Należy pamiętać, że gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem woli, tzn., że może ale nie musi być udzielona na dany towar.
Nie ma żadnych ogólnych zasad korzystania z gwarancji. Wszystko zależy od tego co znajduje się w naszym dokumencie gwarancyjnym. Dlatego przed złożeniem reklamacji z tego tytułu należy dokładnie zapoznać się z jej treścią.
Gwarancji może udzielić producent lub sprzedawca rzeczy poprzez oświadczenie zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym bądź reklamie.
Jeżeli gwarancja ma być ważna, to muszą być w niej zamieszczone prawa i obowiązki gwaranta oraz uprawnienia konsumenta.
Zobacz również: Co zrobić, gdy skończy się gwarancja?
Co powinno znaleźć się w dokumencie gwarancyjnym:
- nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce,
- terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
- okres trwania gwarancji,
- uprawnienia konsumenta względem gwaranta, jeżeli rzecz okaże się wadliwa. Na przykład czy można domagać się tylko naprawy, czy w pewnych sytuacjach również wymiany,
- czas dokonywania naprawy ewentualnie innych uprawnień wynikających z gwarancji.
Dodatkowe zapisy, które mogą znaleźć się w gwarancji:
- czy przysługuje nam sprzęt zastępczy podczas naprawy,
- czego konsument może się domagać, jeżeli sprzęt nie zostanie naprawiony w terminie,
- czy przewidziany jest dłuższy okres oczekiwania na rzecz jeśli trzeba sprowadzać części z zagranicy.
Zobacz również: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy
Konsument zakupił telefon komórkowy, który w krótkim czasie mu się popsuł. Złożył więc reklamacje do gwaranta i wymiany towaru na nowy. Gwarant nie uznał tej reklamacji. Czy jego postępowanie było właściwe? Konsument może domagać się od gwaranta wymiany wadliwego telefonu na nowy tylko wtedy, gdy jest to wyraźnie przewidziane w gwarancji. Jeżeli takie postanowienie siew niej nie znajduje, to nie ma podstaw, aby domagać się tego od gwaranta.