W przypadku, gdy towar okazał się niezgodny z umową, a sprzedawca podjął się jego naprawienia, to obowiązkiem jego jest doprowadzenie reklamowanego produktu do stanu sprzed powstania wady. Naprawiona przez sprzedawcę rzecz powinna być w pełni sprawna i możliwa do użytkowania. Powinno to nastąpić w odpowiednim terminie, to znaczy adekwatnym do rozmiarów usterki. Przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nie wskazują natomiast na obowiązek wydania przez sprzedawcę towaru zastępczego w przypadku naprawy.
Inaczej sytuacja może wyglądać, jeżeli reklamujemy jakiś towar z tytułu gwarancji. Wówczas zaoferowanie konsumentowi produktu zastępczego jest częstą praktyką stosowaną przez serwisy. Należy jednak podkreślić, że takie uprawnieni konsumenta powinno wynikać z dokumentu gwarancyjnego. Podstawy do żądania wydania towaru zastępczego na okres naprawy reklamowanego produktu muszą znajdować się w gwarancji. Jeżeli takie zapisy znajdują się w niej, to mamy pełne prawo do wysunięcia przedmiotowego żądania.
Zobacz również: Czego można żądać od sprzedawcy
Podstawa prawna:
art. 8 i art. 13 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).