jeżeli kształci się w szkole - 18 lat życia, lub jeżeli sprawuje pieczę nad dzieckiem całkowicie niezdolnym do pracy oraz do samodzielnej egzystencji lub całkowicie niezdolnym do pracy, uprawnionym do renty rodzinnej albo,
  2. osiągnęła wiek 50 lat lub stała się niezdolna do pracy po śmierci męża, nie później jednak niż w ciągu 5 lat od jego śmierci lub od zaprzestania wychowywania osób wymienionych w pkt. 1 powyżej;
  3. posiada w dniu śmierci męża prawo do alimentów z jego strony ustalone wyrokiem lub ugodą sądową.

Uprawnienie rozwiedzionej małżonki do renty rodzinnej poza przesłankami wspólnymi do ustanowienia renty rodzinnej dla innych uprawnionych do przedmiotowego świadczenia bliskich przysługuje tylko wówczas, gdy w chwili śmierci posiada ona formalnie poprzez wyrok lub ugodę sadową ustanowione prawo alimentów od męża. Ustawodawca zatem przypisał rozwiedzionej małżonce prawo do renty rodzinnej tylko wówczas gdy pomiędzy byłymi małżonkami w sposób sądowy został ustanowiony obowiązek alimentacyjny. Prawo do renty rodzinnej ma zatem jedynie małżonka rozwiedziona, która nie została uznana wyłącznie winną rozkładu małżeństwa, pozostaje w niedostatku i sąd potwierdził obowiązek zapłaty alimentów na jej rzecz od zmarłego męża wyrokiem lub ugodą.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybór między emeryturą a rentą po zmarłym małżonku

Kiedy rozwiedziona otrzyma rentę rodzinną po zmarłym byłym mężu?

Prawo do renty rodzinnej a alimenty

Przepisy zatem wyłączają możliwość przyznania renty rodzinnej rozwiedzionej małżonce, która otrzymuje od byłego męża alimenty płacone dobrowolnie lub ustalone pomiędzy byłymi małżonkami umownie lub ugodą pozasądową. Kwestia ta jednak została w ostatnim czasie poddana ocenie pod kątem zgodności z Konstytucją przez Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie SK 61/13 uznał, iż „art. 70 ust. 3 Ustawy w zakresie, w jakim uprawnienie małżonki rozwiedzionej do uzyskania renty rodzinnej uzależnia od wymogu posiadania w dniu śmierci męża prawa do alimentów z jego strony, ustalonych wyłącznie wyrokiem lub ugodą sądową, jest niezgodny z art. 67 ust. 1 w związku z art. 32 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.” Trybunał w powołanym wyroku stwierdził, że nie ma podstaw do różnicowania prawa rozwiedzionej małżonki, która miała sądownie ustalone alimenty od byłego męża od rozwiedzionej małżonki, która otrzymuje alimenty od byłego męża dobrowolnie. Takie rozwiązanie ustawowe powoduje bowiem brak zapewniania realizacji celu i treści przepisów dotyczących renty rodzinnej. Sąd konstytucyjny uznał, iż taki podział kręgu rozwiedzionych małżonków w zakresie uprawnienia do renty rodzinnej ma nieproporcjonalny charakter w odniesieniu do przedmiotu ochrony, jakim jest zabezpieczenie majątkowe osób bliskich zmarłego oraz powoduje nieuzasadnioną nierówność osób posiadających tożsame cechy i prawa. Podkreślić również należy, iż wyłączenie prawa do renty rodzinnej dla rozwiedzionej małżonki, która otrzymywała od byłego męża alimenty na podstawie umowy poddał krytyce Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie III CZP 85/13.

Czy rozdzielność majątkowa pozbawia renty rodzinnej?

Powyżej opisane orzeczenia, w tym przede wszystkim wyrok Trybunału Konstytucyjnego, spowodował, iż norma poddana ocenie negatywnej została derogowana z systemu. Pomimo zatem, iż formalnie ustawodawca nie dokonał jeszcze zmiany art. 70 ust. 3 Ustawy, to jednak należy uznać, iż aktualnie organy rentowe powinny przyznawać rentę rodzinną również rozwiedzionej małżonce, która otrzymywała od byłego męża alimenty w oparciu o umowę lub dobrowolnie. Wydane przez organy rentowe decyzje sprzeczne z powołanymi wyrokami w toku prowadzonej kontroli sądowej decyzji najprawdopodobniej będą ulegać zmianie. Przy czym należy podkreślić, iż wyrok z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie SK 61/13 nie spowodował, iż każda rozwiedziona małżonka ma prawo do renty rodzinnej, nadal bowiem aby uzyskać przedmiotowe świadczenie od organu rentowego konieczne jest wykazanie posiadania prawa do alimentów od byłego małżonka, przy czym prawo to nie musi być formalnie stwierdzone przez sąd, aby w ogóle renta rodzinna mogła zostać przyznana.

Autor: Paulina Adamczyk, adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Sp.k.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

REKLAMA

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nawet jeżeli nowe wytyczne dla WZON i PZON dadzą pkt 7 i 8 oraz stałe orzeczenie

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

REKLAMA

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany? 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

REKLAMA