Czy można reklamować produkt niebezpieczny
REKLAMA
REKLAMA
Definicję produktu niebezpiecznego znajdziemy w kodeksie cywilnym. Wynika, iż jest to taka rzecz ruchoma, która nie zapewnia bezpieczeństwa, jakiego można od niej oczekiwać przy uwzględnieniu jej normalnego zużycia.
REKLAMA
Wada produktu
Kluczowym zagadnieniem w tej kwestii jest wada. Bowiem to wada produktu powoduje, iż jest on niebezpieczny. Jednak wada musi istnieć już w chwili wprowadzenia produktu do sprzedaży. Nieistotne są tu wady powstające na skutek uszkodzenia mechanicznego towaru np.: podczas przetransportowywania, rozładunku. Chodzi o wady jakie powstają poprzez substancję z jakiej produkt została wykonany bądź polegające na braku odpowiedniego ostrzeżenia o niebezpieczeństwach istniejących w trakcie użytkowania produktu.
Istnieje, zatem kilka rodzajów wad:
- konstrukcyjna,
- produkcyjna,
- instrukcyjna.
Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny
Odpowiedzialność za produkt niebezpieczny jest odpowiedzialnością deliktową, opartą na zasadzie winy. W związku z tym deliktem w tym przypadku będzie wprowadzenie do obrotu handlowego rzeczy niebezpiecznej na skutek jej wadliwości. To producent (osoba wytwarzająca produkty w zakresie swojej działalności gospodarczej) jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną komukolwiek przez jego produkt. Producent może uwolnić się od odpowiedzialności jeżeli udowodni, iż dany produkt nie był wytworzony w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.
Zobacz również: Zasady odpowiedzialności za produkt niebezpieczny
Co zrobić, gdy kupimy produkt niebezpieczny
Przede wszystkim powinniśmy zatrzymać produkt dla celów dowodowych. W przypadku wyrządzonej szkody przez dany produkt warto postarać się o zaświadczenie potwierdzające ten fakt.
Przy zgłaszaniu reklamacji powinniśmy zaznaczyć, iż produkt może być uznany za niebezpieczny. Sprzedawca zobowiązany jest, aby poinformować o tym producenta w celu usunięcia zagrożenia z produktu.
Zobacz również: Co napisać w reklamacji
REKLAMA
Jeżeli od zakupu produktu minął okres 2 lat, o zdarzeniu należy poinformować Inspekcję Handlową oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Takie zgłoszenie będzie stanowiło podstawę do przeprowadzenia kontroli oraz wszczęcia postępowania przez Prezesa UOKiK. Jeżeli produkt nie będzie spełniał zasadniczych wymagań dotyczących bezpieczeństwa produktów, powinien on zostać wycofany ze sprzedaży.
Każdy z nas na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może przejrzeć listę produktów, w odniesieniu do których została wydana decyzja Prezesa UOKiK. Lista ta to inaczej Rejestr Produktów Niebezpiecznych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat