Prawo do żądania bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy jest przyznane konsumentowi w sytuacji, gdy zakupiony przez niego towar jest niezgodny z umową. Niezgodność ta może mieć wiele postaci. Dotyczy ona towaru, który nie posiada właściwości wskazanych przez sprzedawcę. Przykładowo jeżeli zakupiony telefon nie ma określonej funkcji, wtedy towar ten jest niezgodny z umową. Tak samo jest w przypadku, gdy produkt, który nabyliśmy ma wady.
W takich sytuacjach kupujący ma możliwość zwrócenia się z żądaniem do sprzedawcy w celu dokonania nieodpłatnej naprawy lub też wymiany towaru. Co istotne konsument nie może zażądać od razu odstąpienia od umowy.
Zobacz również: Kiedy odstąpienie od umowy z tytułu niezgodności towaru z umową jest możliwe
Przy tym nieodpłatność dotyczy nie tylko kosztów wymiany i nie może być w żaden sposób ograniczana. Sprzedawcę obciążają także wszelkie koszty kupującego, jakie wynikają z tego, że towar okazał się niezgodny z umową. Odnosi się to nie tylko do czynności dokonanych przez konsumenta przed wymianą, ale także po niej.
Jeżeli wymieniony towar wymaga montażu lub instalacji, a sprzedawca, wydając nowy produkt, tego nie dokona, to będziemy mogli domagać się zwrotu pieniędzy, jeżeli sami pokryjemy koszty tych czynności.
Gdy sprzedawca milczy
Reakcja na naszą reklamację powinna nastąpić w ciągu 14 dni. Początek terminu liczy się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że czas na odpowiedź zaczyna biec z chwilą złożenia oświadczenia przez kupującego w taki sposób, iż sprzedawca miał możliwość zapoznania się z jego treścią.
Kupujący wysyła 2 lutego oświadczenie z reklamacją do sprzedawcy z żądaniem naprawy. Sprzedawca otrzymuje oświadczenie dnia 4 lutego, jednak zapoznaje się z nim dopiero dwa dni później. Termin na udzielenie odpowiedzi rozpoczyna się 4 lutego.
Zobacz również: Jak obliczyć 14-dniowy termin na odpowiedź reklamacyjną?
Jeżeli pomimo upływu tego terminu nadal nie będziemy mieli odzewu ze strony sprzedawcy, to zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, reklamację uważa się za przyjętą.
Oznacza to, że nie może on odmówić spełnieniu naszych żądań z tego powodu, iż wymagałoby to nadmiernych kosztów. Brak odpowiedzi uznaje się za uwzględnienie reklamacji oraz uznanie, iż koszty uczynienia zadość naszym roszczeniom nie są nadmierne.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176).
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.