Dużo zależy od tego czego dokładnie dotyczy nasza umowa, to znaczy o co umawialiśmy się i co uzgodniliśmy. Strony są zobowiązane wykonać czynności w swoim zakresie, fryzjer wykonać usługę, a klient za nią zapłacić. Oto dwa różne przykłady umów, które można zawrzeć w salonie fryzjerskim i dwa różne sposoby rozstrzygnięcia problemu. W zależności od okoliczności, powstałych wad lub zaistnienia niezgodności towaru z umową.
Wizyta u fryzjera zazwyczaj ma poprawić nastrój. Niestety okazała się problemem. Okazało się, że farba miała inny kolor oraz była trzymana na włosach za długo. Oprócz tego włosy łamią się i wypadają. W takim przypadku można złożyć reklamację do wykonawcy usługi, czyli do fryzjera. W piśmie reklamacyjnym należy zażądać poprawienia usługi oraz wyznaczyć w tym celu odpowiedni termin na dokonanie tej czynności. Jeżeli fryzjer nie dokona poprawek w wyznaczonym terminie albo w ogóle niemożliwe jest usunięcie wad można odstąpić od umowy. Konsumentowi przysługuje wtedy żądanie zwrotu zapłaconej ceny. Jeżeli dodatkowo konieczne było zakupienie specjalnych odżywek, lekarstw, skorzystanie ze specjalnych zabiegów, to można domagać się stosownego odszkodowania. Niezbędne jest jednak udowodnienie tych kosztów, czyli przedstawienie rachunków. Jeżeli wady okazałyby się nieistotne, to konsumentowi przysługuje jedynie żądanie obniżenia ceny za wykonaną usługę.
Zobacz także: Źle wykonana usługa
Byłeś w salonie fryzjerskim i poprosiłeś o dopasowanie do swojego rodzaju włosów odżywki. Etykieta nie była w języku polskim, a po przyjściu do domu doczytałeś się, że specyfik przeznaczony jest do innych włosów. W tym wypadku towar okazał się niezgodny z umową, ponieważ nie jest spójny z zapewnieniami sprzedawcy. Odżywkę można zareklamować. Można zażąda wymiany na nowy, odpowiedni do wymagań konsumentki. Jeżeli nie będzie to możliwe, bo w salonie fryzjerskim nie będzie właściwego towaru albo sprzedawca nie dokona tego w odpowiednim czasie lub też wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, to można odstąpić od umowy. Niezgodność towaru z umową musi być jednak istotna. W przeciwnym razie pozostaje złożyć żądanie obniżenia ceny.
Zobacz także: Jak sporządzić reklamacje do sprzedawcy
Podstawa prawna:
art. 637 w zw. z art. 471 Kodeksu cywilnego
art. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).