Operator publiczny, czyli Poczta Polska powinien doręczać listy w ramach powszechnej usługi pocztowej:
- nie później niż w 4 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki listowej priorytetowej;
- nie później niż w 6 dniu po dniu nadania - w przypadku przesyłki listowej zwykłej.
W przypadku doręczenia przesyłki listowej zwykłej w terminie późniejszym niż określony wyżej, adresat lub nadawca ma prawo złożyć skargę z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej.
Zobacz również: Doręczenia w postępowaniu cywilnym
Skargę składa się:
1. nie wcześniej niż:
- 5 dnia od dnia nadania przesyłki listowej - w przypadku przesyłki listowej priorytetowej,
- 7 dnia od dnia nadania przesyłki listowej - w przypadku innych przesyłek listowych,
2. nie później niż po upływie 30 dni od dnia nadania przesyłki listowej.
Skargę można złożyć w każdej placówce Poczty Polskiej. Powinna być ona sporządzona w formie pisemnej, ustnej do protokołu, elektronicznej bądź w innej, która ujawnia wolę skarżącego w sposób dostateczny.
Placówka operatora publicznego, do której została złożona skarga, przekazuje ją niezwłocznie do jednostki organizacyjnej właściwej do rozpatrzenia skargi. Ta z kolei, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania skargi, udziela na nią odpowiedzi na piśmie.
Zobacz również: Jak reklamować powszechne usługi pocztowe?
Co powinno znajdować się w skardze
Skarga powinna zawierać:
- imię i nazwisko albo nazwę skarżącego oraz jego adres;
- określenie rodzaju przesyłki listowej, której dotyczy;
- uzasadnienie skargi;
- datę oraz podpis skarżącego.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r., nr 189, poz. 1159 z późn. zm.).