Zwrot towaru do sklepu albo wymiana produktu na inny nowy jest tylko i wyłącznie dobrą wolą sprzedawcy. Przepisy nie zabraniają sklepom przyjmowania zwrotów towarów zgodnych z umową, czyli w pełni wartościowych, nie posiadających żadnych wad albo usterek. Nie ma też żadnego ustawowego nakazu, aby sprzedawca przyjął od konsumenta produkt, który okazał się niewłaściwym prezentem.
Zobacz również: Czy sprzedawca może żądać dodatkowej zapłaty przy wymianie towaru
Niektóre sklepy, chcąc przyciągnąć klientów, stosują różne praktyki. W tym np. pozwalają zwrócić lub wymienić na inny model nietrafiony zakup w ciągu określonego czasu, np. 7 dni. Zazwyczaj konsumenci informowani są o takiej możliwości przed zawarciem umowy. Informacje te znajdują się w regulaminie danego sklepu. Jeżeli nie było takich informacji to warto jest o to zapytać sprzedawcę.
Podstawa prawna:
ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o ziemnie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).