W celu zgłoszenia reklamacji należy posiadać dowód zakupu towaru. Sprzedawcy zwykle utożsamiają go z paragonem. W związku z czym sklepy uzależniają przyjęcie reklamacji od przedstawienia wydruków z kas fiskalnych. Wydaje się jednak, że każdy dowód powinien być dopuszczalny, nawet dowód ze świadków.
Brak uzależnienia reklamacji od paragonu w przepisach prawa
W ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego złożenia reklamacji nie uzależniono od przedstawienia paragonu. Ma to duże znaczenie z tego względu, że uprawnień unormowanych w ustawie nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.
Podobnie jest w przypadku sprzedaży przez Internet. Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny nie przewiduje obowiązku przedstawienia wydruku z kasy fiskalnej w celu realizacji uprawnień konsumenckich.
Zobacz serwis: Konsument i umowy
Transakcje elektroniczne
Utożsamianie dowodu zakupu towaru z paragonem należy do przeszłości. Dawniej nie było możliwości dokonania płatności za pomocą terminala. Stąd jedynym dowodem na potwierdzenie umowy sprzedaży był wydruk z kasy fiskalnej.
Obecnie istnieją transakcje elektroniczne, których zawarcie może zostać udowodnione za pomocą różnych dokumentów:
- potwierdzenie zapłaty za towar kartą płatniczą (wydruk z terminala),
- wyciąg z rachunku bankowego,
- potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży przesłane za pomocą poczty e-mail,
- elektroniczne potwierdzenie zakończenia aukcji.
Pisemne potwierdzenie zawarcia umowy
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego na żądanie kupującego sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i cenę.
Natomiast przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej 2.000 zł sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.
Na podstawie pisemnego potwierdzenia zawarcia umowy kupujący z powodzeniem może złożyć reklamację.
Zobacz serwis: Reklamacje
Obowiązek prowadzenia kas fiskalnych
W świetle art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zwolnienia z obowiązku prowadzenia kas fiskalnych
1 stycznia 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W załączniku do rozporządzenia zostały zamieszczone czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.
Pozycja 36 obejmuje dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi). Aby zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania stało się możliwe, zapłaty za wykonaną czynność należy dokonać w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę ma jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Należy zaznaczyć, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dotyczy tylko okresu do końca 2014 r.
Ku przestrodze
Paragon nie może więc być wyłącznym dowodem zakupu, na podstawie którego można złożyć reklamację. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie toleruje informowania klientów o konieczności przedstawienia w tym celu paragonu. Niedawno podważył zamieszczenie takiego komunikatu na paragonach w sklepach stacjonarnych pewnego przedsiębiorcy oraz zakwestionował postanowienia regulaminu jego sklepu internetowego. Nałożona kara pieniężna była dotkliwa. Wyniosła prawie 1 mln zł.
Zobacz: Jak napisać odwołanie od reklamacji?
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2000 Nr 22, poz. 271 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012, poz. 1382)