Reklamacja usługi telekomunikacyjnej

Anna Śmigulska
rozwiń więcej
Jeśli nastąpiła przerwa w świadczeniu usługi to można złożyć reklamację i domagać się odszkodowania. / inforCMS
Trudno jest dzisiaj wyobrazić sobie świat bez telefonów komórkowych, a tym bardziej jakikolwiek dom bez telefonu stacjonarnego. Lecz mimo, iż są to tak powszechne usługi nadal bywają wykonywane przez operatorów w sposób nieprawidłowy. Jakie uprawnienia nam przysługują jeśli nagle nasz telefon nie będzie chciał dzwonić?

Obojętnie czy zawieramy umowę z operatorem telefonii komórkowej czy z TP S.A., jeżeli dotyczy ona możliwości odbierania i przekazywania sygnałów w sieci telekomunikacyjnej, to jest to umowa o usługę telekomunikacyjną. Dotyczy to również niektórych umów o dostęp do internetu.

Jeżeli w trakcie korzystania z usługi okaże się, że nie jest ona wykonywana w odpowiedni sposób, to można złożyć do operatora reklamacje. Do najczęstszych problemów można zaliczyć sytuację, gdy jest tzw. przerwa w świadczeniu. Przepisy jasno precyzują czego można domagać się od operatora, który świadczy tzw. usługę powszechną. Jednak większość przedsiębiorców, którzy świadczą inne usługi telekomunikacyjne honorują te zapisy i wprowadzają je do swoich regulaminów.

Czym jest usługa powszechna?

Jest to usługa telefoniczna umożliwiająca komunikowanie się z innymi użytkownikami przyłączonych do sieci, faksu i transmisji danych w paśmie fonicznym, z wykorzystaniem modemów. Różnicą jak wyróżnia tą usługę od innych usług telekomunikacyjnych jest to, że może być ona wykonywana tylko przez przedsiębiorcę wyznaczonego. Jest nim Telekomunikacja Polska. Jeżeli więc zawarliśmy umowę z TP S.A. o korzystanie ze zwykłego telefonu stacjonarnego, to jest to usługa powszechna.

Co zrobić jeśli nastąpi przerwa w świadczeniu

Jeżeli zdarzy się, że nastąpiła przerwa w świadczeniu, tzn. telefon nie wykonuje żadnych połączeń, to można złożyć do operatora reklamacje i domagać się stosownego odszkodowania. Chyba, że przyczyną wady jest niezgodne z umową urządzenie telefoniczne.

Zobacz również: Co powinna zawierać reklamacja usługi telekomunikacyjnej

Odszkodowanie

Za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo, abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich 3 okresów rozliczeniowych, jednak nie dłużej niż z okresu ostatnich 12 miesięcy. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli w okresie rozliczeniowym łączny czas przerw był krótszy od 36 godzin.

Zobacz również: Pojęcie odszkodowania

Niezależnie od odszkodowania, za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi telefonicznej płatnej okresowo trwająca dłużej niż 12 godzin, abonentowi przysługuje zwrot 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.

Pan Jan posiada w domu telefon stacjonarny, umowę ma podpisaną z TP S.A. Pewnego dnia chciał zadzwonić do kolegi, ale w słuchawce nie było sygnału. Przez pięć dni nie można się też było dodzwonić do Pana Jana. Z jakim żądaniem można wystąpić do operatora telekomunikacyjnego?                                      Pan Jan może zażądać odszkodowania za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej w wysokości 1/15 opłaty abonamentowej. Jeżeli przerwa trwała 5 dni a abonament Pan Jan opłaca w wysokości 50 zł miesięcznie, to odszkodowanie będzie wynosić 50/15 x 5 = 16,66 zł. Do tego należy dodać odszkodowanie za przerwę w usłudze telefonicznej, czyli 50/30 x 5 = 8,33 zł. Łączna kwota odszkodowania jakiej Pan Jan może się domagać od operatora to 16,66 + 8,33 = 24,99 zł.

Telefony komórkowe

Jeżeli będziemy mieli do czynienia z podobną sytuacją, ale jesteśmy użytkownikami telefonu komórkowego, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić naszą umowę lub regulamin. W nich powinien znajdować się zapis o reklamacji, sposobu jej złożenia oraz odszkodowania. Wartość przyznanego odszkodowania może się różnić od bonifikaty przewidzianej przez ogólne przepisy. Może być np. wyższe. Zazwyczaj jednak większość operatorów telekomunikacyjnych zawiera w swoich regulaminach takie same postanowienia. Dotyczą one zarówno umów z siecią komórkową, jak i o dostęp do internetu.

Prawo
Ten QUIZ z logiki sprawdzi czy myślisz strategicznie. Nie będzie zbyt trudno. 6/9 to będzie mistrzostwo
19 lis 2024
Ten quiz sprawdzi nie tyle Waszą wiedzę, co logiczne myślenie. Nad pytaniami trzeba się nieco zastanowić, wykazać się odrobiną sprytu i wydedukować, jaka odpowiedź jest tą prawidłową. Pytania nie są zbyt trudne, ale nad niektórymi trzeba się zastanowić przez dłuższą chwilę. Komplet punktów zdobędą prawdziwi stratedzy logicznego myślenia.
Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot?
18 lis 2024

Edukacja zdrowotna w szkołach od 1 września 2025 r. Dla kogo? Kto może prowadzić ten przedmiot? Komisje sejmowe we wtorek rozpatrzą informacje nt. przygotowania podstawy programowej i harmonogramu prac.

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia. Trzy projekty w Sejmie
18 lis 2024

Obniżenie minimalnej składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców w 2025 r. Autopoprawka Ministerstwa Zdrowia dotycząca podstawy wyliczania oraz opłacania składki zdrowotnej. Trzy projekty w Sejmie

Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

pokaż więcej
Proszę czekać...